Tilbakemelding på forum og moderering.

Gode råd, tips, ris, ros osv.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Boombadila »

Kjapp kommentar når det gjelder dette med godkjenning av innlegg: Det er, i mangel av et bedre ord, en sikkerhetssperre som ble satt der for en stund siden da vi var svært plaget av Boter som registerte seg og la inn spam.

Derfor blir innlegg fra nye brukere lagt til godkjenning. Denne sperren forsvinner når du passerer 10 godkjente innlegg, hvis jeg husker riktig innstilling i farta.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
metamorph
Posts: 73
Joined: Mon Nov 29, 2021 12:11 am
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by metamorph »

Ja, smaken er som baken, delt osv.
Sier ikke at min mening av forum er "fasit"

Men Glimtforumet vil for meg alltid være et "casual" sted å diskutere, da en diskusjon aldri kan gå over noen timer, men "alltid" går over noen dager, før den til slutt dør ut pga overmoderering og at innleggene man trodde man skulle svare på ikke lengere er der.
Last edited by liverglimt on Thu Feb 17, 2022 4:29 pm, edited 1 time in total.
Reason: Unødvendig sitering
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Novi »

Enig der, er vel ikke noe sted som er for alle. For min del har jeg ikke tid til og ta en diskusjon over noen timer, og det blir også ofte for kortfattete innlegg til og egentlig bli noe særlig diskusjon. Og så er jeg i en helt annen tidssone, så om det bare var slike diskusjoner ville jeg gått glipp av dem pga det :P Men formatet på et tradisjonelt nettforum som dette er jo litt mer laget for slik som det er her, og mindre mobilvennlig enn f.eks. facebook, reddit, osv.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Sulliken »

@metamorph

Svaret på modereringen har jeg egentlig skrevet rett over ditt spørsmål.

Poenget er at vi må sette grensen et sted. Og "forsterke laget"-tråden går alt for ofte alt for langt unna topic, og det blir bare rot. Det har helt seriøst kommet digresjoner som omtaler ting som skjedde for flere år siden i den skrivende stund av det aktuelle innlegget. Så blir det plutselig diskusjon rundt det, så en ny diskusjon på et poeng i det neste innlegget. Til slutt blir det fullt Facebook-kaos. Og det er ikke ønskelig.
Slikt har ingenting i den tråden å gjøre, da det er totalt off topic i tråden, der aktuelle forsterkninger, rykter, og idéer til nye spillere skal diskuteres.

Jeg og andre moderatorer er også "skyldig" selv i å være med på digresjoner der, så vi skyter ikke bare på dere standardbrukere.

Men på den aktuelle tråden kan jeg si såpass at det er moderert vekk over 50 hele sider med innlegg som har vært off topic. De fleste havner i generelt-tråden. Så vil jeg også gjøre oppmerksom på at det er faktisk ganske lite moderering i alle andre tråder. Klart, det skjer jo, men "forsterke laget"-tråden står for brorparten av flyttinger av innlegg på dette forumet.

Som man lærte i forcen om samband: Tenk-Trykk-Tal. Tenk over om det innlegget du har lyst til å skrive faktisk er plassert i riktig tråd. Gud vet at jeg har moderert meg selv på akkurat det der hundrevis av ganger.

Cheers

Edit
Stygge skriveleifer
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Kamptråd: ECL K.O. Bodø/Glimt-Celtic torsdag 24.februar

Post by jonsnow »

Hvem sitter å sletter innlegg her????? Dette godtar jeg ikke og i hvertfall ikke når man ikke får en beskjed om det!!!

Om moderatorene vill oppfører seg som russerne så er det greit, men da får man gi beskjed om det slik at man ikke gidder å bruke tid her inne!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Sulliken »

Jeg viser til punktet om oppførsel i glimtforum.net sine retningslinjer.
Det handler om folkeskikk.
viewtopic.php?f=1&t=164

Innlegg der folk er ufine med andre brukere blir slettet. I dette tilfellet kom det et ufint innlegg helt ut av det blå av deg mot JIP.

Dette er ikke en random facebooktråd.

End of discussion.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Nordlys »

Hvorfor kan jeg ikke poste innlegg direkte uten å få godkjenning hele tiden? Noen kommer ikke engang gjennom pga dette uten at de bryter med noen retningslinjer?
Forumets mest middelmådige ekspert.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Det er fikset nå. Du hadde nok postet litt for mange innlegg på kort tid. Vi har satt opp litt sikkerhet for vi har vært plaget med booter. Det krever litt mer av nye medlemmer, men nå er du lagt til riktig liste.
@liverglimt
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Kamptråd ES-R7-2022 Haugesund-Bodø/Glimt Søndag 22. Mai kl. 18:00

Post by Nordlys »

Problemet med on topic/off topic er at det ofte er kontekst gitt i tidligere kommentarer i en tråd som gjør at det gir mening å poste et innlegg. Mitt forrige innlegg i denne tråden ville uten foregående kommentarer blitt tatt ut av løse lufta om jeg hadde postet den i generelt. Måtte evt. ha tatt med flere siteringer fra denne tråden isåfall. Sånn, ferdig!
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Nordlys »

Som blir ganske godt illustrert ved at moderator flytter mitt innlegg fra kamptråd og lar det henge i løse lufta i denne tråden.

Nå står forrige kommentar sånn tålelig greit for seg selv, men den er jo da egentlig et tilsvar til innlegg som ikke er valgt flyttet over i Tilbakemeldingstråden, men som i stedet for ble slettet.

I mitt hode burde digresjoner og avsporinger være lov i et begrenset omfang fordi det kan komme interessante poenger frem av det. Så er det viktig at det ikke forekommer hele diskusjoner av en avsporing. Da må denne tas videre i riktig tråd, men nå opplevde jeg at et enkelt tilsvar til en advarsel i en kamptråd blir flyttet når jeg tydelig understreker at jeg ikke har tenkt å ta diskusjonen videre. Altså har jeg forstått og tatt budskapet til etterretning og gir et kort tilsvar med noe som jeg mener er et viktig poeng før jeg avslutter debatten. Så er det helt ok for meg om denne senere blir flyttet til tilbakemeldingstråd, men da synes jeg moderator bør gjøre en bedre jobb med å faktisk flytte over tilstrekkelig med innlegg (og kanskje gjøre dobbeltpubliseringer - altså både la innlegg stå i opprinnelig tråd som fortsatt er sånn høvelig på tema, men også inneholder avsporing og publisere dem i passende tråd for avsporingen slik at lesere som kommer til bedre forstår konteksten for diskusjonen.) Flytting av enkeltinnlegg fordi grensen er nådd oppnår null og niks. Da er det bedre å bare slette dem.
Forumets mest middelmådige ekspert.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Du må gjerne diskutere moderering og komme med tilbakemeldinger, men å komme med påstander om offtopic i en kommentar etter at en moderator har sagt stopp, det er ikke greit.
@liverglimt
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Nordlys »

Og det er det jeg forsøker nå. Jeg forstår at det etter forumets regler var feil fremgangsmåte og nå fortsetter jeg diskusjonen her. Jeg synes dere er litt for strenge på modereringen. Ved å være så strenge så dreper dere en del isolert sett interessante diskusjoner. Dere kan jo evt. komme med motforslag til hvordan jeg som forumdebattant kan velge å fortsette en diskusjon (på rett måte) som har oppstått i en tråd som en digresjon, men hvor digresjonen i seg selv absolutt er interessant.
Forumets mest middelmådige ekspert.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Vi dreper ikke diskusjoner som er i riktig tråd. Hvis vi ikke gjør noe som helst så får vi ett nedlagt forum pga anarki. Ingen vil bla seg gjennom uendelige siteringer, utvannede debatter og personhets.

Vi har prøvd og det fungerer best med stødige moderatorer
@liverglimt
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Nordlys »

Jeg synes dere er flinke og dette forumet er mye bedre enn de fleste andre. Så mener jeg at det er ganske mange falsetter mellom uendelige siteringer, utvannede debatter og personhets, og korte avsporinger, men det får så være.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Playmaker »

Er det mulig å blokkere enkeltpersoner her inne?
Last edited by Sulliken on Fri Aug 19, 2022 1:38 pm, edited 1 time in total.
Reason: Trenger ikke å hinte om hvem du mener.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Sulliken »

Du kan legge folk til som "uvenn", men om det blokkerer vedkommendes innlegg vet jeg ikke.

EDIT: Legger du til en uvenn vil ikke brukerens innlegg synes, men du kan få PM fremdeles

https://www.glimtforum.net/ucp.php?i=uc ... &mode=foes
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by liverglimt »

Det gjør at du ikke ser dem.
@liverglimt
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jonsnow »

liverglimt wrote: Sat Aug 20, 2022 2:44 pm
jonsnow wrote: Sat Aug 20, 2022 1:12 pm De som vill diskuter det kan lag seg en egen tråd på internasjonal forball! Dette er politikk og det har man fått klar beskjed om at ikke skal diskuteres her inne!
Du er ikke, og kommer aldri til å bli moderator på dette forumet. Du må gjerne ha meninger men post på rett plass!
Har blirt arrestert av deg for å diskuter politikk så se til å fjerne ting som er upassende! Eller finn deg noe annet å gjør!!! Sånn sa fikk jeg det ut. Klarer ikke falske personer som iike er konsekvente!

Så da får du og de andre håndheve dette for alle! Eller gi et frislipp!!!!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Wendigo »

Er det ikke en vesensforskjell på politikk generelt og politikk som faktisk har vært egen sak på Glimts årsmøte? Skulle tro at da har det noe med Glimt å gjøre...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by poteten »

Selvsagt kan vi diskutere politikk som er både relatert til, og ikke realtert til, Glimt. Det er i så fall i egne tråder. Når det kommer til hvorvidt vi skal ha lov til å diskutere et verdensmesterskap i fotball og hvor og hvorfor det skal bli avholdt, så er det selvsagt lov, så lenge vi holder oss innenform normen av folkeskikk og ikke hetser andre.

Case closed.
Kritisk
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by tjongs »

Har de siste dagene (uka?) opplevd at jeg har vært nødt til å logge inn nesten hver gang jeg har gått inn på forumet. Er det gjort noen endringer som gjør dette, flere som opplever dette, eller er det bare noe lokalt datateknisk hos meg? Gjelder både fra tlf og pad.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Boombadila »

Jeg har selv ikke opplevd det, så jeg tror er noe lokalt.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Wendigo »

Opplever det samme, på flere plattformer.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Boombadila »

Noen har problemet, og andre ikke? Det skal ikke være skrudd på noen knapper som kan medføre dette, men jeg skal se i maskinrommet om de har noen forklaringer der.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tilbakemelding på forum og moderering.

Post by Sulliken »

Jeg opplever også det samme. Ikke på PC men på tlf.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply