Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Pyro 2019

Post by tjongs »

Takk for svar!
Glimt har en begrenset stab og sikkert dårlig tid, men må innrømme at jeg synes det høres ut som en unnskyldning hvor det egentlige er at de ikke vil ha blussing.
Det er nok, på samme måte som i diskusjonen om Nordlandsglimt, mer enn to ulike sider som står mot hverandre her.
Registrerer at mange er generelt redd for bluss, og vil ikke ha det pga sikkerhetsaspektet. Uansett hvor godt koordinert og tilrettelagt det er. Mens andre vil ha det i varierende grad av ordnede former. Og noen bare vil blusse mer eller mindre uansett.

Skjønner at det er provoserende hvis Glimt oppleves som vanskelig å ha dialog med, men jeg tror virkelig ikke løsningen er å krige mot det. Da får man heller ha tålmodighet og få i gang dialog og endringer over tid, jeg tror også det går raskere på den måten enn å bryte de reglene som er satt, uansett hvor teite man syns de er. I tillegg til at jeg tror man på den måten møter større forståelse fra opinionen og medlemmene i Glimt. Men det er nå meg.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det kan nok være at det er vanskeligere å få i gang en dialog enn det fremstilles som i media av klubben. Min opplevelse av dette er at stadig flere har snudd fra negativ til positiv de siste årene. At noen er mot, og bruker veldig sterke ord er vanskelig å gjøre noe med. De i kommentarfeltet på AN er det nok vanskelig å snu uansett. Det går vel både på alder, kunnskap osv.

Jeg kan også ta med at jeg selv har vært veldig skeptisk til blussing, men har snudd blant annet fordi jeg ikke ser samsvar mellom det klubben sier, og det som faktisk skjer.
User avatar
Janco
Posts: 574
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Pyro 2019

Post by Janco »

Ser at du sammenligner med felt O i Stavanger, men kan det være at de har bedre plass på tribunene til å bedrive blussing?
Det er jo en større stadion, og pr nå også med mindre tilskuere enn på Aspmyra. Med andre ord lettere å holde avstand.
Jeg skjønner jo problemet på J-feltet når det er tjåke fullt av folk at det blir veldig trangt, og naturlig nok oppfattes som unødvendig farlig.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Er det noen i ledelsen for J-feltet her som kan svare på om Glimt (noengang) har sagt nei til en forespørsel om å bruke bluss, som har kommet i god tid før kamp, og som var et planlagt og gjennomtenkt tiltak i forbindelse med tifo?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
OTH
Posts: 2271
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Re: Pyro 2019

Post by OTH »

Nå er glimt den klubben som stiller med stort pyro show ved innmarsj på hver hjemme kamp, så jeg skjønner ikke behovet for å bruke bluss under kampen. Jeg er ikke på noen måte mot bruk av bluss, men det må gjøres på en trygg måte
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

https://www.an.no/pyro-og-sanksjonsdeba ... -4-1736045

Mod anmerkning: Dette er et leserinlegg i AN angående pyro.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Jeg ser for øvrig at Frode T. utaler følgende til TV2:
– Vi har et regelverk på Aspmyra. Når man velger å ta skrittet med å bruke ulovlig bluss på kamp, kan det få konsekvenser som ved dette tilfellet.

Han henviser til den nasjonale forskriften som brann- og politimyndighetene er satt til å forvalte, og som danner grunnlaget for det regelverket de har på Aspmyra i Bodø, og som styret i supporterklubben J-feltet har akseptert og signert.

– Det burde ikke være overraskende. Det er et regelverk som vi sammen med NFF har kommet fram til.
https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15588847/
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Vil tro J-feltet trekker seg fra den avtalen. Feltet ble vel stengt frem til de skrev under, så det blir spennende å se hva som evt skjer da
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Fra Elias Grinaker Sirnes sitt innlegg i AN:

"Det kom ikke som noen overraskelse at klubben velger å sanksjonere for ulovlig pyrobruk: Det er linjen de har lagt seg på."

Ok, så at det kom en reaksjon var ventet, men det er størrelsen det reageres på? Det betyr jo bare ganske enkelt at de involverte har tatt et kalkulert valg, og bestemt seg for å blusse ulovlig selv om de regnet med det ville få konsekvenser. Dét igjen er jo et helt tydelig signal om at reaksjonene tidligere ikke har vært strenge nok, siden de ikke har fungert preventivt. Med andre ord var det en helt riktig avgjørelse av Glimt å øke reaksjonsnivået.

"Ideologisk bevisste supportere ser det som sin oppgave å være premissleverandør for stemningen, som skal være autentisk: Den beste atmosfæren er den supporterne selv skaper, ikke den som forsøkes initiert av arrangøren. Sentrale stemningsskapende redskap er tifo (bannere, flagg, plakater, kasteruller etc.) og pyrotekniske virkemidler for å skape et visuelt show."

I så fall har all blussing jeg har sett på Glimtkamper de siste par årene vært temmelig patetiske greier. Ukoordinert, ingen sammenheng med tifo, ikke i regi av supporterklubben selv. Med blussingen i serieavslutningen mot Mjøndalen i 2021 som absolutt lavpunkt. Blusserne den gang var gira som unger med stjerneskudd, og virket å ha mer glede av blussene sine enn av kampen. Og stemningen som ble skapt var i alle fall for min del helt rævva; de røykla hele området etter Botheims scoring sånn at Pellegrinos mål to minutter etterpå fikk jeg ikke sett i det hele tatt. Kall meg en stemningsdreper, men for meg handler gleden ved fotball først og fremst om det som skjer på banen.

Jeg registrerer imidlertid at for noen så er det viktigere å lage stemning. "Flaggsvingen" på Olympiastadion i Roma er jo et sånt eksempel. Det ser jo kult ut, men ingen av de som står der kan få med seg noe særlig av kampen, når de har en massiv vegg av flagg foran seg hele tiden. Cheerleadere i USA er vel litt samme greia. De står ofte med ryggen mot banen og er mest opptatt av sitt eget show enn av sporten som foregår. Og fair enough; jeg dømmer ingen. Men det må gå an å ta hensyn. Skal det blusses så ikke gjør det der det står masse folk, både for siktens del og ikke minst for sikkerheten.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Pyro 2019

Post by Pondus »

Glimt1916 wrote: Thu Mar 16, 2023 7:38 pm Ingenting har skjedd på denne fronten før mange begynte å fyre masse bluss i ren protest over hele landet. Etter det har til slutt NFF snudd, sluttet å gi bøter, og jobber nå for å få det legalisert en gang for alle. Den greia Glimt går gjennom nå gikk mange andre klubber gjennom for type ti år siden. De klubbene jobber nå for et aktivt tribuneliv, inkludert bruk av pyro. Jeg har ca null tro på at Glimt snur på noen som helst måte før de evt blir tvunget til det.
Helt personlig så har jeg nada forhold til pyro. Det jeg synes er synd er at det skytes kun på Glimt i denne pyrodebatten. Det du sier her "Glimt1916" er bare helt feil. Ja, NFF kom med fagre ord at de ønsket tribuneliv etc., men kastet ballen over på den instansen som faktisk bestemmer og vurderer dette. Det er DSB(direktoratet for sikkerhet og beredskap).

NFF kan ikke bestemme en dritt i denne saken og det er naivt å I det hele tatt tro på noe annet. Det er DSB som har satt føringene nå. De sier blant annet at man må søke å få forhåndsgodkjent bruk av pyro. Dette må gjøres til lokalt brannvesen, politi etc. Der visse kriterier må oppfylles med tanke på avstand, tilgang til brannvern etc.

Uansett, DSB har kommet med nye føringer etter henvendelsen fra NFF. Paradokset er at disse er strengere enn de forrige reglene. De nye reglene forbyr nemlig pyro av typen P1 som benyttes på tribuner i dag. Antar dette er nødbluss eksempelvis. Dette er et forslag på nye føringer. Den eneste som kan gjøre noe med dette er justisminister Mehl. Der er saken pr. I dag.

Å begynne å preike om moral, sivil ulydighet, hva klubbens øvrige medlemmer mener om pyro er en annen diskusjon.

Det som er fakta er uansett at bruk av pyro uten godkjenning er forbudt og vil få en straffereaksjon. Så kan man diskutere det ene og det andre om Glimts ståsted. Hører Glimt har inngått en avtale eller lignende med J- feltet uten at jeg aner hva denne innebærer og at de samtidig legger ut flere tusen kroner i pyro for bruk på kampene gjennom et eget opplegg. Det er nå en gang slik som jeg føler enkelte glemmer er at Glimt som arrangør har ansvar for hvert enkelt individ inne på stadion på kampdag. Det er et ansvar de tar meget alvorlig. Om det i verste fall skulle skjedd noe skader på publikum grunnet bruk av pyro, hva da? Vær så snill å ikke komme med argumenter som "det vil aldri skje for vi er såååå ansvarsfulle whatever". Ingen som bruker pyro kan garantere noe i denne retningen.

Pyro er et vanskelig dilemma, men personlig så får vi ikke noen løsning på dette før vi får felles regler over hele landet. Dette er imidlertid i det blå......
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

De som står i curvaen på Stadio Olimpico er neppe plaget av flaggene. Om de var det ville de nok valgt en annen plass, stadion er som oftest knapt halvfull. De som står der er der for å lage og oppleve ordentlig stemning under kampene. Kampen i Mjøndalen var et høydepunkt for meg. En av få bortekamper der vi har klart å lage skikkelig stemning.

Pondus: NFF jobber med dette nå (de vil tillate blussing før og under kamp, men slå ned på kasting), men ja, det er ikke lett å vite hvordan det ender. Jeg mener at regler som tillater blussing, fks innenfor et avmerket område på tribunen, ville gjort det sikrere enn det er nå. Reglene som de er nå stopper ikke blussingen hverken på Aspmyra eller andre stadioner.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Pondus wrote: Sun Mar 19, 2023 11:02 pm Vær så snill å ikke komme med argumenter som "det vil aldri skje for vi er såååå ansvarsfulle whatever". Ingen som bruker pyro kan garantere noe i denne retningen.
Jeg har aldri brukt pyro på en tribune, og har heller ingen planer om å gjøre det.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Synes fortsatt det er litt morsomt at det ble bredt omtalt som ulovlig, og så ble det plutselig ulovlig i 2022. NFF, NTF og klubbene har, som gjentatt flere ganger nå, advart mot denne innstrammingen, og håper å få den omgjort. Om de lykkes gjenstår å se. I mellomtiden har som sagt NFF sluttet å bøtelegge klubbene for blussing, og de aller fleste klubbene har valgt bort den konfronterende linjen som Glimt tviholder på.

Tror heller ikke denne fra AN er delt her tidligere:

https://www.an.no/fyr-og-flamme-pa-aspm ... -4-1735846
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

Glimt1916 wrote: Mon Mar 20, 2023 11:17 am Synes fortsatt det er litt morsomt at det ble bredt omtalt som ulovlig, og så ble det plutselig ulovlig i 2022.
Det har da vitterlig aldri vært lovlig med bluss oppe på tribunene. Det har bare ikke alltid vært slått like hardt ned på.

Det som er nytt i regelverket er vel hovedsakelig at for å få de nødvendige tillatelser (som man også måtte ha før), så må man nå kunne dokumentere at man vet hva man driver med.

Regelverket slik det presenteres fra DSB er egentlig helt supert det:

"For å ivareta publikums og spilleres sikkerhet er bruk av pyrotekniske artikler i forbindelse med fotballarrangementer derfor kun lov dersom det er gitt tillatelse fra leder i brannvesenet. I tillegg må stadioneier/ arrangør gi sin aksept.

Bruk av pyrotekniske artikler på tribunen blant publikum er ikke tillatt, da en slik bruk blant annet ikke vil være forenlig med bruksanvisningen eller sikkerhetsinformasjonen som skal følge artikkelen."

Hvis jeg skulle gi mitt råd til Glimt nå, så ville det vært at de tok en dialog med supporterklubben for å legge til rette for en ny, episk blusstifo på første seriekamp. Planlagt, sikkerhetsklarert og trygg. Det ville langt på vei ha stoppet kritikken om at man motarbeider supporterne, samtidig som det grundig understreker det som strengt tatt er klubbens poeng; ting må foregå trygt og innenfor reglene slik at det ikke oppstår unødvendig farlige situasjoner.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Dette har vel vært diskutert tidligere. Jeg anbefaler å lese denne:

https://www.fotballsupporter.no/2019/11 ... k-fotball/

Det omhandler bla hvordan NFF løy om et møte de hadde med DSB, og hvordan DSB idagene som fulgte delte feilaktig informasjon om reglene.

Image

Merk forøvrig at dette er samme DSB som hele veien har godkjent søknader om å importere bluss til landet for å bruke på kamper.

Uansett er hovedsaken nå at det jobbes for å få på plass en fornuftig regulering. Det sier seg selv at ikke alle er enige, jeg går jo ut fra at fks Glimt jobber mot dette. Så kan vi håpe at Inge Henning Andersen som er nestleder i styret i NTF kan høre litt på adm dir der som sier blussing er mindre farlig enn å bruke elsparkesykkel i Oslo.
Sniken
Posts: 798
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 195 times

Re: Pyro 2019

Post by Sniken »

Los-Loco wrote: Mon Mar 20, 2023 12:14 pm Hvis jeg skulle gi mitt råd til Glimt nå, så ville det vært at de tok en dialog med supporterklubben for å legge til rette for en ny, episk blusstifo på første seriekamp. Planlagt, sikkerhetsklarert og trygg.
For meg er det komplett uforståelig at man ikke har klart å bli enige om noe slikt for lenge siden. Jeg vet ikke, men jeg sitter med en følelse av at begge partner må ta skylden for akkurat dette. Det er ikke akkurat diplomater som driver å uttaler seg fra J-feltets side heller.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Pyro 2019

Post by poteten »

Nå er det vel engang slik at så lenge det finnes regler for oppførsel på et stadion, så er det jo enten slik at du følger reglene eller du ikke følger reglene. Bryter du reglene, så er det nå en gang slik at du da må akseptere konsekvensene.

Du som regelbryter kan ikke forsvare at du bryter reglene fordi du synes det er helt dust, liksom.
Kritisk
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Litt kontekst til konflikten sånn som den står i dag:

https://www.an.no/kampen-om-tribunen-su ... -4-1736556
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Glimt må endre seg uten at DSB skal endre reglementet? Dette henger ikke på greip.
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Los-Loco »

I alle dager, denne hang jo ikke på greip. Hadde forventet noe bedre når det var folk som presenterer seg med akademisk tittel.

De tar jo ikke i hovedproblemet; sikkerheten. Hadde bluss vært ufarlig og uten skadepotensiale ville det ikke vært noe forbud. Hvorfor skal Glimt fire på sitt ståsted, og risikere ansvar som arrangør?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Mtp hvor mye det blusses og hvor lite skadelig det er i de klubbene der det samarbeides med supporterne så kan man jo spørre seg om den der fekte med kølla-taktikken til Glimt har motsatt effekt?

Når det også florerer med stadige eksempel der supporterne søker om bruk av pyro og opplever at arrangøransvarlig ikke møter opp til avtalte møter så er hele greia merkelig. Slik jeg har forstått det så må Glimt være med på søknaden til brannenheten,når de ikke møter opp til møter der det skal søkes så kan ikke Glimt som klubb si at dialogen er god?

Det sies også at supporterne har skrevet under på ett dokument som legger føringen for straff,det stemmer jo heller ikke,det er vel underskrevet av én fra styret i J-feltet(?),det fantes ikke supportekordinator så det mangler underskrift fra den personen. Det mangler også underskrift fra resten av styret. Høres dette ut som god dialog?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

G-s-enz wrote: Mon Mar 20, 2023 8:44 pm Mtp hvor mye det blusses og hvor lite skadelig det er i de klubbene der det samarbeides med supporterne så kan man jo spørre seg om den der fekte med kølla-taktikken til Glimt har motsatt effekt?
Bingo. Dette begynner de fleste innen fotballen i Norge å bli enige om.
– Vi mener det er feil at det er farlig. Det som er farlig, er hvis det ikke skjer i ordnede former, med sikkerhetsavstand og godt opplærte mennesker som kan å forholde seg til fyrverkeri og pyro. Det ser vi på nyttårsaften hvert eneste år at går galt, sier Øverland.
– Med så mange pyroshow på våre stadioner, med så mange mennesker, over så mange år ... Jeg vil påstå at det er farligere med el-sparkesykkel i Oslo sentrum.
https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Dette er som trafikkregler, noen respekterer det, andre tenker kun på seg selv og sin egen opplevelse.

Jeg digger fyrverkeriet før kamp. Kontrollerte og fine former.
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Disse trafikkreglene blir kun praktisert i Bodø, ikke i resten av landet.

Fyrverkeriet på forhånd gir meg ingenting, men jeg gidder ikke argumentere for at det må bort likevel.
Post Reply