Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nå har vel jeg den oppfatning at KK sier og kanskje mener at han tar ut laget ut fra vilje og innsats og kvalitet på treningsfeltet. Da stusser jeg litt da rapportene i hele år viste at Lasse Nordås har vært enorm på treningsfeltet. Det var tydeligvis at Lasse var utrolig tent i går. Litt merkelig at han er nødt til å spille for TIL for å vise sine ferdigheter. Både Høibråten , Samstedt og Ikke minst Lode så ut som junior spillere når Lasse brukte sin fysikk, tempo og gode spill. Ikke bestandig lett å forstå prioriteringene i et trenerteam. Men jeg er jo bare en vanlig supporter.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Det som virkelig provoserer meg er at "cheat-kodene" for å spille mot Bodø/Glimt ligger lett tilgjengelig for alle på nett, og har gjort det siden april. Og det uten at Glimt har tatt tak i det og fikset den buggen.

Gaute Helstrup hylles i dag for en perfekt taktikk i kampen i går. Ja, det kan man jo gjerne gjøre. Men han har strengt tatt ikke gjort noe som helst annet enn å bare kopiere kampplanen som først ble tatt i bruk av Viking 24. april, og testet og demonstrert effektiv av LSK, Godset, Molde og ikke minst TIL selv, og flere andre.

5-3-2 med to som jager i press på topp, tre på midten som låser av Glimts sentrale midtbanespiller og hindrer ham i å være både pasningsmottaker og spillvender, og tett bakre femmer med to mann i press på ballfører hele tiden. Glimt vil forsøke å forsere leddene, men skaper med det ubalanse i sin egen 4-3-3-organisering. Så derfor, ved ballerobring: Løp i angrep med de to på topp, de tre på midten og backene når sjansen byr seg, og utnytt spesielt at det er god plass i midten fordi Glimts venstre stopper må trekke utover for å dekke opp rommet som åpnet seg når venstrebacken gikk framover i angrep. Det er oppskriften. Sett på ovnen i god tid på forhånd, og stek i drøye 90 minutter, og du kan nyte en god og mør Glimt-kake.

Det er ikke én trener i Eliteserien som ikke vet dette nå, og den eneste grunnen til at ikke absolutt ALLE har møtt oss med dette er at ikke alle trenere har tatt sjansen på å tro på at Glimt FORTSATT ikke har forholdt seg til at oppskriften er delt med alle, og funnet på et fornuftig motspill.

Jeg har som utgangspunkt stor sans for konseptet som har ledet til suksess de siste årene; vi skal spille vårt spill, og ikke tilpasse oss motparten. Det har funket som fy, og skaffet oss større skalper enn vi noen gang tidligere har kunnet drømme om.

Men når vi er kommet så høyt på strå at motstanderne, også Eliteseriens serieleder, tilpasser sitt spill til oss, så må vi som et minste minimum utvikle repertoaret i vårt eget spill såpass at vi evner å komme med et mottrekk eller to.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

https://www.an.no/dersom-det-virkelig-s ... -4-1653814
Tar Børre agnet fra Rune Robertsen her, eller er det noen som i fullt alvor tror Glimt gir Marius Lode ti millioner i året?

Det er jo typ. en sjuendedel av et helt årsbudsjett i Glimt, bare noen få år tilbake ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Tror kaaanskje ikke han tar agnet men krever hvertfall noe form for svar fra Glimt. Hadde vært fint om det kom ett svar selv om jeg tviler veldig på det.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg var og er meget skeptisk til overgangs hysteriet i august. Det ligner ikke Glimt og det passer ikke Glimt. Man kan ikke kalkulere med E-cup spill hvert år. Det er det som gir inntekter til å være med på den galeien Glimt har gitt seg ut på. Det er veldig lett for Glimt å avfeie de ville summene som florerer i media. F.eks bare si vi driver ikke med sign-on fee i klubben. Når det ikke avkreftes tyder det nettopp på at i hysteri perioden har skjedd mye rart og merkelig. Glimt har akkurat nå god økonomi, men 1-2 år uten E-cup jeg sier ikke mer.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

