Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Fire RBK-supportere er bøtelagt med 5000 for blussing på Aspmyra under fjorårets kamp. To av disse har nektet å vedta forelegget, og en femte person er fortsatt under etterforskning.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

– Det var veldig deilig å møte denne «galskapen» som er her. Det er litt annerledes å spille her enn i Bodø!
https://mobile.twitter.com/FeltOStavang ... 7670477824
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Ja det er sjeldent å oppleve galskapen at to av tre seter er ledige på Aspmyra for tida. :glimt
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Viking Stadion er alt for stor ja. Krysser fingrene for at Glimt ikke går i samme fella om det blir ny stadion.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Pyro 2019

Post by Larsson »

Hvor mange ganger kunne Viking Stadion matchet det trøkket som var siste ti i siste seriekamp mot nettopp Viking i fjor?
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

https://www.an.no/flere-supportere-utes ... -4-1735325

Ikke bare på banen Glimt sliter med å treffe innenfor stengene. Når de allerede har fått ei relativt stor bot er det håpløst å kjøre dobbelstraff. Samtidig er det jo helt i utakt med 90% hva som ønskes i andre klubber og tv2 osv ønsker. Elendig handtert,igjen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Og som forventet kom det rett etter årsmøtet, sånn at medlemmene ikke kan ta det opp.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Personlig synes jeg bluss er mer enn velkomment på kamp, i ordnede former såklart. Synes også det er synd at Glimt tilsynelatende ikke er mer interessert i bruk av bluss i fornuftige former i godt samarbeid med supporterne.

Men; jeg kan vanskelig klage på klubben når enkelte gjentatte ganger bare driter fullstendig i retningslinjene som til enhver tid er gjeldende. Da får man også ta konsekvensene.

Vil man ha endring (gjerne det) så får man jobbe for det på en normal og sivilisert måte, for vi vil jo fortsatt ha medlemsdemokrati i Glimt? Disse utestengelsene hadde jo uansett ikke hatt noe å gjøre på årsmøtet å gjøre.
Derimot synes jeg det er rart at det ikke kommer forslag om holdning til pyro som en årsmøtesak, da hadde en jo faktisk hatt muligheten til å dislutere på saklig og generelt grunnlag, og kanskje gjennom medlemsdemokratiet endret klubbens holdning til pyro. Det er jo den veien man må gå, prøve å endre på retningslinjene fremfor å klage på at de som driter i de samme reglene blir straffet.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Utestengelse ble en sak på fjorårets årsmøte, der medlemmene heldigvis fikk senket det årets absurd strenge straff fra klubben. Jeg kan ikke se hvorfor samme type sak ikke skulle ha noe på årets årsmøte å gjøre. At klubben ikke vil at medlemmene skal ha noe de skal ha sagt om dette sier en del om kommunikasjonen den har med supporterne. Jeg er spent på hvordan linje de velger å legge seg på om alle andre blir enige om felles regler for blussing. De kan vel overkjøre NFF siden de selv står som arrangør av kampene.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Pyro 2019

Post by Wendigo »

Poenget er vel at dersom man etter fjorårets sak mente at praksisen bør endres, så burde man fremme en prinsipiell sak til året årsmøte. Det vil være ryddigere enn at slike enkeltbeslutninger skal behandles hvert årsmøte.

Det sagt så er jeg enig i at det nok var bevisst at saken kom etter årsmøtet.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Ja altså jeg skjønner jo at de får straff all den tid det er ulovlig(enn så lenge) meeeen holder det ikke med 8000,- fra politiet? Må man på død og liv lage så unødvendig steile fronter ved å smekke en «du er utestengt for resten av sesongen» i trynet på folk?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Som Wendigo sa, poenget er ikke å unngå å diskutere pyro på årsmøtet, men skal man komme noen vei må man jo ta opp retningslinjene rundt pyro generelt, ikke dra de som driter i retningslinjene av kroken. Synes man fartsgrensen er for lav på norske veier jobber man politisk for å høyne den, man fremmer ikke sak for å la de som har forbrutt seg slippe straffen.
Og jeg mener jo at et årsmøte skal bestemme de større linjene og verdispørsmålene, ref Qatar, VAR, pyro generelt, Nordlandsglimt etc. Men ikke drive detaljstyring.

Jeg håper virkelig det jobbes for å snu holdningen til Glimt angående pyro, og jeg håper det kommer et årsmøteforslag på det ved neste korsvei, men jeg gidder faktisk ikke å ha sympati med mobben som kun bryr seg om sine egne behov og på den måten ødelegger for resten.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

"Mobben" ødela vel strengt talt kun for seg selv.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Mest for seg selv ja, men vil jo tro at flere er villige til å myke opp holdningen til pyro om man ser at folk etterlever det man blir enig om.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Ingenting har skjedd på denne fronten før mange begynte å fyre masse bluss i ren protest over hele landet. Etter det har til slutt NFF snudd, sluttet å gi bøter, og jobber nå for å få det legalisert en gang for alle. Den greia Glimt går gjennom nå gikk mange andre klubber gjennom for type ti år siden. De klubbene jobber nå for et aktivt tribuneliv, inkludert bruk av pyro. Jeg har ca null tro på at Glimt snur på noen som helst måte før de evt blir tvunget til det.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Jeg tenker at om man er uenig i en lov, så er ikke løsningen å drite i den, det gjelder om det er straffelov eller stadionreglement. Om det er voldtekt eller bluss. Og det er jo virkelig å pisse på medlemsdemokratiet i klubben å bevisst bare bryte de reglene som er satt.
Jeg skjønner at man kan være uenig i straffenivået (jeg har ingen formening om det selv), men jeg går utfra at vi alle kan være enig om at man får forholde seg til de reglene som til enhver tid eksisterer? Eller er det mange som mener at denne typen sivil ulydighet, evt kriminalitet, er OK?
Jeg har fortsatt mer tro på dialog foran krig, iallefall når jeg ikke selv er angrepet først. Det gjelder alle områder av samfunnet, og livet ellers forøvrig. Mulig jeg er naiv.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

For de av oss som ikke har tilgang til artikkelen: er det slik å forstå at bota kommer fra politiet, mens utestengelsen er fra klubbhold?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Bota er fra politiet ja. Der er det opp til de forskjellige politidistriktene hva de vil gjøre per i dag, og det er vel liten grunn til å tro at politiet i Bodø vil endre praksis før de evt blir instruert til det fra høyere hold. Klubbene får heller ikke bøter for blussing fra NFF lengre.

Utestengelsen kommer fra klubben, og den er verre. Bøter kan spleises på, men at noen blir utestengt en hel sesong får man ikke gjort noe med.

Og ja, jeg mener helt klart at denne type sivil ulydighet er ok. Å dra noe så forkastelig som voldtekt inn her synes jeg vi kan la være.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Pyro 2019

Post by Sniken »

Glimt1916 wrote: Thu Mar 16, 2023 8:17 pm Og ja, jeg mener helt klart at denne type sivil ulydighet er ok. Å dra noe så forkastelig som voldtekt inn her synes jeg vi kan la være.
Sivil ulydighet er helt greit. Men da må man også akseptere at det har konsekvenser. Det har det alltid.
Forøvrig er jeg enig i at reaksjonen fra politiet er nok i disse tilfellene.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

At det har konsekvenser er en ting, at konsekvensene er så fullstendig ute av alle proporsjoner er noe annet. Husk at Glimt ikke må gjøre dette. De velger selv å gå i helt motsatt retning av det meste av resten av fotball-Norge.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Jaja, vi får være enig om å være uenige. Jeg synes retningslinjene til klubben er for strenge, men måten å prøve å endre det på er fullstendig molbo.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Må innrømme at når jeg har skrevet at jeg synes Glimt er for strenge i retningslinjene sine, så er det egentlig bare basert på det inntrykket jeg har fra diverse forum osv. Samt at jeg har oppfattet at Glimt og kanskje Bodø-politiet er mer triggerhappy enn andre klubber og politidistrikt. Men jeg har nok egentlig ikke satt meg godt nok inn i hva konflikten går ut på, uten at det endrer min oppfattelse om å forholde seg til det som er bestemt, og av å ta kampene på riktig tid og sted.

Så nå må jeg spørre helt oppriktig: hvordan forholder Glimt seg helt konkret til pyro i dag? Er de strengere på å godta gjennomtenkt pyro enn andre? Har det endret seg i takt med uyestengelser og bøtelegging? Kunne f.eks "Førr evig"-tifoen vært gjennomført i dag? Eller er det bare på "villblussing" at de reagerer sterkere enn andre?

Håper på gode svar, er som sagt helt oppriktig kunnskapsløshet hos meg.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Det er vel knapt noen lag i Norge som har så mye pyro som Glimt har på hver eneste kamp. Det er vel svaret på hvordan Glimt helt konkret forholder seg til pyro i dag. Velregissert, koordinert, trygt og profesjonelt utført.

