Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022) => IFK Gøteborg

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Janco
Posts: 568
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 37 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Janco »

Tenker det er Ask Tjærandsen Skau som er avbildet...???
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Glenn P »

G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by G-s-enz »

Det diskuteres i mange tråder og på nett der Hagen er skyteskive(og Brice minus de to siste kampene)

Tenkte å se litt bak denne kritikken som jeg er ganske uenig i. Bruker sofascore som kilde da de analyserer kampene ganske omfattende. Ifølge dem så er han totalt vår 9-ende beste spiller i år(Nordås ligger over men han har én kamp.) men det er ekstremt jevnt noe som viser at ingen egentlig har utmerka seg noe særlig.

Han er sjette best i pasningskvalitet kun slått av fem forsvarere, så vil nok noen si at det er fordi han kun slår bakover og på tvers. Likevel står han med tre assist kun slått av Saltnes.

Ser man på interception har han kun 0,5 per kamp noe som er relativt lavt men også noe med hvordan vi spiller og blir spilt mot? Alle de med høyest tall spiller på sidene. Sjeldent noen angriper oss gjennom midten.

Ser man på nøkkelpassninger per kamp ligger han på 1,7 som er nest best på Glimt kun slått av Saltnes(!).

Videre kan vi se på hvor mange ganger spilleren mister ballen per kamp, der ligger Hagen per nå på fjerdeplass,øverst troner Sampsted og Brice. Det er jo noe vi ser noen ganger.

Ser man på taklinger per kamp ligger Hagen på fjerdeplass med 1,5 per kamp.

Om jeg skal prøve å sammenfatte tallene og komme med en subjektiv mening så ser man jo i tallene at Hagen er mer skapende enn vi kanskje tror. Tallene viser også at han mister endel ball men de sier jo lite hvor på banen han mister den. For å ta ett ferskt eksempel fra i går,Hugo spiller den inn til Hagen som har tre(!) spillere under en meter fra seg. Hagen blir pressa av alle tre å mister ballen. Alle på SOME «faens Hagen». Mer riktig ville jo være «Faen Hugo».

Ser også av tallene at han kan bli enda flinkere å bryte ballen og vinne den tilbake og der mener jeg han har mye å hente. Spesielt første meterene syns jeg han har litt å jobbe med.

Jeg mener i sum at Hagen er langt unna å spille på sitt beste men at han er så dårlig som alle skal ha det til er jeg ikke enig i. Han mister ballen i farlige posisjoner ett par ganger per kamp men jeg både ser og tror at det har like mye å gjøre med at spesielt venstresida spiller ekstremt smalt. Brice går innover,Saltnes går innover og Pelle går innover. Når da Hagen allerede har minst en mann på seg og de som er nevnt over går innover blir det ei ansamling av spillere sentralt som gjør at dersom de spiller på han er sjangsene for balltap vesentlig større enn dersom Brice f.eks dundret opp langs linja for så å spille ballen inn kontra å skjære inn med en gang. Burde hatt nå form for video for å vise dette da det er lettere å forklare da.

Jeg syns tallene viser at Hagen bidrar mer offensivt enn vi tror og at tallene nok hadde vært langt bedre dersom laget i større grad hadde fungert bedre som helhet. Så ser vi vel egentlig at det er som ballvinner i den rollen han har mest å gå på.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
AnthonyGregory
Posts: 205
Joined: Sun Apr 09, 2017 5:38 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by AnthonyGregory »

Hagen har mange gode egenskaper. Han er svært pasningssikker og har strålende nærteknikk, for å nevne noe.
Forhåpentligvis vil han fortsette å utvikle spillet sitt framover.

I hans posisjon er det en rekke løse baller, 50/50-situasjoner, som jeg synes han taper alt for ofte. Sammenligner vi med Berg, som selvsagt er urettferdig, er min oppfatning (uten å ha statistikk som underbygger påstanden) at vi får to kontringer mot i hver kamp, istedenfor to angrep for.

Vi har andre gode sentrale midtbanespillere som kanskje burde få sjansen i kamper hvor vi taper krigen på midten.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by J I P »

Endelig ble det uttelling på en av Elias sine hjørnespark når Ulrik Saltnes headet inn 2-1 scoringen i kampen mot Sarpsborg 08 som Glimt vant 4-1
Vi noterer en assist på Elias:

Eliteserien.no - høydepunkter: Mål Bodø/Glimt! Scoring av Ulrik Saltnes..
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by J I P »

Kritikerne av Elias fikk viljen sin når Patrick ble hentet hjem.

Men hva skal Elias gjøre nå? Bli i Glimt og være stedfortreder for Patrick, kjempe seg inn i en annen posisjon, danke ut Patrick, leies ut eller selges?

Her kan du lese hva ekspertene mener om situasjonen Elias har havnet i:

https://www.nettavisen.no/sport/hverdag ... -95-640985
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Novi »

Eksperten Yamankwah, for og være spesifikk. Vi kan jo ikke kjøpe spillere som er dårligere enn de som spiller i dag. Saltnes' skjebne bør vel være den samme med Grønbæk inn, men det snakkes det liksom ikke om siden Saltnes er den han er.

Elias får gjøre som resten, jobbe hardt på trening, bli bedre og bidra når han kan. Syns ikke han har tatt noen steg i vår, hverken offensivt eller på ballgjennvinning. Hadde han gjort det ville Glimt hatt det vanskelig med og bruke slike penger på Berg.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Garrincha »

Jeg tipper Elias blir solgt etter sesongen, og så blir Vetti/Sjøvold stand-in for Patrick. Han er nok på et punkt i karrieren hans at han trenger å spille jevnlig. Hadde jeg vært KK hadde jeg rullert Hagen og Berg litt, avhengig av hvilken type motstander man skal spille mot. Spesielt siden det er så mange kamper på kort tid fremover.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Kesseboy »

Det er unektelig interessant at folk utenfor glimtmiljøet synes Hagen er interessant for utenlandsopphold, mens halve glimttwitter ønska ham returnert til Grorud, og ANs lesere konsekvent ga ham laveste børsskår i hver eneste kamp.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by gavharr »

Det er vel Patrick tilbake som får folk til å skjønne at det ikke er Hagen som er problemet.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Novi »

Tror Hagen var del av problemet og ikke del av løsningen. Han har unektelig sviktet i og ta steg på banen, ei heller tatt mer plass i garderoben. Det var noe KK hadde vært tydelig på at han må bli bedre på (ref. episoden med ham på 4-3-3-podcasten), uten at det har formalisert seg i noe. Med Moe ute skriker laget etter lederskikkelser, og Saltnes skal være en uten og stå frem som det. Berg er den spilleren. Kanskje kunne man fått det et annet sted for mindre enn 30 mill, men da met langs mer usikkerhet.

Kanskje har Hagen en bedre utvikling av og få litt mer tid utenfor kamp til og trene på enkelte ting i eget spill. Ser ikke nødvendigvis at han vil ha så mye bedre utvikling i en utenlandsk klubb. Må da gå ned i nivå om man leter etter plasser som "garanterer" spilletid.
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by J I P »

VG har intervjuet Elias og Kjetil om Elias.

https://www.bt.no/sport/i/EQypx3/berg-e ... -for-elias
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by G-s-enz »

Synes oppriktig syns på Elias,kjip situasjon for han. Han hadde en stigende kurve i lag med resten av laget før Patrick kom i tillegg.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Nordlys »

Liker ikke svarene fra KK når han blir utfordret. Synes ordlyden har en sint undertone. Han har veldig autoritet gjennom sine oppnådde resultater og har jo kommunisert at han ikke liker sutring/klaging. I Glimt skal man jobbe hardt så får du sjansen til slutt om du er god nok. Men det er forskjell på klaging og å gi tilbakemelding. Hvis jeg plutselig ble fratatt oppgaver på jobben og omdelegert så hadde ikke det skjedd uten at jeg hadde krevd forklaring. Utfordringa oppstår hvis slik kommunikasjon også blir borte fordi man ikke vil oppleves som sutrende.

Isak Amundsen går gjennom akkurat det samme.

Jeg synes ikke KK handler helt i tråd med det han sier rett og slett. Hvis han skal kreve 100% lojalitet fra spillergruppa og at alle jobber beinhardt uten en lyd hele tiden så må han faktisk også ta ut spillere som ikke presterer og gi andre sjansen. Og ditto belønne de som faktisk griper den. At Amundsen knapt har fått spilletid etter at Moe og Lode kom tilbake er et signal som peker i stikk motsatt retning. Det hjelper ikke å være god om du har feil navn (satt på spissen).

