Unge spillere

Moderators: Sulliken, Larsen

Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Unge spillere

Post by Glimtfan »

Flere her på forumet inkl undertegnede har mast om større satsning på unge spillere, andre har ment at vi tvert imot satser ungt for tiden. Jeg er enig i at vi ser bedring, men ikke i nærheten av godt nok. Norsk toppfotball gir poeng etter hvor ofte unge spillere (de bruker 23 som definisjon, noe jeg personlig mener er høyt). Glimt kommer særdeles dårlig ut av en slik oversikt, faktisk er vi nr 11 i adeccoligaen.
Dette synes jeg er pinlig og bør være en tankevekker for ledelsen i Glimt. Ofte kan man brenne seg på å satse for friskt, TUIL er kanskje et eksempel på det? Men det er faktisk kun 1 av lagene som ligger foran oss på tabellen som scorer lavere enn oss, tilfeldig?

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 978512.ece
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Unge spillere

Post by Boombadila »

men ref denne artikkelen fra an: http://www.an.no/glimt/article5271981.ece
så sier glimt at de vil satse yngre, men at det ikke finnes midler til det. SÅ jeg antar at det er vilje, men ikke midler som er hindringen.

edit: at det ikke er midller til gjennomføring som er hindring, vilje er det visstnok.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Unge spillere

Post by Glimtfan »

Re Boombadilla

Det er nok sikkert en medvirkende faktor for Glimt og andre klubber, regelen er forøvrig katastrofal. Men samtidig er det jo slik at Glimt har jobbet frem en tropp basert på valg gjort i år og tidligere år som har resultert i de spillerne vi har. Jeg mener det har vært en manglende strategisk satsning på unge spillere i Glimt, noe vi dessverre ser resultatet av i dag. Konradsen og Johansen fremstår mer som unntak enn som resultat av en bevisst og dyktig satsning. Se f.eks på Sogndal som topper adeccoligaen, de har en stamme av spillere rundt 20 og en god del rundt 25. Av de som har fått mest spilletid, er det kun Espen Olsen rundt eller over 30 år....

Mot Alta startet vi med 4 spillere over 30. Vi har 5 spillere rundt 25 og dessverre kun 2 rundt 20.
Dette er faktisk bedring for Glimt i forhold til tidligere sesonger. Men den elendige talentsatsning har gitt et sprik fra Konradsen/Johansen og opp til gjenge Imingen, Bjørldal etc. Dette spriket er for stort.
I tillegg virker det ikke å være noe etterfyll. Det er vel snart 3 år siden Johansen ble tatt opp i stallen og ingen er vel tatt opp etter det.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Unge spillere

Post by Cheese Smirnoff »

Glimtfan wrote: Se f.eks på Sogndal som topper adeccoligaen, de har en stamme av spillere rundt 20 og en god del rundt 25. Av de som har fått mest spilletid, er det kun Espen Olsen rundt eller over 30 år....

Og hvor lang tid tok det før Sogndal fikk muligheten til å rykke opp med denne satsingen?

En 27-åring burde spille på bekostning av en 19-åring hvis han er bedre. Jeg vil ikke se Glimt som et junior-lag i Adecco som er farmerklubb for de store klubbene. Selvfølgelig er det økonomisk smartere å produsere frem alle spillerne sine selv, men skal vi være en Tippeliga-klubb er det ikke gjennomførbart.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Unge spillere

Post by Glimtfan »

Det er ingen motsetning mot det å la en 27 åring spille om han er bedre enn en 18 åring og det å satse ungt.
Men skal man utvikle unge spillere må man legge til rette i forhold treningsfasiliteteter, skolegang og faktisk spill.
Realiteten i Norge er at 27 åringene dessverre ofte prioriteres foran 18åringene når spillerne er omtrent like gode, det er en kortsiktig tankegang.
Sogndal topper adeccoligaen, men det har du kanskje fått med deg? I fjor ga Sogndal relativt liten spilletid til de ugne spillerne, i år har de virkelig tatt tak og det gir resultater.
At sogndal har forblitt i adeccoligaen p.g.a satsning på unge spillere, er en falsk myte som enkelte på dette forumet elsker å trekke frem. Men det har rett og slett ikke holdt i virkeligheten.

