Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Er både Solbakken og Pellegrino klar til kampene etter landslagspausen ca 1.oktober?. Da har Glimt mange kort å spille på. Men mot TIL synes jeg Isak og Nino skal spille. Glimt må begynne å rullere litt. Litt enig med Los-Loco at der er provoserende å se at Lode ikke har klart å bruke all 'fritiden' til egentrening og komme i fysisk form. Kampform er noe annet.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Jeg er hjemme med feber og sår hals i dag så tenkte jeg kunne gjøre en lett analyse av kampen mot PSV på et område som jeg har poengtert en del denne sesongen nemlig hvor mange feil som gjøres på midtbana med ball. Gikk derfor gjennom kampen i går på nytt og noterte ned utfallet av følgende involveringer fra våre tre midtbanespillere:

- vellykkede pasning fremover
- vellykkede pasning bakover
- feilpasninger fremover
- feilpasninger bakover
- vellykkede innlegg
- mislykkede innlegg
- langpasning
- langpasning feil
- balltap i forbindelse med mottak

Jeg har vært ganske kritisk til Saltnes spesielt i år og gjorde denne høyst vitenskapelige undersøkelsen for å se hvordan han sto seg sammenlignet med de to andre spillerne. Min generelle opplevelse av kampen i går var at Glimt gjorde en del enkle feil fremover som både førte til skumle overganger i mot og en del tapte muligheter til å skape gode muligheter. Kampbildet var ganske åpent med ganske mye rom begge veier så det var i utgangspunktet gode forhold for midtbanen sammenliknet med en del kamper i eliteserien hvor motstanderne parkerer bussen.

Kjetil selv sa følgende til Viasat etter kampen og er langt på vei enig i min oppfatning:
"Det blir jo vanvittige rom. Er vi litt dyktigere til å komme ut av det presset. Etterhvert blir de sliten og rommene blir større. Klarer vi da en-to pasninger, spille de ut og vendingsspill så tror jeg vi kommer til flere muligheter."
Her er tallene jeg fant:

Patrick:

Bakover: 10
Fremover: 12
Feil bak: 0
Feil frem: 5
Langpasning suksess: 1
Langpasning feil: 1
Innlegg feil: 0
Innlegg suksess: 0
Mister ved mottak: 0

Hugo:

Bakover: 10
Fremover: 22
Feil bak: 0
Feil frem: 1
Langpasning suksess: 1
Langpasning feil: 0
Innlegg feil: 1
Innlegg suksess: 0
Mister ved mottak: 1

Ulrik:

Bakover: 10
Fremover: 7
Feil bak: 0
Feil frem: 3
Langpasning suksess: 0
Langpasning feil: 0
Innlegg feil: 0
Innlegg suksess: 0
Mister ved mottak: 4

La dataene i et Google Sheets-ark (jeg er sjeempegod på sånt) så her kommer noen diagrammer:

Image
Image
Image
Image

Hugo gjør en kjempekamp. Han mister ballen en gang etter mottak og slår en feilpasning. I tillegg har han et mislykket innleggsforsøk. Han har 33 vellykkede involveringer og 3 mislykkede som gir en uttellingsprosent på 92. Av alle vellykkede pasninger er 70% fremoverrettet.

Patrick kommer nest best ut. Han har 5 feilpasninger langs bakken og 50% uttelling på langpasninger (1 av 2). Han har 6 mislykkede involveringer og 23 vellykkede som gir en uttelling på 79%. Av alle pasninger er 56% fremoverrettet.

Ulrik er den med dårligst uttelling. Han slår tre feilpasninger og mister ballen i mottaket 4 ganger. Han har 17 vellykkede involveringer og 7 mislykkede. Det gir en uttelling på 70%. Av alle vellykka pasninger er 41% fremoverrettet.

Jeg skulle gjerne hatt en eliteseriekamp å sammenlikne med, men tallenes tale er ganske så tydelige:

Hugo gjør nesten ingen feil, driver frem i angrep etter angrep og kombinerer godt med de rundt seg.

