At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: At det er mulig!?

Post by G-s-enz »

Kan nevne som ett innspill her at Fredrikstad Seafoods har startet landbasert oppdrett som funker strålende!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Veldig mye av det som brukes i foret til oppdrettslaksen er proteinkilder som mennesket kunne nyttegjort seg av. Det sies (blant annet i denne rapporten fra Fremtiden i våre hender: https://www.framtiden.no/aktuelle-rappo ... /file.html) at at et måltid laks kunne vært fem måltider. Nå er kanskje fremtiden i våre hender litt ekstreme, men poenget er uansett at mye av det vi serverer laksen kunne vi spist selv. Så om fem måltider er den ekstreme varianten, kan man kanskje tenke seg at 2-3 måltider vil være et nøktern anslag. Med andre ord dobbelt så mange måltider enn laks.

I Norge serveres og selges nesten bare laks og torsk i butikkene. Torsk er en mager fisk som mangler en del viktige oljer. Men man skal ikke gå langt tilbake til vi var et folkeslag som spiste enorme mengder sild (her nord) og makrell (lengre sør). Med unntak av sild som pålegg i jula tviler jeg på at det er mange som enda spiser sild til middag. Sild males nå stort sett opp til fiskeolje, som videre til til fôr og kosttilskudd.

En annen bieffekt av at vi fisker store pelagiske ressurser til fiskemel er at dette er viktig næring for sjøfuglene. Det er vel omtrent ikke en eneste sjøfuglart som ikke er i tilbakegang. Mangel på sild, sil (må ikke forveksles med sild), tobis, raudåte (krepsedyr som igjen er viktig for pelagiske fiskeslag), ansjos gjør at annet liv i havet blir påvirket.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: At det er mulig!?

Post by Novi »

Riktig. Men nå fungerer det ikke i praksis at mennesket vil spise det dyret spiser. En sau trenger vel og spise omtrent 500g proteiner for hvert 100g protein den gir oss, og kua er ikke langt etter. Kylling er vel det mest "proteingjerrige", hvor 100g proteiner til kyllingen faktisk gir 104g ellernoe (dette er tall fritt fra hukommelsen :) ). Så om laksen spiser krill, så vil ikke et laksemåltid bli til 3-5 krillmåltider. Det vil vel heller bli et stk storfe/lam/kylling/tunfisk-måltid. Er det bedre?

Norge er jo et litt smått tragisk sjømatmarked, hvor vi nok spiser mer prosessert hvitfisk (gjerne ikke norsk fisk i det hele tatt) enn fersk laks og torsk. Eventuelt at vi spiser norsk fisk som er frosset ned, sendt til andre land for processering, så pakket og sendt tilbake. Klimaavtrykket på det er ikke spesielt hyggelig, om det er fokuset.

Og med dyrelivet, spørsmålet er jo om de blir truet eller bare påvirket. Alle arter blir jo påvirket av faktorer i naturen vi ikke kan gjøre noe med. Alternativet (altså ved å redusere oppdrett som nevnt over) kan jo da være at det fiskes f.eks. mer tunfisk, som det vel viskes for mye av allerede mange steder. Eller er jeg helt off?
Una mas cerveza.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: At det er mulig!?

Post by G-s-enz »

Poenget er at vi fint kan produsere laks på land eller i lukka anlegg(som også finnes på havet også). Mao vi trenger ikke kutte ett måltid laks å heller spise noe som er negativt for naturen pga annen næring. Problemet er at 95% av den næringa er egoistiske hestkuker som driter en lang marsj i om villaks og sjøørret dør ut sålenge de slipper å bruke noen kroner på lukkede anlegg.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Her var det mye ensidig og negativt.

Oppdrett foregår over hele verden. Uten oppdrett av sjømat, mindre mat til folket 😊
@liverglimt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5569
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: At det er mulig!?

Post by poteten »

Samtidig skaper det arbeidsplasser.

Er enig i at man skal ha et kritisk blikk på næringen, men det finnes mange som jobber godt for å få det så bærekraftig som det kan bli. Jeg er ikke udelt positiv til oppdrett, men ikke så negativ heller, så lenge næringen selv ikke går inn for å drepe havet.
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Jeg jobber i ett kontormiljø med mye oppdrett. Gifas er ett av de vi huser. Jeg kjenner ikke historien, men jeg oppfatter holdningene til å forbedre som veldig stor.

Så ensidig negativt er som de flestes forhold til salting på veiene. Ja det ødelegger bilene raskere om man ikke vasker dem hele tiden, men det forbedrer sikkerheten på veiene.

Når det gjelder de ansatte så er det mange, paradoksalt nok så er veldig mange utlendinger. Skal man bygge mer så blir det enda mer utlendinger fordi det er for lite folk på de plassene havbruk og fiske trenger dem. Uansett om vi skal fiske eller ale opp.
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

liverglimt wrote: Tue Dec 15, 2020 10:38 pm Her var det mye ensidig og negativt.

Oppdrett foregår over hele verden. Uten oppdrett av sjømat, mindre mat til folket 😊
Du ville vært negativ til landbruk om "noen" bestemte at alle golfbaner skal brukes til storfebeiter ;) Særlig om storfeene var full av lopper og lus, sykdommer, ligger døde rundt på greenen. Visste du at nesten 20 % av all oppdrettslaks dør før de er slaktemoden? Det hadde aldri vært tillatt i annet dyrehold.

Sjømat er bra, men sjømat er veldig mye mer enn laks især oppdrettslaks. Oppdrettslaksen i dag inneholder så mye soya at det snart ikke kan kalles sjømat. Det er en konsekvens av at man har fisket opp store mengder pelagiske fisker.

Oppdrett finnes over hele verden, og nesten overalt der det er oppdrett er det også store miljøutfordringer. Se feks oppdrett av scampi som regnes som en av de største miljøverstingene.

Arbeidsplassene er der også om oppdrettsanleggene flyttes over i lukkede anlegg. Antakeligvis blir det flere arbeidsplasser i en produksjonsfase, og jeg vil tro at det krevs flere ansatte for å holde lukkede anlegg i hevd.
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Beklager, men når du snakker om landanlegg så er det mange andre utfordringer enn du åpenbart vil tenke på. Hvor skal disse anleggene plasseres? Hvordan skal det gjøres? Hvor skal man hente arbeidskraft fra?

Jeg forhelliger ikke lakseoppdrett, jeg bare påpeker at en ensidig fokus som presenteres ikke er veien å gå.

PS! Med vinter i Norge så spiller man golf i simulatorer. :)

Tillegg: sammenligningen med storfedrift gir ett enkelt svar: Oppdatering trengs. :wink:
@liverglimt
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: At det er mulig!?

Post by OTH »

Det ligges nok av gamle steinbrudd rundt om langs kysten

https://www.nrk.no/mr/byggjer-europas-s ... 1.14083549
Her fra min hjem kommune jobber de nå med et land anlegg for oppdrett av laks
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: At det er mulig!?

Post by Glimt1916 »

Glimt selger troverdigheten til Action now-konseptet sitt, og skal sponses av miljøverstinger som får fronte FN's bærekraftmål 14, "livet i havet", på draktene neste år. Det finnes et begrep som beskriver det å kjøpe seg denne typen troverdighet: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greenwashing
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: At det er mulig!?

Post by Novi »

Vel de har jo hatt "Laks" på drakten i flere år, samt laksekampen. Ifm disse kampene frontes jo næringen som ren, med utstrakt bruk av flott natur og blankt hav. Er ikke akkurat som at de springer rundt med Prince og Marlboro på draktene heller, da.

Skjønner hvor du vil med Greenwashing, med mtp hvor Bodø ligger i landet og viktigheten av næringen for regionen, så passer det absolutt inn i Glimts profil. Blir også vanskelig om man med Action Now skal dømme hvem som er grønne nok. Er næringen perfekt? Nei. Men det er det jo ingen næring som er. Summa summarum kommer jo norsk sjømat godt ut klimamessig - så skal noe mat være med på et slikt konsept så kan det like gjerne være den.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Det er i hvert fall et poeng for næringa at den skal være klimamessig nøytral (eller bedre). Så ambisjonsnivået bør jo ligge der de legger det. Men det framstår veldig som grønnvasking når man ser på det med kritiske øyne. Da må næringa bare steppe opp, da.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: At det er mulig!?

Post by Glimt1916 »

De har hatt laks.no på drakten i flere år, men uten å koble det opp til action now og FN's bærekraftmål. Nå betaler bransjen for å kunne bli assosiert med disse, og for å kunne bruke deres logo på drakten til seriemesteren.

https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekrafts ... et-i-havet
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

14.7)
Innen 2030 sikre at de økonomiske fordelene ved bærekraftig bruk av havets ressurser, blant annet gjennom bærekraftig forvaltning av fiskeri, akvakultur og turistnæring, i større grad kommer små utviklingsøystater og de minst utviklede landene til gode
Hvis ikke fiskeri og havbruk må involveres for å nå dette målet så vet ikke jeg. Klarer kan det neppe sies. At de ønsker å fronte en grønn profil er det samme som miljøpolitikk som vokste opp med Bellona. I dag er de en brøkdel av det MDG strekker seg etter. Alltid har omstilling vært vondt. Nå går havbruksnæringen inn og hjelper til med en endring, likevel så klages det over at de kjøper seg en "grønn profil".

