Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Tok en titt på poengtapene i år, og hadde en liten øyeåpner. Først, en liten oversikt:

Rosenborg hjemme: 2 mål; to situasjoner der Børkeeiet får stå aleine og fyre fra 16 meter.
Viking borte: 2 mål; to situasjoner der man mister konsentrasjonen ved litt tilfeldigheter, og slipper til for enkle avslutninger.
TIL hjemme: 1 mål; dårlig støtejobb* og passiv markering.
LSK hjemme: 1 mål; dårlig støtejobb på innlegget* og passiv markering (skulle vært offside).
Strømsgodset hjemme: 2 mål; feilpasning fra keeper, feilpasning fra forsvar.
Molde borte: 3 mål; passiv markering*, dårlig klarering og passiv markering, selvmål
Odd borte: 3 mål; passiv på retur*, dårlig klarering og offsidelinje*, klønete straffe

Det jeg til min forskrekkelse ser er hvor involvert Sampsted er i flere av disse. Han er ganske direkte skyldig i to av målene i går, ett mot Molde, og målene mot LSK og TIL kommer som følge av at det oppstår rom der han ikke evner å engasjere motspillerne.

Videre er det utrolig mye dårlig markering og duell i feltet på mange av disse baklengsmålene. Det er lett å peke på stopperne, men det er litt vanskelig å få god oversikt over hvilke betingelser de får fra resten av laget. Hvor bra er f.eks presset på den som slår innlegget, jf. Sampsted? Likevel tror jeg det er på sin plass å si at de fleste av disse måla kunne vært forhindra ved tettere markering og/eller raskere reaksjon. Det kan også være en funksjon av at midtbana ikke fungerer spesielt godt defensivt, spesielt ikke i situasjoner der motstanderen har en rask gjenvinning.

Jeg ble litt overraska over dette.

Edit: Bildebevis her: https://mobile.twitter.com/torgeirhyl/s ... 4367508482 men det funker jo så klart kun om du abonnerer på onlyf... jeg mener følger meg.
Last edited by Kesseboy on Sun Jul 03, 2022 2:47 pm, edited 2 times in total.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mr Bean »

Jeg frykter europasessongen kommer fort til at «gå åt skogarna» i år . Synes ikke laget er på stasjon i det hele tatt :( Alt for mye balltap/ballmiss .
Er det noe som foregår i kulissene som vi ikke har hørt noe om tro ? Interne stridigheter eller er det et trenerskifte på gang ? Er i hvertfall mye som ikke stemmer i år synes jeg :?

Kjenner jeg blir oppgitt over årets utgave av Glimt :tenk
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Som Novi skriver: Stangskudd og billig straffe unna 3 poeng.
Kampene kommer heldigvis tett nå, mye å glede seg til.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Vel det blir vel litt enkelt. Flaks at Amundsen scorer 7 min på overtid. Uflaks på straffen.
Last edited by liverglimt on Sun Jul 03, 2022 7:05 pm, edited 1 time in total.
Reason: Vel, det er litt unødvendig å sitere forrige innlegg...
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

For ikke å snakke om at vi eier ballinnhavet alle kampene, og møter motstandere som legger seg ned i blokka fra begynnelsen av kampen, selv på egen hjemmebane.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Nå er det et massivt kudos til Odd og Paco, synes jeg, de gjorde ikke det Novi beskriver.

Jeg tror mange lag ville fått bedre betalt av å møte Glimt som seg sjøl, og ikke som noe portugisisk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

De gjorde vel det, når klokka ikke viser 10 spilte minutter en gang og 11 Odd-spillere ligger innafor egen 30-meter. De presset mer i perioder enn ultradefensive VIF, men fortsatt merkelig defensivt på hjemmebane.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Kan være jeg som har lave forventninger.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Nå ser ikke jeg alt av andre lags kamper, men ser jo sjeldent kamper som har et slikt styrkeforhold mellom lagene på banen. Lagene slenger eget spill ut av vinduet, legger opp alt etter hvordan det vet Glimt spiller, og satser på at eget godt samspill på kontringer skal holde og at Glimt bommer på sine forsøk. Når Glimt finner ut av det/klarer sette et lag/forsterker rett, så er vi tilbake. Håper vi klarer det ila et noe lettere kampprogram fremover.
Una mas cerveza.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

I år har ikke Glimt lyktes i å finne veien til mål rett og slett. Det er jo selvfølgelig en sammensetning av mange problem, men mye kommer av at gruppa ikke er som den var i fjor. Vi mistet nok ikke bare de beste spillerne i form av Berg, Bjørkan, Lode og muligens Botheim (utrolig nok), men vi mistet jo fire spillere som jeg tenker var kjekk å ha i en garderobe. Saltnes er ikke den samme kapteinen som Berg, det har vi fått bekreftet i år. Han er en enormt god kaptein i medgang, men i motgang sliter han mer. Guttene har begynt å sutre mer. Et eller annet skjedde etter Roma-fadesen. Akkurat som om ballongen bare sprakk helt opp. Kampbildet er mye likt som før. Vi møtte en haug av lave lag også i 2020 og 2021, men der klarte vi ofte å tre oss gjennom i 2021, og i 2020 var dette suicide mission for en motstander av Glimt. Hauge, Zinckernagel og Junker, sammen med en god midtbanetrio i Saltnes-Berg-Fet spilte ball i hatt med motstandere gang etter gang, fordi de fikk lov. Når en motstander så prøvde å øke presset så var forsvaret bunnsolid, og midtbanen jobbet steinhardt bakover. I fjor var det mye av det samme, men med litt lavere kvalitet. I en periode i sesongen var Solbakken helt rå, og Pellegrino hadde en veldig god start på sin Glimt-karriere. Det, sammen med at Molde feilet, gjorde at vi tok gullet.

I år, så føler jeg det er helt åpenbart hva som går galt ute på bana i alle fall. Motstanderen, og da mener jeg absolutt ALLE ligger svært lavt for å gi minst mulig rom til Glimt, også satses det på kontringer. Bjørkan hadde vært vanvittig kjekk å ha i situasjonene der Glimt måtte tre gjennom og spille trekant. Berg hadde vært vanvittig nyttig i konrtringssituasjonene. Han var jo faktisk et anker, i motsetning til det Hagen er nå. Espejord og Boniface tror jeg godt kunne levert minst like godt som Botheim, dersom Bjørkan og Berg fortsatt spilte i Glimt. Lode er også et savn, men jeg tror ikke det tapet har vært det mest utslagsgivende. Det er utvilsomt Berg og Bjørkan som har vært de tyngste spillerne å erstatte. Wembangomo kommer seg, sakte og noget usikkert, men han blir i alle fall bedre.

Så får man spørre seg selv, skal man fortsette å se på at dette er gjengangsmelodien gjennom hele sesongen eller skal man gå mer drastisk til verks? For meg er det åpenbart at Vetti må få prøve seg, uten at det nødvendigvis løsner seg fra dag én. Mvuka må også få fortsette å prøve seg.

Så lurer jeg på om vi ikke skal prøve oss på en ny vri med Amundsen i midtforsvaret og Sørli på back dersom Sampsted ikke er helt i form. Det er første gang jeg sier det, men det virker litt som om at vår kjære islending ikke har hodet på rett sted, litt samme visa som Solbakken.

Mitt forslag på startoppstilling mot neste ultradefensive motstander:

Haikin
Wembangomo - Moe - Amundsen - Sørli
Vetlesen - Vetti - Saltnes
Mvuka - Boniface - Pellegrino

Det hadde bare vært så utrolig spennende om de prøvde seg på noe nytt, nå som vi ser at det ikke fungerer.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Det viktigste først. Det fremstår som om mange er dem som har urealistiske forventninger. Etter å ha solgt mange av de beste spillerne, så kan en kanskje ikke forvente at laget skal bli mye bedre. Med en gang.

De to siste kampene.
- Glimt rulla over Enga. I banespillet var Enga sjanseløse. De parkerte bussen. Mange lag har hatt utfordringer med å komme seg gjennom busser, også store lag. Med dette kampbildet ville nok Glimt vunnet 75 av 100 ganger. 20 av 100 U og kanskje 5 H. Hvem hadde trodd at Glimt skulle kjøre over Enga borte på denne måten. Ikke jeg. Ser en på lagoppstillingene, så har Enga også mange mange gode spillere. Glimt har mye nytt som ikke ble henta fra øverste hylle.
- Glimt var klart best i banespillet mot Odd. Ingen tvil om det. Glimt hadde flest sjanser. Odd scora ut av ingenting + forsvarsfeil på for dem gunstige tidspunkt. Glimt hadde nok vunnet 65 av 100 ganger. 25 U. Og 10 H. Ser en bak resultatene var ikke prestasjonene helt borte vekk. De var iallfall bedre enn Odds. Så går noen ut og hyller Odd og Paco. De hadde flaks. Kjempeflaks. Det hadde de også mot VIF. Et lag Glimt rulla over.

Så er ikke alt topp. Det er noen ting jeg ikke skjønner med Glimts spill.
1) Hvorfor legges det ikke inn når muligheten er der, og det er løp på vei inn mot mål? Flere ganger lar vinger/backer som er fri vær å legge inn. Bare tull. Jo flere sjanser det blir, jo mindre er sjansen for å ha uflaks. Jf. de store talls lov. Slik Glimt spiller, så blir det ikke så mange angrep. Det tar for lang tid.
2) Når det dyttes på tvers for å vende spillet, så går det aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaltfor sakte. Det brukes altfor mange touch. Ballen spilles nær alltid til nærmeste mann. Det spilles PÅ fot, ikke i rom. Pasningene er løse. Solbakken gjøre noe annet innimellom. Da skjer det noe.
3) Hvorfor skytes det ikke litt mer fra distanse? Og da tenker jeg særlig fra Hagen.
4) Hvorfor byttes det ikke mer, når ikke alt funker. En uthvilt A. Å. Konradsen er vel bedre enn en nær utslitt Saltnes i det 75 min.
5) Hvorfor skal Hagen dyttes helt opp på 16 m? Det gjør at det klumper seg enda mer sammen. Jeg foreslår at mot lag som legger seg lavt. Særlig dem som ikke legger igjen en spiss så skulle jeg gjerne sett at:
- Hagen senket seg litt. Ned mot stopperne. Og slik ble spillbar. Hvorfor, jo fordi han har en bra pasningsfot, gode innlegg, roa og et tungt skudd han kan bruke.
- Så kan heller Høybråten/Moe gå på løp inn i feltet. Hvorfor, jo fordi det skaper kaos, tellefeil etc. Videre er de bra på hodet, har power og også vil skape rom for spissen. De har også sine begrensinger mht. pasninger og skudd. Larsen er hurtig og kan ligge igjen. Innimellom kan de imidlertid bytte på hvem som skal gå. Går Larsen, så kan ballen i større grad spilles langs bakken pga. hans teknikk.

Skjønner ingenting av dem som vil ta ut Sampsted. Han har vært Glimts mest stabile spiller i det siste. Enorm innsats. I siste kamp fikk han svi for heller svak jobb bakover av indreløper og enda mer kant.

Hagen er bra han, men blir brukt noe feil. Som omtalt over bør han få en annen rolle i angrep. Jeg aner ikke hvordan Vetti er som stopper, men er han ok, så tenker jeg det kan være klokt å bruke han som en av to stoppere mot lag som legger seg helt bakpå, og har 0, 1/2 eller 1 spiss. Da vil Glimt få et helt annet pasningsspill både mht. tempo og presisjon.

Solbakken er 10 hakk bedre enn Mvuka nå, selv om sistnevnte har potensiale.

Mot lavtliggende lag synes jeg Espejord har litt mer spillforståelse, enn så lenge. En må imidlertid bruke styrkene hans. Og gi ham innlegg.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Nesten halvveis ut i sesongen er det vel på tide å slutte å skylde på flajs/uflaks. I tillegg er det vel ikke ukjent at man husker alle nesten-målene man selv fikk, men glemmer nesten-målene imot.

Jeg må likevel si at jeg foretrekker at Glimt dominerer kamper, men ikke klarer å bryte gjennom samt slurver bakover, enn at vi taper fordi vi ikke er i nærheten. Vi har fortsatt mye ball, mye spill, og det må være et mye bedre utgangspunkt for fremgang enn å bare bli overspilt. For det blir vi sjelden, tross alt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

