10 år med Avisa Nordland.

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

10 år med Avisa Nordland.

Post by Frodo Baggins »

Nå er det 10 år siden Bodø gikk fra å være en av de byene i Norge med de beste lokalavisene (Nordlands Framtid Og Nordlandsposten), til å bli en by med mediemonopol. Avisa Nordland gikk høyt ut, og skulle være hele Nordlands avis. I ettertid så har de blitt noe helt annet, en tafatt referatavis som lever av bildeserier, og å dele ut sommerblomsten.

I dag har forsvarsministeren vært i Bodø og hatt møter med ansatte på flystasjonen og kommunen. Lokalisering av hovedflystasjonen er mest sannsynlig den viktigste enkeltsaken for Bodø i dette tiåret.

An.no har ikke ett eneste ord om dette. Derimot så kan man kose seg med følgende saker:
- AN 10 år, de har stått i en butikk på Rognan å delt ut kake.
- Historien om en hund som har vært ute i 20 dager.
- Sett pris på kjæresten, send inn din valentineshilsen
- En sak fra Glåmdalen ved Kongsvinger om en som hadde smulget noen sigarettpakker gjemt i døra på bilen.

Dette er de 4 toppsakene i dag, og blar man videre nedover så går de i bildeserier og mye annet trivielt stoff. Ikke ett ord om at forsvarsministerens besøk, ikke ett.

Hipp hurra for AN som er 10 år. De lager ikke avis lenger, men en blanding av Hjemmet, Allers, Se og Hør og skoleavis.

Desverre for Bodø. Ser ingen grunn til å feire dette 10 års jubileet, man burde heller gått med sørgebind.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Cheese Smirnoff »

Er vel en bevisst forskjell på innholdet i papir- og nettavis.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Frodo Baggins »

Er det sikkert, er sluttet å kjøpe den for lenge siden.

Ser man på AN.no akkurat nå, så er det eneste saken de har produsert selv det at de har stått på Rognan å delt ut kake.
Resten er toppsakene er hentet fra andre aviser:
- Hundehistorien kommer fra Nordlys
- Sigarettsmuglingen er fra Gåmdalen
- Fyllekjøring i Sverige er fra Rana Blad
- Os til VM i skiskyting er fra NTB

Bortsett fra ulykken på Rognan med toget og litt om skredfaren så er resten av artiklene hentet fra andre aviser på nett. Det AN har klart å produsere selv er stort sett bildeseriene, og at man kan sende inn Valentinhilsen.
Og at de har delt ut kake på Rognan. Altså stort sett slikt stoff som man finner i Hjemmet og Allers.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Los-Loco »

an.no er en dypt dragisk affære, og et eksempel på at Avisa Nordland enten ikke har forstått betydningen av digitale medier, eller bare har resignert i erkjennelsen av de ikke har den nødvendige kompetansen til å levere i dette formatet.

Dette kunne man levd med, dersom papiravisa hadde holdt et anstendig nivå. Men den er blitt fryktelig dårlig, og jeg har spurt meg selv mange ganger om det ikke går på stoltheten løs for de journalistene som jobber der, eller om de bare er blitt comfortably numb.

Det er svært lenge siden jeg har lest en artikkel eller reportasje som har holdt et høyt journalistisk nivå i den avisen. Det dreier seg i all hovedsak om enkle refereringer av ting som har skjedd, og sjelden ser vi at journalisten har stilt kritiske spørsmål eller jobbet fram bakgrunnsstoff fra andre kilder.

Ikke et vondt ord om Svein Snefjellå, men som rettsreferent leverer han ofte en uforholdsmessig stor del av det redaksjonelle innholdet i avisen, og det gjør han ved å bare formidle det som skjer i Salten tingrett. En tilståelsessak mot en promillekjører eller en narkoman på naskeriraid i butikkene får alt for stor spalteplass i forhold til den egentlige nyhetsverdien, og årsaken er enkel å forstå; dette er usannsynlig billig stoff for avisen å produsere. Det er forutsigbart, det foregår et steinkast fra redaksjonslokalene og det kan illustreres med gamle arkivfoto av en lovsamling og en dommerklubbe.