At Børre også begynner å pirke borti dette, er ikke godt nytt for alle som påsto Robertsen bare trolla. Det kan se ut som om Glimt har brukt et helt 2020-årsbudsjett på å hente og lønne én eneste spiller. Jeg håper fortsatt at noen i klubben forteller oss at utgiftene er betydelig lavere enn dette. Det sitter folk i klubben som opplevde nesten-konkurs for 12 år siden, og en skal ikke lengre enn til Trondheim for å se hva som skjer hvis en satser litt for hardt. Glimt kan ikke budsjettere med gruppespill i Europa eller store spillersalg hvert år. Etter to år med seriegull og videre spill mot storlag som Roma og Arsenal, får vi neste år maks Conference League uten champions path til å hjelpe oss i kvaliken. Klarer Glimt å holde trøkk og engasjement oppe med en litt "grå" conference-gruppe ala den Molde har i år, eller verre, hvis de ryker i en playoff?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Mangelen på svar fra Glimt handler om mangelen på en god kommunikasjonssjef. Blant alle investeringer klubben har gjort i sommer, savner jeg virkelig en dyktig kommunikasjonssjef. I forbindelsen med skandalen rundt Roma-kampen kom behovet på spissen, men også generelt har Glimt et klart forbedringspotensiale på kommunikasjonssiden.

Når det gjelder satsingen på e-cup, så heier jeg på den. Selv om jeg både forstår, og heller ikke er uenig i motargumentene. Men bortsett fra Rosenborgs gullperiode, har ingen norske lag noen sinne hatt suksess med den litt defensive tilnærmingen "serien er viktigst, fordi den kan gi oss mulighet til e-cup neste år". Det eneste norske lag har oppnådd med dette er nettopp å få sjansen én gang til året etter, og så ryke på hue og ræva ut igjen. Og trøste seg med at neste år får vi kanskje en ny sjanse.

Det er en helt ny greie det Glimt gjør - aktivt satse og si at Europa-kampene er det viktigste. Det har selvsagt potensiale for å gå til h***te, men også en enorm oppside. Kommer Glimt seg videre fra gruppespillet, så vil de få mye mer penger inn enn de vil få i løpet at et par "normale" år med bare Eliteseriespill. Kanskje ryker e-cupmuligheten neste år, men da har vi i det minste et økonomisk fundament til å satse på topp tre på nytt.

Når det gjelder ryktene som går om hva Glimt har brukt og hva som betales i lønn så tar jeg det med en STOR klype salt. For det første har jeg ingen tro på at Glimt har betalt like mye eller mer enn hva man fikk for Berg. Men det kan godt hende Lens har hatt ett behov for å kommunisere det slik, fordi det fra deres del ser elendig ut hvis ikke. Kjøpe en norsk landslagspiller, holde ham på benken i 8 mnd og så selge han tilbake dit han kom fra for mye mindre penger. Hvis Glimt hadde gjort noe sånt, DA skulle du ha hørt på hylekor. Så er det slik at rent bedriftsøkonomisk kan det være en helt fornuftig løsning for Lens å kvitte seg med Berg til en noe lavere pris enn han ble kjøpt for, det er bare kommunikasjonsfaglig litt utfordrende å formidle dette til fansen. Så de har sikkert skapt et inntrykk av at de sitter igjen med fortjeneste, uten nødvendigvis å gå ut med konkrete tall og blank løgn. Og sånn oppstår ryktene i Norge.

Når det gjelder Lode så var jo han free transfer. Og vi konkurrerte med andre europeiske klubber. At han ble tilbudt en sign-on-fee for å komme ser jeg ikke på som usannsynlig. Og greit nok. Skulle vi kjøpt en spiller som Lode under kontrakt, ville han kostet atskillige millioner. Nå er det mye gjetning fra min side her, men i den grad ryktene om høye lønninger har noe som helst sannhetsgehalt, så er det fordi noen har regnet inn sign-on-fee i årslønnen. Om de i tillegg har gjort det snedige regnestykket på denne måten (sign-on-fee + 4x månedslønn /4 måneder * 12) for å komme fram til en total årslønn, så sier det seg selv at da blir tallet spinnvilt.

Sett at Glimt har betalt Lode 3 millioner i sign-on-fee. Og avtalt en årslønn på 1,5 millioner. Begge deler høyt, javel, men samtidig antakelig nivået vi må forholde oss til hvis vi skal fortsette å være "her oppe". 1,5 mill gir en månedslønn på 125.000. Ut året (4 måneder) blir da 500.000 i lønn. Totalt i 2022 vil da Lode ha fått 3,5 millioner i "lønn". Deler man dette på de fire månedene han har vært ansatt i 2022 får man 875.000 i måneden. Hvilket ikke er "feil", men heller ikke riktig. For omregner man dette igjen til årslønn, og ganger med 12, så har man plutselig 10,5 millioner i året. Hvilket plutselig stemmer ganske bra med "ryktene" om så høye lønninger i Glimt. Så ja, hvis mine eksempeltall stemmer sånn noenlunde, så går det an å si rent teknisk at Lode har en årslønn i år på 10,5 millioner. Samtidig er det naturligvis hoppende galt.

