Glimt-akademiet
- Novi
- Has thanked: 996 times
- Been thanked: 1212 times
Re: Glimt-akademiet
Er jo enorm oppside om man treffer på slike som Kinthe i TIL. Samtidig må jo også slike unge talenter få spilletid i tellende kamper for at det faktisk skal bli en økonomisk oppside. Det skal også gjøres en rimelig god jobb utenfor banen for at 17-18 åringer fra Gambia skal passe inn i Bodø. Der har TIL gjort noe riktig, visstnok. Dersom vi henter så unge spillere derfra må det også være et visst opplegg rundt som sørger for at de tåler mørketiden og det og sitte på benk. Det er nok lettere og kommunisere slikt med danske Nielsen enn Gambiere som er veldig langt hjemmefra.
Una mas cerveza.
Glimt tapte 0-5 mot Slavia Praha i Uefa Youth League. Da er vi i gang med ydmykelsene. Dette blir shtøggt. Men forhåpentligvis er dette en vekker for at det må satses annerledes og mye hardere på akademiet. Det her holder jo ikke mål i Norge en gang. På tide med trenerbytte også kanskje?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
- Sulliken
- Has thanked: 1186 times
- Been thanked: 1023 times
Hør på glimtfoeumpodden der IHA er på besøk. Da får du svar på hvorfor b-laget er der de er.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
-Faris Moumbagna
-
ingen87
- Has thanked: 297 times
- Been thanked: 503 times
0-6 mot Tottenham og 0-11 i målforskjell etter to kamper..MhepA wrote: ↑Wed Sep 17, 2025 8:47 pm Glimt tapte 0-5 mot Slavia Praha i Uefa Youth League. Da er vi i gang med ydmykelsene. Dette blir shtøggt. Men forhåpentligvis er dette en vekker for at det må satses annerledes og mye hardere på akademiet. Det her holder jo ikke mål i Norge en gang. På tide med trenerbytte også kanskje?
Førr Evig!
-
liverglimt
- Site Admin

- Has thanked: 3987 times
- Been thanked: 944 times
-
ingen87
- Has thanked: 297 times
- Been thanked: 503 times
Går som det koster med akademilaget.. Tapte 0-7 idag mot Monaco. Ligger sist på tabellen UEFA Youth League. Kanskje ikke helt uventet, men 2-21 på fire kamper er ganske stygge tall. Vi får krysse fingrene for at Qarabag taper sin kamp med mer enn 5 mål, slik at de legger seg nederst på tabellen.
Når det er sagt står også lag som: Arsenal, Newcastle, Marseilles og Juventus uten poeng i UEFA Youth League.
Når det er sagt står også lag som: Arsenal, Newcastle, Marseilles og Juventus uten poeng i UEFA Youth League.
Førr Evig!
-
liverglimt
- Site Admin

