Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Alt om nordlandsglimt her:
https://www.proff.no/selskap/nordlandsg ... HFAWY07QQ/

Benn Eidissen som er med på spleiselaget angående KK er jo styremedlem og aksjeeier her. Over 1800 aksjeeiere i selskapet med 34% eierandel. Er nordlandsglimt et resultat av kronerullingen som Var i sin tid? Merkelig aksjeeiersammenkobling.
Kan jo ikke være særlig ondt blod mellom glimt og nordlandsglimt iallefall. Er det ikke slik at når det kjøpes spillere så går det fra nordlandsglimt og glimt står for lønn?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Ondt blod kan jeg ikke tenke meg, hele eksistensen av Nordlandsglimt er jo fundamentert på kjærlighet til klubben.

Men siden de spytter inn penger til spillerinvesteringer når det har vært vanskelige tider, må man vel forutsette at det er et ønske om å ta ut gevinst i tider hvor det går bra?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Det står litt om dette i fjorårets årsrapport:
https://arsrapport.glimt.no/styrets-ars ... andsglimt/
NordlandsGlimt AS har økonomiske interesse i alle spillerrettigheter for spillerne på a-laget. Selskapet er en sentral aktør i forbindelse med klubbens spillerlogistikk, og samarbeidet i 2020 har vært meget godt. NordlandsGlimt AS er en avgjørende samarbeidspartner for klubbens satsing de kommende årene for å kunne opprettholde og nå våre ambisiøse mål.

Den nye avtalen som ble utarbeidet etter vedtak i FIFA i desember 2015 gir en god plattform for samarbeidet. Avtalen er godkjent av NFF. Styret anser det som gledelig og viktig for klubben at dette samarbeidet videreføres. I 2018 ble klubben enige med NordlandsGlimt AS om å justere fordelingsnøkkelen ved salg av spillere, slik at en større andel av denne nå tilfaller klubb. Dette har vært, og er en avgjørende justering, for å kunne sikre en økonomisk plattform for videreutvikling av klubben og satsing på nåværende nivå. Det er nødvendig for FK Bodø/Glimt, slik tilfellet er for de fleste eliteserieklubber, å være en klubb som selger spiller for mer enn man kjøper.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Ville ikke tatt seg helt bra ut om investorene skulle trekke ut større summer for egen gevinst ut fra de siste salgene. Heller innafor at det betales tilbake med moderat avkastning når det går bra. Blir jo interessant og se hvor pengene fra disse salgene til slutt ender.
Una mas cerveza.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Det er jo et tveegget sverd dette, men man må jo bli litt stolt av den interessen Glimt og Glimts spillere oppnår internasjonalt. Nå har vi i dette vinduet også solgt for store penger og vi er ikke ferdige kanskje heller om Haikin går samme veien. Det er viktig å understreke at vi selger ikke fordi vi er en liten klubb eller at vi må. Alle klubber i ES ville solgt til de summene vi har oppnådd, men de kommer til OSS og kjøper for å forsterke sin egen stall. De ser at Glimt har de attraktive spillerne som de ønsker. Det er et meget sterkt kvalitetsstempel på den jobben som gjøres i Glimt. Ja, det er trist å miste sentrale spillere, det påpekes til det kjedsommelige av media etc. at de blir vanskelig å erstatte, men de internasjonale lagene kommer til OSS.....Ja, vi svekkes kanskje, men vi sitter igjen med noe også. Masse penger som vi kan bruke til å utvikle nye helter og utvikle produktet Bodø/Glimt. Samtidig har vi proffe og kompetente folk som kan forvalte disse pengene. Nei, det er på tide å slå seg på brystet å si at Glimt skal være en klubb å regne med i Norsk Fotball. Vi har ikke bare bygd stein for stein, men bygd et helt hus allerede. Det gjør meg så stolt å få være med på denne reisen som Glimt supporter.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Får Glimt tid til å tenke på hvordan klubben kan forbedre seg enda mer?

Kan vi lære noe av Brentford / Midt-Jylland?

NRK.NO: Gamblerens mesterverk
Med Kristoffer Ajer i forsvaret har «skandinaviske» Brentford overrasket alle i Premier League. Dette er historien om Englands mest innovative lag.


