Kamptråd: Bodø/Glimt-Molde 4. mai 2026 kl 1900 Aspmyra stadion
Moderator: Larsen
- Buster
- Vinner av Norsk-tab.konk.2004

- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 317 times
Re: Kamptråd: Bodø/Glimt-Molde 4. mai 2026 kl 1900 Aspmyra stadion
Frustrasjonen bobler ut av ørene mine ennå i dag. Dette burde blitt 4-0 alle andre steder enn det parallelle universet som oppsto på Myra i går. Når det er sagt syns jeg laget (og trenerne) gjør mye riktig i denne kampen, det er bare så utgjort at ikke ballen vil over linja. Kjenner at jeg savner en Saltnes i form som rolig bare legger ballen i mål enkelt og greit.
Hele den offensive 6-eren virker å ha mistet målteften samtidig. Hadde vi vunnet 4-1, som vi burde ha gjort (selv med keepertabben), ville laget blitt hyllet for den prestasjonen. Det eneste som manglet var mål.
- Høgh gjør en meget god kamp, med unntak av siste touch foran mål. Da ser han plutselig ut som en albansk venstreback
- Blomberg slåss og presser på, kjemper når motstanderen har ballen. Når vi har ballen i etablert angrep er det helt dødt på høyresida. Kanskje Maataa burde dele mer på spilletiden med lengre innhopp på høyre kant. Mål har det ikke blitt siden serestarten mot KBK.
- JP viser forbedringer kamp for kamp, men sliter ennå med sluttresultatet. Blir mye nesten. Savner også at Bassi får lengre innhopp her.
- PB treffer knapt nok mål på skudd. Satte personlig rekord i fjor, men i år er han ikke like farlig. Defensivt har jeg aldri sett ham bedre.
- Indreløperne til Glimt skal normalt score jevnt og trutt. Det kommer av måte vi spiller på, og fyller opp med innløp i feltet. Evjen scoret et nydelig mål mot LSK, men utenom det er det bare straffen til Fet mot S08 blant de tre som spiller fast.
Forsvaret er vel greit til Cupfinalen, men hva skal vi gjøre med angrepsrekka? Her har trenerne noen vanskelige valg. Høgh bør starte, han har scoret 3 på de siste 3. Ellers trenger vi noen som kan sette ballen i mål.
Hele den offensive 6-eren virker å ha mistet målteften samtidig. Hadde vi vunnet 4-1, som vi burde ha gjort (selv med keepertabben), ville laget blitt hyllet for den prestasjonen. Det eneste som manglet var mål.
- Høgh gjør en meget god kamp, med unntak av siste touch foran mål. Da ser han plutselig ut som en albansk venstreback
- Blomberg slåss og presser på, kjemper når motstanderen har ballen. Når vi har ballen i etablert angrep er det helt dødt på høyresida. Kanskje Maataa burde dele mer på spilletiden med lengre innhopp på høyre kant. Mål har det ikke blitt siden serestarten mot KBK.
- JP viser forbedringer kamp for kamp, men sliter ennå med sluttresultatet. Blir mye nesten. Savner også at Bassi får lengre innhopp her.
- PB treffer knapt nok mål på skudd. Satte personlig rekord i fjor, men i år er han ikke like farlig. Defensivt har jeg aldri sett ham bedre.
- Indreløperne til Glimt skal normalt score jevnt og trutt. Det kommer av måte vi spiller på, og fyller opp med innløp i feltet. Evjen scoret et nydelig mål mot LSK, men utenom det er det bare straffen til Fet mot S08 blant de tre som spiller fast.
