Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Los-Loco »

Bjørkan har gjort sine saker bra i Alta, men jeg ønsker meg egentlig noen med mindre tilknytning til klubben. Det er et konstaterbart faktum at svært mange ting i denne klubben ikke er og ikke har vært slk det bør være, og også Bjørkan er en del av den historikken.

Hadde jo håpet at Kåre var mannen som med "nye briller" kunne luke bort litt tull og tøys og få skikk på saker og ting, men oppgaven var åpenbart for stor. Har likevel tro på at det må komme noen mer utenfra enn Bjørkan.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by liverglimt »

Enig med Los-Loco, jeg ønsker noen som er totalt utenforstående og som har baller nok til å stå i mot det gjeldende systemet og etablere noe nytt.
@liverglimt
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Mendi »

Det behøver ikke være slik at alle som har vært i Glimtsystemet er ubrukelige. Husk at Glimt i store perioder av sin nyere historie (siste 50 år) har levert resultater langt utover det man skulle tro var slagkraften til et lag fra en liten by. Det må ha vært gjort mye bra i klubben for å få det til, og jeg er ikke så sikker på at det å kaste loss på absolutt alt er veien å gå.

Bjørkan har levert fantastiske resultater med Alta, og har utvilsom mye å bidra med. Om han kan ta med seg det beste av det han har lært fra tiden i Glimt og samtidig fornye enkelte ting, så kan han være en glimrende kandidat som trener.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by mortsto »

Kunne også tenkt meg noen utenfra, men samtidig har jo ikke Glimt hatt all verdens suksess med "utenforstående" de seinere år. Oppjordsmoen og Kåre :cry:
Det som får meg til å tro at Bjørkan kan bli en suksess, er jo at han vel forutenom CB ikke har spilt sammen med noen på dagens lag, og at han dermed får litt mer avstand til spillerne og ikke havner i "kompis-fella."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by liverglimt »

Den som har gitt oss størst suksess er en utenforstående, Trond Sollid.
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Los-Loco »

Det er vel et definisjonsspørsmål hvem som hvar mest suksessfylt, Sollied eller Gåre. Det forandrer uansett ikke mitt ønske om en sterk trener utenfra. Problemet er bare at man må antakelig ha noen med autoritet på Eggen-nivå for å røske opp i systemet, og i Norge så er det bare Eggen selv som er på Eggen-nivå.

Og Mendi, at jeg ønsker meg andre enn Bjørkan betyr ikke at Bjørkan er ubrukelig. Og det kan godt hende at Bjørkan kan gi oss sportslig suksess. Men jeg er mer storforlangende enn som så; jeg vil egentlig ha en "revolusjon" i hele organisasjonen. Det tror jeg ikke Bjørkan er mannen for å gi oss.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by ecke »

Jeg tror at man skal ha mye mer fokus på det samlede lederskapet i klubben. En god trener utenfra, kan lett bli offer for et svakt lederskap. Det er tross alt rammene og det som sitter i "veggene" som evt må ryddes. En trener utenfra klarer ikke å manøvrere i et ulendt terreng, men nesten like lett vil tilpasse seg de svakheter som finnes der. Bedriftens samlede strategi. sportslig og økonomisk, blir ikke skapt av trenere alene, og faktisk mener jeg at et godt samlet lederskap godt kan klare seg med en "svakere", men forhåpentligvis kunnskapsrik trener. Det er trist å se at verdier og strategier som var bunnfast i klubben gjennom hele 90-tallet, er forsvunnet gjennom det siste 10-år, og nå må hentes fram igjen med hjelp av Ørjan og Runar. Mange i dagens klubbledelse bør se seg i speilet og spørre hvordan det har vært mulig.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Krølle »

Enig med Ecke. Det er ikke treneren som skal "revolusjonere" klubben og ha ansvaret for fremtidig strategi. Dette må skje andre steder i klubben, i styret. Så får styret sørge for å ansette trenere og andre som jobber i henhold til klubbens filosofi. Det er altså uhyre viktig at de riktige folkene blir spurt og stiller seg disponible for klubben. Langt viktigere enn ansettelse av trener.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Los-Loco »

Selvsagt er det behov for noen som kan ta tak og gjøre ryddejobb også ifht styre og administrasjon. Forventer ikke at en trener skal kunne gjøre så mye på dette området. Men på det området som faller inn under trenerens ansvar er det mye som kan/bør/må gjøres, og som ikke går på rent trenerarbeid og kampledelse. Jeg tenker da på ting som holdningsarbeid, alkoholpolitikk, den samlede bruken av spillergruppa, teambuilding, mediehåndtering og mange andre ting. All respekt for Bjørkan, men tror ikke han er mannen som tar tak i disse tingene. Men hey, neste trener skal ikke hoppe etter Wirkola da...
Last edited by Los-Loco on Sun Nov 21, 2010 5:17 pm, edited 1 time in total.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Krølle »

skjønner hva du mener, Los. Men jeg mener bestemt at områder som holdninger til alkohol og policy for mediehåndtering er ting som må forankres høyere opp enn på trenernivået. Generelt tror jeg trenere i norsk fotball har for mange oppgaver i klubbene. I mange tilfeller er de som Nessekonger å regne, på samme måte som managerne i engelsk fotball. Vi bør se mer til tysk fotball, der trenerne gjerne er trenere og intet annet.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by J I P »

Avisa Nordland følger opp avstemmingen med følgende artikkel: Folket vil ha Bjørkan som Glimt-trener
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Josse
Posts: 373
Joined: Thu Jul 23, 2009 5:24 pm
Location: Bodø

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Josse »

Det føles som at an.no vet noe som ikke vi vet.

