Eliteserien 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Eliteserien 2023

Post by Los-Loco »

Synes det er en snodighet at så mange nærmest forventer at vi skal være blant verdens beste i verdens største idrett. Vi er et bitte lite land, med et klima som støtter opp under helt andre idretter enn fotball. Og som vi btw dominerer nesten til det latterlige.

Vi er rangert som nr 16 i Europa. Av de 15 lagene foran er det ingen (!) som har færre innbyggere enn oss. Av de 10 lagene bak oss er det bare ett(!) land som har færre (Kypros).

Liverød «advarer mot å skylde på «et tøft klima» eller at «Norge er et lite land»». Og sier at det har vist seg at det ikke trenger å ha noe å si. Vel, for øyeblikket er det ikke så mange eksempler på akkurat det. Skottland ligger på 9. med marginalt flere innbyggere enn oss. Ut over det reflekterer listen ganske godt innbyggertallene hos landene. Selvsagt har det mye å si!

Ja, vi kan åpenbart klatre høyere, og jeg tror faktisk at vi vil gjøre det i den kommende sesongen. Én uflakskamp og et litt urettferdig regelverk for oss med sommerserie var det eneste som hindret oss fra å ligge på 14. nå, med teoretisk mulighet for enda høyere plassering. Faktum er strengt tatt at vi som nasjon overpresterer. Vi kompenserer for både klima og lavt innbyggertall med knallsterk økonomi som gir oss tilgang på gode treningsanlegg for breddefotballen, og en gjennomgående god økonomi hos 90% av familiene som gjør at (nesten) alle barn og unge som har lyst til å spille organisert fotball får lov til det. Det er IKKE tilfellet i alle andre land, selv ikke i Europa.

Så alle former for «varsku» om at vi gjør det dårligere enn vi burde er ren og skjær bs, bygd opp av et totalt urealistisk forventningsbilde etter at Drillos overpresterte så til de grader på 90-tallet. På mange måter sammenliknbart med Glimts 2020-sesong. Full klaff på veldig mye samtidig. Det skjer ikke igjen. Ikke med Glimt, og ikke med Norge som fotballnasjon.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Kesseboy »

Liverød ønsker seg færre lag i Eliteserien, med høyere lønninger, helst med lag fra de store byene. Han vil rett og slett ha mer og større penger inn i fotballen. Lettere å buldre seg fram med et sjokkerende budskap da.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Eliteserien 2023

Post by Los-Loco »

Økt lønnsnivå vil kunne gjøre oss hakket mer attraktiv for å rekruttere utenlandske spillere fra enkelte land, noe som igjen kan bidra til økt nivå. Men det er enkelt og greit ikke bærekraftig. Selv lagene fra de to største byene får ikke økokomien til å gå skikkelig rundt. Reduksjon til 10 lag i serien vil ikke endre en millimeter på det.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Wendigo »

Det er faktisk slik at både økt lønnsnivå og færre lag i toppen vil føre til dårligere utvikling av talentene. Begge deler fortrenger unge og lovende nedover i systemet. Dette er jo bare usammenhengene klickbait, uten noen rot i virkeligheten.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

https://www.adressa.no/sport/fotball/i/ ... t-krevende

RBK herrer gikk 32 millioner i minus i 2022.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Knuta »

VIf 43 mill i minus, RBK 32 mill i minus. Brann i Obos i fjor. Det er vel disse 3 'topplagene' i Norge Liverød har som ønskedrøm skal dominere i eliteserien. Et av topplagene i Spania som har vunnet EL flere ganger er Villareal en by med samme folketall som Bodø. Hr Liverød har i de siste 10 årene kun snakket om å redusere antall lag til 10, samt stadig påpekt hvor dårlig norsk fotball er. Fyren er etter hvert blitt mer og mer patetisk og underlig at han stadig får spalteplass. Foreløpig når det gjelder UEFA ranking ligger Norge på et høyere nivå enn Sverige som har dobbelt innbyggertall. Men en ting Norge må bli flinkere til er å la være å selge unge talenter billig. Derfor flott at Glimt her begynner å bli et forbilde for andre klubber i Norge. Man fikk jo mye kritikk for at man ikke hurtigsolgte Vetlesen for 60 mill. Når det gjelder VIF så er det ganske skremmende at de ikke har klart å bygge opp en økonomisk base basert på sportslige resultater, men kun holdt laget i live av Fredriksen, Spetalen og nå Trøim. En oversikt nylig sa at totalt sett har disse spyttet inn 300 mill til klubben. I tillegg fik VIF gratis tomt av Oslo Kommune for å bygge Intility. En klassisk eksempel på hvordan en klubb ikke skal drives.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Eliteserien 2023

Post by Sulliken »

Jeg skulle til å komme med en rant om rbk og rævva styring der med så mye minus på tross av storsalg, men så kom jeg på at salget av Tengstedt var etter nyttår. Så da virker det mer som et kontrollert underskudd i fra bartene, og at Tengstedt-pengene mer enn dekker opp det. Likevel så er det vel ikke helt stuerent å gamble på fremtidig salg for å tette hull i regnskapene sine.

