RBK

Moderators: Sulliken, Larsen

Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: RBK

Post by Knuta »

Jeg har aldr vært RBK-supporter, men jeg har den evnen at jeg heier på norske lag i Europa, enten det er TIL, Stabæk, VIF eller Brann eller hva som helst. Jeg heiet intens på Stabæk da de møtte København i fjor. I tillegg heier jeg på Norge når de møter utenlandske lag. Vet faktisk om norske supportere som heier på England når Norge og England møtes. Det forteller alt om det fjolleriet som eksisterer hos en del og som jeg betegner som misforstått supporterkultur.
Fra mitt ståsted tenker på norsk fotball i sin helhet og Glimt som laget i mitt hjerte.(Jeg har forresten TIL som lag nr.2 som jeg heier på).
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: RBK

Post by Glimt1916 »

Syns det e komisk å les Aftenposten i dag der en snurt Bertil Valderhaug surmula og hakka videre på Martin Andressen og alle oss andre som ikke har samme oppfatning som han sjøl. Skulle nesten tru det va Martins feil at RBK ikke va god nok. Alltid morsomt å bli belært i ka man burde mein av journalista.

Å sammenlign det å hei på Rosenborg med å hei på landslaget syns æ bli heilt feil. Æ heia selvfølgelig på landslaget men har like stort forhold til RBK som æ har til Aalesund, AIK, Wolverhampton, Motherwell, Anderlecht osv. Altså null.

Pussig at dette kommer overaskende på så mange. Men så finnes det jo mange journalista i England som trur at heile England heia på Liverpool og Manchester United når de spella i Europa.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: RBK

Post by Knuta »

Til Glimt1916.
Greit at vi er uenig og jeg har full respekt for dine holdninger og meninger på dette punktet. Mitt forrige innlegg var basert på at det ble stilt spørsmålstegn om jeg var Glimt-sympatisør selv om jeg heier på norske lag i Europa.
I dette tilfellet RBK og i fjor Stabæk.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: RBK

Post by Frodo Baggins »

Re knuta:

Det skal godt gjøres å få mindre enn 4 lag med i e-cup, alle landene har det med unntak av San Marino og Malta.

Og du må bare skjelle ut VIF, liker de ikke nevneverdig jeg heller. Men nå er det vel ikke deres feil at RBK ikke gikk videre? RBK ble til de grader rundspilt, og viste at de rett og slett ikke er god nok for C.L.

Derfor tror jeg det er bedre for norsk fotball (ikke RBK) at de er med i E.L, hvos sjansen for å vinne kamper er noe større en i C.L, og dermed plukke poeng på UEFA's klubbranking.

For de andre klubbene i Tippeligaen er følgende fakta i og med at det blir EL istedenfor CL:
Tilskudd på cirka 250 000.- fra UEFA kontra 450 000.-
For Rosenborg er følgende fakta i og med at det blir EL istedenfor CL:
Antatt 30 mill kontra 130 mill.

Totalt for norsk fotball:
Større sjanser for poeng på Uefa's klubbranking i E.L kontra C.L

Så å påstå at tapet i går utgjør så voldsom forskjell for andre lags muligheter i Europa i årene fremover er rent vissvass. Faktisk så er sjansen større nå å bedre rankingen, under forutsetning at E.L er en litt enklere turnering enn C.L

Og jeg tror ingen av klubbene i Tippeligaen for nevneverdig større økonomiske problemer av at de får 200 000.- mindre fra UEFA. For RBK er dette selvsagt mere dramatisk. De har vel budsjettert med cirka 40 mill i underskudd, før eventuell Europacup. En C.L deltagelse ville gitt ett enormt overskudd, E.L gir ett mindre underskudd.

Så i bunn og grunn så klarer jeg ikke helt å se hva som var så synd med at RBK ikke gikk til C.L, bortsett fra at RBK hadde profitert voldsomt på det, og ingen andre klubber.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: RBK

Post by brutus »

Frodo Baggins wrote:Så i bunn og grunn så klarer jeg ikke helt å se hva som var så synd med at RBK ikke gikk til C.L, bortsett fra at RBK hadde profitert voldsomt på det, og ingen andre klubber.
Ikke jeg heller. Men dette er en av de merkelige sakene der debattantene rett og slett ikke klarer å forstå hverandres standpunkt. :wink:
DIXI
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: RBK

Post by Knuta »