Det vi derimot kan være enig i, er at man må ha fokus på kvalitet. Men for å utvikle kvalitet, må man ha en bevisst satsning, det har ikke Glimt og vi er ikke gode nok på talentutvikling, noe som burde være kjernen i vår sportslige satsning.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Unge spillere

Post by liverglimt »

Glimtfan wrote:At sogndal har forblitt i adeccoligaen p.g.a satsning på unge spillere, er en falsk myte som enkelte på dette forumet elsker å trekke frem. Men det har rett og slett ikke holdt i virkeligheten.
Hmmm... Kanskje dokumentere det om det ene eller det andre er feil.
@liverglimt
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Unge spillere

Post by Frodo Baggins »

Glimtfan wrote:Ofte kan man brenne seg på å satse for friskt, TUIL er kanskje et eksempel på det?
Nå har vel TUIL hatt enormt med skadeproblemer i år, noe som selvsgat gjør at man bruker endel unge spillere når stallen er tynn..

At Glimt ligger så langt nede på denne tabellen er ett faresignal. Glimt har vel som mål å spille Tippeligafotball, og da mener jeg at det er viktig å slippe til unge spillere i større grad enn det som gjøres når man er nede i Adecco. Faren for at man kommer opp i Tippeligaen med en stall som er utdatert, og det er atskillig vanskeligere å få talenter til å slå til i Tippeligaen, kontra å la de få prøve seg på ett lavere nivå først.

Nå kan man jo si at økonomien i Glimt forhindrer en slik satsning, og det er ett argument jeg ikke har noen problemer med å skjønne. Men det stiller signeringen av TJ i ett litt merkelig lys. Her bruker man penger på å forsterke en lagdel som er den beste i Adecco, og som strengt tatt ikke trengte noen forsterkning. Samtidig signerer man en spiller som i beste fall holder greit Adecco nivå, men som ikke kommer til å stå fram i Tippeligaen. At denne spilleren i tillegg er 27 år, gjør dette til en merkelig signering i mine øyne..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Unge spillere

Post by Glimtfan »

Glimts manglende satsning på unge spillere, er ikke noe nytt. Problemet har eksistert i snart 10 år og det har vel neste ikke vært bevegelse i dette arbeidet de siste 10 årene. TIL er heller ikke fantastiske, men de er i det minste 2-3 steg foran Glimt.

Jeg vil faktisk påstå at noe av problemet til Sogndal var at de mistet gode spillere i rett alder og fikk inn for få unge etter nedrykket i 04. Snittalder i 2004 da de rykket ned var ca 25,5. En kjapp gjennomgang viser at I 2005-2007 lå snittalderen på den mest brukte startellveren 11ern på mellom 26-27 år (synkende fra 05 til 07). Fra 08 og videre har det vært et gradvis generasjonsskiftet med stadig tilvekst av talenter som har blitt brukt. Snittalderen på mest brukte startellveren på ca 23,5 og snittalderen på forsvarsfireren har i perioder vært under 20 år i 2010.

Sogndal ble 7,6 og 7 i 2005-2007.
De ble 4 i 08 og 09
De leder i 2010

Derfor vil jeg påstå at det er en myte at Sogndal har satset ungt i adeccoligaen og dermed ikke rykket direkte opp. Snittalderen gikk OPP etter at de rykket ned og den holdt seg på et høyt nivå til 07, fra 08 og fremover har alderen gått tydelig ned og resultatene har også bedret seg i samme periode. I år har de virkelig satset ungt og leder adeccoligaen. Det kan selvfølgelig være tilfeldig, men å påstå at Sogndal har forblitt i adeccoligaen p.g.a satsning på unge spillere ser jeg overhodet ikke noe hold i.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Unge spillere

Post by Kesseboy »

Angående TJ, så formoder jeg at han er henta mest for å være et alternativ på høyre back, mindre for å være et alternativ på midtbana.

