Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Bra stats, og akkurat det med ballgjenvinning er jo veldig åpenlyst. Interessant og se tallene på det. Tror fortsatt Glimt er en fin arena for Hagen til og spille seg bedre i.
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Image

Hva angår profiler på andre spillere i ligaen som kunne passet inn i Glimt så er Zafeiris i Haugesund spennende. (Dette er en indreløper-template så ikke direkte sammenlignbar.) Han tar litt høy risiko i spillet, men han har samme type fysiske robusthet som Berg. Fordelen ved ham er at han har et mer utviklet register med ballen i beina og er flinkere til å drive/drible med den og rettvende seg på egenhånd. Dette er noe jeg etterlyser fra både Berg og Saltnes. Grønbæk og Vetlesen er bedre til dette.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Novi wrote: Thu Sep 29, 2022 12:33 am akkurat det med ballgjenvinning er jo veldig åpenlyst.
Jepp, men det som kanskje er litt ny info er hvordan "duellsvakheten" virker andre veien. Altså når Hagen selv har ballen i beina og havner i en duell med motstander. Det kan avleses på Offensive Duels Won %. I følge denne statistikken klarer han bare å holde på ballen 3% av gangene dette skjer. Han er altså ekstremt svak til å beskytte ballen og må plassere seg utenfor motstanders rekkevidde. Per dags dato hadde han vært en kjempespiller om fotball er en nullkontaktsport, men det er jo ikke realiteten dessverre. Berg scorer til gjengjeld 50% på samme statistikk. Det utgjør en betydelig forskjell i en posisjon hvor laget blir sårbar ved balltap.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Image

Her er radar for 2020 da Vetti fikk spilt en del minutter for Sarpsborg. Man kan se at han er vesentlig bedre enn Hagen og Berg på den individuelle delen av det offensive spillet. Dvs. hvordan han beskytter ball/frispiller seg selv ved hjelp av gode mottak/driblinger. Han er også en defensivt robust spiller som vinner mange dueller. Offensivt i pasningsspillet er han langt unna Patrick og Hagen, men han stilles nok i et vel grelt lys av at han spilte for Sarpsborg som bare såvidt berga plassen og ikke dominerer kamper slik som Glimt.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Nordlys wrote: Thu Sep 29, 2022 7:15 am
Novi wrote: Thu Sep 29, 2022 12:33 am akkurat det med ballgjenvinning er jo veldig åpenlyst.
I følge denne statistikken klarer han bare å holde på ballen 3% av gangene dette skjer.
Tror jeg tok feil her:
Såvidt jeg leser det, så er han i tre-prosentilen. Altså, han klarer det ikke bare i 3% av tilfellene, men han er ikke bedre enn 97% av de sammenliknbare spillerne.
Dette poenget står fortsatt:
Da kan det fort koke ned til liten sample size -- når han sjelden går i defensive dueller, er det vel trolig at han sjelden går i offensive dueller heller. Han har veldig høy skår på pasningene sine, så det er tenkelig at han løser situasjoner med pasninger i stedet, og når han ikke klarer å gjøre det, så mister han ballen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Ja, gikk litt fort i svingene. Rett tolkning er sånn som du skriver. Offensive dueller er vel litt mindre frivillig i den grad at motspiller oppsøker deg og ikke motsatt. Må utvikles. Vetti er imponerende god til dette sammenliknet med Berg og Hagen. Han er veldig god til å beholde ballen under sterkt press. Det er i det hele tatt litt morsomt hvor forskjellige typer våre tre sentrale er.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kvass
Posts: 345
Joined: Sat Nov 20, 2021 9:33 am
Location: Oslo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 55 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kvass »

E24 skriver at Bjørn Mannsverk er Nicolai Tangens nyeste tilskudd til Oljefondet.

– Vi er litt som landslaget. Vi er landslaget i å tjene penger, sier Tangen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/157ErJ ... Fwww.vg.no

Hva skal man si om dette, da?
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by JHA »

Flott at han fortsatt skal bidra for Glimt :glimt
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Sitter og ser Inter ligge i djup ramme med fem bak mot Barcelona. Barca sliter med mye av det samme Glimt sliter med. Vanskelig å bryte gjennom den blokka.

Pluss litt trasig VAR-påvirkning, da.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Så det samme. Så ser vi hvor utrolig vanskelig det er å være midtspiss i en slik kamp. Lewandowski fikk ikke til noen ting, eller for å si det på en annen måte han fikk ikke muligheten. Noe å tenke på når vi skal vurdere våre egne spisser i tilsvarende kamper.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

https://www.youtube.com/watch?v=Y3D8x5l0gAU

Ny Glimt-medley! Flere bra spillersanger!
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Titter litt på spillerstalen i Glimt.
Følgende på utlån:
Ask
Lasse
Gilbert
Kvile
Hussain?