Frodo Baggins wrote:
Så i bunn og grunn så klarer jeg ikke helt å se hva som var så synd med at RBK ikke gikk til C.L.
Jeg synes heller ikke det er synd at RBK ikke gikk til CL, fordi FCK var et mye bedre lag, men mye av min kritikk er rettet til VIF og Andresen. Bare for å få sagt det, da VIF vant eliteserien i 2006 hadde laget en bedre økonomi enn RBK, men de skuslet bort mulighetene de hadde og det har de fortsatt med. Dersom kritikken hadde kommet fra andre ledere som sliter med økonomien hadde jeg forstått dette bedre. VIF er det laget i Norge med størst tilskuerpotensiale og det laget hvor alt ligger til rette for en fantastisk økonomi, men elendig styring av klubben og kontinuerlige trenerbytte har medført at klubben ligger der den er i dag, på samme måte som Brann.
VIF har også det største området i hele landet for å hente talenter og de har 'røvet' til seg alle talentene fra Skeid i en årrekke, men vært elendig på spillerutvikling.
Derfor er min frustasjon at kritikken kommer derfra, eller så har jeg full respekt for Brutus og Frodo baggins sine synspunkter her.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: RBK

Post by Frodo Baggins »

At VIF har fått lite til sett i forhold til hvor mye penger de har brukt, er vi helt enige om. Dette vil jeg også i stor grad si gjelder Brann og VIking, som sammen med RBK og nevnte VIF i mange år hadde en voldsomt mye bedre økonomi enn resten av klubbene i Tippeligaen. Og når man ser hva de har hentet av spillere, så er det ingen tvil om at de har fått lite igjen for disse investeringene, kontra hva andre klubber har fått til med mye mere begrensede ressurser.

Og det er nettopp det jeg synes har vært endel av sjarmen med TIppeligaen i årene etter 2004. At klubber som ikke har så voldsomt med ressurser klarer å være med i toppen. Så kan man igjen si at det er en svakhet for TIppeligaen, at vi ikke har 3-4 stabile toppklubber som de har i andre land. Men heller det, enn at spørsmålet foran hver sesong skal være hvilken innbyrdes rangering de 4 store har fra plassene 1-4...

Slik er det i England, Italia, Spania.. Nå er det vel en endring på gang i England, hvor det ikke er usannsynlig at Man.City kan klare å komme inn i topp 4, men dette er da fordi de har enorme økonomiske muskler i forhold til konkurrentene. I Spania er eneste spenningsmomentet hvem som vinner av Barca og Real Madrid..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: RBK

Post by Masinga »

Som nøytral tilskuer ser jeg virkelig frem til fotballgodbiten Haugesund - TIL på lørdag. Slike matcher er langt å foretrekke frem for Barcelona - RBK f.eks. Nå trakk jo RBK i stedet Athletico Madrid og Bayer Leverkusen i Europaligaen. Da blir slike kamper kjedelige i forhold til når Odd Grenland og Kongsvinger braker sammen.
Masinga
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: RBK

Post by Frodo Baggins »

At du foretrekker Barcelona- RBK foran FKH -TIL har jeg ingen problemer med å skjønne, og du ville sikkert ha foretrukket den foran Alta - Glimt også.. For det er jo hele norges RBK vi snakker om.. Alle heier jo på de.. Og sett i forhold til en slik kamp, ville jo alle andre norske kamper vært en parantes.. Faktisk er det ufattelig at ikke alle i norge heier på RBK.. Hvorfor holde med f.eks Glimt som surrer seg bort i Adeccoligaen, når man kan heie på RBK og nesten bare oppleve seirer...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: RBK

Post by Sulliken »

Hey. Jeg hadde heiet på Barca, ikke RBK, om ikke FCK gikk videre.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: RBK

Post by Cheese Smirnoff »

Så det hadde ikke vært noe moro for deg hvis RBK hadde slått Barcelona på Lerkendal?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: RBK

Post by Sulliken »

Det hadde vært morro det (underdog-effekten). Men jeg hadde likevel heiet på Barca.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: RBK

Post by ingen87 »

