Lurepåtråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply

Ok med en tråd som omhadler ting vi lurer på?

ja
71
86%
nei
12
14%
 
Total votes: 83

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

BK og Macdonald er helt greie burgre, men ofte koster det mer enn det smaker. Til dømmes så må du jo be om å få burgeren uten salt og pepper for at det skal være spisende.

Annas vil bli testet ut med en passende anledning. Kebab er nå så som så, man må passe seg for at det ikke er hjemmelaga hvitsaus og rottekjøtt.... ;)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by ingen87 »

McDonaldsburgerne til 10,- var episke i lunsjpausen den tida jeg jobbet deltid på intersport. Kjøpte 4-5 av disse og man er nokså mett etterpå, altså mye mat for 50,-, smaken kan derimot diskuteres... hehe

Annas er desverre ikke det det engang var. Burgeren var veldig bra der før, men har tapt seg spør du meg. Det samme gjelder egentlig havnas. Alt i alt spiser jeg sjeldent junk når jeg er i Bodø, men jeg likte godt burgeren på Wimpy (vet ikke om det eksisterer etter at de bygde om City nord). Noen som vet hvordan den sjappa ved siden av Annas er? Eksisterer den enda? Fikk veldig god burger der, når jeg spiste der for 2-3 år siden. (Centrum bistro elns?)

I likhet med flere så ender jeg ofte opp med en rullings fra Raja.. Tror jeg.. Er ihvertfall rullings, men om det bestandig er Raja aner jeg ikke.. heh..
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Wimpy eksisterer, de ligger nå i andre etasjen, ved siden av inngangen fra parkeringshuset. Kanskje det blir dem man skal teste.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by ingen87 »

Det skal sies at det er veldig lengesiden jeg har spist der og, i tillegg så er det vel bare grove brød der.. Slik jeg husker det.. hehe
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Grove brød er bra det ;)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Lurepåtråden

Post by MhepA »

Føler det har vært en viss prisøkning på Wimpy siden sist jeg besøkten de?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

uten at jeg har vært der på årevis, så har vel egentlig alt i samfunnet gått opp i pris?


Også må du jo ikke glemme nysenterpåslaget i prisen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Lurepåtråden

Post by eidurgud »

Wimpy har også gode burgere!

Har Annas sluttet å servere karbonader som burgere nå? Havna har jeg ikke besøkt på 8-10 år..
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Lurepåtråden

Post by mortsto »

ingen87 wrote:Noen som vet hvordan den sjappa ved siden av Annas er? Eksisterer den enda? Fikk veldig god burger der, når jeg spiste der for 2-3 år siden. (Centrum bistro elns?)
Dette heter nå Panda http://www.pandafastfood.com/
Hørte ad omveier at det skulle være tvilsomme greier, men fant i jula ut at folkene som driver plassen er de samme som eier Great Ghandi, så jeg vil tro det er ok.

Ellers har Wimpy alltid slått meg som et merkelig fenomen. Foruten England er kjeden til stede i en mengde "eksotiske" land i Midtøsten, Afrika og Asia, og har altså en eneste avdeling på City Nord. Den eneste andre Wimpyen jeg har spist på var i en landsby på mallorca for femten år siden.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Lurepåtråden

Post by bjornage »

Great Ghandi anbefaler forresten på det aller varmeste.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Lurepåtråden

Post by mortsto »

Absolutt. Både den og Thairestauranten utenfor Papirhandelen er veldig bra.
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 306 times
Been thanked: 168 times

Re: Lurepåtråden

Post by Sven-Rune »

Til dere unge!

Jeg skal lage en quiz for ungdom i alderen 16-19 år, og jeg kan vel like fodt innrømme det med en gang; Min musikksmak er ikke den samme som deres! :D

Jeg tar gjerne mot tips til gode spørsmål og svar/svaralternativer på spørsmål om musikk og evt. andre ting som måtte passe aldersgruppen.

Send på PM

På forhånd takk :klapp
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by J I P »

Er man heldig eller uheldig hvis man blir trukket ut til å være meddommer i ABB-saken?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 59651.html
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by JimL »

Jeg hadde nektet. Ville ikke hatt noe med den dommen å gjøre da den garantert kommer til å bli alt for mild.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Alt for mild?

spørsmålet i så måte er vel: bør en staff utledes fra følelser, eller fra prinsipper?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Lurepåtråden

Post by tomath »

Jeg har mistet laderen til telefonen min. Er det trygt å bruke en lader av et annet merke, eller kan den ta skade av det?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by JimL »

Boombadila wrote:Alt for mild?

spørsmålet i så måte er vel: bør en staff utledes fra følelser, eller fra prinsipper?
vet ikke helt hvor lista legges i Norge men straffen bør vel gjenspeile alvoret av handlingen som er begått. I helt ekstreme tilfeller som dette er det vel ingen med vettet i behold som tror ar gjerningsmannen kan slippes ut noen gang uansett hvor mye piller han måtte få. Straffen bør derfor være av en slik art at de etterlatte føler den er korrekt samt at den gir klar beskjed til samfunnet at "sånn gjør du ikke i Norge". Forslag kan være 77 ganger gjennomsnittsstraffen for drap i Norge, pluss straff for trusler mot kongeriket Norge, pluss terror, etc. Mao 150 år pluss pluss.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 912 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

JimL wrote:Straffen bør derfor være av en slik art at de etterlatte føler den er korrekt samt at den gir klar beskjed til samfunnet at "sånn gjør du ikke i Norge".
Bør følelsene til de som er rammet av et lovbrudd være et element i vurderingen av straffeutmåling? Vil ikke dette variere kraftig fra person til person?

Og er det trusselen om straff som egentlig hindrer folk i å gjøre denne type lovbrudd? Ville flere personer gått bananas med skytevåpen dersom straffenivået var lavere? :tenk
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
JimL
Posts: 97
Joined: Mon Sep 28, 2009 2:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by JimL »

Hjelper i hvert fall ikke på når folk vet at det værste som kan skje om du blir tatt for drap er 3-4 år fengselsopphold/studie der du etterpå blir kvotert ut i arbeidsmarkedet.

Det jeg mente var ikke at man skulle ringe rundt og spørre alle hva de føler ABB bør dømmes til, men at straffen bør være såpass at de etterlatte slipper å bli forbanna.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Parelius »

Hvordan mener du at tidligere kriminelle skal kunne fungere noenlunde normalt i samfunnet om vi ikke hjelper dem med å få jobb/utdanning? Hvis de overlates til seg selv i en kommunal bolig uten noe nevenyttig å gjøre er nok veien tilbake til fengselet kort.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Jeg har en mistanke om at et av poengene som man kan tolke ut fra locoens post er følgende:

Staff er ment for å være preventivt fra samfunnets side, slik at folk ikke skal bryte loven. Spørsmålet er jo om denne truselen har noen egentlig effekt, dvs at allmennheten enten blåser i loven, eller at personer som er villig til å gjøre vise handlinger ikke bryr seg om straff som sådann. Hvis vi har med den siste gruppen å gjøre, er det klart at et lovbrudd som sådann er en kalkulert risiko, og det spiller ingen rolle hva straffen er. Den kan være en dag som tusen år.

Hvis man derimot snakker om en lov som allmenheten blåser i, så snakker vi vel om, i beste tilfelle, en lov som blir ignorert fordi folket anser den som idiotisk, og at politi og rettsystemet ikke gidder å straffeforfølge hele samfunnet.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Lurepåtråden

Post by Kesseboy »

Boombadila wrote:Staff er ment for å være preventivt fra samfunnets side, slik at folk ikke skal bryte loven.
Nå synes jeg du tillegger Tor Erling litt mye makt her :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8383
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Tor Erling? er han en gaffeltruck driving man?
http://www.youtube.com/watch?v=01wXYZtGyK4
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 912 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Det finnes ganske mye forskning rundt dette med straffens preventive virkning.

For lovgiver er det et poeng ved fastsetting av strafferammen at straffen skal ha preventiv virkning, og denne deles normalt inn i den allmennpreventive og den individualpreventive virkning. Straffen virker allmennpreventivt når andre ser hvilken straff som gis for et lovbrudd, og derfor avholder seg fra å bryte loven tilsvarende. Straffen virker individualpreventivt når lovbryteren opplever straffen som så negativt at h*n ikke gjentar lovbruddet.

Forskningen viser at straff har ulik allmenpreventiv virkning avhengig av typen lovbrudd. Trafikkforseelser er et av (få) omårder hvor det kan konstateres en klar allmenpreventiv effekt; ved høye bøtenivåer kjører folk mer lovlig. Den allmennpreventive virkningen har selvsagt også sammenheng med risikoen for å bli tatt.

Forutsetningen for at en straff skal ha en allmennpreventiv virkning er jo at den potensielle lovbryteren gjør en kalkulering av risikoen i forkant av lovbruddet. For svært mange typer lovbrudd foregår det ikke noen slik kalkulering i forkant. Lovbruddet skjer enten spontant, eller lovbryterens vurdering inneholder helt andre momenter enn risikoen for straff. Den store majoritet av de straffbare forholdene som pådømmes i norske domstoler gjelder lovbrudd begått i beruset tilstand, da i all hovedsak alkoholrus. En fellesnevner for de fleste av disse er at lovbryterens vurderingsevne var sterkt redusert, og at forbryteren ikke ville utført lovbruddet i edru tilstand.

For mange typer lovbrudd er det vanskelig å spore noen allmennpreventiv virkning i det hele tatt. Drap er et eksempel på en type lovbrudd hvor straffens størrelse ikke har sporbar virkning på potensielle lovbrytere. Det er andre forhold som spiller inn og som gjør at de aller fleste av oss avstår fra å ta livet av noen. Dette kan man jo gjøre et tankeeksperiment med på seg selv: Ville du vurdert å drepe noen dersom straffen for eksempel bare var ett år i fengsel? Ville vurderingen være annerledes dersom straffen var ti, tyve eller tretti år? De aller fleste avstår fra å drepe på grunn av det moralske aspektet ved handlingen, ikke på grunn av trusselen om straff.

Selv om det finnes mye forskning rundt temaet, har jeg til gode å se resultater som dokumenterer en klar sammenheng mellom allmennpreventiv virkning og straffenivå, med unntak av enkelte typer mindre alvorlige lovbrudd, som trafikkeksempelet over. Dette er et paradoks, ettersom straffens allmennpreventive virkning framheves i de fleste straffesaker og av alle domstoler som begrunnelse for å fastsette straffen slik og slik.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by J I P »

For en gjennomsnittlig spiller på Glimt - hva er bredden og dybden på de - eller et gjennomsnittlig menneske?

Og hvordan kan man lære en spiller til å forstå at - når man står i en mur - da skal man stå i retning mot ballen helt til ballen har passert deg.

Du skal ikke snu baken til - for hvis du ønsker å gjøre det - da skal du stille deg opp i muren med baken til.
(forøvrig kan det være et interessant eksperim,ent - vil spilleren som da skal ta frisparket da skyte denne aktuelle spilleren eller prøve å få frisparket i mål?)

Den som står i mur skal også huske på at han - i det øyeblikket han snur seg - vrir sin korteste side mot ballen og følgelig gjør de veldig enkelt for motstanderen å få ballen forbi.

Et annet element er at hvis du først en gang har vridd deg i mur slik at det blir mål, da har gjerne motstanderen fått dette med seg ved å se ppå et sammendrag av kampen - slik at de neste gang også velger å skyte ballen mot deg.

Det må da finnes en intruksjonsvideo på youtube eller lignende som forklarer prinsippene ved å stå i en mur på en lettfattelig måte?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply