Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Sulliken wrote: Thu Jul 21, 2022 10:38 am Det er ikke løse rykter, men observasjoner fra personer man kjenner of stoler på, og som man vet ikke sprer rykter for morro skyld. Eller ønsker å sverte laget. Og da tenker jeg ikke bare på gutta i Podden, men fra andre også.

Men klart. Bare benekt hele greia pga "det er bare rykter".
Nja.

Husker vi hadde samme diskusjonen for i hvert fall 10 år siden, da Runar Berg var observert på konsert med en halv flaske vodka i handa. Senere visste det seg å være en flaske farris fra baren.

Så lenge det som kommer er "rykter" og "bekreftede rykter"(hva nå enn dette begrepet skal bety rent semantisk sett), så vil folk holde seg avventende. Det tror jeg de fleste her er innforstått med.

Det største problemet er vel lynsjemobben, som må få utløp for sine frustrasjoner over manglende resultater. Og, som kjent når det gjelder mobben:
“The intelligence of that creature known as a crowd is the square root of the number of people in it.”
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Tilbake i hine hårde dager, da jeg kjørte taxi, skjedde det fra tid til anna at jeg kjørte dritings spillere hjem etter stengetid (også i sesong). Det er jo ikke sånt man er høylydt om, også glimtspillere skal få slippe å være under evig overvåkning.

Men det minner en om at det sjelden ryker hvis det ikke brenner.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

For dem som vill benekte alt så er det helt greit, men at man da nærmest sier at andre lyger eller finner opp ting blir nå noe rart og nærmer seg en del folk på fb fan sidene til B/G hvor ikke noe negativt må bringes fram!

Jeg kan bare si at den nattlige aktiviteten som har foregått for enkelte siden januar ikke er forenelig med det å være en profesjonell idrettsutøver. Har fått såpass mange bekreftelser fra troverdige folk som ikke vill B/G noe ondt til og med folk i klubben har bekreftet mye.

Kan bare si at podden: Glimt I øyet har diskutert dette seg i mellom og med en del andre i lengre tid før de overhode slapp det og ikke så veldig mye som de slapp heller!

Jeg mene dette er uheldig og noe som skaper ekstra splid i gruppa og håper man får ryddet opp i det. Man trenger å få på plass den seriøsiteten og sammholdet som gjorde B/G så gode og da må slike tema bringes opp sånn at man får lagt dem bak seg og kan jobbe sammens videre eller la dem som ikke vill dra i samme retning som de andre dra.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

https://www.an.no/kjetil-knutsen-co-for ... -4-1626178

Børre må snakke med supportere andre steder enn meg, får SÅ mye kritikk har jeg ikke sett. Lagets prestasjoner har jo vært så dær hele sesongen, så ikke rart at det diskuteres. Glimt kunne blitt bedre på å være i media når ting butter mot, vise at det jobbes for og komme tilbake på hesten, bygge opp moral, osv. Går veldig fort inn i seg selv.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Synes Børre treffer bra. Respektløst og historieløst synes jeg passer utmerket til det noen klarer å lire av seg. Saueflokken er lett å få med seg.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Novi wrote: Thu Jul 21, 2022 1:58 pm https://www.an.no/kjetil-knutsen-co-for ... -4-1626178

Børre må snakke med supportere andre steder enn meg, får SÅ mye kritikk har jeg ikke sett. Lagets prestasjoner har jo vært så dær hele sesongen, så ikke rart at det diskuteres. Glimt kunne blitt bedre på å være i media når ting butter mot, vise at det jobbes for og komme tilbake på hesten, bygge opp moral, osv. Går veldig fort inn i seg selv.
Børre har nok et bredere kontaktnett enn www.sutreforum.net, ja.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Det er kun når det butter i mot at rykter om drikkekultur kommer. Merkelig....
Jeg synes det er litt ekkelt at folk "overvåker" slikt. Håper ingen følger med på meg og min kultur/ukultur i fritiden min. Det ville jeg likt veldig dårlig.
Fotball er nesten alltid morsomt
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Det er jo ikke akkurat medlemmer i Mensa som står bak denne podkasten, så det er jo lett å se hvor landet ligger.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Sånn i motsetning til deg som er medlem?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

De er kanskje ikke mensamedlemmer (noe som er føkkings irrelevant), men de er smarte nok til å ikke gå ut med ting de ikke VET stemmer.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sniken »

Nei, det er de åpenbart ikke smarte nok til. Og det er heller ikke koko-moderatorene på dette forumet i stand til å se.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Sniken; Siden du vet at dette ikke stemmer, kan ikke du gi oss en forklaring på hvorfor ryktene er feil, så har vi det avklart. Lite ville gledet meg - og sannsynligvis alle andre Glimtsupportere - mer enn at det ikke er noe hold i det podcasten og Bodø Nu hevder å vite og ha dokumentert.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

At glimtspillere, så vel som andre eliteseriespillere, drikker er ikke nytt.

Å avfeie podden som "bare rykter" tror jeg ikke er lurt. Jeg har da selv vært på en hel del søndagskvelder på Nordlendingen etter Glimt-kamper på Myra der spillere både deltok og arrangerte heftige drikkelag.

Ikke meg i mot. Men det var aldri forenelig med toppidrettsutøveren som jo manifisterte seg i stadige nedrykk og tiggerbrev i fakturas form til den jevne bodøværing.

Dette vet jo alle som har øyne med seg og bruker det sosiale utelivet.

Det sagt; det er begripelig at spillere er mennesker og kan bryte sosiale regler vedrørende dette "toppidrettsutøverbegrepet" mer enn en gang uten at de blir nødvendigvis dårligere spillere av det.

Mange spillere trenger sosial avkobling for å fungere i en spillergruppe.

Men, om det ikke er en felles forståelse i spillergruppa for hva som er ok og ikke ok under sesong, så har Glimt uansett et problem større enn det man tror.
Det handler om klikker, miljøer som går opp mot hverandre innad i et lag.

Slik knakk Brann sammen i fjor og sånn kan også Glimt knekke om det ikke tas på alvor.

Basert på egen erfaring fra slutten av 90-tall og 00-tallet, er jeg ikke i tvil om at disse ryktene kan fint stemme. Dog kan de være overdrevne, men det er aldri røyk uten ild. Dessverre.

Så håper dette håndteres internt i administrasjonen og at de som ikke passer inn, bare må gå.

Kanskje nettopp derfor så er det flere kontrakter som ikke fornyes for tiden? Who knows.

Spekulasjoner kan vi dog være god på, også på sutreforum. Så lenge vi holder det innenfor anstendige rammer.
Kritisk
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Glimt i øyet og mange flere har vist om mye lenge. De ønsket nok egentlig ikke publisere det, men følte seg vel nødt da laget åpenbart i lengre tid nå har hatt mye dårligere prestasjoner enn tidligere. Og det er ikke bare festen 16 mai, det er flere hendelser. Jeg skal heller ikke nevne navn.

Jeg synes ikke det er så ille at dette kommer ut. Om ikke annet blir dette nødvendigvis nå noe Glimt bør ha litt fokus på, at det ikke aksepteres drikking i sesongen hvis ikke man har fått tillatelse. Glimt er nå en klubb som skal kjempe i toppen og i Europa og det er dessverre ikke forenelig med gjevnlige byturer og hjemmefester.

På nittitallet var det en helt annen tid, da drakk alle spillerne overalt mye mer i løpet av sesongen. Litt av Glimts suksess de siste årene har nok vært en god disiplin på dette området. Slik jeg oppfatter det hele har denne disiplinen fått seg ei skudd for baugen i det siste. Det er tendenser til mer løssluppenhet på dette området.

Jeg er ingen ekspert, men det er ingen tvil om at alkohol er veldig negativt for det fysiske. Det setter deg veldig tilbake. Siden toppidrett er blitt så marginalt er dette noe som er veldig viktig å være inneforstått med. Det hjelper ikke å trene rett, spise rett og sove rett når man likevel ødelegger mye av de positive effektene med å gå på fylla.

Jeg vil forøvrig understreke at jeg ikke oppfatter dette som at det er et utpreget problem i hele spillegruppa. Det gjelder diverse enkeltspillere som i alle fall jeg har fått med meg.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

@Sniken.

Opplys oss. Hvilke av de konkrete situasjonene PM og co dro frem er feil? Eller avfeier du også det pga "Det er bare rykter"?

Altså. Hvis alt dette kun hadde vært en dårlig spøk, så hadde jeg vært lettet og glad.

Jeg er nok ikke på julekortlista til PM (PEMA her på forumet), men jeg vil påstå at jeg kjenner han godt nok til å vite at han ikke går ut med noe sånt uten å være 100% sikker på at det stemmer.

