Aspmyra Stadion

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Merkelig at journalisten ikke er innom spørsmålet om det kan være aktuelt å selge tribunen til klubben.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by dani »

Ja, det er direkte dårlig journalistikk. Men det er jo også slik Bodø fungerer i et vakum. Det finnes et utvalg av næringslivstopper som man virkelig ikke skal stille et eneste kritisk spørsmål til. Byen er liten, og journalistene er mest opptatt av å holde seg inne.

"Alle" vet jo at årsaken til at Glimt må gå videre fra Aspmyra er pga eierforholdene er for kompliserte, og at partene ikke ønsker det samme.

VIF får en tomt av Oslo Kommune til 1 kr.
Glimt må kjempe mellom å kjøpe en tomt til 80 millioner av Fylkeskommunen, eller håndtere 2-3 forskjellige private investorer som virkelig ikke har tenkt å bidra til noe, med mindre de kan tjene mye penger selv.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Stille på dette området i snart 1/2 år. Skjer det noe. Har alle instanser godkjent plasseringen?. Er det avklart med jordvernet og diverse departementer?. Er det finansielle klart og samarbeidstakere?. Er det satt noen dato for oppstart?. Eller har det begynt å slå sprekker i luftslottet.
I mellomtiden skal TIL i samarbeid med lokale klubber bygge en stor og flott fotballhall. Byggingen starter våren 2025.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Knuta wrote: Fri Aug 11, 2023 12:42 pm Eller har det begynt å slå sprekker i luftslottet?
Får håpe det.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glimt1916 »

Planene ser i hvert fall ut til å ha bli nedskalert fra langt over milliarden til 300-500 millioner. Det tror jeg er lurt.

https://www.an.no/thomassen-om-ny-stadi ... -4-1813525
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Før jeg støtter bygging av ny stadion så ønsker jeg at Glimt i detalj fremlegger begrensningene og kostnadene i en byggeprosess på Aspmyra. Hvilke byggtekniske utfordringer støter de på, hvilke eierforhold er det spm må løses, hvilke kostnader ser de for seg i forbindelse med riving/gjenoppbygging. Jeg vil se beregninger på trafikkmønster og avvikling, jeg vil se hvordan det vil påvirke publikumsadferd før kamp (vil byen dø ut som et samlingssted for supporterne før kamp? Hva skjer når man flytter stadion lengre fra bykjernen? Er det rimelig å anta at City Nord tar over?) etc. Dette hadde jeg lett godtatt at klubben satte flere millioner til om så var. Strengt tatt burde det skjedd da de satte av 25 millioner t foearbeidet med ny arena.

Det er ikke akseptabelt at man skal bli avspist med at det er for vanskelig eller liknende utsagn. Det burde foreligge en full, uavhengig utredning i et spørsmål hvor valgene som tas vil henge ved klubben i de neste 50 årene, om ikke lenger.

Det er godt mulig at Aspmyra ikke egner seg i Glimt-ledelsens visjon og bilde av hvordan en fremtidig arena skal se ut, men det er jo fordi de har en visjon og ikke fordi det ikke går an. Jeg trenger ikke at stadion skal være et arkitektonisk smykke med perfekte akustiske proporsjoner. Jeg vil sitte og se godt, ikke bli våt, kunne kjøpe noe respektabelt i en effektiv nok kiosk og se på god fotball. Mer behøver jeg ikke.

Jeg er fullstendig i mot ny arena før noen kan vise til noe helt konkret som viser at det er en bedre løsning.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by gavharr »

Pga. av at det er 40 000 stk. som skal ha et ord med i laget om noe skal gjøres på Aspmyra, så er det vel enklere med en ny stadion?

Jeg mener det er viktig og positivt med en ny stadion, men er enig i at dens funksjonalitet er viktigere enn det estetiske. Det viktigste er at vi får en stadion som er lukket, og som har tak over alle tribunedeler. Det hadde også vært fint med "slusing" som var beregnet på publikumsmengden vår. På SNN tar det jo en evighet å komme seg ut av stadion etter kamp (spesielt etter en godt besøkt kamp).
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10715
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Nordlys har du ikke sett planene etter at de brukte 25 mill? Det er parkering på alle ledige areal på Stormyra som er tenkt brukt. Så CN blir nok lett møtested. Sentrum får hard konkurranse.

Kjøp ut eierne på og rundt Aspmyra. Nå blir det nedgangstider og da får de ta til takke med en normal pris.
@liverglimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Jeg tipper de nye planene som presenteres er en nedskalert versjon av den opprinnelige. FT sier sist i AN-podden at Glimt ikke kan bygge stadion alene, og at kombinert anlegg med feks helseinstitusjon er mest aktuelt.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Mariasha »

Nordlys wrote: Fri Aug 18, 2023 9:20 am Jeg vil se beregninger på trafikkmønster og avvikling
Resten av posten kan jeg ikke hjelpe med, men rapporten nevnt i https://www.ranablad.no/ny-rapport-om-g ... 42-1015486 slår fast at:
Totalt vil bygging av ny stadion på Thalleåkeren øke trafikkmengden på Thalleveien og omkringliggende vegnett. Kapasitetsberegninger viser uansett at kryss og rundkjøringer har mer enn nok kapasitet til å håndtere disse trafikkmengdene og trafikkbildet vil derfor ikke endres nevneverdig.
Hele rapporten er tilgjengelig på https://drive.google.com/file/d/1aORQTW ... yexRc/view
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

gavharr wrote: Fri Aug 18, 2023 9:46 am Pga. av at det er 40 000 stk. som skal ha et ord med i laget om noe skal gjøres på Aspmyra, så er det vel enklere med en ny stadion?
Dette er et utsagn som flyter rundt i Bodø by. Selv om det gjentas gang på gang så stemmer det ikke. Det er snakk om 3-4 leieforhold hvor det ene er et sameie/borettslag. De har tydelig sagt fra flere ganger at det er opp til Glimt å komme på banen. Jeg foreslår at AN som stort sett kopierer stoff fra andre Amedia aviser, tar en grundig intervju runde med de partene det gjelder. Tror flere vil få en aha opplevelse når det presenteres. Det har gått prestisje og litt jåleri inn i Glimt sitt styre når det gjelder Aspmyra. Det har vært presentert mange fine forslag om Aspmyra som også er gjengitt her. Men Glimt styre velger å legge lokk på dette og bare sier at det er helt uaktuelt uten noen gode forklaringer.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glimt1916 »

Om det stemmer at det er mulighet for å bygge ut Aspmyra så stemmer jeg for det. De må kunne bygge høyt nok til at vi får tak over alle seksjoner, og kunne tette alle hjørner så det blir vindtett. Beliggenheten er veldig fin sammenlignet med en evt ny stadion.

Jeg kan skjønne at man utreder mulighetene for noe som potensielt kunne løftet hele byen, men om det viser seg at det ikke går så ser jeg ikke poenget med å flytte bare for å gjøre det.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by poteten »

Det er nettopp det. Man må bygge høyt. Det skaper problemer for beboerne bak gamle gode klokkesvingen.
Kritisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by G-s-enz »

Nå har jeg jobbet i to kommuner der man har bygget nye skoler. De gamle skolebyggene er av samme type betong(etter all sannsynlighet) som SNN-tribuna? Det er sviiiiiindyrt å rive fordi det er spesialavfall. Om det er tilfelle kan jeg se for meg at evt renovering av Aspmyra kan bli svindyrt for den betongdelen lever vel bare på lånt tid? De har vel også snakket om trøbbel med areal rundt Aspmyra også?