Inntil vi har bevis på det motsatte, velger jeg å tro at Thomassen fortsatt vet hva han gjør i den økonomiske driften av klubben. Ut over det er jeg enig med Arntzen; det ville ikke skadet dersom man kunne kommunisere litt bedre rundt disse tingene.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg håper du har rett Los-Loco, jeg håper med tror ikke. Mye antakelser, mye gjetninger. Så poenget om hva som er viktigst. Alle kampene er jo viktige, det er jo det som Glimt bruker som hovedargument, nemlig at gode prestasjoner i alle kampene gir bedre resultater på sikt. Det ville vel vært en sensasjon om ikke Glimts pengebruk i august blir en stor media sak i fotball Norge. Så får man tåle det. Glimt kan fortsatt fortsette å holde for ørene og la være å lese og la munnen være lukket, hvor lurt det er er nok en annen sak.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Nå kan vi vel ikke forvente at klubben går ut med detaljer om lønnsstrukturen sin heller, sånn helt uten videre? Hvem andre gjør det?

Klubben har jo uansett et styre, en revisor og en kontrollkomite.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Glimt har og vil fortsatt betale signonfee til spillere som er attraktive. Det har blitt kommunisert i flere fora at det er nødvendig. Så Los-loco sitt regnestykke er nok ikke så hakkende gærnt. Men totalen med årslønn skal deles på alle år, selv om den skattemessig er på ett år. Det blir ikke like spennende for journalister, men de gjør jo det når de forteller hva andre får utbetalt i sin totale kontraktstid.
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Vi har jo en insider her på forumet i Ecke men vi får anta at han ikke har anledning til å skrive noe om slike interne forhold annet enn i årsberetningen til kontrollkomitèen. Kontrollkomitèen har regelmessige møter med daglig leder, økonomisjef og styrets leder i løpet av året står det her.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Å betale sign on fee er jo helt uproblematisk, om pengene går til klubb eller spiller er uvesentlig så lenge det er en engangsutbetaling. Til dels også uproblematisk med resultatbaserte bonusee. Problemet oppstår jo i det øyeblikket man har bevegd seg over i en høy grunnlønn som man er bundet til i lang tid uten garantier for tilsvarende inntekt.
Da er vi fort Leeds 2.
Kan ikke skjønne at Glimt har brutt så radikalt med den fornuftige økonomiske politikken som har rådet de siste årene og rotet seg ut på noe sånt. Må være kreativ regning og sammenblanding av engangskostnader og løpende utbetalinger som gir sånne tall.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Kan ikke skjønne at folk biter agnet til Tromsø-væringen. Selvsagt har ikke P. Berg 7 mill i lønn. Hvilken sum måtte han ha trollet med for at folk diskvalifiserer det han sier med en gang? 10 mill? 15 mill?
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Basert på det jeg hører er Robertsen nærmere merket enn de fleste Glimt-supporterne her inne.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Studio-Glimt podden tar opp samme tema i dag ser jeg.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Og ikke minst intervju med Frode T på vorspiel-sendinga,avfeier 9 mill fullstendig.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Altså, det var snakket om at lønna til KK skulle være på 8mill og til og med sponset eksternt. Denne spekulasjonen ble avfeid som fantasier. Da høres det sykt merkelig ut ar en klubb som Glimt skulle betale alt over 4mill til Berg/Lode.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Men det var nå likevel urovekkende det som blir sagt på Studio Glimt at Glimt ryktes å ikke ha råd til å beholde Berg særlig lenge uten spill i E-cup. Da er grunnlønnen hans for høy for mitt velbefinnende, og burde vært mer bonusbasert.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by metamorph »

Da har man hørt både studio Glimt og sett dagens pressekonferanse.
Synes det er klare logiske glipper i mye av det som skrives og snakkes om nå om dagen.