Så kan du forsåvidt spare deg å sette økenavn på andre. Meg inkludert. Dette er ikke en random FB-diskusjon.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Hva med å klippe disse innleggene inn i den gamle tråden om alkoholvaner?

Denne diskusjonen er også et spørsmål om timing. Hvorfor kommer denne diskusjonen opp rett etter et meget skuffende tap når man fremdeles er sint og forbannet? Rett foran to særdeles viktige kamper? Kanskje vil man på onsdag etter kamp diskutere timingen til Glimt i øyet og spekulere på om denne utenomsportslige diskusjonen dro fokuset vekk fra kampen og ga en selvforsterkende negativ effekt? Håper vi unngår det.

I dette forumet har man i det minste en liten timeoutfunksjon i form av «det har kommet et nytt innlegg». Det gir skribenten en anledning til å modere seg og kanskje forkaste innlegget. I andre medier er det i enda større grad umodererte diskusjoner som kan ta helt av.

Nå har dette temaet boblet på de siste kampene jeg har vært på så det er ikke rart at temaet til slutt ble løftet opp av noen. Det er/var kanskje aldri noe rett tidspunkt men de håper kanskje at utfallet blir positivt.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Spillere skal som andre mennesker få ha privatliv. Det er en Menneskerett. Bodø er en liten by, og skal ikke folk og spillere få ha privatliv blir det mindre hyggelig og attraktivt å bo i Bodø og spille i Glimt. Det er ikke noe poeng å gjøre det vanskeligere for Glimt å få tak i spillere.

Jeg kan ikke fra kikkekassa se noen tegn til at spillerne er dårlig trent. Tvert i mot. Det at det butter skyldes andre ting.

Spillere måles på alt mulig i dag. Regimet synes knallhard. Vel hardt i mine øyne. Fotball handler om langt mer enn oksygenopptak. Fotball er et lagspill hvor det er mye annet, som psyke, som spiller inn. Jeg har derfor full tillit til at trenerapparatet følger opp spillerne slik de bør følges opp.

Det er også mer enn vanskelig for de fleste å vite hva som er i glassene.

At dette kommer opp samtidig som det er en del misnøye å lese med laget og spillere, må ikke ha en sammenheng. Men har det så, er det ikke bra.

Har full tillit til trenerne.

Egentlig synes jeg ikke dette har så mye på denne tråden å gjøre.

En bør reflektere litt over misnøyen:
- Glimt har solgt sine beste spillere
- Glimt er nå nr. 3 i serien med muligheter på alle medaljer
- Glimt har gode muligheter for et nytt Europa-eventyr. I fjor sleit Glimt i Albania. Vi vet alle hvordan det gikk, nå.
- Glimt er videre i cupen
- Glimt styrer kampene. Glimt blir aldri overkjørt. Glimt har med færre spilte kamper scoret FLEST mål i EL. Og Glimt slipper heller ikke inn mye.

Det handler i mine øyne mer om å få opp tempoet på pasninger, at det ikke bare slås på nærmeste mann og at det også slås i rom. Det handler også om å komme til flere avslutninger, innlegg og skudd. Så vil målene komme. Det handler også om samhandling. Med stadig nye konstellasjoner på topp, så tar det tid. Vi har f.eks. sett at Sørli kan slå gode innlegg, og at Espejord kan sette inn dem. Det handler om timing. Mvuka har et stort potensial, men gjøre noe seriøst med kvalitet på skudd og innlegg. Skudd er vanskelig, men innleggene handler også om timing. Når Pelle og Solbakken spiller, så løftes laget. Boniface er bra og en bedre individuell spiller enn Espejord nå, men mener at Espejord i større grad kan få fart på samspillet. Salvesen vil være et løft med kraft og avslutteregenskaper. Og så kan stopperne begynne å ta løp hele veien INN i boks. Så kan heller Hagen slutte å gå opp og stå 5 m. foran 16 m. Og Saltnes/Vetlesen kan holde igjen om en stopper går.