Tøft gjort av Arntzen i VG, men jeg savner en journalist med kaldt nok hode til å ikke gi seg på første tegn til irritasjon fra KK. Det er noen helt legitime spørsmål som jeg mener Glimt og KK kunne vokst på om de hadde blitt utfordra mer på det.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Glimterfrem »

Helt enig, Nordlys. Elias er jo også den personen som driver masse med egentrening og virkelig vil gjøre alt for å bli bedre. En treners drøm. Kan jo være KK ikke var så særlig blid på tidspunktet han ble intervjuet, men synes også han høres irritert ut over spørsmålene. Synes svarene til Elias er fullt forståelig, og synes det er rart at han ikke har fått en begrunnelse fra KK. Er ikke Kjetils store styrke måten han behandler mennesker på?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Knuta »

KK sin styrke og svakhet er hans stahet. Det kan bli et problem når det butter imot. At han lar spillere som er ute av form og også spillere rett tilbake fra skade spille i stedet for de som jobber 110 prosent på trening. Bare se hvordan Nordås utvikler seg i TIL. Symbiosen Saltnes/KK synes jeg personlig blir mer og mer problematisk. Han skrøt uhemmet av Isak fordi han har trent og kjempet seg tilbake i start ellveren. Når så en utrent og spiller i dårlig fysisk form bare tar plassen til Isak fordi han var god i 2020, mener jeg er feil. Det er ikke det at Lode får prøvd seg som er problemet, men plutselig er Isak helt ute i kulden selv om det ikke skyldes sportslige prestasjoner. Det er kritikkverdig. Flott om journalistene begynner å stille betimelige spørsmål og ikke bara jatte med.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Garrincha »

I den dagsferske podcasten "Studio Glimt" hevder Freddy Toresen at IFK Gøteborg har uttalt at Glimt er en vanskelig klubb å forhandle med. Toresen sier videre at han synes det ikke er rart Glimt er vanskelig å forhandle med all den tid IFK har kommet med et bud på 5-7 millioner for en spiller han mener burde gå for mer i typen 15 millioner.

Helt enig med Freddy, Elias' salgsverdi er for øyeblikket i det sjiktet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Janco
Posts: 568
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 37 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Janco »

User avatar
Janco
Posts: 568
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 37 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Janco »

Ser nå at TV har lagt ut saken også.
Men må si jeg stusser på dette:
"Svenske medier har hevdet at Glimt avslo et bud på ni millioner kroner fra IFK Gøteborg, men ifølge TV 2s opplysninger havnet overgangssummen til slutt på et noe lavere nivå enn dette."
-Hvis de først avslår et bud, for så og akseptere et lavere bud, så det kan jo ikke stemme.
ludinho
Posts: 22
Joined: Sat May 12, 2012 4:51 pm
Location: Strömstad
Been thanked: 16 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by ludinho »

Var Göteborgs-Posten som hade nyheten om 9 miljoner, de har aldrig rätt, så den siffran var nog fel.
Last edited by liverglimt on Tue Jan 03, 2023 10:17 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Knuta »

Gråter en skvett over å miste Elias. En fantastisk spiller og menneske.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by mortsto »

Garrincha wrote: Thu Dec 15, 2022 6:17 pm ...IFK har kommet med et bud på 5-7 millioner for en spiller han mener burde gå for mer i typen 15 millioner.
Helt enig med Freddy, Elias' salgsverdi er for øyeblikket i det sjiktet.
Jeg synes dette er litt rar argumentasjon. Vi hadde nok tenkt at pilen skulle peke brattere oppover og at han skulle bli solgt for mer, men nå blomstret han ikke slik vi trodde, og falt litt igjennom mot god motstand. Så hvor kommer egentlig 15 millioner fra? Hvis ingen vil betale det, så er han vel ikke verdt det? Så lenge eneste interessent er fra Allsvenskan, og ingen klubber fra feks Nederland eller Belgia hiver seg på, så er nok det meste IFK byr det han er verdt.
Galnasen
Posts: 334
Joined: Tue Jan 19, 2021 9:33 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 35 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Galnasen »

"Bodø/Glimt skal nylig ha avslått et bud på seks millioner kroner, pluss én million i tillegg. Nå har klubbene kommet til enighet om en sum som er litt høyere enn dette, ifølge opplysninger Nettavisen sitter på."