Masinga wrote:Som nøytral tilskuer ser jeg virkelig frem til fotballgodbiten Haugesund - TIL på lørdag. Slike matcher er langt å foretrekke frem for Barcelona - RBK f.eks. Nå trakk jo RBK i stedet Athletico Madrid og Bayer Leverkusen i Europaligaen. Da blir slike kamper kjedelige i forhold til når Odd Grenland og Kongsvinger braker sammen.
Tenker du ser frem til nok en TV-kamp med Rosenborg idag da? Det er jo tross alt heles Norge's RBK.. JA til flere TV-kamper med Rosenborg, er såpass få fra før.. Champions League spill ville gitt RBK enda fler TV kamper i Tippeligaen, da det er det mest attraktive laget.. For min egen del er jeg gørrlei RBK kamper, både innlands og utlands.. Og synes Haugesund - Tromsø var en fin avveksling fra en ellers Rosenborg dominert TV-plakat innen Norsk fotball :)
Førr Evig!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: RBK

Post by brutus »

Jeg er 100 % enig. Og det ville jeg vært om Haugesund hadde spilt mot for eksempel Strømsgodset også. Jeg er møkklei av RBK-kamper, ikke minst fordi det alltid oppstår kontroversielle situasjoner som dommeren dømmer i Rosenborgs favør. Vet ikke hvor mange ganger jeg har slått av RBK-kamper i ren irritasjon over dette.
DIXI
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: RBK

Post by Thomp »

Brutus: du har slått av? så du satt og så på da? :lol:
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: RBK

Post by brutus »

Det er vanskelig å bli møkk lei av et lag hvis man aldri har sett det. Jeg ser stort sett alle tilgjengelige tippeligakamper for å holde meg oppdatert.
DIXI
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: RBK

Post by Thomp »

Whatever helps you sleep at night :roll:
Last edited by liverglimt on Fri Sep 10, 2010 7:32 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: RBK

Post by brutus »

Jeg beklager på dine vegne at du er en slik tosk.
DIXI
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: RBK

Post by Thomp »

okei :klapp saklig, men hva kan man forvente..........god bedring
Last edited by liverglimt on Fri Sep 10, 2010 7:32 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: RBK

Post by bjornage »

For meg er det revnende likegyldig hvem som kvalifiserer seg til CL av norske lag så lenge de ikke driter ut fotballnasjonen norge, og RBK har på ingen måte gjort det de årene de har vært med.

Rosenborg har ikke alltid vært det ene laget vårt i champions league. Molde kom seg til Champions league, benyttet de seg av den friske kapitalen til å ta over den norske fotballtronen? Hva med VIF, Brann og Stabæk som alle har vunnet seriegull de siste årene og mer eller mindre skuslet bort mulighetene sine til kvalifisering til CL. Jeg er av den oppfatning om at det laget som fortjener å komme inn i Champions League klarer å kvalifisere seg, og når de andre klubbene ikke tar mulighetene de får servert har de bare seg selv å takke.

Sportslig er ikke forskjellen så veldig stor lengre, men de andre klubbene i toppen bør heller se seg selv istedenfor RBK når de snakker om hvem som "ødelegger fotballen". Hvilke andre klubber enn Rosenborg har tradisjonelt sett klart å følge opp en bra sesong med nok en bra sesong? RBKs største utfordrer fra i fjor ligger i sumpa, VIF er i den øvre delen av kurven i jojosyklusen sin, Brann imploderer som vanlig og Stabæk har ikke store nok ressurser for å utvikle seg, så igjen, de har seg selv å takke for at ingen av dem virkelig klarer å utfordre RBK. RBKs sine millioner og dominans er ikke årsaken til hvorfor Molde er i ferd med å rykke ned året etter de sølv.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: RBK

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: RBK

Post by ingen87 »

Og dette laget er liksom enhver nordmanns plikt å heie på ute i Europa?! Nei gi meg heller Follo - Bayer Leverkusen! :D
Førr Evig!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: RBK

Post by brutus »

-Nå er det Ola sin tur til å fortelle om hva faren jobber med. Ola?
-Æh, jo hainn pappa jobbe som stripper på homsebar hainn!
-Men Ola, jeg vet jo at det ikke er sant. Fortell hva han virkelig jobber med!
-Må æ frøken, det e så flaut?!
-Bare fortell det du Ola.
(Ola gråtende) -Jo ailtså, hain pappa spælle på Rosenborg...
DIXI
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: RBK

Post by mortsto »

Noen som vet om TO er skadet? I dag satt han ikke engang på benken.
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: RBK

Post by Johansen »

http://fotball.aftenposten.no/eliteseri ... 183203.ece

TV 2-kommentatorer kalte eliteseriespiller for neger, gjorde narr av trøndere og satte spørsmålstegn ved om Ciljan er gammel nok til å være far.
Post Reply