Og jeg er helt sikker på at Førr Evig-tifoen kunne vært gjennomført i dag. Jeg var med på den selv i sin tid. Den kan ikke sammenliknes med den blussbruken som noen nå er utestengt for. Det samme gjelder slik blussing som ble brukt en del for ti-femten år siden; at supportere sto nede på banedekket nedenfor tribunene og fyrte av bluss når spillerne kom inn på banen. Var med på det også flere ganger. Det var klarert og diskutert, det var satt fram vannbøtter til slukking, det var politi til stede og det var pulverapparater og branntepper tilgjengelig. For det er feil at pyro er forbudt. Det er villmannspyro som er forbudt. Hvis J-feltet hadde søkt om å gjennomføre en Tifo med pyro, planlagt denne sammen med klubben og evt brannvesenet og hatt de nødvendige tillatelser i orden, så null stress. Det hadde de garantert fått lov til.

Synes Frode Thomassen sier det meget presist i intervjuet i an i dag:

"Han mener det i pyrodebatten er et kjernespørsmål som nesten aldri blir stilt: Er du for eller imot bruk av nødbluss på en tribune og i en folkemengde?

– Et slikt spørsmål har tre forhold som man da må tenke over. Gir det stemning? Er det farlig? Er det forbudt? Mange vil svare ja på det første spørsmålet, men det er også tilfelle for de to andre spørsmålene. I så tilfelle er det for oss åpenbart at det ikke skal forekomme bruk av bluss på tribunene på Aspmyra, mener Thomassen."

Et annet poeng som i litt for liten grad har fått være en del av debatten: De som fyrte av bluss oppe på tribunen og nå er utestengt for det; var de edrue da de gjorde det? Det er selvsagt spekulering, men jeg tillater meg å tvile litt på det. Ganske mye faktisk.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Jada, jeg har selv vært med på flere sånn organiserte blussituasjoner som du nevner, husker hvordan det var organisert med bøtter etc, og mener ikke å sammenligne det med den blussingen som har ført til utestengelse. Har oppfattet det slik at den er av en helt annen art, og enda mindre forhåndskoordinert med Glimt. Men kjernen i spørsmålet er egentlig hvor Glimt setter grensa i dag? At de setter den på villblussing hvor hverken klubb eller supportergruppe er involvert skjønner jeg, men sier de også nei til typ Førr evig også i dag?

Og hva er supporterne interessert i? Blir de nektet å gjennomføre, og straffet for ting som var helt OK for 5-10-20 år siden? Eller er det terskelen til supporterne som har gått opp? At det som var godt nok for 10 år siden ikke er godt nok i dag?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det er bare bra med spørsmål og dialog, i stedet for å bite hodet av hverandre. Jeg skal svare på noe av dette selv om jeg ikke kan påberope meg å være noen ekspert.

Sånn jeg har oppfattet situasjonen så sier Glimt at de ikke har tid og kapasitet til å hjelpe supportere med å søke om tillatelse til lovlig blussing. Det er derfor ikke et alternativ på Aspmyra per i dag.

Som tidligere nevnt har flere klubber gått gjennom dette for lenge siden, og har nå kommet frem til at de vil jobbe for lovlig og forsvarlig bruk. Det samme har NFF og NTF, og NFF bøtelegger i dag ikke klubber for pyrobruk. NFF og NTF jobber sammen med klubbene for å få til et ordentlig opplegg rundt dette. De har også hatt møter med justisministeren, og venter på svar derfra.

Politiet i Bodø og Glimt er blant de desidert strengeste i landet når det gjelder dette. Jeg vet ikke hva alle andre klubber gjør, men når man ser at Felt O i Stavanger kan fyre av 80 bluss ved innmarsj til andre omgang uten å få straff av klubben, så kan man sette det opp mot de 12, 15 og 20 kampene med utestengelse de på J-feltet får for de fire blussene som ble fyrt opp der. I tillegg ble de bøtelagt med til sammen 32 000 kr.

Og så vil jeg også ta opp en stadig tilbakevendende påstand fra mange om at alle som blusser er dritings, og bare fyrer opp helt uten kontroll eller forvarsel. Igjen har jeg ikke oversikt nok til å si at det ikke kan skje i enkelttilfeller, men et reglement som legger til rette for forsvarlig bruk vil jo være med på å endre de eventuelle tilfellene til det bedre.

Når det gjelder de som ble utestengt denne gangen, så sto jeg på raden foran dem på kampen mot Viking. Dette var tilfeldig, jeg visste ikke at de skulle blusse , jeg sto der fordi jeg sto sammen med en kompis og ungene hans. Før de blusset sa de fra til oss at de hadde tenkt å gjør det, og spurte om det var ok. Alle sa ja, også ungene, men de spurte likevel foreldrene en gang til. Før de så tente blussene sa de fra så vi kunne trekke oss litt unna. Når det var over syntes ungene det var veldig kult, og de sa senere at de skulle ønska de hadde med flere, og at det var dumt at det ikke var noen som tente bluss etter vinnermålet. En helt udramatisk situasjon som overhodet ikke samsvarer med fremstilling og reaksjon i ettertid.
Post Reply