Den store fisketråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Takker og bukker :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Kjempekveite på stang:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7651607

Sliter litt med å forstå hvorfor det ikke blir innført forbud mot den slags fiske. Ei sånn monsterkveite er lite gagnlig som matfisk, til det blir kjøttet for grovt. Kveite er en fisk vi ikke har for masse av, og de store monsterkveitene er med på å sikre bestanden. De brude derfor få leve, ikke fiskes opp kun for å vises fram. Og ikke minst; to timers drakamp for livet med en krok i kjeften; hvis ikke det er dyreplageri så fortell meg hva som er det.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Enda en tulling:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10039364
- Det er mange som går helt målrettet etter de største kveitene. Men det er vanskelig, sier Johansen. (...)

Om bord på fiskebåten, var de aldri i tvil om at det var en kjempefisk 62-åringen hadde fått på kroken.

- Etter at Reinhard hadde prøvd å sveive inn fisken i 1,5 time, brakk stangen i to av belastningen, sier fiskeskipperen til Daily Mail.
Atlanterhavskveite er rødlistet, og likevel tillater vi at folk holder på slik, og stiller dem ut glisende i alle aviser. Og det er fisketurister kjørt ut av lokale helter som tydeligvis er verstingene. Dette er helt parallelt til safarijakt på neshorn, hvilket de fleste vil mene er forkastelig. :evil:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Den store fisketråden

Post by liverglimt »

Dette skjer bare på havet og som du vet det er fritt fram der. Hadde det skjedd i den norske fjellheimen så ville det vært forbudt for lenge siden!
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Den store fisketråden

Post by Boombadila »

Hvorfor ser jeg nå for meg Los-Loco som en rablene gal og militant miljøverner som seiler rundt på de sju hav på jakt etter fiskere som dette, bevæpnet med harpun og bannskap? :lol:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Mitt liv som pensjonist! 8)
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Den store fisketråden

Post by liverglimt »

På tide å førtidspensjonere deg!
@liverglimt
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Den store fisketråden

Post by Frodo Baggins »

Los-Loco wrote:
Atlanterhavskveite er rødlistet
Internasjonalt er den det, mens den i Norge, spesielt i Nordnorge er bestanden regnet for å være livskraftig og ikke på rødlista. Og hobbyfiske av kveite er neppe egnet til å utrydde arten, og tar jeg ikke helt feil så er kommersiellt fiske etter kveite regulert med relativt strenge kvoter.

http://www.artsdatabanken.no/Article.as ... &amid=8315
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Det er korrekt.

Men for å sammenligne: Havørna er en art som lokalt hos oss er livskraftig som bare det, og relativt nylig har blitt kategorisert som livskraftig også på den internasjonale listen. Havørna er en skapning som gjør betydelig mer skade enn kveita, den er et mer attraktivt jakttrofé, den har ingen funksjon som mat, og den er altså ikke truet.

Havørn: http://www.iucnredlist.org/apps/redlist ... s/144340/0
Atlanterhavskveite: http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/10097/0

Så da kan vi jo forsøke å åpne for turistjakt på havørna, og da gjerne med jaktmetoder som innebærer et par timers seigpining før vi tar livet av dyret. Revesaks med åte for eksempel, skulle være en effektiv metode. Realistisk? Neppe!

Så hvorfor tillater vi da dette for kveita? Fordi den er styggere enn draugen?

Kveita (hunkveita) er ikke kjønnsmoden før 11-12 årsalderen, når de når en lengde på en god meter. Det er ikke god nok forskning på dette enda, men mye tyder på at hunnkveitene etter at de når kjønnsmoden alder blir territoriale. Med andre ord (forutsatt at det er riktig); det finnes bare én monsterkveite innenfor hvert geografiske område (som vi ikke vet størrelsen på) og denne er morfisk til alle de mindre kveitene som ikke enda er kjønnsmoden og som derfor aksepteres innenfor det samme området. Det er disse siste vi normalt benytter som matfisk (10-50 kg). For hver monsterkveite vi fjerner, ødelegger vi grunnlaget for videre gyting i det spesifikke området kveita ble tatt, inntil neste eksemplar når kjønnsmoden alder og overtar området som sitt.

Så selv om hobbyfiske ikke er egnet til å utrydde arten, så kan rettet fiske etter monsterkveiter ødelegge fiskegrunnlaget for matkveiter i betydelig grad. Og da har vi ikke en gang begynt på diskusjonen om unødvendig pining av dyret, som stangfiske av slike enorme dyr definitivt er.

EDIT: Bare for å presisere: Jeg er ikke motstander av hobbykveitefiske generelt, det er rettet fiske etter monsterkveitene som ikke har noen annen verdi en “jakttrofé” og adrenalinrush hos fiskeren jeg mener er galt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Den store fisketråden

Post by Frodo Baggins »

Los-Loco wrote:
Og da har vi ikke en gang begynt på diskusjonen om unødvendig pining av dyret, som stangfiske av slike enorme dyr definitivt er.
Hvis det å bruke lang tid på å få inn en fisk er å pine det, så har du det samme dilemmaet med f.eks en laks. Er den stor nok så bruker du rimelig lang tid på å få den inn.
Selv har jeg tatt en torsk på 27 kilo på stang, og den basket jeg med i rimelig lang tid. Var det pining av fisken?

I så fall så må fiske forbys til man finner opp mere humane måter å ta livet av det på. Sånn sett så kan du jo si at å fange en fisk med en krok er en voldsom måte å ta livet av noen på, stor eller liten. Fisk føler smerte, og per i dag så finnes det ingen måte for hobbyfiskere å ta livet av en fisk uten å påføre det smerte, og dermed pine fisken hvis vi følger din påstand.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Frodo Baggins wrote:Selv har jeg tatt en torsk på 27 kilo på stang, og den basket jeg med i rimelig lang tid. Var det pining av fisken?

Fisk føler smerte(...)
Du svarer vel egentlig selv på spørsmålet ditt.

Jeg er på ingen måte noen fanatiker, jeg spiser både kjøtt og fisk med stor glede, og fisker gjerne selv. I mangel av bedre fangstmetoder må også tradisjonelle redskaper kunne benyttes. Det som derimot ikke er greit, emm, er unødvendig pining. Det skjer hvis man fisker etter arter man ikke har tenkt å spise (monsterkveiter bl.a., samt catch and release-fisking), eller fisker med underdimensjonert redskap som gjør at det tar unødvendig lang tid å få fisken på land. Jeg mener at fisken bør tas med det best egnede redskapet, så ja; stangfiske etter laks vil i de fleste tilfeller falle inn under det jeg kaller unødig pining av fisken.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Alle argumentene til Los-Loco er selvfølgelig helt korrekte, og vanskelig å si noe imot. Ja det er bevist at fisker tåler smerte, ja mange fisker med underdimensjonert utstyr (ink undertegnede), ja det er unødvendig å fiske på arter i sterk tilbakegang!

Er enig i alt du sier, men trosser likevel mine etiske begrensninger, fordi jeg synes det er steikanes artig å fisk! Fisking er for meg en vital del av mitt liv, med tanke på alle timene jeg har lagt bak det, enten det er med fiskestang eller masteroppgave. Jeg kommer aldri til å slutte med det, om så fisken blir blåøyd og gråter elefanttårer hver gang den kommer på land. Sånnsett er jeg uetisk, egoistisk, uansvarlig, osv.

MEN, ser man sånn på det kan MYE av det man driver med på fritiden være uetisk/egoistisk dersom man ønsker å finne synspunkter som gjør det uetisk. Kjøpt fisk for eksempel finner jeg mye mer uetisk å spise enn selvfisket fisk. Dette er fisk som må gå i trange mærder fulle av sykdommer og parasitter, i tillegg har det skadelige effekter på miljøet. Jeg er på ingen måte noen fanatiker av hverken C&R eller matauk. Jeg finner en gylden middelvei. En måte som gjør at jeg har det morsomt når jeg fisker, får det digg ved matbordet, og at jeg vet at det er fisk der ute til neste gang jeg kommer til min fiskeplass.

Dersom denne form for fiske hadde blitt forbudt/dødd ut. Er jeg helt sikker på at mange av de mest miljøengasjerte menneskene i vårt samfunn vil død ut med forbudet. Oppdrettslaksene ville erobret elvene og utryddet villaksen. Flere store laksebestander ville blitt borte som følge av parasitter (Gyrodactylus salaris). Konsekvensene ville blitt store. Laksefiskerne og Norske Lakseelver er en veldig sterk pådriver for å verne om atlantisk laks, en art i sterk tilbakegang!

Hva gjelder kveite er jeg faktisk helt enig med deg. Jakten på disse individene burde det bli slutt på! Husk at innen laksefiske er det nå innført regler i flere elver som sier at laksen skal tas inn så effektivt som mulig! Dette går ikke med ei kveite på +200 kg, da det ikke er noe utstyr som er egnet til denne typen fiske! Som du sier, dette er ikke matfisk, fiskegleden er nok antakeligvis 100% til stede, men konsekvensene av å fjærne slike individ er mye større enn for en bestand som er i kontinuerlig bevegelse, som feks en laksebestand..

Man må også se på det økonomiske ved dette. I Trøndelag var det nylig et større prosjekt i regi av NINA hvor havfiskerne ble betalt for å ikke fiske etter laks. Det for å se hvor mye større verdiskapning det gav, dersom laksen heller ble fanget i elvene. I elvene rundt Trondheimsfjorden finnes det 694 grunneiere, disse tjente i snitt rundt 30 000 på laksefisket sitt. Dette gir omlag 20 millioner til små kommuner i Midt-Norge, og bidrar til en økt verdiskapning i utkant-Norge. Disse inntektene til kommunene kommer kun av fisket. I tillegg kommer andre inntekter fra overnatting/matservering. Det var omlag 30 000 fiskere i Trøndelag denne sesongen (2007), da 68 % av de som fisket i elvene var utenbygds, som i gjennomsnitt hadde 9 fiskedager gir dette omtrent 180 000 fiskedager. Dette er en ekstremt viktig verdiskapning i kommuner som feks "Midre Gauldal" / "Orkanger". Vi trenger ikke flere Rema 1000 (avd. Frogner) kunder som kjøper Salma-laks og som tar dette som glad laks. Laksen fra elvene har levd et bedre liv, til tross for 10-15 minutter "lidelse" på sine eldre dager.. Skulle de være så heldige å definert som "for små" / "for stor" alt etter fiskeren, så må jo dette likevel være bedre enn et smertefullt liv i mærder! :) Hva gjelder kveitefiske, er det svært få som sitter igjen med inntektene, gjerne er det bare en guide/guidingselskap som har hele overskuddet. Det er også et perspektiv ved kveitefiske (100 kg +) som gjør at jeg ikke helt får sansen for det. Å jakte småkveiter på grunnene langs norskekysten ser jeg derimot ingen problemer med! Bortsett fra det du sier om at det fører mye lidelse og smerte til fisken...

Dette ble noe lengre enn hva jeg hadde tenkt til å skrive. Ble bare revet med!
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Laks har du åpenbart både peiling og meninger om, så da kan du kanskje svare på noe jeg har lurt på:

Hvis du ser bort fra smittefare-elementet (tross alt er jo ikke alle oppdrettslaks syke eller lusebefengt), hva er det egentlige problemet med at oppdrettslaks blander seg med villstammene? Vet jo at villaksen er sprekere og regnet som mer "ekte", men dette må vel ordne seg for oppdrettslaksen etter noen måneder i det fri? Og i alle fall må det vel være uproblematisk for generasjon to av rømt laks?

Er det snakk om forskjellige "raser" laks, eller er det andre ting jeg ikke har fått med meg? Jeg spør av uvitenhet her, ikke som provokasjon, bare så det er klart.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Det er flere momenter som gjør at oppdrettslaks er lite ønskelig i villaksbestander. Smittefare er kun forbundet med når villaks må passere mærder på tur inn og ut av fjordsystemene for å gjøre gyte- / næringsvandring.
1. Oppdrettslaks er avlet til hurtig vekst = utkonkurrerer laksunger fra villaksbestander på yngelstadiet.
2. Hurtig vekst er forbundet med økt aggresivitet.
3. Ikke tilpasset livet i elvene = meget høy dødelighet, og det er vel enda ikke rapportert om oppdrettslaks som har greid å fått avkom som igjen har ført til ny gyting.
4. Kanskje det verste: Oppdrettslaksen vandrer opp i elvene senere enn villaksen, og fører ofte til at de graver opp gytegropene til villaksen, ikke bevist, men som et resultat av at de velger samme gyteområder.

Det er vel antakeligvis de viktigste punktene på hvorfor det er negativt med oppdrettsgener i ville laksebestander. Dette med smittefare er egentlig bare problem på smoltstadiet, dvs når laksungene gjør sin første vandring til sjøen. Studier har bevist at 1 lus per 100 gram fisk kan være dødelig. En smolt veier aldri over 100 gram. Dette er noe innviklet, og bygger mye på dette med osmosereguleringer i fisken med overgang fra ferskvann til saltvann, som gjør den spesielt sårbar for ektoparasitter som lakselusa.

Man skiller gjerne mellom Atlantisk laks, som er èn enkelt art - Salmo salar, og Stillehavslaks er en slekt innenfor laksefamilien. De mest kjente er pukkellaks, ketallaks og regnbueørret..

"Verdens bestander av vill atlantisk laks er redusert med mer enn 82 % de siste 30 årene. Villaksen er utryddet i 11 land, og det er i dag kun Norge, Island, Irland og Skottland som regnes for å ha levedyktige bestander av atlantisk laks." - WWF... Hva som skylder denne tilbakegangen er mer eller mindre difus, noen plasser er det lakselus/oppdrettsproblematikken som nevnt over, andre plasser gyrodactylus salaris, mens de siste plassene blir de bare fåtallig uten noen kjent grunn. Flere forskere hevder at endringene i oppvekstområdet i havet er årsaken, men det er nesten umulig å gjøre studier på det med de tekniske løsninger man har idag.

Fiske er det eneste vi har muligheten til å regulere, i tillegg til oppdrettsvirksomhet, og det er liten tvil over at enkelte vassdrag er overbeskattet. Derfor har det nå kommet meget strenge retningslinjer fra fylkesmenn rundt hele landet som pålegger kommunene til å fastsette gytebestandsmål og kvoter for fisket, for å i det hele tatt for å kunne selge fiskekort. Blant annet i det vassdraget jeg skrev masteroppgaven min fra ble det satt ei kvote før sesongen basert på oppvandring registrert på videokamera. Når den kvoten ble nådd ble fisket stanset, og det ble gjort ei evaluering midt i fiskesesongen. Dette for å finne ut om det var forsvarlig å øke kvoten til neste periode av fiskesesongen.
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Takk for informativt svar!
ingen87 wrote: 3. Ikke tilpasset livet i elvene = meget høy dødelighet, og det er vel enda ikke rapportert om oppdrettslaks som har greid å fått avkom som igjen har ført til ny gyting.
Dette er jo selvsagt et godt argument mot å slippe ut oppdrettslaks! Men hvordan sjekker man dette? Har oppdrettslaksen annerledes DNA enn villaksen?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Den store fisketråden

Post by Frodo Baggins »

Los-Loco wrote:Har oppdrettslaksen annerledes DNA enn villaksen?
Uten å vite dette helt eksakt, så kan man vel anta det ? De fleste dyr som brukes i matproduksjon er vel endret slik at de vokser fortere etc. enn det som er vanlig for de som lever vilt..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Helt annen DNA-komponering. Det som er litt morsomt, er at man faktisk kan bruke DNA-sporing til å finne ut hvor rømt fisk stammer fra.. Det ble blant annet gjort på Mørekysten, hvor dem fant rømt oppdrettsfisk i ei elv, og sjekket DNA mot syv anlegg i området. De kunne på bakgrunn av DNA avsløre hvilket anlegg som hadde hatt lekasje. Det er pålagt rapportering om det skulle oppstå rømminger, men noen anlegg slurver med dette, noe som var tilfelle i den situasjonen. Men som Rasmus Hansson i WWF sa: "Det eneste eierne kan risikere ved at det blir oppdaget, er at de dør av latter av den bota de får". Er ingen stor fan av mannen, men akkurat det synes jeg var godt sakt..
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Økende tetthet av lakselus:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7819117

Bare helt basic om lusproblematikken. Lakselusa er helt naturlig art i vår fauna, men på grunn av høye tettheter i mærder får de et veldig stort reproduksjonsgrunnlag. Lakselusa fester seg på fisk når de skal legge egg, og disse parasittene er enkjønnede. Altså det må være en lakselus av hvert kjønn på hver fisk for at de kan legge egg. I naturlige former så er dette en prosess som er svært vanskelig for ei lus, som har begrenset bevegelighet, men i slike tettheter som det er i oppdrettsanlegg er det null problem å finne seg partnere, slik at reproduksjonen blir mange ganger mer effektiv enn i naturlige miljø.

Det er ikke selve lusa som "dreper" fisk. Problemet er osmosebalanse, og den skaden lusa gjør på det ytre slimlaget hos fisk, som gjør at de får problemer med saltbalanse. Andre faktorer kan være stress, som gjør at de blir mer utsatt for predasjon. Det er heller ikke de laksene vi fisker etter i elvene som er sårbare for lus, men deres avkom, som en gang skal gjøre en vandring ut i havet. På vandring ut mot havet vandrer de langs land ut fjordene, i akkurat samme området ligger også mærdene, der hvor oppdrettsaktivitet forekommer.

Håper de får bukt på problemet med lakselus og rømming. Ingenting hadde vært bedre enn det, men inntil da burde det økologiske begrepet: "Føre var" gjøre seg gjeldende, og få næringa på land, slik at de ikke kan skade omkringliggende miljøparametere.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

På tide å dra fram denne før jakta begynner.

Noen som vil rapportere om flotte fangster ?

Jeg har hatt en elendig fiskesommer:
1. Har ikke fått fiska like mye som jeg ønska, på grunn av økonomisk kluss
2. To døgn sammenhengende laksefiske, ikke ett napp
3. Ikke i nærheten målet på ørret over 1 kg på tørrflue - 0,7 største
4. Ingen sjøørret over 1,5 kg

Fjellturen fra Beiarfjell til Rana ble avlyst på grunn av dårlig vær i den aktuelle perioden. Med dårlig vær menes lavt skydekke / skodde, ikke regn.

Skulle ha sesongkort med laksefiske, men fikk en liten smell på junilønna som gjorde dette umulig. Fikk ikke utbetalt noe lønn på grunn av manglende feriepengegrunnlag. Sjekket dette opp i ettertid, og det viste seg at jeg hadde krav på full lønn, noe jeg fikk rest-utbetalt i august (for sent!).

Nå blir det nok lite med fiske framover, med unntak av noen turer etter sjøørreten. Jeg har mer eller mindre gitt opp Vefsnfjorden, da jeg vet hvor store mengder med fisk som har blitt drept av rotenon de siste to årene. Det kan hende jeg tar med fluestanga opp på fjellet når jaktsesongen begynner. Har hørt prognoser som tyder på svært lite fugl, da kan fluefiske i gytebekker være et spenstig alternativ B.

I tillegg, bare for å gjøre sesongen til komplett fiasko, så greide komplettfritid å selge meg lakseklump der de laget løkka til meg. Klumpen løsnet i løkka, og jeg sto igjen med bare skyteline! Flottegreier. Tror jeg lager løkkene selv fra nå!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Igår var jeg på fjordisen i Elsfjorden (Vefsn kommune) sammen med en VG3 klasse jeg er lærer for. Det endte med to torsk og fire hyser. Disse ble malt opp til fiskekaker, og kunne etter masse kverning og steking fylle fryseren med 3,5kg fiskekaker for trangere tider! haha
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Det har blitt smått med fisking på meg de siste årene. Etter at jeg flyttet til Trondheim har jeg heller ikke fått noenting de gangene jeg har forsøkt meg. Men så vet jeg heller ikke hvor det er bra å fiske heller, er en forskjell fra vann man er godt kjent med.

Fluestangen ble solgt ettersom den ble liggende etter at jeg flyttet :?

Har stort sett bare fisket i bymarken og ettersom noe av det beste med fisketur er å ikke få fisk, altså natur og friluftsliv, er jeg noe misfornøyd. Alt for mange mennesker som liker å gå i bymarka! Ettersom jeg ikke kjører bil er det ikke så enkelt å komme seg bort fra folk.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Har drevet litt folkeopplysning på Facebook, kan vel legge ut samme sak her og:

Utvidet munningssone / fredningssone angår ikke fritidsfiske med stang. Ingen grunn til panikk om dere støter på dette skiltet på fisketur. Bare husk å holde 100m. avstand fra elveutløp. Disse sonene omhandler bare garnfiske! Jfr § 11 i den forskriften skiltet henviser til :)

Image
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Er det ingen som fisker i sommer?
Laks, ørret, sei, gårrhysa, torsk, makrell?

Skal selv prøve Saltdalselva idag :)
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Å joda ;)

Skal i ei ikke navngitt elv i dag å prøve :)

Har vært en rolig sesong for min del sålangt,mye ørret mellom 3 hg og 1 kg :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Har flyttet samt startet i ny jobb så har omtrent ikke fisket enda i år. Har hatt en fin tur til Østlandet på jakt etter sjøørret og så har jeg fått en annen tass her i Saltdal.. Alt i alt har jeg vel fått 20 sjøørret derav den største rundt 1,3 kg, så ikke mye å skrive hjem om!

Æ veit kor du bor! xD Skal alltids klar å finn ut av elva ;p
Førr Evig!
Post Reply