Uansett håper det kommer ett mer realistisk prosjekt denne gangen,det forrige virket litt som ett luftslott.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glimt1916 »

Som det nevnes over så kunne det jo vært interessant om AN laga en sak der de virkelig gikk gjennom mulighetene for en oppgradering av Aspmyra. Der klubben kunne forklart hvorfor de mener det ikke kan gjøres, og så kunne AN gjort egne undersøkelser i ettertid. Dette med betong som spesialavfall er fks helt nytt for meg, og det er jo definitivt noe som må inn i et regnestykke. Det jeg alltid har hørt er at det er problemer med å bygge i høyden pga naboer, og at det mangler plass til administrasjonen. Det første er for min del mer et rykte enn noe jeg vet med sikkerhet, og kunne gjerne vært noe AN tok tak i, og det siste kan vel ordnes med å bygge ny langside?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Nå reiv jo Brann en hel langside med betong i 2021, har ikke hørt at det ble noe spesielt dyrt.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by G-s-enz »

Nei som nevnt,kommer an på hvilken betong det er. Den typen som er svindyr avgir gasser og avfall som er skadelig for både mennesker og naturen. Hvor gammel er SNN-tribunen? Om den er fra stadion sto ferdig i 66 er det i samme tidsepoken som nevnte skoler ble bygd.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10715
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by liverglimt »

Den er fra stadion var ny og bygget i 1964-1966ish. Det trenger ikke å være masse problemer med betongen. Betongindustrien i Bodø har vært bra, bortsett fra en kort periode når de ble lurt på sandkvalitet og det var ca 77/78.
@liverglimt
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Glimtsupporter »

Et lite teit spørsmål fra en som kanskje har fulgt for dårlig med i prosessen:
Hvorfor er det ikke aktuelt å bygge ny stadion rundt kunstgressbanen som ligger rett bak Aspmyra i dag?
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Nordlys »

Frode Thomassen sier ikke mye om det nye stadionprosjektet i Fotballpunch, men nevner at en absolutt minimuskostnad vil ligge på en halv milliard.

Om Aspmyra sier han: "Noen vil kanskje hevde at vi kan være her, men det er tre eiere og vi er bare leietakere."

Gidder ikke å gjenta meg selv fra tidligere, men de er nesten nødt til å argumentere bedre for å få meg og mange med meg med på prosjektet sitt. Det er et altfor stort løft til at de skal kunne kjøre en så lukket prosess.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Nordlys wrote: Thu Sep 14, 2023 7:29 pm Om Aspmyra sier han: "Noen vil kanskje hevde at vi kan være her, men det er tre eiere og vi er bare leietakere."
Men snakker ikke leietagere og eiere sammen. Det er vel det som er hoved problemet, samt at det er mye prestisje ute og går. Savner fortsatt at AN tar en skikkelig journalistisk analyse og dypde intervjuer med alle parter, ellers så blir det samme leksa om og om igjen. Ellers enig med Nordlys med et prosjekt mellom 500 mill til en milliard bør vel være en åpen prosess.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 35 times
Been thanked: 23 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Thomas Andersen »

Ville du som eiendomsaktør oppgradert din eiendom, i samarbeid med 2 andre aktører, for hundrevis av millioner til en meget snever bruk, i realiteten kun tilpasset bruken til EN kunde... som som flere ganger tidligere har slitt med økonomien? Eh, nei.
Gult er kult!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by mortsto »

Nei, jeg ville vurdert å selge denne eiendommen til klubben til en pris alle kan leve med.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Knuta »

Det er vel ikke så lett å selge eller kjøpe når verken kjøper eller selgere snakker sammen. Skal man annonsere på nettet?. Jeg kjenner en av selgerne som påstår at Glimt ikke er interessert og at de er umulig å få kontakt med. Dette burde vel være en journalistisk godbit for AN.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Aspmyra Stadion

Post by Novi »

Ikke mulig og få tak i? Er vel i gangavstand fra der personen selv holder til.
Una mas cerveza.
Post Reply