Dette blir bra. Så lenge Glimt har et bra trenerteam. Per nå Norges beste. Den dagen Glimt ikke har gode trenere, så er nok gullalderen over. Dette fordi Glimt aldri vil ha råd til å kjøpe de beste spillerne. Glimt burde derfor ansette to "lærlinger" til KK som kan ta til seg all kunnskapen, og som på sikt kan ta over.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Saltnes fleiper bort "festryktene" etter kampen i dag. Tyder vel på at podcast-gjengen ikke traff spikeren helt på hodet. Oppfattes neppe som noe stort problem i spillergruppa i hvert fall.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Synes Kjetils svar er det soleklart beste! Sier jo indirekte at noen har fått lov å ta seg en fest men at dersom det ville vært ett problem så ville han rista di på kontoret. (Noe han kanskje allerede har gjort med noen).
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Veldig enig i at det er bra svart av Knutsen. I stedet for å flåse det bort eller gå i forsvarsmodus, svarer han klart og tydelig. For meg virker det ganske klart at han mener det ikke har bikket over til å bli et problem, men at det kanskje må jobbes enda tydeligere med kultur nå enn de par foregående sesongene. Iallefall tolker jeg han slik, og sånnsett kan man vel si at han virker ikke overrasket over at temaet har kommet opp. Er jo en flytende (no pun intended) overgang dette mellom god kultur og ukultur.

Så er det selvfølgelig også lett å være enig i å gi spillerne litt privatliv og fri fra mobilkameraer også.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Grisehjuling 4-0 for Glimt 2 borte mot Strindheim. Varselysene blinker.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Heldigvis rykker Junkeren opp fra samme avdeling så neste år får vi et "andrelag" i 2. divisjon også. Men deler din bekymring for Glimt 2: De startet sesongen med 3-1-1 på de 5 første og har deretter tapt 8 kamper på rad. Nå ligger de på nedrykksplass.
Forumets mest middelmådige ekspert.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

De har gjort research. Jeg gjorde litt research og snakket med folk som går på byen og kjenner mye folk. Det ble raskt klart at det er noen som går ut. Det er skadde spillere, noen som spiller lite og profilerte ansatte. Da blir de sett. Hva de drikker, det vet verken jeg eller de med useriøse podkaster som mener noe om ting de ikke har noe med. Dyneløfting og sniktitting skal man holde seg for god til. Vi trenger ikke engelske tilstander.

Det er ikke bare å starte en podkast og kaste ut masse synsing, det blir lagt merke til. Svingdøra går fort rundt.
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Åh, jeg kjenner dette er vanskelig.

På den ene sida, enig, dyneløfting og sniktitting vil vi ikke ha.

På den andre sida, dette er unge gutter og en liten klubb, som kanskje trenger å bli dytta litt i riktig retning.

Rett balanse der kan være riktig vanskelig å få til.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Var ute på byen selv i helgen ifm. mitt eget utdrikningslag. Jeg observerte tre profilerte personer, der èn var fra Glimt og to var fra Jerv.
Når det er sagt, så har ikke den som representerer Glimt noen ting igjen for å måtte holde seg 100% edru, dvs. det er ingen spiller.

De to spillerne fra Jerv tror jeg ikke hadde så mye som en dråpe alkohol i glasset heller, uten at jeg sto og snikspionerte på de.

Jeg har litt vanskelig for å tro at ikke alle spillerne selv vet best, og at de skjønner godt at folk kjenner de igjen på byen. Mao. hvem er det egentlig vi er til å fortelle de hva de skal gjøre og ikke gjøre? Så lenge spillerne presterer på bana og på trening, så må de gjerne dra på byen for min del. Men det er jo heller ikke noe ukjent fenomen at større mengder alkohol ødelegger drastisk for kamp og treningshverdag. At en spiller er skadet er ikke en god unnskyldning i det hele tatt. Det er ganske selvforklarende at det ødelegger for restitusjon og opptak av næring, så det finnes ingen spesielt gode grunner for at en idrettsuttøver skal ta seg så mye som et lite glass alkohol engang. Men så er det jo ikke akkurat for treningens del at man tar seg et glass, er det? Psykisk sett, så har dem jo godt av et sosialt liv.

Moralen er (selv om jeg kanskje har vært litt dobbeltmoralsk i dette tilfellet): Det skal være ganske ille før det kan kalles en ukultur, og jeg har ikke noen tro på at en så seriøs klubb som Glimt lar treningshverdagen forstyrres i for stor grad til at de ikke kan prestere på banen i kamp. Samtidig så håper- og anbefaler jeg (men forventer ikke) at alle som skal prestere fysisk holder seg unna alkohol så godt de kan både i- og utenfor sesong.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Locked