Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Fotballfans er jo skremmende for barn i seg sjøl, ei truende framtoning er en del av estetikken i en del av miljøet. Jeg er jo en mann på 190 cm og 120 kg, men jeg kan også synes fotballfans er skumle.

At det er farlig, sier jo nesten seg sjøl, men at det skal være så ekstremt farlig er det jo ingenting som tyder på.

Hvis man regulerer det, så kan man jo også sette krav til typer pyro (uten giftig røyk, f.eks.).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Glimt1916 wrote: Sun Nov 21, 2021 9:18 pm Nå er det vel null skader i Norge, men man kan selvfølgelig ikke si at det aldri vil skje.
Det skjedde på Lerkendal for en måned siden.
https://www.aftenposten.no/sport/fotbal ... al-det-var
Ikke noe bluss-motstander selv. Tenker likevel det er bedre med organisert blussing når spillere går inn på banen, feks, enn spontan gledes-/sinne-blussing etter mål, som det har vært flere plasser i denne runden.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Ja fikk med meg den. Heldigvis bare en blemme eller to.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Pyro 2019

Post by OTH »

Jeg er ikke mot pyro så lenge det er i ordnede former, Glimt har det ved innmarsj på alle hjemme kampene. En del supporter klubber har det også på hjemmebane. Det er greit for da er det i ordnede former.
Når det blir brukt knallskudd og bluss midt i folkemengder så er det flaks som gjør at det ikke har blitt skader enda. Som nevnt tidligere i tråden, se hver nyttårsaften, da er det skader pga uvettig bruk av pyro.
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Altså. Det er STOR forskjell i risiko og skadepotensialet mellom et Nyttårsbatteri og en bluss. Mo Roma fikk jeg den blussen rett i fleisen, mer eller mindre. Ble litt overrasken først, men det plagde meg ikke.

Når det er sagt, så håper jeg selvfølfgelig at det kommer et regelverk som åpner for blussing i kontrollerte former.

Så forstod jeg det slik at NFF, NTF og NSA ha skrevet et felles høringssvar hvor de ønsker et slikt regelverk.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Loffen »

NSA har etterspurt noe lignende i årevis, men Geir Ellefsen & Co har vist seg vanskelige å overtale. At de i det hele tatt klarte å bli enige i fjor var mildt sagt overraskende. DSB reiv sund den avtalen, og har vel i år gått inn for å forby pyro i det hele tatt.
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Hva skjer egentlig med de som blusser på J-feltet? Trodde det var ganske strengt siden det er forbudt, sånn at de blir kastet ut av vaktene og utestengt? Og klubben får vel bot? Har J-feltet samme policy som kanarifansen at de betaler bota for klubben?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Ifølge folk på Twitter, så får ikke ES-klubber bøter for blussing lengre. Men Glimt utestenger allikevel supportere som blusser.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Elendig praksis. Skulle gjerne hørt en begrunnelse fra klubben.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Sven-Rune »

I følge stadionreglementet på Aspmyra er det forbudt og da hjelper det ikke hva enkelte på Twitter mener. Det ble da bøter for LSK og VIF, men de har vel nektet å betale?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Salten brann iks som bestemmer om det er lov eller ikke, så de som klager får ta det opp med dem og ikke klubben, eller qå får de følge reglene som er der og heller prøve på skikkelige måter å få lov!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Det er virkelig helt greit å ha et reglement som forbyr å peive med 2000 graders flamme midt i en forsamling med brisne mennesker.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Jeg kan godt mene at det er elendig praksis av UP å gi meg fartsbort når jeg kjører i 80 km/t i Olav den 5 gate, men når jeg først har gjort valget om å bryte loven, må jeg jo nesten ta konsekvensen av det.

Det er jo litt det samme med de som bruker bluss. Uansett hva motivasjonen er, så setter man seg jo over regelverket. Man kan jo ikke da klage på at det får konsekvenser.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Igjen.
Dette kalles sivil ulydighet.

Det ble blusset på nesten samtlige stadioner i dag.

Norges fotballforbund, Norsk toppfotball og Norsk Supporterallianse har sammen skrevet et høringssvar på lovforslaget om at ALL pyro i fotballen skal bli forbudt. Det vil i såfall også gjelde fyrverkeriet på Myra før kamp også.

Det NFF, NTF og NSA svarte i sitt høringssvar er at de ønsker pyro, med et litt konsist, forutsigbart regelverk.

Demonstrasjonene på alle arenaer nå om dagene er ment å tydeliggjøre at hvis man virkelig VIL blusse på kamp, ja så blusser man.

Får man på plass et skikkelig regelverk rundt dette, så vil "spontanblussingen" forhåpentligvis roe seg. (ikke noe spontant i det som skjer rundt om kring nå).

Så er vi som ønsker bluss jævlig forbanna på de klovnene som kaster bluss innpå bana. De ødelegger for oss andre, og gir kraft til argumentene til de som er i mot bluss. Jeg håper virkelig at Klanen luker vekk de premiestutene!

Bluss under kontrollerte former er kult.
Vi vil ikke at ALL pyro skal bli forbudt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Forresten.

Jeg har faktisk fått bluss mer eller mindre i trynet. Og det var f. meg ikke 2000 grader, da hadde skjegget blitt brent vekk, og huden smeltet.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Den elendige praksisen er altså å håndheve et reglementpunkt som ingen andre klubber gjør, attpåtil uten kommunikasjon med den/de det gjelder.