En fin langlesning i julen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Mulig feil tråd, men bedre enn Koomson tråden. Litt ettertanke angående media spesielt da AN og diskusjon hvor aktive de er som gravende journalister. De finnes sikkert i avisen, synes de har noen meget gode journalister med Sneve i spissen. Nå skal jeg ikke drive med selvskryt, men etter å ha opparbeid med en del referansepunkter også etter å ha jobbet et år i Stockholm hvor jeg bodde på Sødern som er Hammarby sitt nedslagsfelt hadde jeg en del personer jeg ringte til i forbindelse med Milos affæren, og viste tidlig at Milos og RBK var enige om avtale og at det kun stod mellom Hammarby og RBK om en sum for å frigi treneren(dette skrev jeg også før nyhetene kom i Nettavisen og senere i AN). Siden dette var en ekstrem viktig sak for hele Bodø by og om KK osv, og alle spekulasjoner, fortvilelse, skittkasting and you name it, så var det veldig rart synes jeg at hovedavisen for Bodø og Glimt ikke har flere referansepunkter de kan bruke. Hvor aktive var de mot Hammarby og miljøet rundt?. Jeg tipper ingenting. Det eneste jeg husker var stadig referanser til Nidaros/Adressa at det kun var en underskrift som gjenstod mellom KK og RBK. Hele Bodø by satt og var fortvilet. Hvor dypt ned i materien gikk AN angående den såkalte avtalen, det hjelper ikke å ta noen få telefoner internt i Bodø. Når det i tillegg senere viser seg at RBK og KK overhodet ikke hadde noe kontraktforslag som var en underskrift unna så mener jeg det er dårlig journalistisk arbeid. Så får jeg heller bli arrestert her på forumet. Det får jeg tåle.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Husk at AN er i en kinkig situasjon overfor Glimt -- ikke bare er de sponsor/partner, men for å kunne fortsette å få så stor tilgang som mulig, må de også gå balansegangen mellom å være gravende på den ene sida opp mot å få tilgang og tillit på den andre sida.

Hva angår Milos/KK-saken tenker jeg jo at AN sikkert kunne basere seg på sin Amedia-affiliasjon framfor å drive og grave på egen hånd og i tillegg til alle andre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Uten å ha noen formening om hvorvidt Freddy og Stian er late, så tipper jeg at de føler at de har "funnet sin plass i hierarkiet". De har ikke kontakter nok til å "konkurrere" med Ould-Saada i TV2 eller de Wahl i Nettavisen. Fra Glimt selv får de alltid kommentaren "vi kommenterer ikke spillerlogistikk", men det ser ut til at de ringer likevel. De prøver derfor å forbedre produktet de har fått til ganske bra etter hvert (foruten de evinnelige lydproblemene) - Studio Glimt. Jeg får litt fnatt når Markus Jensen intervjuer Glimt-eksperten Freddy Thoresen istedenfor å la ham skrive en vanlig kommentar (kanskje fordi Freddy ikke er særlig flink til å skrive?), men på samme måte som jeg setter pris på at enkelte forumister rapporterer fra det de ser på treningene så setter jeg pris på at AN gjør det. De kunne godt gjort det mer. Jeg går ikke helt med på at de har så lite peiling at det ikke er verdt å høre på dem (som noen så ut til å mene i Koomson-tråden). De var direkte oppspilte under oppkjøringen til 2019-sesongen fordi de så at noe veldig bra var på gang. Det kunne sikkert enhver av oss sett, og vi så det kanskje også, i treningskampene som AN dekker for oss.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by JHA »

Som supporter sier man jo ja takk begge deler. Agurk nyheter lever man på nå, man sjekker media hvært 5 minutt i håp om gode rykter. Men innerst inne er jeg steike glad for at lokalavisen har sluttet med å grave etter rykter, bedre å poste andres rykter enn å lage dem selv. Vi trenger ikke flere Brustad saker. Og ja når det gjelder rykter, jeg postet to innlegg på Twitter igår. Hvor jeg skrev at Ceide hadde vært på husjakt i Bodø, overgangen til Glimt var 110% klar og det blir offentliggjort i media daglig fra alle i Glimtsystemet i et par år fremover. Måtte slette den ene fort som faen siden den spredde seg som pesten nede i Tyrkia, telefonen peip konstant 😂 Da forsto man lettere hvor enkelt det var for troillan å spre rykter rundt KK.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Foreslår at de som mener AN er udugelige eller late, tar en kikk på hvor få årsverk avisa faktisk klarer å lønne. Freddy og Stian er de to eneste som er dedikerte sportsjournalister, og de skal dekke all sport, ikke bare Glimt. Synes også det er greit at de ikke bruker mer tid på rykter og twittertråder enn de allerede gjør, men heller har solide saker når de først publiserer. Vi som henger på Glimtforum er en sær gjeng som leser alt vi kan finne. Den jevne AN-leser mener nok at avisa allerede bruker for mye tid og spalteplass på Glimt.

Jeg synes for min del Amedia-samarbeidet er bra, da vi får relevant stoff om klubben vår som ikke nødvendigvis er skrevet med Glimtbriller. Da må vi også godta saker skrevet av noe ala "helt inkompetente idioter som er medlemmer av trøndermafiaen og styrt av Rosenborg".
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Når de har så lite skrivende journalister så blir det enda mer utrolig unødvendig og dårlig når de intervjuer hverandre. Freddy er ikke så dårlig å skrive eller har så dårlig tid at det ikke går an å få skviset ut ett par tre situasjonsrapporter i uka om nødvendig!
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