Fantastisk spiller på sitt beste, men klarte aldri å ta tak i den store svakheten hans (dekke rom defensivt). Må huske på at han bidro sterkt til 2-2 borte mot Roma med mer. Har nok godt av en miljøskifte, bare håper Glimt ikke skyter seg selv i foten hvis Berg nå herjer og blir solgt igjen om et år eller to. Satser på at Vetti er klar til å ta over da.

Hadde håpet på litt over 10 mill da, men er tross alt snakk om en som hadde kommet til å slite benk i årets sesong.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by Garrincha »

mortsto wrote: Tue Jan 03, 2023 10:46 am
Garrincha wrote: Thu Dec 15, 2022 6:17 pm ...IFK har kommet med et bud på 5-7 millioner for en spiller han mener burde gå for mer i typen 15 millioner.
Helt enig med Freddy, Elias' salgsverdi er for øyeblikket i det sjiktet.
Jeg synes dette er litt rar argumentasjon. Vi hadde nok tenkt at pilen skulle peke brattere oppover og at han skulle bli solgt for mer, men nå blomstret han ikke slik vi trodde, og falt litt igjennom mot god motstand. Så hvor kommer egentlig 15 millioner fra? Hvis ingen vil betale det, så er han vel ikke verdt det? Så lenge eneste interessent er fra Allsvenskan, og ingen klubber fra feks Nederland eller Belgia hiver seg på, så er nok det meste IFK byr det han er verdt.
  • Han er kun 22 år
  • Han er U21-spiller
  • Han har gjort det meget godt i mange europakamper mot meget god motstand
  • Han har mange kamper på bok allerede i norsk eliteserie for Norges beste lag
  • Han har relativt lang tid igjen på kontrakten
  • Glimt skal spille sluttspill i Conference League og får kun meldt på tre nye - risiko for Glimt å la flere spillere gå
Så satt han to måneder på benken i høst, noe som hadde veldig mye mer med at Patrick kom hjem og måtte spilles i form, enn at Elias plutselig er en dårlig spiller.

At han i noen kamper slitt litt med akkurat den rollen som er i Glimt betyr ikke at han ikke er en meget god spiller. Jeg håper og tror han får spilt mer på sine styrker i Gøteborg.

Så viser det seg at interessen har vært laber, men det er jo veldig lett å være etterpåklok. Forstår det slik at VIF også hadde et bud på 7-8 millioner for han. Men før vi nå er etterpåkloke og sitter med fasiten i boks så er det ikke umulig at det kunne kommet en type dansk, belgisk eller hollandsk klubb inn i bildet.

Vi kan ikke gå rundt å proklamere at spillerne våre er "verdt det markedet er villige å betale." Vi kan jo heller ikke si, ok, det laveste vi kan gå er fem millioner - men hvis dere byr litt mer så blir vi veldig glade. Ved et hvert spillersalg må vi selvsagt først forsøke å selge oss så høyt som mulig.

Freddy Toresen mente 15 millioner, Glimt ønsket 15-20 millioner og det viste det seg ikke var oppnåelig denne gangen. Vil berømme Glimt som imøtekommer Hagen her slik at det blir en løsning som gagner spilleren på en bra måte.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Spillertråd Elias Kristoffersen Hagen Nr. 23 (2020, 2021, 2022 =>)

Post by mortsto »

Vi trenger ikke proklamere noe. Alle vet det er slik markedet for kjøp og salg av spillere funker. Du ramser opp mye fint om Hagen, og mange av grunnene tilsier jo at han kunne vært viktig for Glimt i år. På det åpne markedet kom det høyeste budet fra IFK på rundt halvparten av det Freddy syntes han var verdt. Vi kan jo diskutere oss blå. Jeg synes bare argumentasjonen til Freddy er rar.

Ønsker Hagen lykke til videre. Det kan godt hende han blir bedre i en annen midtbanekonstellasjon, eller under annen taktikk. Jeg er litt i tvil om han kommer til å spille på noe høyere nivå enn skandinavisk, men ser gjerne at jeg tar feil.
Post Reply