Patrick presterer tall litt under det jeg forventer av ham særlig mtp. mangelen på risikopasninger fremover. Pasningsmissene er stort sett 10-meterspasninger. Jeg har likevel ganske god tro på at det vil komme seg etterhvert. Han viste et annet nivå for Glimt før han dro og har gjort gode kamper på landslaget. Men han er ingen kreatør og slår få boksåpnerpasninger. Spillestilen hans er først og fremst å være det defensive skjoldet på midten samt å være spillpunkt for stoppere og å sette opp indreløpere og kantspillere bredt i banen. Han slår ikke mange vinnere.

Ulrik spiller på lavest risiko og gjør flest feil. Pasningene han lykkes med fremover er stort sett korte pasninger ut til Grønbæk eller over til Vetlesen. Han slår ingen langpasninger, gjør flere dårlige mottak og spiller stort sett bakover når han ikke får ballen i medløp.

Ser vi på spillmønsteret generelt så ser vi at Glimt nesten ikke baserer seg på lengre pasninger fra midtbanespillerne og dette er imo. noe hverken Hugo eller Ulrik behersker særlig godt. Det er flere muligheter i kampen hvor en forløsende lang spillvending kunne skapt store problemer for et PSV-forsvar som ble tatt i ubalanse og etterlot seg store rom ved flere anledninger. Synes likevel ikke dette er et like stort problem i en kamp som i går sammenliknet med Eliteserien hvor hurtige spillvendinger samt kjipper over forsvaret er verktøy som jeg mener Glimt burde benytte seg mye mer av for å variere angrepsspillet.

Basert på disse tallene og hva jeg har observert denne sesongen så mener jeg det er på høy tid å benke Saltnes. Offensivt bidrar han nesten ikke med noe som helst og han gjør så mange feil at Glimt nesten taper mer på å ha han på banen enn de vinner med boksløpene og dødballstyrken hans. Min mening er at om Ulrik skal ha en fremtid som spiller for Glimt (om klubben fortsetter å konkurrere på dette nivået) så må han omskolere seg til midtstopper hvor hans tekniske mangler ikke blir like eksponert. Bunnlinja går rett og slett ikke i pluss per dags dato. Tror Glimt hadde tjent enormt på å skifte ham ut med Grønbæk.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Westvann
Posts: 36
Joined: Tue May 26, 2020 12:54 pm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Westvann »

Denne posten er så bra laget at du har fått en tommel fra meg både her og på Fridiskusjon. Du burde være syk oftere (neida). Masse god bedring!
Førr evig 💛🖤
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Send analysen til AN og trenerteamet.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Tru meg,trenerteamet har langt mer avansert tallmateriale fra kampen enn dette. Godt jobba Nordlys forøvrig.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Trenerteamet får mata dette ut av Opta på under ett minutt mens jeg brukte hele formiddagen. Hadde det ikke vært så j*vla dyrt så hadde jeg hatt abonnement der. Der får man jo enda mer detaljer. Det er jo store forskjeller på en pasning bakover fra dødlinja og ut i feltet vs. en 5-meterspasning på egen halvdel. Samme med pasninger fremover på 3 meter kontra en gjennombruddsball på 40. Men da hadde jeg brukt hele dagen :D

AN kan kanskje bruke den dog. Ser ikke mye analyser fra den kanten.
Last edited by Sulliken on Sat Sep 10, 2022 5:24 pm, edited 1 time in total.
Reason: DØDLINJA, ikke dørlinja, sa den gretne gamle gubben
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Jeg synes Hugo var Glimts beste spiller i går. Blir nok sikkert dessverre solgt i desember. Saltnes kommer nok ikke til å bli benket, men jeg tror det blir mer rullering når Pelle blir bra igjen og Grønbæk igjen blir disponibel på indreløper. Saltnes har hatt en svakere sesong i år kontra de to foregående årene, og det er klart at han må skjerpe seg i og med at Grønbæk virker skikkelig bra.

Tror forøvrig at KK anser Saltnes som sin forlengende arm på banen, og Saltnes har åpenbart vært en veldig viktig brikke i hele kulturen som har vokst frem de siste årene. Da "alle" skulle reise til utlandet å prøve lykken valgte Saltnes derimot å være lojal med klubben og tegnet femårskontrakt. Tror han har ei høy stjerne i klubben.