+1 til MhepA, har sett lenge at Berg og Bjørkan var limet som ikke er der lengre. Spesielt Berg og ballgjennvinningen. Og legg til Fet, for ser ligger mye av det gode presset for og vinne andreballer.
Una mas cerveza.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Kan det tenkes at overgangen fra Berg til Hagen har blitt ekstra merkbar uten Fet på banen, og at Fet kunne ha dekt noe over de defensive svakhetene til Hagen vs Berg? Rette balansen i laget osv?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Støtter mye av analysen til Chris. Jeg var sint og skuffet etter kampen i går, men det er sant som du sier, i stort sett alle kamper har vi rimelig solid kontroll på kampen. Vi styrer banespillet og motstanderne legger seg lave. Gå en del år tilbake og man kunne bare drømme om å se Glimt dominere kamper som vi gjør nå. Synes det virker som spillerne er for feige til å ta sjansepasninger for man er redde for kontringer i mot. Nøkkelen ligger i punkt nr 2), det må gå raskere. Dersom lag ligger lavt for å forsvare seg hele tiden så må man være tålmodige og forflytte seg raskt for å slite dem ut og skape rom. Odd-kampen er nærmest bisarr med det at vi regelrett GIR dem tre mål. Da går det ikke an å vinne fotballkamper. Det er individuelle feil og slurv som gjør det, mens vi selv slurver i angrep. Stang ut, rett og slett. Angående punkt 3), så er vel egentlig svaret at vi dessverre ikke har spillere som kan skyte fra distanse. Har sagt det før men jeg mener det faktisk er en stor svakhet hos oss. Vi har alt for få skudd på mål, og altfor mye småspill der vi skal tråkle oss igjennom. Skudd = mål. Etter kampen mot VIF så ble keeperen deres hyllet, men ærlig talt, vi hadde jo ingen skudd på mål utenom straffen? Hadde man turt å dra til fra distanse i blant så er jeg trygg på at den unggutten hadde fått trøbbel. Her er savnet av en spiller som Zinck stort.

Nå ryker Solbakken til Roma ser det ut som, og det gjør at vi mister ca. den eneste faste spilleren med litt "x-faktor" som vi har. Vi MÅ på shopping.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Buster »

Jeg er enig i mye av det som skrives, og at laget ikke fungerer som det skal.

Likevel vil jeg minne om at:
- Hvis vi vinner hengekampen er vi bare 5 poeng bak Molde og LSK i serien
- Vi er videre i cupen
- Vi er videre i kvalifiseringen til CL
- For 4 måneder siden slo vi ut AZ og Celtic av europacupen med samme laget.

Det er en tøff periode nå med mange kamper og hard belastning på spillerne. Vi kan ikke forvente at laget et på topp i alle kamper.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Har KK sett seg blind på sine yndlinger? Saltnes ser ut som den utgaven mange ville ha ut av klubben før 2017-sesongen. Hagen tar ikke de stegene mange håpet. Vetlesen er ikke den spillertypen jeg trodde vi hentet da han kom fra Stabæk. Teknisk slurvete.

Vi har et gedigent problem midt i banen.
Forumets mest middelmådige ekspert.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Enig i mye av det over men mest av alt indreløperne,i dag har Hagen masse rom men indreløperne klarer svært sjeldent å løpe seg fri så han kan slå på dem. Det ender ofte med pasning ut på kant som også sliter med å finne dem.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Greit oppsummert at midtbanen sliter. Kesse har vel sagt det samme en stund. Siden de samme spillerne faktisk har prestert tidligere er det jo nærliggende og tro at de er gode nok, og at det kun er snakk om samspill?

Spesielt Saltnes hadde jeg forventet skulle stå frem i større grad. Vetlesen er en type som trenger bedre bevegelser rundt seg.
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Er nok snakk om ett sammensurium av ting. Jeg tipper:

-Sliten/mangel på stabil treningshverdag(Saltnes)

-Mangel på sult(Saltnes?)

-Svakere lag som helhet gjør at de ikke får brukt sine styrker.

-Mindre fokus på prestasjon.

-Mannsverk(hvor er han?)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

I tilfellet Saltnes så vil jeg hevde at det er flere faktorer. Sure, han kan være litt mett og tar kanskje litt lett på ting og forventer at det skal gå mer av seg selv. Men han er den samme spilleren som han har vært hele tiden. Og det er en spiller som er veldig avhengig av å settes i situasjoner som passer ferdighetsregisteret hans. Typisk rettvendt i mellomrom med rom å angripe i. Eller innløp i boks hvor han enten kan assistere eller komme til avslutning selv.

Det han ikke er god på og aldri har vært god på er «playmaking». Han slår literally aldri langpasninger på motsatt kant/back eller på et seint løp i bakrom. Han har veldig lite retningsforandringer i seg med ballen og blir ofte førende i veldig rette linjer som reduserer valgalternativer betydelig. Og det blir et meget stort problem når det ikke er andre spillere i laget som kan ta det ansvaret. I 2020 var det JPH og Zinck som sto for dette. I fjor scoret Glimt langt færre mål, men Fredrik var fortsatt i klubben og det var veldig viktig for dynamikken på venstresiden som gav Ulrik mer av de betingelsene han var glad i.

Nå kommer ikke sjanseskapingen noe steds fra og Ulrik får ikke spilt på sine styrker. Og resultatet blir det vi ser nå.

Fant denne highlight-videoen på YT av Ulrik: https://youtu.be/dKw18Wy-oZE

Vil uten å ha sett den tippe at det knapt vises en eneste involvering hvor nøkkelbidraget er en skapende pasning/dribling fra 20-25 meter.

Så den nå og bingo.
Last edited by Nordlys on Tue Jul 19, 2022 10:55 pm, edited 1 time in total.
Forumets mest middelmådige ekspert.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Har vi spillerne vi trenger til den typen fotball vi spiller akkurat nå er mitt spørsmål eller skal man gå litt tilbake til sånn som man spilte for noe få år siden?

For når vi presser motstander inn i egen 16 meter så trengs det spillere med enten ekstreme ferdigheter for å komme seg igjennom eller et klikk klakk spill som bare spillere som kjenner hverandre inn og ut klarer og selv da bommer ofte, når de skal spille rundt 10 stykker pluss keeperen.

Vi spiller nå på en måte som Barcelona dreiv på med for en del år siden, men de hadde Xavi, Iniesta, Neymar, Messi for å nevne noen som kunne trylle seg igjennom stort sett et hvert forsvar og fikk dem 1 meter rom innenfor skuddhold så sa det pang i tilegg til at de hadde noen sinssyke temposkifter etter å hadd en del pasninger innad i laget for å trekke motstanderne ut, de presset heller ikke motstanderen så langt opp som vi gjør for å ha rom å angripe i.
Vi har ingen sånne spillere og må heller klare å trekke forsvarende lag lengre ut på banen og angripe med tempo skifter tenker jeg! I hvertfall prøve litt andre ting enn å rulle fra side til side i slow motion.

Man ser at så snart vi setter opp tempoet så får vi sjangser og spesielt når motstanderne ikke ligger med alle man i forsvar. La dem ha ballen litt og angripe oss i perioder i hvertfall sånn at vi får overganger. Ellers så må vi kjøpe inn spillere med såpass bra skills at vi blir å sprenge banken og den veien har jeg 0 troa på for sånne økonomiske muskler er det ikke i Norge

Vi trenger noen ledere som tar tak på trening og i kamp og at gutta får opp inndatsen. Være litt tøffere i alle deler av spillet!
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Nordlys: Men da blir jo spørsmålet - skal man sette ut Saltnes inntil man får en bedre venstreback på plass, eller skal Saltnes utvikle sitt spill til og passe inn bedre? Er vel det siste jeg forventer av en kulturbærer som signerer en 5-årskontrakt, at man står frem og gjør hva enn som skal til åkke som. Innsatslederen savnes sterkt i dette laget og det ansvaret syns jeg faller naturlig ned på Saltnes. I stedet har han i flere intervju svart direkte "Nei, på ingen måte, alle må ta ansvar".
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 568 times
Been thanked: 646 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Jeg synes jonsnow er inne på svaret her. Å skifte ferdighetsregister som 29 år gammel fotballspiller blir litt som å prøve og skifte personlighet. Det er nesten umulig. Man må spille med hånda man fikk utdelt.

Man kan sette ut Saltnes, men da må man ha noe annet å sette inn som passer det Glimt ønsker bedre. Jeg klarer ikke å se at den spilleren finnes i troppen akkurat nå. Mikkelsen kan kanskje være en sånn spiller. Evjen også.

Man må legge opp til en spillestil som passer spillerne man har. Jeg føler ikke Glimt treffer helt på det om dagen.
Forumets mest middelmådige ekspert.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Vi mistet mange ledertyper før denne sesongen:

Berg som kaptein sier det seg selv, Ikke den som ropte høyest men når han sa noe hørte folk etter

Moberg en leder og en som holdt oppe dampen på trening, styrte botkassa og kunne si i fra med en naturlig autoritet.

Botheim: han tok plass i gruppa og pusha seg selv og de andre kraftig

Bjørkan heller ikke den som sa mest, men en som dro i front og aldri sluntra unna på trening, hørt han sette mye eldre folk på plass i tidlig alder fordi de ikke var seriøse nokk!

Vi har tilbake Saltnes og Moe, kanskje Sampsted og pittelitt Vetlesen som prøver av og til å dra de andre i rett retning. Men vi trenger flere som trør til og tar ledelsen. Både på og av banen!

Egentlig tror jeg gutta skull ha hatt seg en teambulding tur hvor en fikk opp sammholdet.

Kan være greit å høre dagens pod fra: glimt i øyet

Der for noen litt ny info om tingenes tilstand innad i spillergruppen de siste månedene som kanskje kan forklare litt.
Locked