Forsvaret er vel greit til Cupfinalen, men hva skal vi gjøre med angrepsrekka? Her har trenerne noen vanskelige valg. Høgh bør starte, han har scoret 3 på de siste 3. Ellers trenger vi noen som kan sette ballen i mål.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Vet ikke jeg er enig i konklusjonen at Høgh gjør en god kamp, når han ikke scorer på en hel haug med gode sjanser. Ja, han jobber hardt, løper mye, veiver med armene for å få ballen osv. Men viktigste oppgave for en spiss er tross alt å lage mål. BLomberg ditto - jobber sikkert hardt nok, men det kommer utrolig lite produktivt u av det han bedriver på kanten sin. Og det har vært slik i mange kamper nå (og ja, vet at han har en målgivende i ny og ne, men han er åpenbart ute av form). Som det sies til det kjedsommelige her: angrepet må byttes ut oftere. Helmersen leverer stort sett i hver kamp han kommer inn i (20-30 minutter), hvorfor han ikke får starte iblant...? Defies all logic. Å sette inn Brynhildsen i 89. minutt (IDM forsåvidt også)...helt meningsløst. Det er en letargi på benken som for meg uforståelig når alle ser at ting ikke funker i en kamp
- geirminator
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 164 times
Det hadde vært interessant å se om hvordan kampbildet hadde blitt om Molde bestemte seg for å ha en mer offensiv inngang til kampen. Det er ikke utenkelig at de kunne utfordra Glimt. De har mange gode offensive spillere. Jeg er usikker på om de ufrivillig ble spilt så dype, eller om dette var en bevisst kampplan. I såfall lyktes de 100% med den. Jeg håper uansett at det var et ufrivillig kampbilde, for da betyr det at potensialet i Glimt er langt større enn i Molde, selv om de visstnok har noe på gang. Og at Glimt da vinner denne kampen 19 av 20 ganger.
Hva gjelder JP: Er det bare jeg som ser at de gangene Bassi spiller så mister Glimt mye av den viktige samhandlingen som skjer på venstresida? Selv på sine dårlige dager (som i første omgang i går) blir JP et vanvittig viktig bindeledd, spesielt i går da høyresida ikke produserer noen verdens ting.
Hva gjelder JP: Er det bare jeg som ser at de gangene Bassi spiller så mister Glimt mye av den viktige samhandlingen som skjer på venstresida? Selv på sine dårlige dager (som i første omgang i går) blir JP et vanvittig viktig bindeledd, spesielt i går da høyresida ikke produserer noen verdens ting.
Og nå påberoper jeg meg retten til å være enda mer dritsur i lang tid fremover.
-
tjongs
- Has thanked: 244 times
- Been thanked: 438 times
Selvfølgelig mister Glimt mye av samhandlingen når Bassi eller en annen utenfor de faste 11 ikke spiller. Hvordan skal man øve på samhandling fra 89. til 93. minutt i kamp? Men dette er en tapt kamp, KK og teamet kommer aldri til å gjøre noe med denne tilnærmingen til lagbygging, så det må man bare akseptere. Og den tilnærmingen har jo fungert enormt bra, men jeg er overbevist om at vi hadde kunne hentet ut enda mer over enda lengre tid med en annen tilnærming.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
-
ingen87
- Has thanked: 371 times
- Been thanked: 597 times
Definer samhandling? Masse små trekanter ute på siden som ikke ender med noe som helst? Ja det forsvinner med Bassi fordi han tørr å utfordre. De samhandler som bare pokker Bjørkan, Hauge og Auklend. Men så er det ikke "tysker" vi spiller.
Det som FAKTISK skjer, er at resten av angrepet stopper opp.
Det som FAKTISK skjer, er at resten av angrepet stopper opp.
Førr Evig!
- geirminator
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 164 times
Sett at Bassi utfordrer mer, kommer seg mer ned mot linja og slår inn. Hjelper det når motstander har 10 mann i egen boks? Eller skal man fortsatt jobbe med finne rom og åpninger med indreløperne samt kantspillere som går innover?
Og nå påberoper jeg meg retten til å være enda mer dritsur i lang tid fremover.
-
ingen87
- Has thanked: 371 times
- Been thanked: 597 times
Du får pasninger som gjør det mulig for angriperne å skyte på første touch. Ikke sånn som nå at de får ballen bak seg, må dempe, dra den over på rett fot, og miste ballen før de i hele tatt får skudd. Eventuelt at skuddet går rett i blokka fordi det tar for lang tid.
Det er ingen motsetninger mellom å slå inn fra linja og å finne rom. Herregud så mange mål vi har scoret de siste seks årene, der kantspillerne har gått til linja og slått på løp i boksen. Og da må man ikke gjøre som Hauge å slå på den første bevegelsen, men vente til det åpner seg rom for 2 og 3 bevegelse. Det er barnelærdom.