Når det gjelder økonomien og langsiktig satsning, så kan man gjerne kritisere den, men vær klar over at flere ting har virka inn på det økonomiske klimaet i fotballen, og endra det drastisk i løpet av relativt kort tid. Glimt har fortsatt spillere på kontrakter som er alt for dyre etter dagens økonomiske realiteter, men som kanskje var en del av ei fornuftig satsning da de ble inngått. Kanskje var det lett å anta at ei satsning på yngre spillere skulle være grei å finansiere? Jeg tviler vel på at selv Eidissen/Pedersen-regimet ville gitt Thiago Martins ei millionlønn dersom de visste at dét ville holde fem juniorer tilbake i 3. divisjon ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Unge spillere

Post by bjornage »

Klubber kan ikke drive på som før, da var det bare å hovere over sine respektive landsdeler å plukke med seg spillere fra lavere divisjoner uten at man trengte å betale noe særlig for dem. Nå fungerer ting annerledes, og der Glimt anno 1997 ville snappet opp spillere som Jim Johansen og Thomas Drage uten å måtte betale noe kan ikke nådagens Glimt gjøre dette på grunn av dagens krav om blant annet utdanningskompensasjon. Og hva skal man gjøre da? Enten kan man betale Harstad en halv million for en lovende 2. divisjonsspiller, eller så kan man forsøke seg på gratis spiller fra Belgia som vil heve den samme lønna.

Reglene for utdanningskompensasjon er bra for de små klubbene som får betalt for spillerne de utvikler, men det er ikke bra for de minste av de 20 største klubbene i landet, og dette er nok mye av grunnen til at Bodø/Glimt ikke er en klubb som satser på unge talenter fra distriktet vårt lengre. Når man i tillegg er nødt til å gi unge og egenutviklede spillere kontrakt før man får lov til å bruke dem er det ikke vanskelig å forstå seg på hvorfor det blir hentet inn billig arbeidskraft utenfra istedenfor å satse på egne ressurser innad.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Unge spillere

Post by brutus »

Ja, det er jo skrekkelig at man faktisk må gi spillere kontrakt før de kan spille for klubben.
DIXI
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Unge spillere

Post by Knuta »

Nå har man jo diskutert Sogndal mye her, men det beste eksemplet på å satse ungt er vel Godset som aldri har hatt så mange unge spillere på laget som i år, spiller glimrende fotball og er på 4.plass i eliteserien.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Unge spillere

Post by bjornage »

brutus wrote:Ja, det er jo skrekkelig at man faktisk må gi spillere kontrakt før de kan spille for klubben.
Når en klubb må betale en 17-åring som skal få prøve seg i noen kamper en hel kontraktsfestet årslønn på minimum 220000,- så er det ganske skrekkelig ja. Er ikke rart at talentutviklingen går i stampe i klubber som Glimt når det er slike hinder på veien. Svært få klubber kan ta seg råd til å teste talentene sine på toppnivå når det er slike økonomiske betingelser. Men klart, dette har blitt nevnt mange ganger tidligere i tråden om du ikke har sett det.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Unge spillere

Post by Wendigo »

Savner enda dokumentasjon som sier at man må gi ett helt års ansettelse. Uansett synes jeg ikke det er urimelig at spillere skal få betalt, problemet er ikke "prøve seg" problematikken, problemet er at systemet kan brukes til å utnytte unge spillere.