Jeg skrev tidlig at dette ikke er en debat, det er en monolog i argumenter. Bare en side belyses. Dette er ett skritt i riktig retning og de som var cowboyer i den tidlige tiden, de er i stor grad erstattet av mer ansvarlige eiere. Æ har trua og skal kritikerne nå fram så løft hodet og se at rømming skjer i veldig liten grad, det er gammel argumentasjon.
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: At det er mulig!?

Post by G-s-enz »

Det er ikke gammel argumentasjon at rømming skjer. Spesielt her i Troms har det vært mye de siste 5 årene. Riktignok skjer ikke rømmingene i like stor skala som før da hundretusenvis rømte på en gang.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: At det er mulig!?

Post by Glimt1916 »

Da får de legge frem noe som viser hvilke mål de strekker seg etter utover å betale for å bli assosiert med bærekraft. I saken sier de selv at en stor av problemet er at de har et dårlig omdømme, og "at vi får en seriøs aktør som Bodø/Glimt på laget hjelper på vår troverdighet".
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Når jeg skrev lukkede anlegg, så tenkte jeg ikke landbaserte anlegg. Det finnes utallige lukkede løsninger for sjøproduksjon. Min favoritt: Egget
Image

Landbasert kan sikkert legges til områder med god tilgang på ferskvann og strømmer, men dette begrenser seg selv i et land med lang kyststripe. Jeg ser for meg at dette kunne blitt store arealkonflikter på sikt. Lukkede anlegg finnes i mange varianter, men felles for alle er at det er dyrere enn den primitive nota.

Rømminger skjer, og kommer til å skje, også om man går over til lukkede systemer, men i en mye mindre grad (rømmer fisk under transport fra smoltanlegg til slakteanlegg). Dette er ingen gammel argumentasjon. Det har vært to store rømminger bare siden jul, og først nå begynner man å få oversikt over konsekvensene rømmingene har. NINA ga ut en rapport i starten av januar der de belyste genetisk innblanding. Tre av fire laksevassdrag har oppdrettsgener. Med oppdrettsgener har villaksens evne til å overleve blitt redusert. Oppdrettsgener reduserer overlevelsen og den totale produksjonen av laks i et vassdrag.

At rømminger skjer er forsåvidt noe man bare må innfinne seg, enten man driver den ene eller den andre måten (skulle likt å sett hvis en slaktebil fra Nortura sendte 100 griser ut i skogen). Problemet med rømminger er at det er store underrapporteringer. Man regner at det rømmer nesten 3-4 ganger mer laks enn det som rapporteres, og noen få (heldigvis ikke så mange av dem lengre) melder ikke fra om rømminger. Det har i mange tiår vært en kamp om å få merket oppdrettslaks med snutemerker slik at man kan spore disse tilbake til oppdrettslokasjon, for så å si noe hvor rømmingen har skjedd slik at den ansvarlige kan "rydde opp etter seg". Det gjør det også enklere for fiskere å skille oppdrettslaks fra feks flergangsgytende villaks (utrolig vanskelig å skille). Så kan man spørre seg hvorfor oppdrettsindustrien har jobbet med nebb og klør for å hindre denne merkinga? Vi merker jo andre dyr.. Svaret er selvfølgelig ØKONOMI.

Alle tiltak som foreslås som kan bedre situasjonen for oppdrettsnæringa bunner med "økonomi". Lukkede anlegg i havet = økonomi, merking = økonomi, lavere biomasse i mærene = økonomi, økonomi og økonomi. Jeg skjønner at disse tiltakene koster, men altså, ta en skatteliste fra en vilkårlig Nordlandskommune og du vil finne oppdrettere på de tre øverste plassene. Norges rikeste "mann" er laksearving. Han har 20 MILLIARDER, og er 27 år gammel. Dette er utelukkende arvede penger! Ja vel så koster det noen kroner å merke, sikre, redusere tetthet for å redusere smitte, men hvis det er NOEN som har råd til det så er det oppdretterne.
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Helt enig i merking. Det er en liten kostnad i forhold til gevinsten på sporing.
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: At det er mulig!?

Post by Glimt1916 »

Coca cola er nyeste selskap inn i bærekraftprosjektet til Glimt. Equinor neste?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Nestlé?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: At det er mulig!?

Post by G-s-enz »

Kongsberg-gruppen?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: At det er mulig!?

Post by OTH »

For kongsberg-gruppen må være bra da de kan bruke slagordet, vi treffer målet like hardt og presist som Bodø/Glimt
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Får vi kongsberg-gruppen, så kan jo sterke hodespillere reklamere for NASAMS II(luftvern), mens gode langskyttere kan reklamere for NSM.

Man må jo se mulighetene der de er!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: At det er mulig!?

Post by Novi »

Og Fet som klasebomber siden han dekker så stort et rom?
Una mas cerveza.
Post Reply