Sist gang avisa publiserte noe i nærheten av undersøkende journalistikk var under sykehusskandalen, og det var en sak den for skams skyld ikke kunne la ligge, siden VG allerede hadde tatt tak i den.

Avisa Nordlands manglende journalistiske innsats har til og med skapt et vakum som gjør at Bodø Nu prøver seg med kritisk journalistikk, hvilket er helt på trynet å gjøre for en månedsavis.

Nei, sorry AN: jubileet deres har mer preg av et gravøl for god journalistikk i Bodø enn en feiring. Selv har jeg sagt opp papiravisa, den gjorde lite nytte for seg til annet enn å fylle opp papirdunken.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Boombadila »

Har sagt det tidligere, men det er en grunn til at saltenposten øker.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Parelius »

Nå er jeg ikke gammel nok til å kunne ha noen sterke meninger om hvordan det var før i tiden, men én ting er ihvertfall klinkende klart; Avisa Nordland er ingen god avis.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by eidurgud »

Noen ord om besøket Frodo nevner

Grunnen til at de ikke skriver spesielt mye om nyheter på an.no er vel at de vil selge mest mulig papiraviser dagen etterpå, vil jeg tro..

Det beste med AN er AN Ung. Bestandig flott journalistikk, og aldri skrivefeiler der i gården. :roll:
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Parelius »

Når du er inne på AN Ung. http://www.an.no/anung/article5908270.ece
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by mortsto »

Det er intet mindre enn tre saker om flystasjonen som Frodo etterlyser, så den krisemaksimeringen er jeg ikke helt med på. Jeg vil tro det er et bevisst valg at AN vil ha ting ut i papirformat før de legges ut gratis på nett. Nettavisen til AN er temmelig labre greier, men jeg synes papirversjonen er helt ok, til lokalavis å være. Det som irriterer mest er det gjenbruket av saker som en ser i flere aviser for tida jf smuglersak fra Glåmdølen. Det er helt utrolig uinteressant, og jeg foretrekker heller å se en bildeserie fra gamle Bodø, evt lese om en hund som har vært lenge ute på Rognan.
Når det gjelder AN Ung, så er det avis av barn/fjortiser laget for barn/fjortiser, og jeg klarer virkelig ikke la meg engasjere/irritere av den delen av avisa.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Frodo Baggins »

mortsto wrote:Det er intet mindre enn tre saker om flystasjonen som Frodo etterlyser, så den krisemaksimeringen er jeg ikke helt med på. Jeg vil tro det er et bevisst valg at AN vil ha ting ut i papirformat før de legges ut gratis på nett.
Joda, ett døgn etter på så har de lagt ut saker på an.no, det skulle da bare mangle. Men hadde de brukt nettsiden til å være en nyhetsbringer av det som skjer i lokalområdet, så kunne de lagt ut en sak i går formiddag om at forsvarsministeren var i Bodø og skulle fortalt litt om programmet, da hadde de bringt en nyhet og det hadde ikke gått utover salget av papiravisen dagen derpå. Men de valgte heller å prioritere Allers og Hjemmet stoff.

Etter å ha lest saken fra gårsdagens mediedebatt, så kommer det vel tydelig fram at AN ikke er blitt det den skulle bli. Selv sjefsredaktøren i AN mener det hadde vært best å ha 2 aviser i Bodø. Da måtte man konkurrert på kvalitet, ikke som nå at monopolisten kan servere pjatt konstant.

Som Los Loco nevner, de kjører billige saker som ikke koster ressurser og makser profitten. Noe som ender opp med at AN er en kjønnsløs avis, totalt blottet for kritisk journalistikk. Jeg er rimelig sikker at hvis man hadde spurt journalistene i AN, og de fikk svare anonymt så hadde de nok selv vært ganske kritisk til hva som serveres av journalistikk.

Nettavisen er tydeligvis veldig nedprioritert, den består stort sett av resirkulerte saker fra andre aviser. At An scorer høyt på nett som de skrøt av i går, er da ingen bombe all den tid folk ikke har noe alternativ når de ønsker å sjekke hva som har skjedd i lokalmiljøet.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Kesseboy »

Avisa har da vært en tidvis rabiat kritiker av skolevesenet. De videregående skolene har fått gjennomgå så ører har flagra, i hvert fall i én sak av gangen til kritikken ganske enkelt kan tilbakevises. Nå er det skola på Tverlandet som skal tas, men så kommer foreldrene på banen og nyanserer kritikken ...

Jaja. Trøster meg med at Tidens Krav ikke nødvendigvis er stort bedre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Los-Loco »

Verken saken om Løding skole eller andre skolesaker (som jeg har sett, vel og merke) kan karakteriseres som kritisk journalistikk. Avisa forholder seg til kilder som tar kontakt med dem med en agenda, presenterer deres historie usminket, og ber om kommentarer fra den mest åpenbare "motkilden", skoleledelsen eller skoleeierne.

Kritisk journalistikk innebærer at journalistikken ikke er kildestyrt, at journalisten makter å gå bak de offisielle uttalelser og er oppmerksom på bakenforliggende motiver.

Undersøkende journalistikk innebærer at journalisten forsøker å avdekke eller finne feil ved det som presenteres som sannhet, og det gjøres ikke ved å utelukkende holde seg til de offisielle uttalelsene til personer og institusjoner som er involvert. Det kreves egne undersøkelser, leting etter skulte motiver og sammenhenger som ikke nødvendigvis er åpenbart med det samme.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Kesseboy »

Problemet er jo, som jeg prøvde å ymte frampå, at avisa til tider forsøker seg på kritisk journalistikk, men at det hele fordufter når noen nyanserer. Som du sier, det øyeblikket saken blir noe annet enn (ensidig) kildestyrt, så blir det bare damp til overs.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Los-Loco »

Jeg synes i grunnen det er litt rart at ikke AN har mer samarbeid med journalistutdanningen. Der går det jo mange journaliststudenter som sikkert er gira på å få prøvd seg med litt dypere artikler i en "ordentlig" avis, og ettersom de er studenter kan det jo ikke koste all verden heller.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by bjornage »

Bodø Nu "feirer" 10 år med Avisa Nordland. http://bodonu.no/

Leser heller papirutgaven når jeg kommer hjem, men det er litt forunderlig at et magasin som kommer ut en gang i måneden kan være så uendelig mer interessant enn AN. Kunne f.eks aldri sett AN kjøre en sånn sak som Bodø Nu gjorde om Jørgensen-familien og Rock Cafè-sagaen for noen måneder siden, samt historien om Meglerhuset.

AN har blitt ganske uinteressante saker. Grei nok til å lese seg opp på hva som skjer i nærmiljøet men jeg kan ikke akkurat påstå at AN gir meg så mye utover det. De har falt i lokalavisfella, og mangelen på en konkurrent er åpenbar.

En ting skal de ha, Åpen Linje leverer alltid og er mye av grunnen til at jeg leser AN hver dag - sammen med de dagene to sidene om Glimt.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Frodo Baggins »

Som vanlig er Bodø Nu veldig lesbart, og de klarer å lage en utgave med interessante saker som AN ikke er i nærheten av å gjøre. Det bør være ett tankekors at en så liten redaksjon stort sett knuser AN i saker som går i dybden.

Geir Are Jensen's lederartikkel treffer spikeren på hodet, og saken om avissammenslåingen er glimrende. Anbefales !
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Los-Loco »

bjornage wrote:Kunne f.eks aldri sett AN kjøre en sånn sak som Bodø Nu gjorde om Jørgensen-familien og Rock Cafè-sagaen for noen måneder siden, samt historien om Meglerhuset.
Slike saker burde stå i AN, og at Bodø Nu forsøker seg på denne typen journalistikk er pressefaglig lavmål. Jeg synes nesten det er underlig at de ikke er klaget inn til PFU allerede.

Det er et stort ansvar man som redaktør tar på seg når avisen produserer stoff hvor det settes fokus på grums, tvilsomheter og muligens ulovligheter, og dette knyttes til navngitte personer som "henges ut" i avisen, slik tilfellet i alle fall var med Tanja Nitter i Meglerhuset. Å kjøre slikt stoff i en månedsavis er mildt sagt betenkelig, fordi det betyr at avisens versjon får stå uimotsagt som en sannhet i en måned, og personen(e) som henges ut har ingen mulighet til å ta til motmæle, slik man har med en dagsavis. Risikoen for trykkfeil vil alltid være tilstede, og avisa selv kan heller ikke dementere dette før neste måned, og det er strengt tatt alt for sent.