I fjor og i 2020 levert han meget godt på banen, så spørs det om han kan komme tilbake til det nivået. Når Hugo reiser etter sesongen trenger vi kanskje Saltnes på høyre indreløper, så får vi også se hvor mye Fet er satt tilbake etter skaden sin. Klubben kan selvsagt også hente inn en ny indreløper, men alt i alt er det bra med konkurranse.

Edit : Og med mange kamper i serie og Europa trenger vi ikke minst god backup i tilfelle skader/suspensjoner.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Men hvor mye skal det med kulturbærer og lederfigur trumfe prestasjonene på banen? Jeg tror heller ikke han blir benka, men jeg mener absolutt han burde det. Det er nesten litt "Trond Olsen rett før han dro til Sogndal" over det akkurat nå.

Her er to diagrammer til på gode offensive involveringer (fremoverretta pasninger) vs. dårlige involveringer (aksjoner som leder til balltap):

Image
Image

Tror tallene hadde vært ganske like om jeg hadde tatt mange andre kamper i betraktning også. Har ofte samme magefølelse som jeg hadde i går...
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Saltnes som stopper har jeg ikke like mye tro på. Opplever han som litt for lite stabil defensivt. Veldig bra analyse, Nordlys.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Jeg mener personlig at prestasjon på banen burde trumfe alt, og jeg er i likhet med de fleste veldig imponert over Grønbæk. Blir spennede å se om KK etterhvert starter med Grønbæk og Saltnes må sitte på benken. Det er for øyeblikket ingen andre posisjoner på midtbanen for Saltnes og på stopper har vi nok av bedre alternativer.

Jeg er forøvrig ikke enig i at Saltnes er der Trond Olsen var før han sluttet i Glimt. Det er fullt mulig for Ulrik å komme tilbake i god gammel form. Han er bare 29. Det er bare 2 sesonger siden han som indreløper hadde 12 mål og 17 assist i Eliteserien. Det kan selvsagt hende at han er "over the top", men det kan også hende at han kommer tilbake. Så er selvsagt fotball ferskvare og Saltnes har fått en meget sterk konkurrent i Albert Grønkjær. Men så blir nok som sagt sikkert Hugo solgt til vinteren, og da vil Saltnes kanskje ha muligheten til å også kjempe om den høyre indreløperplassen. Tiden vil etterhvert vise hva som skjer.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Forøvrig tenker jeg at Hagen muligens er langt fra fornøyd med situasjonen slik den er blitt, og det kommer ikke til å sjokkere noen hvis Hagen ønsker å forlate klubben etter inneværende sesong. Han har nok veldig lyst å spille fast han også.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Ang. TO-sammenlikning så mente jeg ikke karrierekurvemessig, men mer at man har en spiller med veldig høy status på laget som ikke presterer på samme nivå. Det er en litt kinkig situasjon. MU er jo i samme situasjon nå med Ronaldo. Det er ikke bare enkelt å løse.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Ja det er en kinkig situasjon, og jeg tror som jeg har skrevet tidligere at Knutsen kommer til å løse det med å faktisk rullere litt på midtbanen. Og det er kanskje ikke så dumt egentlig i forhold i slitasje og potensielle skader i et veldig tett kampprogram i høst. At Albert Grønbæk kommer til å spille mye er helt garantert.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Fantastisk jobb, Nordlys - mer av dette!
Det var rosen, og så statistikkskepsisen: jeg reagerer på at Vetlesen bare hadde ett dårlig ballmottak, fordi jeg tydelig mente å huske to i første omgang. Men det er mulig det i begge tilfellene dreide seg om at han ikke mottok i det hele tatt fordi han var for passiv og ikke møtte ball (den greia som Hagen så ofte blir kritisert for). Akkurat det er vel ikke med i statistikken. Eller? "Balltap i forbindelse med mottak" skulle kanskje inkludere det? I det hele tatt syntes jeg Hugo hadde en neeeh første omgang og en kjempebra andre omgang. Magefølelsen, altså.