- G-s-enz
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 528 times
Vi kan jo ta den delen her også for å få en annen diskusjon.
Altså denne: https://www.an.no/til-topps-igjen-vikin ... -4-2320154
Liverglimt refererte til Torp og man kan i å for seg skjønne hva han skal frem til,samtidig synes jeg det blir en for enkel forklaring. I Oslo har man mange lag som kniver om talentene og de blir ofte fordelt mellom VIF,Lyn,Stabæk,Sandefjord,Odd,Godset osv. Med så mange involverte klubber mister man etter hvert befolkningsfordelen. Oslo er heller ikke den store fotballbyen og sliter jo med anleggsproblematikk. Får de dette på plass i tillegg til ordninger som gjør at ungdom fra ressurssvakere områder også er mer inkludert har de ett større fortrinn.
Viking har konkurranse fra Bryne og Sandnes Ulf.
De som er mer i en særstilling er jo Brann og RBK der du ikke har noen utfordrere som har lyst å utfordre. Ranheim og Åsane er fornøyd med å være ett nummer to lag.
Jeg har ingen problemer med å se at Glimts akademi hvertfall tidligere har vært avhengig av gode årganger eller enere som kommer gjennom. Føler likevel det er ett stort MEN her,nå har vi økonomien på plass til å faktisk avsette kroner til å investere i det. Det betyr at vi kan fylle opp de årgangene som er svakere med spillere fra andre plasser i landet og f.eks noen fra samarbeidsakademiet i Gambia. Det vil også gagne de fra en svakere årgang da de får en tøffere treningshverdag.
Det er noe som irriterer meg grenseløst og som er veldig uglimtsk med akademidriften når man hører på alt annet ledelsen uttaler seg om. Frode T om stadion «Det skal være høy internasjonal standard på det meste» Samme mann om a-laget «Det er vår fremste produkt som skal ta steg mot og ha ei internasjonal list». Det er herlige kommentarer og visjoner som står i sterk kontrast til «det er vanskelig å slå seg inn i a-laget fra akademi» og «vi har ikke nå spesifikt mål for akademiet». I alle intervjuer rundt akademiet senser jeg en defensivhet og når det blir spurt om konkrete tiltak får man som oftest ett politikersvar. «Vi skal jobbe videre» er ikke spesielt konkret. Det hadde vært så deilig om man hadde visjoner om å bli Skandinavias beste akademi og la frem en konkret plan på hvordan. Kanskje det ikke er realistisk? Men var det realistisk i 2016 at vi skulle spille CL? Systematisk arbeid over tid mangler på denne biten selv om jeg ser noen konturer av en mer spennende generasjon som kommer opp nå med Choly,Monsen og Rodahl som kanskje de mest spennende i lag med Sjong selvsagt.
Liten mandagsfyring men brenner for akademiarbeid.
Altså denne: https://www.an.no/til-topps-igjen-vikin ... -4-2320154
Liverglimt refererte til Torp og man kan i å for seg skjønne hva han skal frem til,samtidig synes jeg det blir en for enkel forklaring. I Oslo har man mange lag som kniver om talentene og de blir ofte fordelt mellom VIF,Lyn,Stabæk,Sandefjord,Odd,Godset osv. Med så mange involverte klubber mister man etter hvert befolkningsfordelen. Oslo er heller ikke den store fotballbyen og sliter jo med anleggsproblematikk. Får de dette på plass i tillegg til ordninger som gjør at ungdom fra ressurssvakere områder også er mer inkludert har de ett større fortrinn.
Viking har konkurranse fra Bryne og Sandnes Ulf.
De som er mer i en særstilling er jo Brann og RBK der du ikke har noen utfordrere som har lyst å utfordre. Ranheim og Åsane er fornøyd med å være ett nummer to lag.
Jeg har ingen problemer med å se at Glimts akademi hvertfall tidligere har vært avhengig av gode årganger eller enere som kommer gjennom. Føler likevel det er ett stort MEN her,nå har vi økonomien på plass til å faktisk avsette kroner til å investere i det. Det betyr at vi kan fylle opp de årgangene som er svakere med spillere fra andre plasser i landet og f.eks noen fra samarbeidsakademiet i Gambia. Det vil også gagne de fra en svakere årgang da de får en tøffere treningshverdag.
Det er noe som irriterer meg grenseløst og som er veldig uglimtsk med akademidriften når man hører på alt annet ledelsen uttaler seg om. Frode T om stadion «Det skal være høy internasjonal standard på det meste» Samme mann om a-laget «Det er vår fremste produkt som skal ta steg mot og ha ei internasjonal list». Det er herlige kommentarer og visjoner som står i sterk kontrast til «det er vanskelig å slå seg inn i a-laget fra akademi» og «vi har ikke nå spesifikt mål for akademiet». I alle intervjuer rundt akademiet senser jeg en defensivhet og når det blir spurt om konkrete tiltak får man som oftest ett politikersvar. «Vi skal jobbe videre» er ikke spesielt konkret. Det hadde vært så deilig om man hadde visjoner om å bli Skandinavias beste akademi og la frem en konkret plan på hvordan. Kanskje det ikke er realistisk? Men var det realistisk i 2016 at vi skulle spille CL? Systematisk arbeid over tid mangler på denne biten selv om jeg ser noen konturer av en mer spennende generasjon som kommer opp nå med Choly,Monsen og Rodahl som kanskje de mest spennende i lag med Sjong selvsagt.
Liten mandagsfyring men brenner for akademiarbeid.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!
Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
-
liverglimt
- Site Admin

Jeg har sett Sjong og Choly på trening. Knallgode spillere begge to. De kan nok på sikt spille seg inn på laget, men kanskje de må ta turen innom Obos eller noe sånt? Det skal mye til for at de får annet enn få kamper og innhopp. Sjong som keeper får nesten ingen kamper, men har en treningshverdag tilsvarende keepere bare kan drømme om.
Snap: @glimtforum
www.facebook.com/glimtforumpodden
www.facebook.com/glimtforumpodden
- G-s-enz
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 528 times
Helt klart veldig vanskelig for keepere å slå seg gjennom og jeg tenker nesten at dersom Junkeren trenger keeper så kan han fint stå der. (Utfordringa blir jo da at a-laget kun har to keepere). Det er jo to nivå opp fra hva andrelaget driver med. Samme gjelder egentlig Chooly som trossalt har brosjan der. De kan jo kombinere det med å trene med Glimt flere ganger i uka.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!