Denne type journalistikk hører hjemme i en dagsavis, til nød en ukesavis. Et månedsmagasin bør styre langt unna, og det er forunderlig at de ikke ser denne problemstillingen selv. Som jeg skrev over er dette strengt tatt en situasjon skapt av Avisa Nordland, siden deres manglende oppfølging av sitt ansvar som kristisk samfunnsaktør har skapt et vakuum som Bodø Nu forsøker å fylle. Men det blir altså dobbelt feil.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Frodo Baggins »

Litt typisk Avisa Nordland: http://www.an.no/nyheter/article5934634.ece

De publiserer en sak om Halvdan Sivertsen og programmet han er med i, hentet fra Nettavisen. De ikke å lage en sak om en av Bodø's største profiler på egen hånd, men publiserer en sak fra en annen nettavis. Ikke rart de tjener penger, egentlig så trenger de vel ikke egne journalister ...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by eidurgud »

Har de egne journalister, da - bortsett fra sportsredaksjonen? De kan vel egentlig ikke kalles journalister de også, de burde hett referenter. Det nærmeste de kommer journalistikk er at de meldte om at nødutgangene i Nordlandshallen var dekket av snø..
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by mortsto »

Lurte en egen tråd med AN-nyheter som får meg til å rive ut hårdotter, men legger det heller inn her. Starta AN agurksesongen tidlig, eller er dette nivået de skal legge seg på i fremtiden?
http://www.an.no/nyheter/article6096412.ece "Gikk på politihuset. Slo seg."
http://www.an.no/bil/article6094925.ece "Parkerte bare litt feil. Fikk bot."

Merker meg også at tester av både rullekebab og burger er blitt slått stort opp i det siste. Jeg vet at det er AN Ung som skriver det, men det sier litt, når disse nyhetene velges ut i stedet for ting som faktisk har en nyhetsverdi. Har ikke AN noen som helst ambisjoner om å være en relevant nettavis?

Edit: Hvis noen synes dette innlegget bryter kraftig med det jeg har skrevet lenger opp, så har jeg vel strengt tatt bare prøvd å være positivt innstilt i det lengste.
Last edited by mortsto on Wed Jun 13, 2012 10:00 am, edited 1 time in total.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Ville Lehtinen »

Jeg tar meg selv i å kun lese artikler med kommentarfelt på AN.no. Kukskallenivået er så sinnsvakt høyt der inne at det er en fin linje mellom underholdning og selvplaging å lese det.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Frodo Baggins »

mortsto wrote:Har ikke AN noen som helst ambisjoner om å være en relevant nettavis?
Tydeligvis ikke. An.no, Nordlys.no og nettutgavene til a-presse avisene er stort sett blitt sånne Norge rundt aviser,hvor man får servert småhistorier om diverse som har skjedd rundtom kring i landet, og Nordlys er nå også begynt med "nyheter" fra Sverige.

For de som liker å lese om en hund som gikk seg bort, en død kanin i en rundkjøring i Luleå, og andre bagateller så er AN.no og de avisene en gullgruve. For ikke å neven de 100-vis av bildeseriene som de fyller opp med.


Skal man lese nyheter, så bør man finne andre kilder på nettet. Og når de legger ut en nyhetssak, så er det stort sett 4 linjer, som avluttes med: Les mere i AN papir på mandag.. Helt håpløst.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Novi »

...og når du får papir-utgaven, så var det ikke så forbaska mye mer enn de 4 linjene som står der heller :roll:
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Kesseboy »

Fikk et sleivspark fra noen hos kommunen, da jeg ringte og spurte hvorfor vi ikke hadde vann i krana. Det var avstenging. "Det har jo stått annonse i avisa" ... :roll:

Det er faktisk eneste grunn til å lese avisa nå for tida. For å få med seg når de stenger strøm og vann.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: 10 år med Avisa Nordland.

Post by Ville Lehtinen »

Og så sommerblomsten, da!
Post Reply