Når det gjelder Saltnes så har jeg 14 Saltnes på ryggen på trøya mi men jeg er enig om at han bare glimtvis er på det nivået han burde. Han er en sånn som ofte prøver på unødvendige vanskelige ting og bare ser slurvete og nonchalant ut når det ikke lykkes. Og det er litt for ofte for tida. Men i motsetning til dere tror jeg faktisk ikke KK vil føle deg så forferdelig vanskelig å benke ham; han bør være såpass beinhard i prinsippet sitt om at det til enhver tid er det beste laget som skal starte. Nå er til og med den andre kapteinen tilbake også. Kanskje trenger Ulrik litt mer hvile for å få tilbake overskudd. Kanskje burde han stå over på Alfheim. Men så har vel han vært den store Tromsø-dødaren de siste årene, har han ikke?
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Det er jo litt skjønn her. Vetlesen har en situasjon i førsteomgang hvor han får en pasning mot seg på tvers rundt motstanders 16-meter hvor han står i ro og dermed blir brutt. Det er jo sløvt, men det kan godt hende han hadde blitt brutt likevel. Så har han også et balltap hvor han får en lang ball på skrå over skuldra bakfra som han greier å dempe ned på brystet med to PSV-spillere rundt seg, men hvor han blir takla i neste sekvens. Det var en såpass god prestasjon i utgangspunktet at jeg ikke telte den med da jeg anså det som en tapt ball uansett. Mottaksmissene jeg har talt er pasninger hvor det bør forventes at ballen ikke skal mistes (enkle pasninger langs bakken, lite press osv.). Saltnes hadde også et "balltap" hvor han prøvde å dempe en høy ball som gikk nesten rett opp og ned med spillere rundt seg. Den er heller ikke tatt med da det var en veldig vanskelig ball.

Det er mange nyanser som ikke kommer med i en slik analyse. Noen ganger er en pasning bakover det beste valget mens andre ganger burde spilleren absolutt spilt fremover, men velger motsatt. Slike feil får jeg ikke målt. I tillegg har man jo tversoverpasninger. I eget forsvar er det bare ei pasning ekstra, mens i motstanders 16 er det ei høyrisikopasning. Brukte skjønn her også og registrerte pasninga som fremover om det var en litt vanskelig pasning og bakover om det var enkelt. Til neste gang kan jeg kanskje kategorisere i vanskelige/konstruktive pasninger og enkle pasninger, men da begynner man å bevege seg inn i et ullent landskap hvor man kan ha ulike oppfatninger :)
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

La nå det være klart - jeg stoler mer på dine tall enn hvilken som helst statistikk jeg måtte komme over på Twitter.
De situasjonene med Hugo (har jo ikke sett dem igjen) oppfattet jeg sikkert sånn at det var slapt/svakt til å være han (som ikke burde telle inn!), for han er vanligvis veldig energisk og på forskudd og god på mottak.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glenn P »

Vix wrote: Fri Sep 09, 2022 3:22 pm Men det er mulig det i begge tilfellene dreide seg om at han ikke mottok i det hele tatt fordi han var for passiv og ikke møtte ball (den greia som Hagen så ofte blir kritisert for). Akkurat det er vel ikke med i statistikken. Eller? "Balltap i forbindelse med mottak" skulle kanskje inkludere det? I det hele tatt syntes jeg Hugo hadde en neeeh første omgang og en kjempebra andre omgang. Magefølelsen, altså.
Og her er mitt ønske at midtbanespillere ikke skal møte i så stor grad, men heller rygge/være sidestilt og ta ballen med uten å miste fart. Berg er veldig møtende, og da blir det fort den trygge løsningen med å spille til stopper eller back. I ES 2022 har det ikke vært så mye rom å vende i for Hagen eller indreløperne, så det blir fort mye rett på fot som tar all tempo ut.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Det blir jo mer og mer utbredt i alle land som driver noenlunde profesjonell spillerutvikling, men det er jo en tommelfingerregel at man skal hjelpe feilvendt mottaker av ball ved å slå på nærmeste fot om vedkommende er under sterkt press bakfra og lengste fot om spilleren har rom til å vende fremover. Dette er Glimt veldig klar over. Samme med hvordan man posisjonerer seg ift. nærmeste forsvarslinje. Finner du rom 2-3 meter bak og mellom to forsvarspillere i leddet foran med god vinkel til pasningslegger så får du gode forutsetninger for å få tid til å vende opp uten å bli skvist.

Man skulle tro det var elementært, men slett ikke alle profesjonelle spillere som kan dette. Anders Konradsen måtte lære dette da han kom til Glimt.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Flott at du gidder å gjøre en slik jobb, Nordlys. Men som du sier, det går litt på skjønn. Hvilke situasjoner man legger tiø grunn for statistikken.

Jeg husker en situasjon hvor Pat fikk ballen, skulle orientere seg, og vips, så hadde en PSV-spiller stjålet den ballen rett ut av beina hans.
Den situasjonen passer ikke helt inn i dine kategorier. Men det var jo et potensielt kritisk balltap på midten.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Pondus wrote: Wed Aug 31, 2022 7:42 pm "Det folk synes å ha vanskelig å forstå er at det er samspillet og samhandlingen som gjør Glimt til et godt lag. Enkeltspillerne er ikke all verden."
Dette utsagnet/analysen synes jeg er direkte komisk og så unyansert at jeg er sluttet å ta det seriøst. "All verden" i forhold til hva? Et system og kvaliteten i samhandlingen/samspillet bestemmes av spillerne i dette systemet. Vil si at enkeltspillmessig så ligger vi ikke tilbake for noen lag i ES. Sammenlignet med Liverpool og City da snakker vi en annen planet, men det skulle også bare mangle. Jeg mener man i Glimts kamper får oppleve flust av gode enkeltmannsprestasjoner og bevis på meget gode tekniske ferdigheter. Samtidig krever det mye av enkeltspillere å få systemet og samhandlingen til å funke, ikke bare tekniske ferdigheter, men også stor grad av spille intelligens.
Dette er det mye en kan si om og til.

1. Hvis du f.eks. ser på markedsverdien av spillerne til Glimt og PSV/Arsenal så tilsier "markedet" som består av mange kjøpere og selgere at spillerne til Glimt har langt lavere verdi samlet enn spillerne til de to andre lagene. Det tilsier at det er noe annet enn enkeltspillerne som gjør Glimt så gode.

2. Når et lag er godt samspilt, så får det spillerne til å prestere bedre. De slipper kanskje å se seg om etter medspillere. De "vet" hvor de skal være og er. Da sparer de inn noen 100-deler. Og den sparte tida, den kan kompensere for at litt dårligere enkeltspillere ofte har et litt dårligere mottak, at pasningen er litt mindre presis og at de får bittelitt mer tid. Og at de får på seg presset bittelitt senere. Som lag så sparer Glimt mye tid gjennom samspillet. Og derfor ser Glimt bedre ut samlet. Det er ikke bare tid en sparer. Det er også større sannsynlighet for at pasninger treffer løp etc. Og at det defensive fungerer bedre som enhet.

3. Hvis du ser på suksessen til spillere i Glimt - og Glimt-systemet - og mangelen på suksess for de fleste i en annen klubb, så tilsier det at systemet og måten å spille på i Glimt får dem til å "overprestere". Tatt ut av systemet så "underpresterer de" .

4. Så er det også sånn at Glimt finner spillere til roller. Ikke roller til spillere. Det gjør at spillere ofte kan ta ut større potensiale i Glimt enn i en klubb hvor rolle og spiller ikke er fine-tunet.

5. Du snakker mye om spillerne. Jeg mener at den klart viktigste faktoren for Glimts suksess er trenerne. Det går på at spillere kommer og går. Glimts suksess består. Også ved at de henter inn nye spillere som passer. Og det går på samhandling offensivt og defensivt som gjør at laget ser mye mye mye bedre ut enn det enkeltspillerne er. Hvis det ikke var for dette og kun enkeltspillere, så ville Glimt hatt mye mindre muligheter mot PSV og Arsenal mv. Så skal jeg gi det litt rett, at om spillere er gode ikke bare beror på tekniske ferdigheter og fart mv., men også om de skjønner og forstår og etterlever det trenerne ber dem om. Saltnes er et eksempel. Han har prestert langt bedre enn det rene tekniske ferdigheter tilsier. Det samme med Sampsted m.m. Klokskap sammen med kloke beskjeder fra trenerne er viktig. Det er trenerne som skal sette laget i et system og få til offensiv og defensiv samhandling.

6. Innsats. Det krever både at spillere gir nok, og at trenerne får dem til å gi nok. Her kan supportere også gjøre laget bedre.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Nordlys wrote: Fri Sep 09, 2022 3:33 pm Det er jo litt skjønn her.
Det er veldig viktig å bruke statistikk riktig, eller så kan det bære helt galt av sted.

Jeg vet ikke om jeg husker rett, men tror det var under Drillo at han talte pluss og minuspasninger. Pluss til medspiller. Minus til motspiller.

Resultatet ble vel at Rekdal stod og dytta ballen bakover til nærmeste mann hver gang. Bohinen som søkte framover og lange gjennombruddspasninger med stor risiko også for målsjanse fikk mange minuser. Dette ga igjen feil motivasjon.

En bør derfor se på mer enn pluss- og minuspasninger. En må se på om de går framover eller bakover (noen ganger må de gå bakover før de går fremover). Om de alltid går til nærmeste mann. Om de går gjennom ledd, eller ikke osv. Og det er viktig at en tar riktig risiko.

Ellers risikerer en at Glimt står og spiller korte pasninger, til nærmeste mann, litt framover, men mest på kryss og tvers foran mål.

Ser gjerne at en også søker risikable gjennombruddspasninger, som i 1/5 tilfeller gir en god målsjanse. Så lenge det ikke gir en livsfarlig kontringssjanse i 4/5 tilfeller.

Selv savner jeg Runar Bergs gjennombruddspasninger over 70 m. som ene og alene skapte store målsjanser. De ser en knapt lenger. De var kampavgjørende ofte, uten at de ga store kontringsmuligheter. De var perfekt vekta. Løp og ball møttes perfekt gang på gang på gang. Noe av det vakreste i fotball. Men de innebar klart større risiko enn å dytte ballen på tvers til nærmeste mann. Men det var ønsket og positiv risiko.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Chris: Det du nevner her er ting som i stor grad er løst av moderne dataanalyse, men som for meg som gjør det manuelt blir altfor tidkrevende å gjennomføre. Apropos Runar Berg og høyrisikopasninger: Dette er noe Glimt mangler i dag. Midtbanespillerne våre slår stort sett kun pasninger på nærmeste mann. Patrick slår innimellom noen lengre pasninger. Hugo en sjelden gang, mens Saltnes tilnærmet aldri gjør det om det ikke er direkte i bakrom på Pelle. Av det jeg har sett så virker det som Grønbæk har litt mer av dette i sin verktøykasse. Glimt hadde profitert på og fått dette inn i spillestilen. No doubt.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jaja, så er vi der igjen da, at jeg ikke får sove fordi jeg er sur. Så da begynte jeg å tenke, da.

RBK hjemme i serieåpninga.
Roma borte i kvartfinalen.
Molde i cupfinalen.
Molde borte.
TIL hjemme
Klaksvik borte
Linfield borte
1. omgang i Zagreb
Molde hjemme
TIL borte

Felles for alle disse, er at når Glimt møter kvalifisert motstand, og ikke er enorme underdogs og/eller anledninga er stor, da faller lagets prestasjoner enormt i kvalitet.

Er Mannsverk fortsatt knytta til klubben? I et av de første innleggene jeg skreiv på dette forumet, vel tilbake i 2004 ellerno, etterlyste jeg mental trening. Dere kan tru jeg var godt fornøyd i 2019 og videre. Men nå er vi der igjen, altså. Laget har taktiske utfordringer, jada, absolutt. Men det aleine får ikke samtlige spillere til å gjøre enkle feil.

Det er et mentalitetsproblem i spillergruppa. Igjen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Tja, eller kamp-coaching? At spillerne ikke er påskrudd eller rette agressivitet betyr jo ikke nødvendigvis at det er et mentalt problem. Tenker at det er mentalt når man ikke tåler og lede eller ikke tåler suksess/vinne flere kamper på rad, ikke klarer stå kamper ut, o.l. Vi ser ofte at laget trenger en pauseprat for og komme ut i rette innstilling, eller at man kommer seg siste halvtimen av kampen (som ofte er for sent). Det for meg tyder mer på at taktikken er feil eller man ikke klarer sette rette fokus, og det går vel på hvordan KK forbereder laget og ledertypene på banen under kamp?
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Er ikke «påskruddhet» og tenningsnivå nettopp mentale saker?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Locked