Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Hør hør! Det er forkastelig at spillere ikke greier å motivere seg før kamp, for hadde Glimt vært motiverte igår hadde vi reist hjem med minimum 1 poeng. I angrep må det øves på presisjon og taktikk, i forsvar må man virkelig begynne å fokusere og lære seg forsvarsspill, og rent generelt må man begynne å gå 100% inn i duellene. Sånn som det er nå trekker de seg jo 9/10 ganger (akkurat det gjorde meg forbanna). På godt norsk kaller man sånne spillere for pinglespillere med pinglete holdning. Få dere heller et gult kort enn å trekke dere i hver eneste duell sier nå jeg, savner Anders Konradsen akkurat der.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Nå har diskusjonen rundt billettsalget på kampdag vært oppe mange ganger tidligere, men jeg kommer med et lite eksempel fra lørdag her: I helga var det regionalt ungdomsmesterskap i håndball i Bodø. Jeg hadde i den forbindelse besøk av famile og venner fra Alta. Flere av spillerne på dette laget hadde lyst til å se Glimt-Molde på lørdag. Men siden resultatene i turneringen avgjorde om de kunne gå på kamp eller ikke, så var det umulig å kjøpe billetter på forhånd. Kl. 14.30 lørdag var det klart, de var utslått av turneringen og kunne dermed dra til Aspmyra for å se kamp. En rask dusj på guttene, så var de på plass i billettkø utenfor Aspmyra kl. 15:10. Nøyaktig 40 minutter senere kunne de sette seg ned på setene sine på Diadora-tribunen. Altså 20 minutter etter avspark.

Dette synes jeg er direkte pinlig. Vi kan kritisere alle som ikke kjøper billetter på forhånd så mye vi vil. Men det vi alltid være folk som drar på kamp litt på impuls. Kanskje spesielt når været var såpass ok som det var på lørdag. Det er altså under halvfullt på Aspmyra i hver eneste kamp. Men hver eneste gang så står det altså en haug med mennesker i kø utenfor stadion når kampen starter. Mange kan selvsagt fort unngå dette ved å kjøpe på forhånd eller komme tidligere. Men når dette skjer gang på gang, så må Glimt som arrangør kunne gjøre noe med dette.

Mine gjester fra Alta fikk et elendig førsteinntrykk av arrangementet på Aspmyra. Det synes jeg er veldig trist.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Det er jo ganske utrolig med kø til en kamp med 2900 tilskuere og 1400 av dem har sesongkort. Når køen i tillegg er på 40 min er det en fundamental svikt i administreringen av billett systemet i Glimt. Synes dette bør flagges til Glimt og til AN. Det går bare ikke an. Hvor mange salgsboder finnes det før kamp. Det bør i det minste være 3-4 salgsluker.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Det er faktisk fire luker. Men det går fryktelig seint. Det har nok også sin forklaring. Jeg tror mange av de som står i kø ikke frekventerer Aspmyra hver eneste gang. Jeg så dette med selvsyn på lørdag da jeg stod ved siden av køen og ventet på mine venner. For eksempel ei dame med fire barn som sannsynligvis var på kamp for første gang. Hun var usikker på hvor hun burde sitte og hvilke priser som gjaldt. Vedkommende bak luka var flink, men sånt tar tid og køen går sakte fremover. Det må Glimt som arrangør ta høyde for. Dette skjer jo år etter år.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Dette har vel vært et tema i noen år nå? Mener det var ganske mye kø i serieåpningen mot Lyn for en tre-fire år siden, og at slutningen da var at folk måtte komme tidligere. Problemet er jo som du sier at mange bestemmer seg på selve dagen for å ta turen på kamp, se fotball i godværet og ta seg noen pils. Dette publikumet MÅ Glimt bli bedre å catre for, da disse kan komme igjen etter en god opplevelse. Hjelper ikke å servere sushi her og der, det må føles relativt enkelt å gå på kamp.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Må bare få presisere at dette ikke var noen kritikk av de som sitter i billettlukene.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Billettproblemene har vart i årevis, dessverre. En gang jeg spurte de som jobbet i billettlukene klaget de et vanvittig tregt system, mesteparten av tiden deres går på å vente om jeg forsto dem rett. I de store publikumskampene blir det veldig raskt kaotisk i køen utenfor og folk slipper ikke inn før lenge etter kampstart.

Mitt ønske er billettkjøp via app over f.eks eBillett. Nå må man altså skrive ut billetten selv hjemme eller kjøpe den på Narvesen/7-11 hvis man vil unngå billettenkøen på stadion.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Men da bør vel Glimt som arrangør ta seg en studietur til klubber hvor dette ikke er noe problem, og få den input som er nødvendig for å endre rutinene. Man kan vel ikke fortsette med de samme rutinene år etter år når det ikke fungerer. Nå har jeg vært mye på kamp på Ullevål og også på Brann stadion i den perioden jeg jobbet i Bergen. Har aldri opplevd store køer selv om jeg ikke hadde billett. Selv ikke med 15-16000 tilskuere.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Burde jo ikke være noe større problem å få til en app hvor du kan kjøpe billett på mobilen. Så scanner du billettkoden direkte fra mobilen. Tror det hadde spart masse tid. Det gjøres jo ved de fleste konsertarrengementer her i byen (Oslo) allerede, og kan ikke se at det skal være så mye vanskeligere å få til på fotballkamp. Billetter er nå billetter...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Man trenger ikke en app heller, bare muligheten for å få billetten, med strekkoden, på mail som kan scannes hvis man åpner den på mobilen. Det funker på Lerkendal.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Ja, det er vel gjerne sånn det gjøres ;)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Ser Glimts arrangementsansvarlig er ute i Bodø Nu og beklager seg over det lave tilskuertallet på lørdag.
- Men vi kan ikke kaste folk inn portene heller, sier arrangementsansvarlig.

Nei, det skal være sikkert og visst.

Liten interesse, lave tilskuertall og lang kø utenfor billettlukene når kampen starter. Ringer det virkelig ingen bjeller hos arrangementsansvarlig i Glimt?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Glimt støtter ikke 161 kampanjen.

Kanskje de burde det?

Kampanje for 3 kamptidspunkter
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nå skrev jeg en par kommentarer angående artikkelen i Bodonu som Trappatoni henviser til. Mine kommentarer var saklige men kritiske til arrangementansvarlig i Glimt. Nå ser jeg at artikkelen er fjernet. Her skal man tydeligvis ikke komme med kritikk.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

I all verden. Hva har BodøNu å tjene på å fjerne denne artikkelen? Har Glimt truet med sanksjoner?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Jeg har sagt nok om det horrible arbeidet i forkant av fotballkampene til Bodø/Glimt at jeg skal holde meg unna. Men en ting må jeg få si... Hvis de ikke greier å fylle Aspmyra (6000 tilskuere) mot Tromsø 16. mai så burde hoder rulle, ærlig talt.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg fikk ikke lest artikkelen, men skulle ikke forundre meg om det er BodøNu som har gjort et eller annet slik at de måtte fjerne den. Avisa er jo i hovedsak basert på klipp og lim fra Facebook og BuzzFeed.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Kanskje bodonu leser Glimtforum. Nå er den på nett igjen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hva har BHK gjort som i løpet av 20 min klarer å få inn 3000 tilskuere i hallen med billetter og minimal kø, mens Glimt med 2900 på en stor arena sørger for at folk står 40 minutter i kø?. Kanskje man skulle snakke litt med arrangemetsansvarlig i BHK. Unnskyld uttrykket, men på meg meg virker de som styrer med kampene og arrangementet rundt dette som et jævlig sidrumpa gjeng.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Tror det er flere faktorer. Først: BHK har billettsalg over eBillett, praktisk sett gjør dette at kjøp av billetter er mye enklere. Kjøper man billett "på gammelmåten" ved inngangen går det på enklest mulig måte, med tradisjonell betalingsterminal/kasse som man betaler seg inn i løpet av sekunder. Billetten får du i hånda der og da. Videre er det heller ikke plassbilletter av noe slag. Man har sponsorplasser mens det er først til mølla på alle andre sitteplasser. Det forenkler mye.