Jaja.. De løper iallefall ikke etter rike barteonkler- enda.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

Tengstedt ble signert 1.august, og solgt for mer enn de kunne drømme om. Så det er mer som å vinne i Lotto enn kontrollert underskudd. Klubben har jo gått over 100 mill i minus på tre år, og det hadde vært interessant å se hvordan ståa hadde vært nå, om Tengstedt ikke hadde blitt en uvirkelig suksess. Hva om Tengstedt bare hadde gjort en ok sesong, de hadde havnet på 4-5-plass?
De har en pengereserve i eiendom i den gamle klokkesvingen, men ellers er det ganske tynt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Kesseboy »

Stig Inge Bjørnebye, nå sportssjef i AGF, sier at Liverød-rapporten er «Uangripelig når det er faktabasert» og «derfor bør vi ikke bare legge den i en skuff.»

Det er altså litt av et debattnivå når enkelte vedtar fasit før diskusjonen egentlig har begynt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

Det "artige" er jo at rapporten ikke er tilgjengelig. Ikke engang for NFF og NTF. Liverød har bare delt den med enkelte personer for å få oppmerksomhet rundt den. Fint å dele den med folk som er enige med ham, og som har en stemme i riksmedia.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Thomas Andersen »

Kesseboy wrote: Thu Mar 09, 2023 6:59 pm Stig Inge Bjørnebye, nå sportssjef i AGF, sier at Liverød-rapporten er «Uangripelig når det er faktabasert» og «derfor bør vi ikke bare legge den i en skuff.»
Virker som den ligger i skuffen til noen vil betale, lol
Gult er kult!
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Eliteserien 2023

Post by OTH »

Og hvordan har Mr Liverød tenkt å gjennomføre en 10 lags serie? Med sluttspill eller med at alle lagene møter hver andre 4 ganger pr sesong? Sluttspill ble prøvd i toppserien, og det ble som forventet ikke en suksess.
Og at de største byene ikke er representert i toppen skal være et svakhetstegn? Skal de da lage en serie med de 10 største byene i Norge?
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Boombadila »

Helst burde serien bestå av 8 lag fra Oslo, 1 fra Bergen og 1 fra Trondheim.

Altså, jeg mener at å fokusere på antall lag er en avsporing. Spørsmålet er jo ikke antall lag, spørsmålet er jo hva i alle dager klubbene bruker penger og ressurser på.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Kesseboy »

Det er også grunn til å stille seg spørsmål om hvilken status produktet vil ha hvis den geografiske representasjonen reduseres.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Knuta »

I Sverige et land med også store avstander mellom sør og nord finnes det ingen diskusjon om å reduserer antall lag fra 16. Selv om Sverige i dag når det gjelder UEFA sin statistikk ligger bak Norge. Men det svinger år for år. Det er forskjell på land med store arealer enn land hvor du nesten kam sykle mellom de forskjellige lags stadioner. Det med å redusere antall lag har stadig vært en diskusjon de siste 20 årene. Det viktigste er vel at lagene bygger opp en stabil økonomi som på sikt vil gi bedre kvalitet, enn å drive stadig med akutt medisin som f.eks VIF har gjort i årevis. Neste år er vel Norge på 14-15 i Uefa sin landsoversikt på klubbnivå. Litt merkelig at Liverød og hans venner ikke hopper bukk over dette. En ting kan imidlertid endres i Norge og det er hvordan cupen spilles. Cupfinalen bør spilles i Mai hvert år som i alle land inkludert Sverige.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Eliteserien 2023

Post by tjongs »

Hadde noen spurt meg for fem år siden ville jeg nok vært enig i det med lokomotiver fra de største byene.
Det er fortsatt et poeng såklart, men det som har overrasket meg mest med suksessen til Glimt er hvor utrolig attraktive vi har blitt. Man har kanskje drømt om et kanonår og seriemesterskap for Glimt, men at vi faktisk har blitt en så attraktiv klubb som vi har blitt hadde jeg aldri sett for meg.

Til tross for geografisk plassering langt unna alt, liten by med begrenset tilbud, ikke spesielt høyt lønnsnivå, så er vi førstevalg for spillere som egentlig er helt urealistiske å hente til Glimt. Årets spiller i fjor velger å forlenge kontrakten dager etter at bud fra Feyenoord ble avslått.

Det er egentlig et fullstendig urealistisk scenario, men det forteller meg også at det er en hel del fotballspillere og agenter som har mer omløp i hodet og fornuftig tilnærming til egen utvikling enn jeg hadde trodd.