Men om nå Kåre skulle ta over Hønefoss, får vi forhåpentligvis høre det på fredag, dagen etter den siste kvalik kampen.
Pipp
Posts: 65
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:49 am

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Pipp »

I papirutgaven i dag er det en artikkel som handler om den usikre fremtida. Ingebrigtsen uttaler:

"Jeg vet knapt hvilke spillere vi har. Jeg vet ikke hvor ambisjonene for neste sesong ligger."

På spørsmål om hvordan han opplever alle ubesvarte spørsmål, sier han følgende:

"Det er litt frustrerende. Skal vi hente spillere, så må vi være på hugget nå. Det er nå vi kan få tak i de beste forsterkningene. Skal vi ikke styrke laget, kan det være like greit å vite det først som sist. Det eneste jeg vet nå er hvilke spillere som har forsvunnet. I tillegg vet jeg at det er stor interesse rundt enkelte av spillerne våre som fortsatt har kontrakt."

En tre-fire konklusjoner er nærliggende:
1. Kåre Ingebrigtsen høres overhodet ikke ut som en trener som har et klubbskifte på gang.
2. Han har ikke tatt inn over seg at hans arbeidsgiver er i en alvorlig økonomisk krise. Det er lagt ned enormt med arbeid for å berge klubben, lønna har vært forsinka flere ganger, men det treneren snakker om nå, er å hente inn forsterkninger. Snakk om å leve på en rosa sky.
3. Kåre Ingebrigtsen legger ansvaret for årets sesong på at spillerne har vært for dårlige. Hvorfor skulle det ellers være behov for å hente forsterkninger?
4.Avisa Nordland kjører artikler og avsteminger om Kåre Ingebrigtsens erstatter som trener, men er for feig til å spørre han direkte om hans fremtid som trener i lys av usikkerheten fremover.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by mortsto »

Jeg kan da godt skjønne at Kåre er frustrert om det er så at han skal fortsette som trener. De forsterkningene det er snakk om er vel de som kommer gratis, og det hadde vel gagnet hele klubben om mer hadde kommet på plass og at en hadde en viss peil på hvor mye det skulle satses, og hvor stort budsjett en skal ha. Det er en stund siden jeg hadde troa på Kåre, men han har jammen ikke hatt greie arbeidsforhold heller.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Boombadila »

All den tid Kåre faktisk er trener, er det hans jobb og tenke på forsterkninger. All den tid (når styret ikke har sagt noe, antar jeg fortsatt at målsetningen er opprykk) vårt mål er det samme, er det Kåre sin jobb og se til at laget klarer det. Om Kåre hadde gått ut i media og sagt at vi ønsker oss Messi samt at vi skal vinne Champions league, så hadde jeg applaudert. Ikke fordi det hadde vært realistisk, men fordi det hadde vært kult. Så kunne direktøren vår sittet på bakrommet og pratet om økonomi så lenge han vil. Treneren har ikke et økonomisk ansvar, han skal tenke på det sportslige. Det er det samme som at veivesenet har mange planer for utbygging av veier, men de må vente til stortinget gir dem planer for de kan bygge.

Og jeg skjønner Kåre godt her, akkurat nå er det kjøpers marked.

Når det gjelder ditt tredje punkt: jeg er enig med Kåre at det er flere av spillerene som har prestert under det nivået jeg har forventet. En måte å heve prestasjonene i spillergruppa er da å hente inn nye, gode spillere som gir mer konkurranse. Generellt sett vil en slik skjerpelse være bra for alle spillere.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Knuta »

Boombadila wrote:Når det gjelder ditt tredje punkt: jeg er enig med Kåre at det er flere av spillerene som har prestert under det nivået jeg har forventet.
Bjørdal, Mounir, PVR, Stefan, Thiago og flere har i løpet av 2009 og 2010 blitt 'dårligere' i gul drakt. Tror ikke det skyldes mangel på konkuranse, men heller en trener som virker umotivert og som overhodet ikke har den pondus og trenererfaring som skal til for å løfte nivået i spillegruppa. Når nivået i spillegruppa jevnt over har gått ned, må treneren sette seg ned å analysere sin egen innsats og måte å jobbe på også under kampene hvor Kåre ut fra mitt ståsted virker demotiverende.
Når det i tillegg ikke er samsvar mellom det han sier og det han praktiserer med uttak osv. blir han i mine øyne en direkte dårlig trener og leder.
Hvordan skal en spillegruppe takle at det ikke er konsistens i det han uttaler i media og det han praktiserer, hvordan blir respekten for treneren da?.
For Glimt vil det bli en katastrofe med Kåre som trener i 2011 og 2012. Jeg gremmes bare ved tanken.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Boombadila »

Hva Kåre sier i media trenger ikke å ha så mye og si, spørsmålet er vel mer hvordan internkommunikasjonen foregår.

Det er mulig Kåre har deler av ansvaret for at spillerene har blitt dårligere, men jeg mener og at spillerene har ansvar for egen utvikling. Kan det være at vi har spillere som har overprestert alt for mye før, og som nå er tilbake på nivået de skal være på?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by mortsto »

Ordet "overprestere" er noe tafatte journalister har enerett på Boombadilla. Å få ut maks av sitt potensiale (ala Glimt 08) er vel et bedre uttrykk. At samtlige spillere (kanskje utenom Konradsen) tilsynelatende ser ut til å ha negativ utvikling ikke bare fra 08, men også fra i fjor, tyder på at det er mer galt i Glimt enn at spillerne ikke tar ansvar.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 518552.ece
http://fotball.adressa.no/eliteserien/article148556.ece
Akk ja. Det var tider.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Boombadila »

Nåja, i det øyeblikket du presterer over ditt potensiale, da overpresterer du. I hvert fall i min verden.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by mortsto »

Du mener når du hopper høyere eller lengre eller springer raskere eller spiller bedre enn du har potensiale for? Sånt skjer bare i FM eller Fifa i min verden. :D
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Boombadila »

hvilket egentlig bare munner ut i følgende spørsmål: hva er egentlig potensiale?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Knuta »

Boombadila wrote:hvilket egentlig bare munner ut i følgende spørsmål: hva er egentlig potensiale?
Et potensiale er ikke statisk men kan stadig forbedres.
Kunsten er å få maks ut av sitt potensiale og det tror jeg svært få av dagens Glimtspillere har oppnått.
Selv ikke i 2008 nådde flere av Glimtspillerne sitt maks potensiale.
Uten å konkretisere det nærmere så tror jeg at Glimtspillerne i år ligger på 60% av sitt potensiale og det er
bekymringsfullt. Fotballverdenen er full av eksempler på hvordan spillerne hever seg voldsomt med ny klubb eller nye trenere som gir motivasjon. Uten motivasjon kan man aldri oppnå maks potensiale. Dette gjelder både i idrett og i arbeidslivet osv.
Mitt ankepunkt og spørsmål blir da hvordan skal dagens spillerstall få motivasjon til å yte maksimalt?.
Ikke med dagens treningsregime, det kan man i hverfall fastslå etter tre år.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by bjornage »

Jeg vil ikke ta så mye bort i fra 2008-sesongen, for da var vi gode, men da hadde vi også marginer med oss. Det var stang inn istedenfor stang ut, og spesielt hjemme spilte vi på en sky av selvtillit som smittet over på motstanderne våre, og sånt blir det poeng av. Jeg vil ikke si det skyldes flaks, men det er ikke til å stikke under en stol at ting gikk mer vår vei, et typisk tegn for gode lag.

Jeg vil si at det aller meste av opp- og nedturene våre de siste årene nærmest ene og alene grunner i mentale faktorer. Selvtillit, motivasjon, vilje...you name it. Hvordan klarer et middelmådig lag i tippeligaen å blande seg med de beste (93, 95, 03, 08) på tross av dårligere stall og mindre midler, bare for å ryke åt skogen rett etterpå (94, 04,05, 09) med det nærmest samme laget?

Det er noe inderlig galt med kulturen i klubben, Kåre må bort men problemet er langt større enn han. Nå er ikke "den vanskelige andresesongen" noe uvanlig syndrom, men når det blir så ekstremt over så mange år må drastiske ting gjøres.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by Novi »

Jepps, det er mye som må bli bedre i Glimt. Håper det lages en detaljert plan for hvordan Glimt skal jobbe de neste 15 årene, så snart økonomien er på sikker grunn. Det eneste problemet er at de som blir å lage den planen meget mulig er en del av ukulturen som allerede er der...
Una mas cerveza.
talfh
Posts: 4055
Joined: Mon Jul 04, 2005 3:36 pm
Location: Bodø

Re: Bør Kåres tid på Aspmyra være over?

Post by talfh »

Kåre har vist hva han duger til, han har fått null middler til å signere kontrakter og null middler til å endre på spillerstallen! Det første som bør gjøres er å skifte ut hele ledelsen, få inn alt nytt og helst en del folk uten tilknytning til glimt og som kan det å drive en fotballklubb! Alt for mange inkompetente nisser som sitter på Aspmyra og som kanskje har større skyld i glimt sitt uføre enn det Kåre har.
You'll Never Walk Alone
Post Reply