Og ærlig talt er ikke dette mye penger egentlig, det bare virker slik fordi glimt har vært fulle sjømenn i mange år. I en normal klubb med ett rimelig normalt forhold til økonomi burde det være rom for å lønne spilllere!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Unge spillere

Post by Knuta »

Wendigo wrote:Og ærlig talt er ikke dette mye penger egentlig, det bare virker slik fordi glimt har vært fulle sjømenn i mange år.
Ja noen mener fullle sjømenn og at Glimt har brukt penger over styr, mens enkelte mener at Glimt sparer seg til fant. Ikke alltid så lett å bli klok på. Tror nok alle som har hatt disse utakknemlige oppgavene i Glimt har gjort det som kan gjøres. Men så lenge det ikke er noen rike onkler eller næringsliv som trår til i Nordland er det ikke lett å være en toppklubb. Men Glimt har tross alt overlevd og stortsett vært på høyeste nivå siden 1993. Ikke så aller værst det da.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Unge spillere

Post by bjornage »

Wendigo wrote:Savner enda dokumentasjon som sier at man må gi ett helt års ansettelse. Uansett synes jeg ikke det er urimelig at spillere skal få betalt, problemet er ikke "prøve seg" problematikken, problemet er at systemet kan brukes til å utnytte unge spillere.
Selvfølgelig bør de få betalt, men når det går utover satsningen må man se etter andre løsninger, slik NFF åpner for nå. Slik ståa er nå for dem hverken spilt eller betalt, og det er ihvertfall galt. Jeg syns det bør være lov å la dem prøve seg i 3-4 kamper før det eventuelt må inngås en kontrakt, og jeg tror ikke de unge spillerne vil ha så veldig mye i mot den ordningen heller.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Unge spillere

Post by Wendigo »

Jeg kan nok være enig i en oppmykning. Poenget mitt er bare at det regelverket er der for å beskytte unge spillere mot misbruk, og jeg tror faktisk de trenger beskyttelse.

Så kan vi nok diskutere videre hva som er rimelige unntak f.x. tre kamper eller 100 spilleminutter eller noe sånt. Poenget mitt er at situasjonen vi er i er selvforskyldt.

(Hva angår en noe utdebattert sak om fulle sjømenn eller spare seg til fant, tror jeg vi kan nøye oss med å si at Glimt har vært teknisk konkurs i over 3 år, og at det per definisjon er ulovlig å drive for kreditors regning og risiko).
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Unge spillere

Post by Glimtfan »

Unge spillere bør beskyttes, men regelverket i dag hvor man ikke får testet unge spillere er håpløst.
Det burde f.eks være mulig med regelverk hvor spillere skal ha minimum betalt pr kamp inntil et visst antall kamper i året og at man utover det må signere helårskontrakt med "full lønn".

Når man i tillegg har et regelverk med dyr utdanningskompensasjon, så er det vanskelig for små klubber i de øverste divisjonene å få satset godt nok på unge spillere.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Unge spillere

Post by eidurgud »

Unge spillere burde kunne vært prøvd i x antall kamper den første sesongen de er hentet opp i a-stallen til en klubb, for å se om den aktuelle spilleren er god nok før man gir dem kontrakt.

Fotballen, spesielt NISO, liker i enkelte saker å sammenligne seg selv med "vanlige arbeidstakere", og det er få som får seg en jobb uten å bevise noe - eller uten prøvetid.

Gi spillerne en sjanse til å vise at de fortjener en kontrakt, slik det var "i gamledager"!
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Unge spillere

Post by Frodo Baggins »

Denne saken har vel flere sider... Jeg tipper regelen er laget for å hindre klubbene fra å hente billige unge spillere fra f.eks Afrika for å sjekke de ut, uten å betale de skikkelig..