Så gjenstår det å se om vi klarer å holde oss så attraktive over enda lengre tid, men Glimt har egentlig motbevist det jeg trodde var naturlover i fotball.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Eliteserien 2023

Post by tjongs »

Knuta wrote: Fri Mar 10, 2023 9:39 am Cupfinalen bør spilles i Mai hvert år som i alle land inkludert Sverige.
En kan gjerne diskutere når cupfinalen skal spilles, men i dette tilfellet er det jo Sverige som avviker, ikke Norge som i likhet med resten av Europa lar cupen følge sesongen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

RBK fortsetter å nedgradere og selger Vecchia til Malmø for drøye 10 millioner. Vel er han skadeutsatt og 28, men frisk er han jo en av lagets klart beste spillere.
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Alexkid »

Er så skuffet over Glimt så langt i 2023. Laget har klare og åpenbare mangler dersom ambisjonen er gull. Molde vant 18 kamper på rad i 2022. De er jo ikke truet i det hele tatt…
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Novi »

Hvordan har Molde fremstått i treningskampene så langt? Har ikke fulgt med dem.

Skulle gjerne hatt Glimt i bedre form (noe som ville betydd fortsatt Europa-spill), men vi får faktisk den læringen. Kontraktene er nå lengre, og vi vil ha et enda bedre opplegg neste år før vi forhåpentligvis spiller Europa i Feb-Mars.

Og ja, RBK selger pga mangel på penger. 10 mill er han lett verdt om han avgjør et par kamper, noe Vecchia absolutt er spilleren til og gjøre.
Una mas cerveza.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Pondus »

mortsto wrote: Fri Mar 10, 2023 10:19 am RBK fortsetter å nedgradere og selger Vecchia til Malmø for drøye 10 millioner. Vel er han skadeutsatt og 28, men frisk er han jo en av lagets klart beste spillere.
Var vel også snakk om at han skulle selges til et Hong Kong lag om jeg husker riktig for under 10mill ved forrige bud. Husker ikke spesifikk pris. Så aksept her overrasker meg ikke. At Vecchia kan bety mye for RBK om han er skadefri betviles ikke. Det har vi jo sett. Helt annet lag med han og Holse på banen. Får ikke en slik kvalitetsspiller for samme pris tilbake. Et noe merkelig salg da det er en av de få profilene som er igjen på laget.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Pondus »

Har fulgt med flere lag. Nå er det vel ikke mange lag som bøtter inn mål akkurat. Den siste jeg så var Viking-Jerv som var helt jævlig. Det vil si at Viking var jævlig. Jerv kjørte tidvis 2 omgangen og vant 1-0. Syntes spesielt midtbanen til Viking var svak og de skapte lite.

Helt ærlig sett i forhold til de kampene jeg har sett så synes jeg intensiteten I spillet vårt er bra. Vi vil mye og prøver å spille ambisiøst, men det siste mangler. Dessverre har vi ingen spisser på Glimt pr i dag som viser at de skal være i stand til å putte 20+ mål I løpet av en sesong. Noe jeg faktisk forventer av en spiss på Glimt....
Last edited by liverglimt on Sat Mar 11, 2023 4:41 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitat uten å svare på spørsmålet.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

Brann ser ut til å være klart bedre enn FKH første halvtime. Usikker på om hvor langt opp de kan havne på tabellen, men det er morsomt om det blir litt ståk og støy i Bergen. Cupfinale mot Brann?
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Nordlys »

Jeg tror Brann tar medalje om de holder nøkkelspillere skadefrie og ikke selger noen til sommeren. De ligner på oss for tre år siden.
Forumets mest middelmådige ekspert.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Eliteserien 2023

Post by dani »

Pondus wrote: Fri Mar 10, 2023 2:40 pm
mortsto wrote: Fri Mar 10, 2023 10:19 am RBK fortsetter å nedgradere og selger Vecchia til Malmø for drøye 10 millioner. Vel er han skadeutsatt og 28, men frisk er han jo en av lagets klart beste spillere.
Var vel også snakk om at han skulle selges til et Hong Kong lag om jeg husker riktig for under 10mill ved forrige bud. Husker ikke spesifikk pris. Så aksept her overrasker meg ikke. At Vecchia kan bety mye for RBK om han er skadefri betviles ikke. Det har vi jo sett. Helt annet lag med han og Holse på banen. Får ikke en slik kvalitetsspiller for samme pris tilbake. Et noe merkelig salg da det er en av de få profilene som er igjen på laget.
Går noen absurde rykter om at RBK skal presse Rekdal til å prestere med den stallen han har, for å ha en grunn til å gi han sparken om de ikke vinner serien eller noe sånt. Stiller meg sterkt tvilende til det, men veldig rart at de selger Vecchia.
Post Reply