Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Pyro 2019

Post by MhepA »

Glimt1916 wrote: Sun Mar 19, 2023 11:09 pm Kampen i Mjøndalen var et høydepunkt for meg. En av få bortekamper der vi har klart å lage skikkelig stemning.
Jeg fikk glør fra bluss i ansiktet den kampen. No joke. 🫠
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Det fikk jeg på 6-1kampen mot Roma. 2 ganger. Først i toget til Aspmyra og så på den ene målfeiringen.

Det endret ikke mitt synspunkt på Bluss.
Ja, takk. Mer, mer, mer.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Glimt1916 wrote: Sun Mar 19, 2023 11:09 pm Kampen i Mjøndalen var et høydepunkt for meg. En av få bortekamper der vi har klart å lage skikkelig stemning.
Jeg fikk glør fra bluss i ansiktet den kampen. No joke. 🫠
[/quote]

Den "skikkelige stemningen" i den kampen besto også av en god del frustrerte folk som sto på lenger bak på bortetribunen og ikke så noen ting når laget scoret.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Litt på siden av diskusjonen, men likevel relevant er det med bortekamper. På Aspmyra kan man jo argumentere for at det er valgfritt å stå på J-feltet, og på den måten "utsette seg" for bluss etc. På bortekamper er det verre, for der har man faktisk ikke noe valg. Man kan såklart kjøpe en ordinær billett, men da må man også kle seg nøytalt (gjennomførbart), samt ha en selvbeherskelse av andre dimensjoner, slik at det er i realiteten ikke et alternativ.
Det gjør jo at det fort kan være langt flere på feltet som irriterer seg over manglende sikt til kampen pga bl.a blussing på en allerede dårlig stadionplassering, enn antallet som synes dette er helt topp. Jeg har noe grunnlag for å vurdere meningssammensetningen her, men det er jo kanskje noe som burde vært undersøkt litt rundt, slik at ikke et lite mindretall overkjører flertallet, uansett hva konklusjonen måtte være.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Er neppe spesielt vanskelig å markere hvor på et bortefelt man kan bruke bluss, akkurat som på et hjemmefelt. Så vil noen alltid bli misfornøyde uansett. Noen jeg kjenner er fortsatt sur fordi så mange reiste seg under Glimt sine sjanser når vi vant 6-1 mot Roma, fordi det ødela sikten.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Vel.

Bortefeltet har ikke båret preg av at folk ikke kommer pga blussing.

Så den kan egentlig bare legges død.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Det er det vel heller ingen som har sagt. Poenget er at bortefeltet er eneste option, enten man liker eller misliker blussing eller hva det måtte være. Mens på Aspmyra har man et valg.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det er da ingen problem å kjøpe billett hvor man vil på norske tribuner. Sikkert lurt å droppe Glimtskjerf om man velger hjemmefeltet.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Nei, som sagt. Man kan det. Hvis man innehar en over gjennomsnittelig selvbeherskelse. Men det er jo heller ikke poenget. Poenget er at hvis flertallet på bortefeltet ikke ønsker blussing, så er det vel bare å la være å blusse?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Sulliken wrote: Tue Mar 21, 2023 5:23 pm Vel.

Bortefeltet har ikke båret preg av at folk ikke kommer pga blussing.

Så den kan egentlig bare legges død.
Det skal sykt mye bluss på tribunen til for at dét alene skal være årsaken til ikke å gå på kamp. Men det betyr ikke at jeg digger den typen blussing likevel.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Jeg var nå på den samme kampen i Mjøndalen, og jeg syntes det ga en søreuropeisk stemning i desemberkulda. Det bare fyret ekstra oppunder (pun intended)

Vet ikke om dere så det, men 3050 hadde også pyro før den kampen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det var utrolig moro, et seriegull verdig. Mjøndalen har også kommet seg på tribuneliv på de årene jeg har vært der på kamp.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Hva i all verden er det man er i stand til å diskutere. Bluss på tribunen?. Side opp og side ned.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Takk for innspill
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Viking brukte stemningen på tribunen som argument når de skulle overtale Salvesen til å signere: https://www.aftenbladet.no/sport/i/ve8K ... -spilleren
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Pyro 2019

Post by Sniken »

Ser ikke ut til at det har vært alvorlige skader i dag. Men de kommer. Det sier seg jo selv når norske klubber/lokalt politi ser ut til å gi blanke faen i reglene.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Hva mener du de skal gjøre? Ta seg inn på feltet? Da blir det hvertfall skader. Eller har du lyst å få to fingre i baken hver gang du entrer ett bortefelt?

Som nevnt en million ganger,legg til rette for lovlig fyring så minsker du faren ved det betraktelig. Felt O i Stavanger klarer dette fint ved at de har planlagt fyring også har de ganske hard indre justis ift blussing som ikke er planlagt.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Pyro 2019

Post by Sniken »

G-s-enz wrote: Sun May 21, 2023 12:05 am Hva mener du de skal gjøre? Ta seg inn på feltet?
Hva de skal gjøre? Er du seriøs? De skal utestenge folk som driver med dette. Store bøter som svir. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Regelbrudd må få konsekvenser.

Ta seg inn på feltet? Har du vært på fotballkamp før? Det skal selvsagt være vakter inne på enhver tribuneseksjon. En arrangør har ansvar for sikkerheten til alle som er tilstede.

"Ganske hard indre justis" 😅😅
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Det har de prøvd, å bøtelegge og straffe funker jo ikke.

Det er vakter ja,mener du de skal gå på de som blusser? Kjempesmart om du vil ha flere brannskader isåfall. Det hender de kaster de ut etter de har blussa selvsagt.

Føler dette er i kategorien å diskutere scooterkjøring i utmark,rusreform m.m. Man diskuterer ikke løsninger,den ene parten skal ha strenge straffer,den andre skal ha amnesti(ikke i rusreformen da,der oppfatter bare den ene parten det som amnesti). Så hva foreslår du er løsninga? Strenger straff og bøtelegging er prøvd ut og 99% av de som er for blussing tar jo avstand fra kasting på bane og villmannsfyring.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Thor Arne Angelsen sier det ganske greit på Twitter. Hvis man først hever seg over regelverket, og tenker at «vi vet best» og kan gjøre dette trygt og kult, så bør det ikke overraske at det dukker opp tullinger som synes de har rett til å ta det enda noen hakk lengre. Med kasting, alkopyring, og storte røykbomber. For det går jo bra. Helt til det ikke gjør det lenger.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Klart,men sånn vil det jo være på alt,folk kjører for fort,folk drikker for mye osv osv. Men er jo fortsatt bedre å legge til rette for at det skal være trygt enn at all pyroen som blir fyrt kan være potensielt farlig. Det er bedre å legge til rett og ha litt kontroll enn å steile helt imot og ha null kontroll. Om ikke så kan ingen klage på at de blir visitert både her og der på fotballkamp.

Når alt kommer til alt er uansett hovedproblemet at det ikke finnes ett felles regelverk som unngår at det rammer skeivt straffemessig fra politidistrikt til politidistrikt og klubb til klubb. Tror det hadde vært enklere for supportere å forholde seg til det og akseptere enkelte ting på en bedre måte.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det vil åpenbart bli sikrere om man hjelper til med å gjøre det sikkert fremfor å innføre totalforbud. Da kan man også ha soner der det er avklart at det blir blusset, så slipper de som ikke vil ha noe med det å gjøre å være der det skjer. Når publikum blir blandet, som fks på en cupfinale, kan nok noen bli skremt om de aldri har vært borti blussing før. Idioter som kaster på bana, som på Intility, er det bare å utestenge lenge.

Edit: med forbehold om at det er lite informasjon om hva som faktisk skjedde i svingen til Brann. Det kan være at folk har fått noen glør på egne hender om de prøvde å brukes bluss for første gang.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Pyro 2019

Post by dani »

Det som er umulig å komme bort ifra, er at mer eller mindre alle som er i kjernen, eller midten av J-feltet (eller andre supportergrupperinger) drikker mengder med alkohol før kamp. Mot RBK så var det vel fullt hos både Bådin og Sportsbaren fra kl 12-13, og det serveres mengder med øl og sprit i timene før kamp.

Det er jo ikke mulig å være 100% sikker når det kommer til blusserne, ettersom de skjuler seg bak en balaklava, men det er jo ganske nærliggende å mene at minst 80-90% av de som blusser er de samme som er med på vors i 1-2-3-4-5 timer før kamp. Så er det adrenalin, størrelse på anledningen osv.

Det er så utrolig mange faktorer, at det er så utrolig naivt å mene at dette løser seg av seg selv.

En vanlig søndagskamp kl 17 er forsåvidt greit, men når Glimt har hjemmekamp mot RBK, Molde, TIL, LSK, Viking eller Brann, så vil jeg med stor treffsikkerhet påstå at det er ganske våte turer på byens vanlige vannhull, og spesielt om man kombinerer det med en helligdag eller lørdag.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Pyro 2019

Post by dani »

Om man hadde fått til et system med blussing kun på 1 rad, og at de som skulle stå der måtte ankomme stadion et gitt tidspunkt før kamp, for å sluse inn til de plassene, og deretter sperre tilgangen til de radene når de var inne, så ville det vært noe helt annet. For da har man en viss kontroll. Men det er ikke realiteten.

Når Glimt møtte Viking til semifinale i cupen 2022 (21 cupen) så var det 40-50 stykk inne i området til Pølsevann gjengen, hvor det åpent ble delt ut bluss og noe de kalte granater. Og samtlige der inne var sørpe dritings. Dette var en torsdagskamp kl 20:10.
Post Reply