Så får det litt konsekvenser for egne talenter...
men har enda tilgode å lede reglene ordentlig.. så skal ikke utale meg så hardt...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Unge spillere

Post by Glimtfan »

Re Frodo Baggins

Tror i grunn ikke reglene har noe med unge afrikanere å gjøre. Disse må vel uansett få arbeidstillatelse og det fordrer vel en proffkontrakt, alternativet er at de får opphold relatert til studier etc og det fordrer også dokumentasjon.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Unge spillere

Post by Knuta »

Glimt bør komme med følgende forslag til fotballtinget:
1. Som utgangspunkt bør unge spillere kontraktfestes når de skal spille på førstelaget i Adecco og Tippeligaen.
2. Spillere som finnes i klubbenes junioravdeling kan spille opp til 3 kamper på førstelaget før profflisens underskrives.

Begrunnelse: NFF's sitt krav til stadion og andre fasiliteter etc , samt nedgang i tilskuertall og dårlig salgsmarked og gammel gjeld samt historiske høye lønninger gjør at flere klubber ikke har råd til å la juniorspillere få forsøke seg på førstelaget. Dette er stikk i strid med intensjonene om å få flere spillere fra egen klubb opp på førstelaget.

Et slikt forslag vil kun ha positive ringvirkninger, og vil hindre at f.eks spillere fra andre land osv bli utnyttet. Her dreier det seg om kun spillere fra egne junioravdelinger.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Unge spillere

Post by Frodo Baggins »

Etter å ha søkt litt, så tror jeg at reglene er som føølger:

Skal en juniorspiller starte en kamp, så må han ha proffkontrakt. Men han har lov til å bli byttet inn i løpet av kampen. Da er det ikke så nøye med proffkontrakt.

Link : http://fotball.aftenbladet.no/forstediv ... e66506.ece
Nå er denne saken litt gammel, men mener at det er relevant i år også. TUIL byttet keeper etter 1 minutt tidligere i år, og satte innpå juniorkeeperen.

EDIT: Her er link til den saken : http://fotball.aftenposten.no/forstediv ... 167436.ece

Og ett lite sitat fra Bryneskaen i 2006:
Allerede før kampstart var det nok flere som sperret øynene opp da de leste lagoppstillingen til Bryne. Den halvskadete spissen Håvard Sakariassen sto nemlig oppført som midtstopper.

Men etter bare 45 sekunder (!) signaliserte linjedommeren bytte. Inn kom debutanten Oddgeir Salte og ut gikk Sakariassen.

Og her kommer forklaringen:

Bryne søkte Norges Fotballforbund om dispensasjon for å bruke junioren Salte mot Tromsdalen på grunn av store skadeproblemer, men fikk nei. Det er likevel lov å la en juniorspiller (som ikke har proffkontrakt) å komme innpå i løpet av kampen.
Og husker jeg ikke feil, så hadde Glimt en juniorkeeper på benken i noen kamper, da Forn stod. Og han har neppe fått proffkontrakt med Glilmt. Men kunne nok ha spilt hvis Forn var skadet.

Da står vi igjenmed følgende fakta:
- Tenker Glimt å la noen av sine jr.spillere starte en kamp så må de ha proffkontrakt.
- Hvis de skal byttes inn i løpet av kampen, så trenger de det ikke..

Og da skulle det vel ikke være noen problemer å ha med juniorspillere på kamp? Såfremst ikke Kåre har tenkt å starte med de, men det tviler jeg på var planen.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Unge spillere

Post by Knuta »

Takk for svaret Frodo. Betyr det at det er bare en bløff og unnskyldning fra Kåre som egentlig ikke vil la unge spillere prøve seg?. Meget interessant.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Unge spillere

Post by Kesseboy »

Vet at det finnes dispensasjonsordning i tilfellet keepere. Usikker på hvorfor det skulle byttes i eksempelet over, men det stemmer i hvert fall at Glimt har hatt en juniorkeeper på benken. De kunne også ha stilt med en juniorkeeper i mål, fra start, dersom de ikke hadde senioralternativer tilgjengelige. Om tilfellet er det samme for utespillere, at de kan byttes inn, så er det jo ikke stort å diskutere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply