VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Sulliken »

Vi supportere er tydeligvis splittet om det. Personlig har jeg ropt etter videodømming siden 2005.

Jeg syns det er synd at diverse supportergrupperinger rundt i landet skal ha monopol på hva supporterne mener, da vi er mange stående, syngende supportere som er for VAR.

Jeg er helt for VAR slik det ble praktisert i EM. Meget bra utført.

VAR er kommet for å bli i internasjonal fotball, og da må Norge også være med.

Det er uansett avgjort, så Deal with it.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Boombadila »

Da podcasten pyro og pivo hadde en diskusjon om dette, kom det jo frem at Brannbataljonen var nøytrale i spørsmålet. Grunnen var en spørreundersøkelse blant medlemmene som delte seg omtrent 50-50.

Jeg mistenker at dette også kan være tilfelle i andre klubber.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by liverglimt »

Ja til VAR. Nei til bluss.

Jeg er på kollisjonskurs med mange supportere. Er det rart jeg fikk egen tribune i går? :lol:
@liverglimt
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by OTH »

liverglimt: er ikke bare du som er på kollisjonskurs, jeg ble stemplet krenket for at jeg mente det er idiotisk å stå på aker stadion å rope hater molde hater molde by
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
jonsnow
Posts: 1644
Joined: Thu Jan 22, 2009 2:45 pm
Has thanked: 466 times
Been thanked: 124 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by jonsnow »

Helt klart for VAR! De som er i mot er vel stort sett PL-tilhengere. Om man ser på de andre liganene som har VAR så er ikke så kobtroversielt og mener at EM viste at VAR brukt rett er helt optimalt. Så får man bare håpe at man legger seg på en kinje tilnærmet det og ikke disse mm målingene som PL bruker på alt av situasjoner.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Kesseboy »

Jeg er for VAR, har bare ikke trua på at man klarer å gjøre det bra i Eliteserien så tidlig som i 2023.

Hva angår bluss er jeg i utgangspunktet for at det skal være mulig å bruke det, men synes samtidig ikke det ser så fantastisk fett ut som enkelte skal ha det til. Centrist dad, med andre ord.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Jeg har ingen sterke følelser rundt dette, så jeg er ikke så engasjert. Mitt problem med dette er at kun én klubb tok seg bryderiet med å spørre egne supportere om hva de mente, både de organiserte og andre supportere. Når nyheten sprakk om at VAR blir innført kom det som en overraskelse på de fleste supportere, og samtidig ble det løyet om at supporterne hadde blitt spurt og var positive.
Norsk Toppfotballs styreleder Cato Haug forteller følgende til VG:

– For det første er dette en sak som har pågått en god tid. Man har diskutert med supportere, klubbene våre og Norges Fotballforbund.
Det ville åpenbart vært positivt for legimiteten til avgjørelsen om de som ser fotball både på stadion og på tv fikk være med i diskusjonen. I stedet ble vi igjen helt overkjørt, og jeg mistenker at dette hviler mer på klubbene enn på NFF/NTF. Styret i Glimt likte nok ikke at medlemsdemokratiet blandet seg i deres avgjørelser tidligere i år, og denne gangen gadd de ikke engang opplyse om at det ble jobbet med saken før man kunne lese i avisen at det var avgjort.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Sulliken »

Jeg er vel også litt på kollisjonskurs på noe: Ja til VAR og ja til bluss (med ønske om regulert bruk).

@OTH
Du har blant annet diskutert med meg, tenker jeg: Øyvind.
Jeg er av den oppfatning av at hva som blir ropt under kamp ikke er så nøye, så lenge man skjønner at man egentlig ikke mener noe med det i den virkelige verden. Det var dog litt spesielt som GLISer som har bodd i Oslo i 10 år, (og 6 år nå på kløfta rett nord for Oslo) å rope "hater Oslo by" :mrgreen: Grensa mi går på rop om seksuelle preferanser (homo, hestepuler, osv) religion eller hudfarge. Det er IKKE greit, og der er vi nok 99,9% enig.

Jeg tar meg ikke nær når klanen eller kanari begynner å joike (selv om det egentlig er bra stygt), eller blir kalt fiskebonde eller whatnot. det "hatet" under kamp kan man nesten kalle for "vennskaplig hat". Det vil ikke jeg kalle genuine hatytringer.

Siden jeg bor der jeg bor, så kjenner jeg flere Klansmedlemmer og flere kanarifans som har barn i samme klasse, barnehage, fritidsaktiviteter osv. De er jo venner, men de smeller mot hverandre under kamp. Det er liksom noe av det supporterkulturen går ut på. I det virkelige liv er man venner og godt forlikt, mens under kamp får man blåst ut litt.

Nå er dette veeeeldig of topic, men jeg følte dette måtte sies.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Pondus »

Mot eller for VAR er jo i beste fall missvisende. Spørsmålet er jo hvordan det skal praktiseres. Skrekken er jo hvordan det tidvis iallefall praktiseres i PL. I spansk la liga synes jeg de har lykkes bra. Det generelle ankepunktet er jo at det kan drepe intensiteten i kamper. Om vi får mange slike situasjoner i en omgang så vil det drepe etter mitt syn mye av gleden med å se en kamp "live". Blir litt sånn at spontanitet ved scoring blir borte da man må vente på om målet er korrekt. Helt ærlig så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen om dommerne i eliteserien var gode. Trenger ikke Var for å avgjøre at molde sitt mål mot godset var scoring.....det jeg reagerer på med dommerstanden generelt er hvor lite linjedommerne faktisk er involvert i situasjoner bortsett fra innkast, corner og offside. De kunne jo fokusert på mye mer. Farlige taklinger etc som de har bedre forutsetning for å se enn hoveddommer reageres det omtrent ikke på...
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Vegard »

Ja til VAR.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Novi »

Klarer ikke engasjere meg. Etter at VAR ble innført og etterhvert begynt og fungere rimelig bra, så ligger det vel i kortene at en hver profesjonell liga vil få det. Det som er fint med slike demonstrasjoner er at man ser effekten av supportergrupperinger. Rimelig mye bedre liv på stadion når de er der :)
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by J I P »

VG.NO: NFF-STYRET HAR BESTEMT: VAR INNFØRES I ELITESERIEN
ULLEVAAL (VG) Styret i Norges Fotballforbund har vedtatt at videodømming tas i bruk i Eliteserien fra 2023.
.