En annen vesentlig faktor er vel at det er større grad av regulering av standardisering av billettsystemene i fotballen, uten at jeg skal være helt bastant på det. BHK har i praksis samme plass- og billettsystem som om man vil dra å se Junkeren i Stordalen. For meg er flaskehalsen i salgsbodene. Det å komme seg inn og ut når man først har billett på Aspmyra har aldri vært noe problem for min del.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Hvor mange salgsboder har Glimt da? kunne det ikke vært en for "gammel" tribuna, en for SKS tribuna og en på Diadora tribuna. med en pris per tribune? da hadde det gått fort i billetkøen.
Stian Sommerheim
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Forstår at det er en forskjell mellom BHK og Glimt. Men la oss si at det er 1450 sesongkort, i tillegg til dette ca. 300 som bestemmer seg i god tid og kjøper billett. Da har vi ca. 1800 av den harde Glimt-kjernen som altid går på kamp. Det er ikke disse Glimt skal nå, men de som ser an været, bestemmer seg kampdagen og kanskje litt seint på samme dag. Når disse opplever lange uforståelige køer, da vil vel mange av disse droppe framtidige kamper. Det var vel derfor mange her reagerte på uttalelsene fra arrangementsansvarlig i Glimt at man ikke kunne kaste folk inn til kampene. Glimt har så mye forbedringspotensiale at kanskje noen andre bør se på dette før det er for seint for klubben.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsen »

Uffameg. Jeg fikk ikke akkurat inntrykk av at man hadde noen særlig klar ide om veien videre for å få folk på Aspmyra. Intervjuet fremsto temmelig tafatt:

"...Det kan man kanskje si, men det er ikke noen kultur for å se Molde på Aspmyra..."
"...Det er tydelig at folk prioriterte andre ting en å gå på kamp..."
"...men vi kan ikke kaste folk inn portene heller. Folk må finne ut selv at de vil gå på kamp..."

Det virker litt som om man forventer at det skal gå av seg selv. At det er automatikk i at folk skal dra på kamp. Slik er det naturligvis ikke, og da overlater man det heller ikke til tilfeldighetene. (Les, la folk finne ut selv om de vil dra på kamp)

Da får man skape et behov. En følelse hos folk av at man går glipp av noe dersom man ikke drar på kamp. Det man absolutt ikke gjør er å sutre over at folk ikke kommer. Det har ingen effekt utenom muligens å gjøre det mer sannsynlig at det dukker opp færre til neste kamp. Jeg kan sammenligne det med en lærer jeg hadde. Han benyttet anledningen til å bruke 10 minutter av en time på en tirade over dårlig oppmøte til nevnte time. Til elevene som faktisk var der. Jeg aner ikke hva han trodde effekten skulle bli, eller om han tenkte stort i det hele tatt utenom behovet for å lufte frustrasjon, men jeg kom i alle fall ikke til den neste timen.

De ansvarlige må gjøre seg opp noen tanker om hva det egentlig er de kan lokke med, og forbedre/forsterke det. Personlig tenker jeg at Glimt må spille på følelsene til folk, tribunestemning, tifo, det som gjør det spesielt å dra på fotballkamp. Det er ikke dermed sagt at jeg er uenig i at det er et problem at folk blir stående i lange køer utenfor stadion ved kampstart, men jeg mener problemet strekker seg videre enn som så.

Har Glimt forresten nå greid å få ut sesongkortsalget i god til julegavehandelen ennå?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Ser forøvrig det annonseres med at det nå er mulig å kjøpe kampbilletter på mobil. Det er jo strålende nyheter!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Forstår jo også Bodø-folk som i stiv kuling og regn ikke ønsker å møte opp lenge før kamp på Aspmyra, og sitte der å spise halvkalde pølser og drikke lunken kaffe og høre på DDE utover høytaleranlegget 'det går likar no'. :D
Locked