Spillertråd: Hugo Vetlesen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Pondus »

Skulle solgt her av flere årsaker. Kunne kanskje forhandla høyere pris også da budet kom kl.16.00. 65mill inn ville være over det som vi hadde forventet. Samtidig har Vetlesen vært helproff hele veien, akseptert alt som har kommet hans vei. Aldri sutra i media eller noe.
Nedsiden er enorm her og vi risikerer demotivert Vetlesen og lite penger igjen. Å klage i media for at Solbakken gikk gratis er merkelig når du får slike summer presentert for våre spillere. Klarer neppe å tjene inn disse pengene i Europa nå tidlig på året uansett. Nei, fatter ikke hva Glimt har tenkt her. Samtidig sender det noe uheldige signaler til unge spillere som vurderer glimt når vi ikke aksepterer slike bud.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Knuta »

Signaler og signaler. Glimt har vel solgt en haug med spillere de siste 2 årene, så et sted går vel grensen. Man ser vel på skade sitasjonen både til
Fet og Saltnes. Konradsen kan man heller ikke regne med. Synes Glimt gjør det eneste riktige i dette tilfellet. Men regner med at Vetlesen går i sommervinduet til 40 mill. Da har flere av de unge på midtbanen fått et halvår til å utvikle seg.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Novi »

40 mill for en spiller med 6 mnd igjen av kontrakten? Da skal han spille veldig bra i vår. Og så er vel Jim på ballen og sier "drøy han litt, og gi heller 0 til Glimt og 5 til meg og 10 til Hugo ved årsslutt".
Una mas cerveza.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Los-Loco »

Hvorvidt det var riktig eller ikke å si nei er det ikke sikkert vi noen gang får et fasit-svar på. Glimt sitter selvsagt på et mye bedre totalbilde av situasjonen enn vi gjør, og vi får stole på at de vet hva de gjør.

Det vi KAN glede oss over, er at vi nok er eneste klubb i Norge som faktisk har råd til å takke nei til et bud på 65 millioner for en av våre spillere. Selv ikke Molde og RBK har vel nå noen spillere i stallen som de kunne ha sagt nei til et sånt bud for.

Personlig så tenker jeg at Vetlesen er god nok for England om han fortsetter der han slapp i fjor. Så hvorfor ta til takke med Nederland?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Glimterfrem »

Det er tøft gjort, men jeg synes vi gjør det riktige her. Jeg regner med at Hugo hadde fått en beskjed om at "du er neste", og jeg kan forstå at han vil være veldig misfornøyd med å ikke bli solgt. Kjenner en litt dårlig smak i munnen av den rapporten om at Hugo er sur, men om vi tar oss til europaspill så er sjansen på å beholde Hugo verdt det.

Nå kan kanskje dette oppfattes litt flåsete, men jeg tenker litt at dersom Norge skal vokse i hierarkiet som fotballnasjon i europeisk skala, skal vi da fortsette med å selge de beste spillerne til land som Nederland? Hugo er årets spiller i Eliteserien, 16 mål og 12 assists fra indreløper, og nå også landslagsspiller. Vi spilte på samme nivå som Feyenoord i Europa. Han har ikke mye igjen på kontrakten men jeg synes faktisk 65 millioner ikke er nok for årets spiller i Eliteserien i dagens kurs.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Knuta »

Man skal jo også høre på Ståle Solbakken som er veldig opptatt at spillerne sine får spilletid. Hugo har vel ingen garanti til å få spilletid i Nederland. Det får han masse av i Glimt i hvert fall fram til sommeren. Nevner f.eks Evjen og Hauge. Glimt har faktisk råd til å la være å selge nå. En unik situasjon.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Novi »

Greie refleksjoner. Vi møter disse klubbene i Europa, men de er fortsatt hakket over oss når det kommer til markedsverdi, lønninger, og overgangsbudsjett.

Så kan det også være at TV2 drar til litt med kommentaren om at Hugo er sur. Er lett for en journalist og si "vi erfarer at" - bransjens mest løse kilde.
Una mas cerveza.
Multatuli
Posts: 519
Joined: Sun Aug 29, 2021 11:06 am
Has thanked: 207 times
Been thanked: 230 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Multatuli »

Hugo should be happy Glimt said no:
1. Feyenoord is not the right club for him.
- the last years the club is randomly buying too many players without any plan (players like Bullaude, Walemark, idrissi, Taabouni hardly get any playing time, Bjorkan got dumped after one game)
- Feyenoord is trying for more then 6 months to buy zerouki, a totally different (more defensive) player, just because that didn't go through, they go a couple of hours before closing time, after Hugo. In the summer they will try to get Zerrouki again. So Hugo is far from the first choise of the trainer. Bjorkan knows what that means.
- Feyenoord is a club with a very aggresive hardcore hooligans. It has happened more then once that players get visited at home. I wouldnt want to play for a club like that. Especially when you have a Family or want a family.
2. So big chance he wouldnt get much playtime at feyenoord, wich will make him lose his place in the national squad. While at Glimt he can play every game and get more playing time in the national squad.
3. No or little playing time at feyenoord wouldnt do his future career any good.

And Glimt was right to say no when another club wants a player a few hours before closing time. The club should have enough time to get a replacement. That was impossible now. If the club has any ambition, this is the right thing to do.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Wendigo »

Det er mange som mener at gjenværende tid på kontrakten er en absolutt faktor på salgspris. Det kan være det men trenger ikke å ha noe å si. For det kjøpende laget spiller det ingen rolle for verdien på den nye spilleren, det er bare vesentlig i selve forhandligen, ikke etter kontrakten er signert. I selve forhandlingen er det et bra forhandlingskort for kjøpende lag, hvis de er eneste interessent. Får man flere interessenter betyr det mindre og mindre. Jeg er langt ifra sikker på at vi nå har gått glipp av mye penger.

Og ja "ti på halv fjøstid" er en taktikk for å forhindre tid til å forhandle videre fra utgangspunktet Er det ikke nydelig å ha så god råd at vi kan ignorere denslags?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Nordlys »

Og hvor interessert er du egentlig i en spiller når du tar kontakt timer før fristen? Høres mest ut som panikkjøp og det er sjelden en god forutsetning for suksess.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Novi »

Men 60 mill er 60 mill uansett hvor de kommer fra, og Glimt har jo kjøpt Grønbæk som arvtaker uansett. Ideelt ville det ikke vært, men det er en sum jeg regner som plaster på såret.

Uansett, lite og fokusere på nå! Vi får dra mest ut av Vetlesen når han er her og håpe på en liten budkrig i sommer.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Knuta »

Uansett hvor de kommer fra?. Den synes vi skal tygge litt på. Synes vel også vi skal høre litt på vår hollanske venn hva han mener om Feyenoord: 'the last years the club is randomly buying too many players without any plan '. Hadde Feyenoord hatt en plan med Hugo ville de vel ha kontaktet Glimt for lenge siden. I stedet så kommer de med en sum dagen før overgangsvinduet stenger. Det er jo meningsløst. Glimt opptrer helt riktig i denne saken.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by mortsto »

https://www.an.no/hugo-til-an-jeg-er- ... -4-1718587

Hugo svarer høflig og korrekt på alle spørsmål. Virker ihvertfall ikke å være bitter.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Novi »

Korrekt svart ja, og tror han er ærlig. Uansett har vi vel sett at om man er sur på klubben så kommer man alltid best ut av det ved og holde kjeft til media. Da er det bedre å komme med "kjedelige" svar.

Håper inderlig vi får se Vetlesen og Grønbæk on fire i Polen! Hittil har jeg ikke sett begge to være knallgode samtidig på banen, men potensialet er jo enormt (offensivt, hvertfall).
Una mas cerveza.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by dani »

Tror Hugo er ganske sannferdig her. Selvfølgelig er han skuffet, men han er også ekstremt klok og dyktig, og vet at det eneste som hjelper er å pumpe igjennom her, og få en god sesong med Glimt. Er neppe noen nedtur å være i Glimt, så det handler mer om å bare få overgangsvinduet på avstand og gi gass.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Garrincha »

Tror ikke Hugo er bitter eller sur, men jeg tror derimot Jim Solbakken er forbanna fordi han gikk glipp av et solid agenthonorar. 99 prosent sikkert at det er han som har lekket saken til TV2 og han har nok også hatt en finger med i spillet med det pussige Brynhildsen-intervjuet.

Det er ikke Hugo som har lekket det, heller ikke Glimt og helt sikkert ikke Feyenoord. Synes det er kritikkverdig at Arilas i TV2 mest sannsynlig lar seg bruke på den måten av en kynisk agent i denne saken. Men han tør vel ikke annet siden KrimJim er en viktig kilde for han, og han har nok ved mange anledninger fått eksklusiv informasjon fra han, inkludert Vetlesen-budet.

Jeg er langt ifra noen konspirasjonsteoretiker, men alt i fra første artikkelen der Arilas presiserte sitat: "Vetlesen skal ha vært svært misfornøyd med Glimts avslag, etter det TV 2 forstår.", samt det mildt sagt rare intervjuet med Ola Brynhildsen i etterkant gjør at det for meg helt åpenbart er et stikk til Bodø/Glimt, regissert av Jim Solbakken.

Begynner å forstå nå hvorfor RBK-supporterne er så harnisk i forhold til Jim Solbakken.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Glenn P »

Er jo sånn at man håper på at Jim-spillere går gratis, men da skal vel han ha ekstra cash i trusa for å få overganger på bosman. Han vinner uansett.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Gvandreassen »

Jim Solbakken er den sleipeste av agenter som finnes her til lands, og på grensen til kriminell. Det er opplest og vedtatt.

At han derimot skal ha slik påvirkningskraft at han med sine tentakler får fikset et intervju med Brynhildsen, det har jeg vanskeligere for å tro. Brynhildsen fremstår såpass…ung… av og til at det tror jeg han gjorde av eget initiativ utelukkende for å «støtte» kompisen sin.

Nå har ikke jeg AN, men jeg skjønner det slik at Vetlesen forholder seg diplomatisk og profesjonell. Akkurat det står det enorm respekt av, han ønsket seg nok den overgangen. Nå gjelder det bare å stå på frem til sommeren, og kanskje ta en pause fra den lyssky agenten.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Pondus »

Det er jo bare å lese Josimar sine artikler for å få et innblikk i hvordan Jim Solbakken opererer. Sarr saken er jo noget spesiell.
Ikke tvil om at slike samarbeid eksisterer. Hvem skulle I så fall ha lekket saken til Stian?
Uansett, Hugo er helproff og virker motivert foran sesongen. Dette lover iallefall godt.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Garrincha »

Du mener vel Arilas Berg Ould-Saada i TV2. Det var han som avslørte at Glimt hadde avslått tilbudet. Han er forøvrig en usedvanlig velinformert journalist og jeg tenker nok at han av og til beveger seg i gråsonen for å være i den posisjonen han er i.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Pondus »

Sorry, selvfølgelig Arilas. Gikk litt fort i svingene her.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by dani »

Forstår ikke helt hvilken gråsone dere mener han beveger seg i? Uansett om informasjonen kommer fra Jim Solbakken, og han har en agenda med å gi lekkasje, så er det jo nyhetsinteresse rundt saken?

Det er jo det samme med politilekkasjer i Bertheussen saken, og ikke minst Hagen saken. Lekkasjene kommer jo fra enten politi eller advokater som alle har en interesse av å få frem sitt synspunkt. Men de trykkes jo som saker pga dette er relevante nyheter som både er viktig, men som også genererer interesse.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by Garrincha »

Tja, jeg synes det er en gråsone hvis Arilas har gått med på å lage en sak som setter Glimt i et veldig dårlig lys som betingelse for at Jim Solbakken gir ham eksklusive tips. Jeg vet selvfølgelig ikke helt sikkert at det har skjedd, men jeg har mine tanker.

Men at det skjer mye slik i medieverden er garantert.

Det er sikkert nyhetsinteresse om saken, men er det relevant og av nyhetsinteresse hva Ola Brynhildsen og forsåvidt Kjetil Rekdal mener om at Glimt takker nei på et bud? Jeg synes det er rart og malplassert og at det virker konstruert.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by mortsto »

Som så mye annet. Det skaper klikk. Og Hugo er nok innforstått med dette spillet selv om han er høflig og grei når han spørres direkte.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Spillertråd: Hugo Vetlesen

Post by dani »

Om sannheten setter Glimt i et dårlig lys, så er det jo lite å gjøre med det.
Synes vi blir hårsåre når det kommer til slike ting. Det er jo veldig vanlig at spillere og trenere får spørsmål om andre klubber. I England, med pressekonferanse før hver kamp, så blir jo alle managerne spurt om hva de synes om XYZ som andre spillere eller trenere har gjort.

Ser ikke at dette er så veldig annerledes. Både Brynhildsen og Rekdal er gode intervjuobjekter i februar, og det er helt naturlig at dette spørsmålet kommer.
Post Reply