1. Freddy sammenligner Glimt mot TIL på budsjett. Sier Glimt sitt er rett over 100, mens TIL sitt er 60.
Mener derfor forskjellen er så liten, og vi må "huske" at TIL har sløst bort 200 millioner.

Dette er så langt unna sannheten av hvordan økonomi og især fotballøkonomi fungerer.

Når Glimt har et budsjett på ca 100 millioner, så er ikke det inkludert 10m til kjøp av Nino, 25 millioner til kjøp av Grønbæk og heller ikke 20-40 millioner for kjøp av Berg. Alle disse regnskapspostene vil gjøre at vi går utover vårt budsjett på utgiftssiden. Og det er selvfølgelig ikke farlig når man da enten har høyere inntekter (noe vi har, da vi ikke har budsjettert med gruppespill i Europa og 4 plass i serien + spillersalg av Berg og Botheim) eller har egenkapital bruke av.

Det TIL ikke har, er egenkapital å ta av, samt at de ikke har høyere inntekter enn det som er budsjettert. Og når man da har 0 EK, et budsjett som går i null etter inntekter, og mye av inntektene kommer etter sesongslutt (utbetalinger fra NFF) så sier det seg selv at TIL har en ekstremt presset likviditet, og har null handlingsrom, mens Glimt har et stort ett. Ergo, så er pengeforskjellen enorm. Det er bare realiteten.

Og de 200 millionene TIL har sløst bort i følge Freddy. TIL har ikke fått en stor pengegave på 200 millioner tilført som frisk egenkapital og en beskjed om lykke til, driv klubb!
TIL har fått tilført penger ved behov, når de har gjort feil i budsjettering, mislyktes med å nå inntekter, eller i andre tilfeller har hatt det de anser som en god investeringsmulighet.

Da er det alltid penger som skal brukes, og ikke penger klubben nødvendigvis sitter igjen med. TIL har også gjort flere sportslige satsinger på spillere som de har endt opp med å ikke selge, men heller la gå ut kontrakten i et håp om å lykkes bedre sportslig. Nøyaktig det samme som Glimt gjorde med Philip, Fredrik-Andre og som de nå gjør med Solbakken, Haikin og Alfons.

Det vitner bare om en ekstremt dårlig forståelse av fotball når Freddy sitter som han gjør på den podcasten.

2. Lønningene i Glimt er ikke slik at Glimt ikke har råd til å ha enkeltspillere eller enkelttrenere selv om suksessen i Europa forsvinner. Det er 100% bare svada, og det ødelegger bare for alle at de spekulerer i det.

Om man leser i årsberettningen for 2021, så er det en total lønnskostnad på 67.38 millioner, og en arbeidsgiveravgift på 4.7 millioner. Dette fordels på 66 årsverk i 2021. Dette er 30 millioner mer enn i 2020, hvor det var 34.39 millioner i årslønn og 3.31 i arbeidsgiveravgift fordelt på 54 årsverk.

2020 gir da i snitt 630.000 i årslønn pr årsverk, mens 2021 gir 1.020 millioner pr årsverk.
Her er det nærliggende å tro at en stor andel av den økte lønnen er knyttet opp mot bonusavtaler, da vi også har 69.6 millioner i inntekt fra UEFA, samt 30.9 fra NFF for å vinne serien.

Om man ser på tallene litt annerledes, så har vi i 2021 90.6 millioner mer i inntekt enn budsjettert, men av disse ender vi med kun 39.4 i overskudd, mot et budsjettert overskudd på 2.5 millioner. Så 90.6 millioner i inntekt gir kun 36.9 millioner i lomma, ergo går 53.7 millioner rett til økte utgifter, noe som samsvarer godt med en økt lønnspost på 30 millioner.

Budsjettet for 2022, inkludert KK sin nye kontrakt er på 64 millioner. Dette er da igjen uten bonus for Europa og cup/serie, da vi igjen har budsjettert med 4 plass og kun Q1 i Europa.

Lønn er budsjettert med å utgjøre 50% av årsbudsjettet vårt på utgiftene, mens det i 2021 var 51% av det oppsatte budsjettet.

Verdt å merke seg at budsjettet på lønn for 2021 var 46.99 millioner mot 67.38 som vi endte opp med.

Om man bruker PL tall, så er det wage vs turnover, og her har altså Glimt 67.38 millioner vs 184.3, altså 36%
Det ville vært lavest i PL, hvor tottenham ligger nederst med 39%, opp til Everton på første med 85%

Poenget er: Uansett om det er Christian Gauseth, Børre Arntzen, Freddy Thoresen eller selveste Robert Johansson som uttrykker sin bekymring, så tar de alle feil, og eneste grunnen til at de skriver/snakker om det, er for at det genererer nyhetsinteresse. Men det er slett arbeid, som ikke er rotet i virkeligheten.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Mic-drop?
Una mas cerveza.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Fotballøkonomi er meget interessant og spesielt rundt Glimt. Dette da man har en del å diskutere.
Nå tar jeg visse forutsetninger både regnskapsmessig og investeringsmessig. Om dette er feil så korriger meg gjerne.

Kjøpene av spillerne i 2022 finansieres vel delvis av Nordlandsglimt. Uansett, det som er sikkert er at disse oppveies/delfinansieres av salgene av Botheim, netto ved salget av Berg(om noe), Boniface+++. Samtidig på inntektssiden vil vel iallefall noe av inntektene fra ECL komme i 2022. Tenker da fra kampene etter gruppespillet og fordelingen av mediainntektene etc. Så vil vi da som vi alle vet få inntektene fra det som kommer fra EL i år. Om vi skulle miste Europa neste sesong så er jo signalene fra klubben selv at vi skulle tåle en regnværsdag.

Har lest flere artikler i AN om økonomien med påfølgende tildels merkelige påstander i kommentarfeltet. Kanskje det kunne være på sin plass at klubben gikk offentlig ut og demonterte disse ryktene som nu svirrer. Dette med tanke på hvilken klubb Glimt er og hvordan de ønsker å være. Fullstendig forståelse at de ikke kan offentliggjøre spillernes kontrakter, men det vør være mulig med et mellomløsning. Skal Glimt være den folkelige, koselige klubben i alles hjerter så trenger de ikke et stempel som kapitalistklubb etc. Åpenhet er nøkkelen her.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Synes @metamorph har mange gode poenger, og det ga meg litt ro i sjelen å lese det. Samtidig; alt av budsjetter for tidligere år og sammenligninger med det er litt mer vanskelig hvis vi har skrevet to langtidskontrakter som skiller seg fra alt vi tidligere har sett. Det bryter med det jeg har trodd var en sunn og fornuftig lønnsstruktur, og gir rom for misnøye og uro. Jeg tror lønnsposer av størrelsen som nevnes, kan gjøre det vanskeligere å benke visse spillere. Det kan føre til spekulasjoner om at det ikke er helt fair konkurranse om plassene, og frustrasjon hvis marginalt bedre spillere tjener fem- og tilgangen sammenlignet med konkurrentene. I tillegg skaper det forventninger når spillere skal i nye forhandlinger. Skal vi punge ut penger for erstattere til Haikin og Sampsted? Eller skal vi slå i bordet med gullkontrakter til dem også?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Enkelt. Glimt kan si at ingen i Glimt tjener mer enn 5 mill. Case closed.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

https://www.an.no/slar-ned-pa-pastan ... -4-1654710

Litt rund i uttalelsene, men ok. Jeg stoler på Frode.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

tomath wrote: Wed Sep 14, 2022 1:48 pm Men det var nå likevel urovekkende det som blir sagt på Studio Glimt at Glimt ryktes å ikke ha råd til å beholde Berg særlig lenge uten spill i E-cup. Da er grunnlønnen hans for høy for mitt velbefinnende, og burde vært mer bonusbasert.
Det er ganske mye vi ikke har råd til hvis vi blir lenge uten e-cupspill. For de mest attraktive spillerne (som formodentlig er dyrest å ha i stallen) så vil det ordne seg helt av seg selv. De spillerne vil ikke bli værende i klubben dersom vi vender tilbake til et liv som middelhavsfarer.

For alt annet vil det nødvendigvis også bli nødvendig å stramme inn en hel masse. Spiller vi om en 8.-10.plass i serien er vi tilbake til 3500 tilskuere, vi har fortsatt ingen rik onkel og ingen ekstraordinær cashflow. Det er den harde realitet. Men vi vil aldri kunne etablere oss i toppen dersom vi skal styre pengebruken ut fra det vi er i stand til å få inn av penger i en mer "vanlig" Glimt-sesong. Så satsingen er helt riktig den, og lykkes vi ikke blir det naturligvis kjipt, men Glimt vil ikke være den første klubben/virksomheten som må gjøre omfattende innstramminger i så fall.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Locked