Den store fisketråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Den store fisketråden

Post by Larsen »

Inspirert av Liverglimts golftråd så knaller jeg likegodt til med en fisketråd.

Jeg er en skikkelig amatørfisker, for meg er selve turen like viktig som selve fiskingen.
Det er ingenting som funker bedre mot hverdagens kjas, mas og stress enn å stå mutters alene med fiskestangen i idyliske omgivelser.

Personlig fisker jeg utelukkende i ferskvann, jeg liker ikke å fiske i havet og det blir fort mye stress med å få masse fisk. Da er det langt bedre å stå i timesvis i fred og ro og dersom man er riktig heldig få en ørret eller to.

Desverre kommer jeg meg ikke så mye ut å fiske som jeg skulle ønske men det har jeg tenkt å gjøre noe med denne sommeren.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Etter å ha studert eksisterende utstyr var jeg i dag ute å gjorde visse utbedringer og tillegg:

Ny snelle:

Shimano Twin Power 1500Xt RB
Foretrekker bakbrems, burde fungere mye bedre enn Sedano snella jeg hadde. Gleder meg skikkelig til å prøve denne :)

Sluker/spinnere:
2 stk 6 grams Panter Martin helsort med gule prikker.
2 stk 7 grams Loftys Cobra. en med rød kropp og en blank
1.stk 10 grams Spesial Classic 45 sort m/gule prikker
1.stk Spesial Classic 44 Blå/blank m/røde prikker
1.stk Herring Jig 18 grams(!). Vet ikke helt hva jeg tenkte da jeg kjøpte den. Altfor stor.

div:
1.stk 7 grams ørretbomber.
liten pose gummistoppere.
liten boks med nymfer.
en pose sorte snappvirvler
Berkley Trilene XL smooth casting sene, 0.24 mm.

Gikk med noen tusenlapper, artig å kjøpe fiskeutstyr :lol:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den store fisketråden

Post by Kesseboy »

Larsen wrote:(...) det blir fort mye stress med å få masse fisk.
Aldri vært noe problem for meg, merkelig nok :mrgreen:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Hehe :lol:

Forøvrig blir antakeligvis første tur allerede denne uka, hvilket egentlig er for sent siden jeg har lyst til å fiske i dag :tenk
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Den store fisketråden

Post by XuliX »

Larsen, du minner meg litt på pappa :)
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

:lol:


Hmmm :shock:
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Den store fisketråden

Post by XuliX »

han er EKSTREMT glad i å fiske. lyst til å fiske hele tida.

stod faktisk på kaia sammen med lillesøstra mi å fiska i regnet idag. sier sitt. ekte nordlending :klapp
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Hehe.

De fleste gamlinger mener det er gullegodt fiske i regnvær :)

Jeg sitter forøvrig å koser meg ved å plassere de nye slukene i slukeska, skikkelig nerdekos :rock
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Den store fisketråden

Post by XuliX »

haha. du koser deg ja.
pappa har ferie. blir mye fisk til middag fremover :p Tipper han tar båten å forsvinner noen dagen når han har fått fiksa giringa elns på den :p
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Det er enda en grunn til at jeg ikke liker å fiske i saltvann, jeg liker ikke å spise fisk :shock:

En egenfisket ørret stekt over bål, se det kan jeg nyte :)
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Den store fisketråden

Post by OTH »

Gleder meg til Juli når jeg skal hjem til Fræna. Da må jeg ta med stanga og komme meg ut i Hustadvika og få fiske litt. Fantastisk hvor mye det er mulig å slappe av når du er ute i Guds frie natur kun med fiske stang.
Synest det er kjekt å bli med ut med båt, men det blir ikke helt den samme følelsen
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Den store fisketråden

Post by XuliX »

Pappa fisker overalt bare det er vann der. haha :p
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

frenkongen wrote: Fantastisk hvor mye det er mulig å slappe av når du er ute i Guds frie natur kun med fiske stang.
Det er nettopp det som er :)

Bortsett fra da jeg prøvde ut multifilament sene, det gikk ikke så godt overens med resten av utstyret mitt.
Når man får floke på hvert bidige kast mens kompisene drar fisk kan ikke stressnivået sies å senkes nevneverdig. Tror det dukket opp noen flunkende nye ord i det norske vokabular på den turen :?
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Den store fisketråden

Post by dalers »

Etter RBK-kampen setter jeg kursen "hjem" til Evenes. Kano og ferskvannsfiske. Sportsman Spinning 290 og en Aero GT 1000 har vært mine faste følgesvenner i 17 år faktisk! En svart Panther Martin (med gule prikker) med rød tråd fra sluken like så.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Mr Røsten »

Var en pitteliten tur i Svartvannet i dag. Nært Turisthytta. 3 pittesmå ørreter ble resultatet :D

Test ut Panter Martin sin lysebrune spinner med masse små prikker på. Litt sånn "ørret-aktig" i fargen. Funker!

Larsen: Klar for noen turer? Har ferie nå.
FØRR EVIG
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Hehe, jeg er klar som et egg. Har ferie jeg også :D
gorgo
Posts: 209
Joined: Sat Apr 05, 2008 6:22 pm

Re: Den store fisketråden

Post by gorgo »

Sia æ nettopp e flytta tellbake tell Bodø, så e æ ikke så oppdatert på (gode) fiskevann i nærheten. E det nån som kan hjelpe mæ litt på vei dær? Det e en fordel om de e lett tilgjengelig for ei jente på 5 år også, sia dattera mi elska å fiske. :D

På forhånd takk... :wink:
Y.N.W.A.
VI SKA VINNE ADECCO!!!!!!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Denne tråden har jeg savnet leeenge!! :hedre

Har nettopp vært oppe på hytta i Saltdal, men pga stor vannstand i elva har det ikke latt seg fiske med tørrflue enda. Jeg prøvde slukstanga også igår uten noe hell. Fisker hovedsaklig så lett som det er mulig å gjøre, dvs 0,17 fortom (nylon) når jeg fisker med flue og 0,12 (fireline) når jeg fisker med sluk, aldri større slukvekt enn 18 gram.. Neste år blir det finnmark ferie på meg, da må man kanskje vurdere kraftigere stuff! :wink:
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Larsen wrote:
Ny snelle:

Shimano Twin Power 1500Xt RB
Foretrekker bakbrems, burde fungere mye bedre enn Sedano snella jeg hadde. Gleder meg skikkelig til å prøve denne :)
Og jeg gleder meg skikkelig til å høre hvordan denne snellen er... Har lenge siklet etter ny kastsluksnelle... Og har hadd denne i tankene i likhhet med Sedona (er det ikke slik det skrives?)! Håper du kan legge inn en liten repsons på snella! :wink:
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Et debattinnspill:

Det har vært mye diskusjon rundt såkalt ”Catch and release”-fisking, og selv om det så langt ikke er kommet et lovforbud, er det tilsynelatende ganske stor enighet om at dette i beste fall er etisk tvilsomt. Begrunnelsen er at man med denne fiskingen påfører fisken unødig smerte, stress og angst.

Hvis man da er enige om dette at fisken faktisk føler smerte og redsel (som jo tidligere var noe omstridt), så er det fristende å ta debatten hakket videre: Hva er det som gjør ”fang og drep”-fisking så mye mer etisk riktig?

99,5 % (forsøker å ikke generalisere for mye) av sportsfiskingen foregår utelukkende for rekreasjonens skyld. Det er ikke slik at fiskerne trenger den fisken de fanger for å ha nok mat, selv om den faktisk ender på matbordet. Smertene man påfører fisken er i stor grad de samme. I tillegg er det jo sånn at også en ”fang og drep”-fisker som regel setter ut igjen fisk som er under den vektklassen man er på jakt etter, altså i praksis det samme som ”catch and release”-fiskerne gjør med all fisken de fanger.

De samme argumentene kan selvsagt brukes også mot kommersielt fiske, men motargumentene her er jo at fisken utgjør en betydelig del av vårt totale matforbruk, og vi har pr dato ingen andre mer humane måter å fange den på. Fiskens lidelse må derfor tåles for at menneskene skal ha mat nok. Dette kan imidlertid ikke gjøres gjeldende for sportsfiske.

Jeg prøver hardt, men kommer ikke på så mange andre årsaker til at vi fremdeles tillater sportsfiske enn at sportsfiskerne samlet utgjør en betydelig og ressurssterk gruppe mennesker som det ville være politisk selvmord å sette seg opp i mot. Uten sammenlikning for øvrig får jeg litt sånn småkvalme assosiasjoner til NRA i USA, og deres motarbeiding av mer fornuftig våpenlovgivning. Same same, but different....
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den store fisketråden

Post by Kesseboy »

For å anta en nietzsche-esque holdning til det hele: Fordi vi kan.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Den store fisketråden

Post by dalers »

Hva med at det bare er så hærlig å drepe småkryp? (liknende som amerikanske soldater i Irak føler og Israelske soldater på Vestbredden og i Gaza) 8)

Jo, la nå mennesket få fangste! Kanskje det likevel er det riktige å gjøre....

EDIT: for å svare litt mer utdypende.

Det blir ikke akkurat flere fiskere. Det er mulig havet suges rent for fisk, men i norsk ferskvann må en nesten fangste for å få en levedyktig bestand. Det er vann der det burde vært en omfattende garnfangst for at ikke fisken og livet der skal komme i ubalanse. Jeg setter selv garn med stor samvittighet i enkelte fiskevann.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

dalers wrote:Det blir ikke akkurat flere fiskere. Det er mulig havet suges rent for fisk, men i norsk ferskvann må en nesten fangste for å få en levedyktig bestand. Det er vann der det burde vært en omfattende garnfangst for at ikke fisken og livet der skal komme i ubalanse. Jeg setter selv garn med stor samvittighet i enkelte fiskevann.
Nå avsporer du bare debatten, og smyger deg unna de ubehagelige argumentene! Bestandregulerende fiske (da med garn) har gode grunner for seg, og kan havne noenlunde i samme kategori som kommersielt fiske som da har matargumentet som grunn.

Men sportsfisket generelt er ikke organisert på noe fornuftig vis i forhold til bestandregulering, og er dessuten unødig brutalt i og med at hver enkelt fisk krokes og hales i land (i noen tilfelle etter en god times kamp).
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Mr Røsten »

Catch and release er vel ikke noe en gjør for å skåne fisken, men for å ikke tømme vann og elver for fisk.

Larsen og jeg fisket i hele natt og Larsen fikk det eneste tellende resultatet
Image
FØRR EVIG
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

gorgo wrote:Sia æ nettopp e flytta tellbake tell Bodø, så e æ ikke så oppdatert på (gode) fiskevann i nærheten. E det nån som kan hjelpe mæ litt på vei dær? Det e en fordel om de e lett tilgjengelig for ei jente på 5 år også, sia dattera mi elska å fiske. :D

På forhånd takk... :wink:
Her finner du nok noe som kan passe :)

Her kan dere trykke for å se bodøs fiskemuligheter
ingen87 wrote:Og jeg gleder meg skikkelig til å høre hvordan denne snellen er... Har lenge siklet etter ny kastsluksnelle... Og har hadd denne i tankene i likhhet med Sedona (er det ikke slik det skrives?)! Håper du kan legge inn en liten repsons på snella!
Nå har jeg inntrykk av at du er en langt mer seriøs fisker enn en gladamatør som meg, dermed vet jeg ikke hvor stor verdi det er i min vurdering.
Du har rett angående skrivingen av Sedona forøvrig :oops: .

Min gamle Sedona snelle var grei, men ikke noe mer. Er nå litt usikker på om det var snella eller stanga som gjorde at multifilament ikke fungerte, har ikke prøvd på den nye twin power og er ikke sikker på om jeg gidder. Trilene sena fra Berkley jeg fant på Intersport er jeg meget fornøyd med.
Ser dog at i jakt og fiske nr 6 så kommer Sedona 750 FB ut som testvinner i prisklassen mellom 500-1000.

Da jeg skulle velge sto valget mellom testvinneren i prisklassen 1000-2000, Shimano Seido 1000 FA og Twin poweren. (merk forøvrig at jakt og fiske kun testet frontbrems)
Seido er med sin frontbrems merkbart mindre enn twin power, dette skyldes dog også litt at størrelsen på twin poweren jeg endte opp med var 1500.
Seido er vel også en nyere snelle.

Jeg tror ikke jeg ville merket stor forskjell i selve fiskingen uansett hvilken av disse to jeg ville valgt, dog er et par praktiske ting som utgjorde den store forskjellen for meg.
For det første foretrekker jeg bakbrems, ikke at jeg har bruk for det så ofte men det har litt andre funksjoner også. Dersom jeg vil bytte spole er det bare å knipse den av. Med Seidoen er det mer arbeid for å få den av siden bremsen er på samme plass.
Twin Poweren har også en annen stor fordel. Den har en liten propp du kan skru opp for å få oljet det som trengs inne i snella. På Seidoen må du skru hele elendigheten opp for å komme til og det er noe jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde giddet. Og hadde jeg gjort det hadde jeg sannsynligvis endt opp med deler til overs etter at den var satt sammen igjen :roll:

Med andre ord er det ikke mye arbeid som skal til for å få Twin Poweren til å vare i årevis og det er verdt noen ekstra kroner synes jeg :)
Larsen og jeg fisket i hele natt og Larsen fikk det eneste tellende resultatet
Snakker om at fisken tar når du minst venter det. Sluken var bare noen få meter fra land og jeg var i gang med å spørre Røsten om vi skulle ta turen til et annet sted av vannet da det plutselig nappet til. :lol:
Last edited by liverglimt on Mon Jun 30, 2008 9:10 am, edited 1 time in total.
Reason: Fikset link og lagt til tekst på linken :)
Post Reply