AN vet alltid mer enn de skriver,de skjønner man når man ser Studio Glimt. Kingig å være på begge sidene av bordet for AN så skjønner det. Nettavisen baserer seg nok mye på agenttilgang som AN ikke har.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Det eksempelet med Freddy som intervjues er litt rart. Jeg tipper det har noe med romjulsfri å gjøre. Saken ble publisert på nyttårsaften.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Nja, det er ikke første gang, da. Forrige gang var det riktignok videointervju (husker ikke helt når eller hvem som var intervjuer, muligens Anda).
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Det har skjedd mange ganger og er helt tåpent. Dessverre mange aviser og tv-kanaler som gjør det samme.
@liverglimt
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

NRK gjør det daglig. Programleder intervjuer journalist. Sikkert også TV2, men de skyr jeg som pesten.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Leste i en annen tråd at det var skrevet at "noen" var så opprørt/i mot/eller noe annet(stryk det som ikke passer) at man ønsket å kaste styret/ledelsen i Glimt. Kan noen fylle inn hva dette dreier seg om? Noen spesiell sak eller årsak til dette standpunktet?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Jeg tipper det er bluss-relatert. Jeg så (supporterleder?) kom med et stikk i høst. Ramsa opp masse grunner for at KK burde forlenge, og hadde ledelsen i klubben som eneste grunn til å ikke forlenge.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Ok. Har merka at diskusjonen rundt pyro har vært rimelig aktiv.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Min fem cent: Hvis du i fullt alvor mener at klubbens ledelse må gå etter de siste tre sesongenes oppvisning i klubbledelse ber du om at navnet ditt og ytringene skal diskuteres.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Nu vel, blir kanskje storm i vannglass om ta det lengre enn dette. Pyro er en egen diskusjon. At ledelsen totalt sett står til A er det liten tvil om. Så er det sikkert enkeltmomenter som de også kan bli bedre på.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hvis nå Solbakken blir solgt til en akseptabel pris, da vil det si at Glimt har solgt spillere for ca 300 millioner 2019,2020 og 2021. Så da må man også begynne å se på lønnspolitikken. Selvfølgelig bør man unngå RBK og Molde lønninger. Men man må begynne å matche f.eks VIF, slik at ikke det skal være lønnen til innkomne spillere som hindrer dem i å komme til Glimt. Da tenker jeg på spillere som er attraktive på markedet. Virker som det er det store hinderet for å få inn spillere man ønsker seg for tiden. Selvfølgelig skal klubben fortsette å være nøktern, men hvis målet er å være i toppen i flere år fremover og også prøve å kvalifisere seg til Europa hvert år så kreves det alltid justeringer på alle plan.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Layouni - Herrem - Evjen
Hauge - Junker - Zincker
Pelle - Botheim/Melkersen - Solbakken/Tounekti

Hvis Pelle drar til utlandet, og Solbakken får et godt bud, ja da sitter vi på tredje året hvor angrepsrekka (Evjen på grensa) enten blir solgt til utlandet, eller går til en klubb som betaler grei lønn. Herrem er vel også i grenseland, men tar han med, og Melkersen ;)
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Jfr. Knuta... Det er ikke tvil om at lønnspolitikken i Glimt bør justeres, men med fornuft. Tror også den er inne i en "stein for stein" fase som resten av klubben. Den vil følge utviklingen til resten av klubben. Ikke er jeg redd for at Glimt skal bli en "champagne og kanap'e klubb" heller. Det er sindige folk som styrer klubben.
Sidesprang, men siden det blir nevnt, så i en oversikt over lønninger at RBK lønnet skjelbred/Henriksen med rundt 5,5mill hver. Aner ikke om noe er fra gammel klubb, men uansett er det helt vanvittig. Aldri må vi komme dit at vi kaster slike summer ut i lønn.
Ledelsen i klubben la en 3 årig strategiplan i 2018 visstnok basert på "vårres måte". Regner med at de koker sammen en ny plan når vi har KK her i ytterligere 3 år. Økonomien har gått helt hinsides. 2021 har vært fantastisk, men 2022 kommer til å bli bra det også om vi får ha fulle tribuner. Salget av Botheim, melkersen og Berg blir bokført i 2022. Junkersalget i 2021. Så skal vi ikke se bort fra at det drypper inn bonuser ref. Botheim og videresalgskroner i kommende år. Glimt har i tillegg 40mill på bok. Økonomi er ekstremt viktig og denne ledelsen har vist at de ikke kaster pengene ut vinduet.
Det som overrasker meg er at enkelte her inne snakker om nedturene som vil komme. Hva legges i dette? OBOS, konkurs eller hva. Selvfølgelig er det ikke gitt at vi vinner serien, men personlig så anser jeg stabilitet rundt topp 3 som et max resultat fremover. Da er jeg kokfornøyd. Å lære av historien er viktig, men man må se fremover. Gud skal vite at det var mange klubber som slet økonomisk i 2009-2011 og Lyn gikk sågar konkurs. Finanskrisa og naiv overforbruk var skylden i det. Nei, er så sykt stolt av denne klubben og den jobben som gjøres.
Anbefaler folk her inne å høre på Podball nr. 48 med Ørjan Berg. Som er leder for barne og ungdomsfotballen i Glimt. Meget interessant der han forteller om sin erfaring med barne og ungsomsfotballen i Glimt fra sin barndom og nå blant annet.
Locked