Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nordlys »

Nå er det Sarpsborg (B), HamKam (H) og deretter Jerv (B) før vi møter Molde på Aspmyra i serien. Vi må nok vinne alle fire om vi skal ha håp om nytt ligagull.
Forumets mest middelmådige ekspert.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Må nokk vinne stort sett alle kampene som er igjen for å ta Gullet,kommer til å bli et race mellom de 4-5 som ligger øverst for å ta medaljene i år! så lenge vi klarer medalje så er jeg fornøyd.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Trenger bare vinne en runde som Molde taper og slå Molde, så er vi poenget foran. Taper vi mot Molde er nok løpet kjørt.
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Overgangsprat - UT

Post by Nordlys »

Novi wrote: Sun Aug 07, 2022 3:34 pm Tipper Glimt revurderer lønnsnivået når man ser hva som skal til for og sikre seg den type spillere man må ha på dette nivået. Det er også enorm verdiøkning på spillere som gjør det godt i Europa.
Hva må til for å få til dette i praksis? Bærekraft står jo sentralt i alt Glimt gjør og da gjelder det å ha en kostnadsramme på drifta som ikke er så mye utenfor de sikre inntektene. Med faste Europa-inntekter kan man betale bra for seg (men det er uglimtsk å basere seg på dette), men hvordan er potensialet i sponsormarkedet?

Hvordan greier Molde å lønne sine spillere så høyt? De får ikke penger fra Røkke lenger tror jeg og størrelsesmessig er de jo ganske like Glimt på tilskuertall og omland.
Forumets mest middelmådige ekspert.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

B/G har kontrakter hvor alle i klubben får bonuser etter hvor bra det går, altså resultat baserte lønn med ok grunnlønn.

Molde kjører en litt anen vri med høy grunnlønn i tillegg til resultatbasert, men så er de pengedopet så det holder.Røkke og Gjeldsten sponser dem veldig mye hvert år gjennom sin selskaper og det at de fikk et gratis stadion med alt de trenger som generer inntekter hjelper godt på.

Sånn i forhold til sponsorer så er det billig å sponse B/G i forhold til hva en får i forhold til mange andre klubber, der har vi mye å gå på. At SB1NN feks. skal gi oss og TIL det samme er bare tull. Et lag som er en medalje kandidat hvert år i mot et heis lag så skal det være stor forskjell i hva en får.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimterfrem »

Synes det er veldig merkelig hvis ikke det er større sponsorer som står på trappetrinnene for tiden. Ikke bare er vi et topplag, men vi har herjet i Europa og nå er vi klar for enda et eventyr. Etter Roma-kampene så har vi fått en god del anerkjennelse internasjonalt og folk vet vi er et lag å frykte. Likevel har vi Diadora som draktleverandør, som er en såpass lavt rangert draktleverandør at jeg tror vi er den største klubben de sponser? De klarte jo såvidt å levere draktene i tide. Hvor lenge har vi avtale med dem?

Kan ikke skjønne noe annet enn at mange sponsorer sikler over å være sponsor for et så underholdende lag som Glimt for tiden.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Denne artikkelen i VG bør leses av flere:
https://www.vg.no/sport/fotball/i/ja6bl ... -av-penger

Veldig bra at Glimt har oppmerksomhet om annet enn kr. Penger er kun et middel, ikke et mål i seg selv.

Det er viktig å huske på at en ikke skal mange årene tilbake så var Glimt nær kong-kurs.

Så har Glimt fått tak i noen gode hoder særlig sportslig i form av Knudsen og Co som har snudd dette helt rundt. Det skal imidlertid ikke så mye til før det går om kull. Litt for høye spillerlønninger, sportslig nedtur, manglende europaeventyr og manglende spillersalg (som gjerne henger sammen alle sammen) så er det tilfelle.

Jeg ble selv veldig overrasket over følgende:
"I 2020 leverte nordlendingene et resultat på 22 millioner. I 2021 var overskuddet på 39,4 millioner."

Jeg kan ikke "fotballregnskap", men om disse tallene inkluderer spillersalg, så vil vel kanskje 2021-sesongen innebære at tallene uten spillersalg ikke var allverdens (blå, men kanskje røde).
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Chris...fotballøkonomi er meget interessant oppi dette. Så må man huske på følgende angående sesongen I fjor. Noe er fakta og noe spekulasjon fra min side:
-store investeringer ble gjort for å klargjøre Aspmyra for Europaspill. Antar disse er engangsinvesteringer og kommer ikke igjen i år.
-Bonusutbetalinger til spillere og ansatte. Hvor mye disse har vært aner jeg ikke, men de er iallefall høyst fortjent.
Økte kostnader med å arrangere europakampene. Var vel ikke alle kampene som fikk gå for fulle tribuner heller i fjor. Var vel ikke alle ES kampene som gikk for fulle tribuner heller. Husker ikke helt her så korriger meg gjerne.
-Spillesalg. Økonomiansvarlig ble intervjuet om økonomien i Glimt etc. Har ikke linken, dessverre. Uansett ble det påpekt at kun salget av Junker ble bokført i 2021. Så salget av Botheim, Berg++ blir bokført i 2022.
Bare en liten forklaring hvorfor nettoen på bunnlinja ble som den ble.

I år så vil vi etter alle solemerker ha et sykt år uansett. Spillesalg som nevnt ovenfor+Boniface. Ja, vi har kjøpt spillere også.
Vi har økt snittet på Aspmyra til ca. 5000 i ES. Kan ikke tenke meg at dette er budsjettert. +ekstra inntekter fra Europakampene.
I tillegg det man måtte få inn gjennom Europaspill i enten CL eller EL.
I tillegg kommer vel den markedspotten som skal fordeles fra ECL i 2021/2022 der Glimt får alt som eneste lag fra Norge som gjennomførte gruppespill. Så vil vi sikkert øke både sponsorutbetalinger og økt salg i Glimtshoppen også.
Så inntektene vil øke med stor sannsynlighet. Det store spørsmålet er jo hvordan kostnadsiden er med økte spillelønninger etc.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Beklager litt uklart. Norges andel av markedspotten vil gå til Glimt. Dette er slik jeg har forstått det en fast og variabel del.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Chris »

Veldig oppklarende innlegg Pondus. Takk for det.

- Dette med spillersalg og når de bokføres er viktig. Det at store gevinster kommer senere forklarer litt. Håper for øvrig ikke Glimt ikke går i fella fremover og begynner å forskuttere med inntekter fra spillersalg som ikke er skjedd. Egentlig burde vel slikt ikke være tillatt. Reneste Enron det.

- Investeringer på Aspmyra er interessant. Jeg aner ikke hva Glimt eier av Myra, så hvem som tar hva av kostnader er kanskje ikke opplagt.

- Veldig bra at ansatte, særlig trenerne som har en ekstremt stor del av suksessen, og spillere får bonus. Det er en fornuftig risikodeling som gjør at Glimt ikke må ha for høye ikke bærekraftige faste lønninger (i dårligere år). Det kan også motivere trenere og spillere, ekstra. Knudsen og Co bør lønnes bra, og ha en god bonus ordning ved suksess, verdiutvikling på spillere ved salg etc.

- Jeg ble litt mer overrasket da jeg så et tall på hvordan adm. hadde økt i Glimt. Jeg finner ikke kilden nå og husker ikke tallet, men det var urovekkendehøyt. Skjønner at det kan trengs mer folk bl.a. ifb. Europaeventyret og at det kan være lønnsomt med økte markedsaktiviteter. Men, dem er det mange av i den forbindelse. Et men er at det er mindre enkelt å nedskalere om pila snur.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Enig Chris. Å forskuttere salg er vel noe NFF ga beskjed til klubbene om var om ikke ulovlig så uheldig regnskapspraksis.
Lønnsstrukturen i Glimt er viktig og må være lineær. Altså spillerne tjener mer om de leverer.
Husker RBK jobbet aktivt med å få ned lønnskostnadene sine etter 2018 som var på vel 140mill om jeg husker riktig i 2018. Lett å havne i luksusfella om de sportslige resultatene uteblir. Det er begrenset hva man kan tjene i ES om man ikke kommer seg til Europaspill.
De administrative kostnadene er jeg mer usikker på. En forklaring kan være at vi som den eneste klubben i ES visstnok har ansatt spillutviklere på heltid. Hvor mange disse er aner jeg ikke, men utfra meldinger på Glimt.no så antar jeg det er en del. I tillegg har vi som du sier fått markedsansvarlig på heltid og det søkes om en til for neste året. Samtidig har vel Glimtshoppen fått flere ansatte da salget derfra har økt markant forrige år.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Pondus »

Der jeg føler Glimt har mye å gå på er sponsorsiden. Ja, det er begrenset hva man kan få til lokalt, men det var vel budsjettert med ca. 25mill i 2022. Nå skal man ikke sammenligne klubber så mye da forutsetningene er totalt forskjellige, men RBK har budsjettert med ca. 85mill om jeg husker riktig.
Så potensialet for en klubb som har vært representert i Europa og skal det igjen bør være stort. Nå er ikke sponsorsiden kun basert på resultater, men også verdier. De verdiene som klubben representerer bør også være forlokkende for aktuelle sponsorer. Her bør markedsavdelingen jobbe intenst da disse midlene gir et godt fundament for fremtidig drift.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Glimt har ingen markedssjef!
@liverglimt
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Sponsor delen har vi bestandig vært elendige på! Burde vært mye høyere når vi er såpass gode i ligaen som vi er og hva vi viser i europa.

Når det gjelder budsjettene så har vi en bonus ordning for alle ansatte, uansett hva de jobber med innenfor klubben, så når det går bra så tjener alle ekstra og utgiftene går oppover.

På inntekter fra salg av spillere så er det en fordelingsnøkkel mellom klubben og Nordlandsglimt som gjør at det ser ut som mindre enn det er, men det er disse middlene som brukes på kjøp av spillere, mens klubben tar lønninger så framst det ikke er noen spesielle forhold da har nordlandsglimt med andre også tatt på seg deler av lønninger
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Poengsnitt på 2.005 til nå. Det gir 61.6 poeng. Må nok opp på 66-68 for å bli seriemestere, dvs en betraktelig sterkere på høsten enn våren. Det bør kunne gå.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Ikke glem historikken. Mange sponsorer sto last og brast med glimt og betalte unormalt mye for å sponse et konkurslag i tiden som var. Nå får de betalt.
Kritisk
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Sniken wrote: Fri Feb 26, 2021 10:50 am
Larsson wrote: Thu Feb 25, 2021 10:01 pm Jeg prøver bare å forklare hvorfor fotballverdenen ikke kommer til å gjøre noe med det. Og hvorfor JEG vil oppfatte et varsku fra Glimt hult og som et rendyrka mediestunt.
Tror du mangler litt luktesans for hva som rører seg rundt i fotballverdenen nå. VM i Qatar 2022 kommer ikke til å bli avviklet som planlagt. Det er nokså opplagt.
No matsska som henter fram beviser på at man hadde rett, men denne står seg fint med under 100 dager igjen til VM åpner.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

En «I told you so» overfor noen som var optimistisk på vegne av menneskerettigheter og demokrati, er en spesiell type kynisme.

Selvsagt visste vi at det VM-et kom til å gå som normalt, det er investert for mye penger fra for mye makt til det. Men jeg synes likevel Glimt burde tona flagg på en tydelig måte, for å legitimere Action Now-profileringa si.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Finn en egnen plass å diskuter vm har ikke noe å gjøre med B/G å gjøre!!!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Selvfølgelig har Glimts holdning til VM i Qatar noe med Glimt å gjøre.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

Nei VM har ingenting med B/G å gjør overhode. De som vill diskuter det kan lag seg en egen tråd på internasjonal forball! Dette er politikk og det har man fått klar beskjed om at ikke skal diskuteres her inne!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Idrett og Fotball er politikk og selvfølgelig kan det diskuteres på forumet.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

jonsnow wrote: Sat Aug 20, 2022 1:12 pm De som vill diskuter det kan lag seg en egen tråd på internasjonal forball! Dette er politikk og det har man fått klar beskjed om at ikke skal diskuteres her inne!
Du er ikke, og kommer aldri til å bli moderator på dette forumet. Du må gjerne ha meninger men post på rett plass!
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Så over til noe helt annet.

Erik Niva har tatt seg en prat med Freddy. Dvs Niva pratet og Freddy lyttet.
https://www.an.no/studio-glimt-spesial- ... -4-1642021
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Locked