Sånn for øvrig kommer ikke jeg til å dra fram giljotinen for å tillate blussing.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Sulliken wrote: Sun Nov 28, 2021 9:54 pm
Demonstrasjonene på alle arenaer nå om dagene er ment å tydeliggjøre at hvis man virkelig VIL blusse på kamp, ja så blusser man.
Vil man kjøre i fylla så gjør man det. Samme med pyro, mange som fyrer det opp er ikke edru.

Fyrstikk brenner mellom 600 og 1200 grader celsius. Så varmt er det uansett. Tviler på at den du kom i nærheten av var i kontakt med huden din for da ville du fått merke. Akkurat som flere får når de holder på med pyro, fyrverkeri o.l.

Helt enig med forbud, og det er det DSB går inn for.
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Hehe.
De som mener at vi moderatorer slikker ryggen på hverandre kan bare ta seg en bolle 😂😂

Poenget med sivil ulydighet er å vise at enkelte ting ikke kan stoppes. Uansett hvilket tema man snakker om.

Vi som liker bluss ønsker oss et fornuftig reglement rundt dette. Og det er NFF, NTF og NSA helt enig i. Det er også et signal hvis ryktene om at NFF har sluttet å gi bøter til blussing.

Altså: Jeg vil heller ikke ha fyllavillmannsblussing. Ingen (bortsett i fra et par nedsnødde idioter fra klanen) ønsker det.

Jeg gjentar gjerne... Et slikt forbud som DSB taler for vil bety null fyrverkeri før immarsj på Aspmyra.

Når alt dette er sagt. Jeg har aldri blusset ulovlig, og kommer aldri til å gjøre det heller.

Forresten, Liverglimt.
Bluss på kamp og fyllekjøring er ikke sammenlignbart i min verden
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Pyro 2019

Post by metamorph »

Jeg tror de færreste har noe spesielt imot pyro. Det jeg tror det fleste har en utfordring med er den prepubertale oppførselen som ligger rundt pyro. Folk trekker det ned på en linje som om det er en menneskerett og at det bør sidestilles med BLM eller andre sosiale aksjoner. Og det er helt snålt.

Jeg har ingen behov for at det skal være pyro blant publikum og det kan gjerne bannlyses for min del. Flytt all pyro over på arrangør og la de lagde det de ønsker, ala slik Glimt gjør det under innmars.

Om det er lovlig blant fotballfans, så vil det _alltid_ skje feil. Fotballfans og spesielt de som er mer ivrig enn andre, kombinerer veldig ofte øl/alkohol med kamp. Det reduserer evnen til å ta gode avgjørelser, samt finmotorikk.

Senest i kampen mot Roma, så ble det delt ut rundt 30 "granater" mellom Glimtfansen som skulle oppover til kampen. Disse ble delt ut blant alle som har drikket øl siden kl 15:00 og som spaserte opp til kamp kl 17:45 eller noe sånt. Det sier seg selv at det vil bli tatt dårlige avgjørelser da, og om blusset/pyroen/whatever har noen som helst mulighet til å være farlig, så kommer det til å være farlig.
Last edited by liverglimt on Mon Nov 29, 2021 6:28 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

liverglimt wrote: Sun Nov 28, 2021 10:47 pm

Helt enig med forbud, og det er det DSB går inn for.
At DSB nå går inn for er forbud viser med all tydelighet at de til nå har løyet om at det er forbudt.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Du har åpenbart ikke fått med deg at det er søk for å få skyte opp fyrverkeri i Norge? Det er ikke lov å smelle eller peive når det måtte passe hver enkelt. Så at det kan bli totalforbud mot håndholdte pyro bør ikke komme som ett sjokk på noen.
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Synes det er en litt kjip tone å bruke i en diskusjon. Men tilbake til DSB: de har altså påstått at pyro er ulovlig på stadion i to år mens det ikke har vært det, og de har beskyldt de som har påpekt at det ikke er det for å ikke skjønne reglene. Når de nå går inn for et forbud to år senere avslører de seg selv.

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2019/blu ... stadioner/
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Ok tonen fortsetter: hva er det du ikke skjønner? At det aldri har vært tillatt eller at de bare presiserer det samme igjen og blir å skrive det enda tydeligere.

Det er forbudt i Norge med fyrverkeri av alle slag uten tillatelse. Unntatt nyttårsaften mellom 1800 og 0200. Alt annet er sivil ulydighet.
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Dette gidder jeg ikke.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Pyro 2019

Post by jonsnow »

Sånn som idiotene holder på anngående pyro midt på tribuneen og skjuler seg med maske/baklava for å ikke vise hvem de er, så beviser det bare at pyro ikke har noen å gjøre på en tribune overhode. Håper alle som gjør det får noen sinnsyke bøter dem selv må betale. De bryter norsk lov og bør få en passende straff!

Fyrverkeri alla det B/G har før kamp er jeg for, men ikke denne idiotiske blussingen nå og da i kamper midt blandt folk som til tider ikke kan stå på beina. Har fått en sånn på bar hud og det kjenner man, 1 grads forbrenning etter 3 sek. er ikke noe å tøyse med!! Får noen dette i øyet så blir man blind rimelig kjapt. Men neida det er ikke så falig det så lenge man "skaper stemning"!
Post Reply