Det er ingen motsetninger mellom å slå inn fra linja og å finne rom. Herregud så mange mål vi har scoret de siste seks årene, der kantspillerne har gått til linja og slått på løp i boksen. Og da må man ikke gjøre som Hauge å slå på den første bevegelsen, men vente til det åpner seg rom for 2 og 3 bevegelse. Det er barnelærdom.
Førr Evig!
- Los-Loco
- Moderator

- Has thanked: 1058 times
- Been thanked: 1812 times
Det er kanskje nettopp når motstanderen ligger lavt med mange mann i boks at det å komme seg til linja for innlegg er ekstra viktig. Men det er to måter å gjøre det innlegget på, og jeg er ikke sikker på at Glimt går for riktig variant. Den elegante, og gjerne foretrukne i Glimt-filosofien, er selvsagt ned til linjen, og så en presis pasning vinklet utover som treffer en indreløper på løp som plasserer ballen lekkert i mål. Men med mange forsvarere foran mål er ikke slike pasninger/innlegg ferdigscoret, på langt nær. En mer simpel variant, det er å "skyte" innleggene. Legge ballen knallhardt i legghøyde på tvers av målet. Sånne er grusomme å forsvare seg mot, fordi det skal utrolig lite til før en forsvarer setter den i eget mål ved et uhell. Med mange forsvarere i boksen blir det enda vanskeligere. Og for en angripende medspiller er det ikke mer enn en retningsforandring som skal til; man bare setter foten til og det handler mest av alt om å treffe ballen, så blir det en farlig avslutning ut av det. Men det er lenge siden jeg har sett Glimt benytte den taktikken der.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mot Molde synes jeg hovedproblemet var at spillerene til enhver tid brukte en touch eller to for mye. Jeg savnet at når de mottar ballen at den går direkte videre men kun en berøring og av og til en direkte volley. Dermed får motstander mindre tid til å forflytte seg. Så det hele tiden at den ekstra touch og berøring fikk Molde akkurat den tidende trengte til blokkering av skudd og bryte pasningene. Det hele ble veldig enkelt for laget. Tålmodighet var nok ikke resepten i denne kampen.
-
BareGodeInnspill
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 51 times
Mange touch kan også være konstruktivt hvis det betyr at du aktivt lokker motstanderen mot deg for å skape mer rom andre steder, så dette med at balltempo er det som skal til for å bryte gjennom en lav blokk er ikke automatikk. Går ballen for fort kan det ironisk nok føre til at forsvaret kan bevege seg mindre.
Så er jeg enig i at ekstra touch inne i sekstenmeteren nesten aldri er en god idé. Da må man avslutte når lukene er der. Dette tror jeg handler om at spillerne liker å skyte når de får ballen akkurat i samme posisjon som de får upresset på skuddtrening, men i kamp så får du sjelden disse perfekte ballene, men må skyte fra dårligere vinkler eller med annen teknikk enn den foretrukne fordi du ikke har tid til noe annet. Du må rett og slett lære deg å avslutte selv om det ikke "føles bra" der og da.
Så er jeg enig i at ekstra touch inne i sekstenmeteren nesten aldri er en god idé. Da må man avslutte når lukene er der. Dette tror jeg handler om at spillerne liker å skyte når de får ballen akkurat i samme posisjon som de får upresset på skuddtrening, men i kamp så får du sjelden disse perfekte ballene, men må skyte fra dårligere vinkler eller med annen teknikk enn den foretrukne fordi du ikke har tid til noe annet. Du må rett og slett lære deg å avslutte selv om det ikke "føles bra" der og da.
- Boombadila
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 420 times
Riktignok ikke rett tråd, men det er jo slik ene målet mot AAFK kommer, en Bassi som får ballen i bakrom og som setter på fart, og som slår hardt inn foran mål mens han er på vei mot linja. Ballen går i forsvarer og i mål....
“She was beautiful, but she was beautiful in the way a forest fire was beautiful: something to be admired from a distance, not up close.”