Så har vi noen unge, skadede spillere og noen som spiller lite eller ingenting:
Kubr
Anders K
Vetti
Fet
Sjøvold
Hagen
Sørli
Zugelj
Ellingsen Keeper

Så hva gjør Glimt med disse.
I tillegg er det 18 spillere som stadig er en del av 11 manns troppen dog untatt Faye Lund.
Det er altså 32 spillere som Glimt har kontrakt med(inkludert utlån). I følge mitt syn er det 6-7 for mange.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Tjaaa, enkeltposisjoner har vi mange på. Har nok 1 mer midtstopper enn hva vi trenger, og midtbanen er godt dekt med Vetti-Hagen-Sjøvold. Ser ikke noe klar ranking mellom dem heller.

Men i det store og hele har vi nok den størrelsen vi trenger. Hadde KK rullert like mye som Molde får til så hadde vi ikke tenkt det var for mange heller. At det er 6-7 for mange er jeg ikke enig i. De på utlån kan også fort vise seg og være gull for klubben når de kommer tilbake.
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Mandag og jeg kjenner jeg allerede gleder meg til helga og hjemmekamp mot KBK. Ikke bare fordi det kan bli stelt i stand et lite fyrverkeri ute på bana, men også fordi jeg gleder meg til stemninga på J-feltet. Og forhåpentligvis på andre deler av stadion også. Håper flere har det sånn og at vi klarer over 5000!
Forumets mest middelmådige ekspert.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Julegaven til mange lanseres i dag tirsdag 18. oktober kl. 19 på Stormen blibliotek.
Bjørn Mannsverk lanserer boken sin "Kampklar". Ryktene sier at også noen Glimtspillere vil være til stede.

https://stormen.no/program/bjorn-mannsverk-kampklar
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Har gledet meg til denne boka, men blir skeptisk når jeg leser at han refererer fra samtalene med enkeltspillere. Jeg må nesten forutsette at den enkelte omtalte spiller har fått lese alt som er skrevet om ham, og har godkjent det. Men likevel har jeg begrenset sans for at det på død og liv skal skrives bok om det som foregår i et "klientforhold", enten det er coaching, medisinsk behandling eller advokatbistand som ytes.

Lippestad ble for meg verstingen her med sin bok om Breivik og advokatoppdraget. Han ramlet i mine øyne fra å være en meget respektert advokat til en kar med mer tvilsomme etikkrefleksjoner.

Skal selvsagt ikke dømme verken Mannsverk eller boka hans før jeg har lest den, men starter altså ut litt mer skeptisk enn før.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Alexkid »

Noen fra Bodø/Nordland som skal på Rosenborg kampen? Hvordan reiser dere event tog/fly? Vurderer sterkt å bestille billett i dag men tog og være i bartebyen 06.14 frister liksom ikke. Lenge til puben åpner 😂
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Et par måneder siden sist Vetti, vinterens store signering, var i kamptropp (borte mot Jerv). Har man satt strek over 2022-sesongen?
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by helsvhe »

Er vel ikke så lenge siden han ble opperert i hofta. Mener han var ute resten av sesongen med rehabilitering av den.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Spent på om de selger Vetti eller Hagen i vinter. Vil tro det blir Vetti pga skadene (men til hvilken pris?), men Hagen er vel fort sugen på å spille fast i et annet Eliteserie-lag.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Jeg tror Hagen kommer til å legge frem et ønske om klubbskifte. Det må jo være et stort slag i trynet når Patrick kommer tilbake og umiddelbart går rett inn i laget igjen, og Hagen går tilbake som fast benkesliter. Han vet at han går rett inn som førstevalg på et annet lag i Eliteserien om han vil det.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Slik situasjonen har blitt så er nok Vetti enklere å ha med å gjøre som backup enn Hagen. Han var liksom på full fart opp og frem før Bergs retur før han plutselig ble satt helt på vent.

Skulle Glimt få kontroll på kroppen til GV så er han jo for det første en veldig god spiller og for det andre en spiller som nok kan akseptere å være andrefiolin fordi han vet at kroppen ikke har tålt maks belastning tidligere.

Men selges Hagen så må Glimt finne en løsning på hva de gjør om Berg skulle få skader og GV fortsatt sliter. Saltnes har jo vikariert, men man vil jo allerhelst han en bedre pasningsspiller i den posisjonen. Kanskje Sjøvold eller Ask kan være vikarer om det kniper?
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Sjøvold ble tatt fram som en naturlig oppfølger etter Berg og Hagen av (den sikkert ikke helt nøytrale) agent Ingebrigtsen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Tipper Hagen forsvinner. Over vinteren er forhåpentligvis både Vetti og Fet spilleklare. Med både Ask og Sjøvold som banker på, så er vi godt forspent på midtbanen selv om Hugo forsvinner.
Saltnes-Berg-Grønbæk (Sjøvold-Vetti-Fet). Så er jeg usikker på om begge Konradsene er med videre. Tipper Anders fort kan forsvinne?
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Tror Anders legger opp jeg,slutter seg sikkert til akademiet på en eller anna måte🤔 eller kanskje Junkeren?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Locked