Man leser i artikkelen at Norsk Toppfotball har stilt visse forutsetninger for å si Jatil at VAR implementeres
- god utdanning for de som skal sitte i VAR-rommet
- Det må rekrutteres not dommere
- klubber og supportere må involveres i utarbeidelsen av retningslinjene for hvordan VAR skal brukes
- VAR må ikke gjøre kampopplevelsen dårligere enn TV-opplevelsen
- Kostnadsnivået må holdes nede
- Prosjektgruppen som skal arbeide med implementeringen må være bredt sammensatt og kompetent.

Så får vi se hvor godt disse kravene blir fulgt opp i praksis. NFF gjør jo som de vil stort sett.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by gavharr »

Jeg skjønner godt at supporterklubbene i det ganske land blir sure når "demokratiet" tilsynelatende blir pisset på. Det til tross, så tror jeg ikke det er noen vits å kjempe mot VAR, det vil til syvende og sist innføres uansett. Og de spontane reaksjonene vil man få uansett, og noen ganger blir gleden snudd til fortvilelse, men slik var det i Sofia også da Botheim headet inn "vinneren". Jeg jubla og brølte jaaaaaaaaa så naboen i etasjen over antakelig trodde jeg hadde tørna, og så ble gleden brått til fortvilelse, og det var uten VAR. Det jeg personlig ikke liker med VAR er at vi plutselig skal få "amerikanske tilstander" hvor enhver VAR-pause blir brukt til reklame.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Sulliken »

Det siste kommer ikke til å skje.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by J I P »

Ser Dere ikke for Dere en større rubrikk i halve skjermen med reklame for specasvers eller Brilleland?

Ta for eksempel "Skulle gått til specsavers"-mens produsenten zoomer inn på dommeren som stikker hodet tett inn i VAR-skjermen for å vurdere situasjonen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Boombadila »

Nja, men skal vi følge det argumentet fult ut, så burde vel ikke kampene sendes på tv i det store og det hele?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Knuta »

Burde endre teksten på tråden: ‘VAR eller ikke VAR det VAR spørsmålet’. Nå er det ikke noe spørsmål lengre og takk og pris for det.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by J I P »

Aftenposten.no(+):Derfor er Glimt-Saltnes imot VAR: – Har aldri tenkt at «denne kampen trenger mer rettferdighet»
Flere eliteserieprofiler mener det er umulig å stå ved siden av utviklingen, og arbeidsgiver Bodø/Glimt stemte for videodømming. Men Ulrik Saltnes (28) er på linje med supporterne og vil ikke ha VAR.
.
– At de (Glimt) har sagt ja, får være deres avgjørelse. For min del er det ikke noe artig å se på fotballkamper som har VAR. Den største utfordringen er all effektiv spilletid som blir tatt bort. Og det tar bort kontroversene. Det å være bitter og fornøyd, det å diskutere, det er jo det som er fotball, mener Bodø/Glimts midtbaneprofil.
Les samme artikkel i VG
https://www.vg.no/sport/fotball/i/v5nPj ... _row5_pos2
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by Los-Loco »

Brannfakkel: Hvis fotballen innfører VAR universelt, og samtidig bare fjerner den regelen det er mest diskusjon på, altså offside, så er vi kommet et langt stykke mot å fjerne uriktige avgjørelser som er resultatbestemmende for kampen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: VAR eller ikke VAR, det er spørsmålet.

Post by gavharr »

Hadde vært interessant å kjøre noen "showkamper" hvor man fjernet offside-regelen. Det var jo en grunn til at den i sin tid ble laget, tross alt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Veni
Posts: 460
Joined: Tue May 02, 2017 2:24 pm
Location: Bergen
Has thanked: 33 times
Been thanked: 61 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Veni »

Synes det er rart at vi skal innføre VAR men ikke mållinjeteknologi. Det siste verktøyet er velbrukt og presist nå
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by J I P »

VAR ble brukt i dagens landskamp mellom Norge og Latvia som endte 0-0 etter at en norsk scoring ble annulert.

Er det slik VAR blir å fungere i norsk fotball også?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glenn P »

Norge sendt ut av VM-diskusjonen av VAR. Kunne ikke skrevet en bedre historie om du var Jon Michelet! Rettferdigheten seiret, og kampen var rettferdig fra start til slutt. Spesielt da en nordmann fikk albue i stor fart fra siden inn i halsen, og spillet gikk rolig videre, men en latvier fikk frispark når en nordmann var litt borti han på skuldra. Rettferdig sport fra A til Å. VAR er til god hjelp
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glenn P »

J I P wrote: Sat Nov 13, 2021 9:23 pm
Er det slik VAR blir å fungere i norsk fotball også?
Eliteserien må gå igjennom mange barndomssykdommer, så snakkes til 2027!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Knuta »

Klar offside som jeg så før VAR sjekket. Ståle Solbakken jublet ikke da han forstod at målet ville bli annullert. Selvfølgelig skal VAR sjekke offside og straffe situasjoner.
Post Reply