Eliteserien 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

Det kaller jeg et absurd rykte siden daglig leder nettopp forklarte 100 mill i minus på tre år med nettopp trenersparkinger.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Eliteserien 2023

Post by dani »

Tanken bak det, slik jeg forstod det, var at de mener Rekdal ikke er en god nok trener til å ta laget til topps, og at de da ikke ønsker å bruke av de nye Tengstedt pengene på spillere som Rekdal vil ha, da vil de heller spare de til neste trener.

Noe som forsåvidt er noe logikk bak, uten at jeg tror på de ryktene.

Rekdal har vel kontrakt ut 2024 av det jeg har lest, men det er ikke bekreftet noen plass.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 569 times
Been thanked: 646 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Nordlys »

Hvis de tenker sånn så må de jo faktisk bare sparke han nå. Han ble jo ansatt av det gamle styret (Dorsin ønsket Milojevic i Hammarby, men ble stanset av styret så de har jo sitt på det rene sånnsett.

Men det krever jo massive baller og vil på nytt skape mye støy rundt klubben. Finner de en god kandidat tror jeg nok det hadde vært et lurt valg.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Eliteserien 2023

Post by poteten »

Dette ryktet eksisterer altså ikke i de relativt indre kilder som jeg har, for å si det sånn. Dette virker som rent oppspinn. Faktum er at akkurat nå er folk tett på a-laget ekstremt godt fornøyd. Det meldes også om en nydelig harmoni i spillergruppa og ledere som har senket skuldre med egenkapital i boks.

Men for all del. Kan jo hende. Men det vil i så fall bli et absurd sjokk.
Kritisk
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Pondus »

Altså rykter, pre-season kamper, cupkamper og overganger I norsk fotball har vi vært igjennom. Så hva tror menigheten om Glimt sine sjanser i ES og cup?

Personlig så har jeg faktisk greie forventninger. Alltid usikkert foran sesongstart. Synes vi har levert greit i kamper som virkelig har betydd noe, Lech og Ranheim. De andre treningskampene mere ujevnt. Samtidig, sammenlignet med mange kamper jeg har sett av es lagene så synes jeg vi har et meget bra grunnspill, ambisiøs spillestil og et som nevnt før et lag med enormt potensial. Føler vi har kvalitet på alle plasser. Min store bekymring er fortsatt spissene våre og at det virker som at det er flere nøkkelspillere som fortsatt ikke er i form. Fortsatt tid før ES start. Så hva føler resten her inne.

PS. Blir ikle noe mer bekymra etter halve omgangen mellom viking-rbk.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Kesseboy »

Hvis det Viking og RBK viser her er representativt for hva de har inne, så blir jeg enda mer bekymra. Jeg caller medalje for Glimt, usikker på valør.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Eliteserien 2023

Post by dani »

Det vil overraske meg stort om vi får noe lavere enn sølv, og det er ikke for at jeg er optimist eller noe. Men grunnspillet til Glimt er milevis bedre enn de aller fleste lag.

Vi har scoret mest, 3 mest og mest de siste 3 årene, og om vi får skikk på forsvaret, så ser jeg ikke mange tap. Mer spent på hvor mange kamper vi klarer å punktere slik som vi burde (basert på spill) i de aller aller fleste.

Håper på gull, tror på medalje og alt annet er fiasko! :D
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Eliteserien 2023

Post by dani »

poteten wrote: Sun Mar 12, 2023 7:42 pm Dette ryktet eksisterer altså ikke i de relativt indre kilder som jeg har, for å si det sånn. Dette virker som rent oppspinn. Faktum er at akkurat nå er folk tett på a-laget ekstremt godt fornøyd. Det meldes også om en nydelig harmoni i spillergruppa og ledere som har senket skuldre med egenkapital i boks.

Men for all del. Kan jo hende. Men det vil i så fall bli et absurd sjokk.
Jeg tror heller ikke noe på dette ryktet, og det kan godt være oppspinn. Men jeg har hørt det fra personer jeg kjenner i Trondheim, på andre diskusjonsforum og på Twitter (lol) så det har iallefall spredt seg rundt omkring.
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Alexkid »

Hvilket grunnspill er milevis bedre? Berg som spiller ballen bakover og på tvers? Lode og Moe som triller ballen seg imellom til Bjørkan så et steg fram så tilbake igjen? Ingen innlegg i boksen der kampene avgjøres. Korte cornere hvor ballen rotes vekk isteden for å få ballen OVER første stolpe og inn i farlig sone.

Ballen går sakte fra side til side så bakover i banen og helt tilbake til Faye i mangel på åpninger? Eller inn i midten hvor det er så trangt at det ender med brudd i mot. Synes Glimt er for avhengig av magi fra Vetlesen. Vi har vært fryktelig tannløse i samtlige kamper untatt deler mot Ranheim.Ikke scoret mål nesten i vinter. Salvesen banker ballen i mål. Skuddvegring hos Glimt. Bekymret.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2023

Post by G-s-enz »

Nå maler du ikke fanden på veggen,du snubler bare i malingsbøtter å tryner ved siden av den 🤔

Det er en grunn til at vi flytter ballen fra side til side osv osv,det er for å flytte på motstander slik at det oppstår rom. At vi er ett lite knepp for dårlig til det tidvis akkurat mot Lech er greit nok men tror dette skal sitte skikkelig bra.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Eliteserien 2023

Post by dani »

Om du ikke evner å se grunnspillet til Glimt etter 4 år, så er det lite vi kan gjøre for deg :D

At kvaliteten har vært variabel, og at vi har slitt med å finne de rette løsningene er dog sant. Men ingen lag har en bedre og mer strukturert plan enn det vi har i eliteserien. Om du ser RBK, LSK, Viking osv spille fotball, så er det mye mer tilfeldig enn det Glimt gjør.

Vi må opp 15-20% på det offensive, og 20% på det defensive, og deretter 10-12% på balltempo, så er det ingen lag som henger med, uansett om stopperen heter Lode, midtbane ankeret heter Berg, eller keeperen heter Faye Lund.
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Alexkid »

Et lite knepp for dårlig? Spilt snart 8 treningskamper vel. Har enda ikke sett det oppstått det rommet vi ønsker. Scorer mål gjør vi heller ikke. Må spilles med skikkelig tempo sånn at vi klarer å flytte brikkene sånn at rommene oppstår så må vi ta rommene. Å ikke minst avslutte mot mål før vi er inni det.

Snakker om i 2023. Alt for svakt for et lag med gullambisjoner. 20% opp er ikke småtteri 😅 Molde har da en knakende god plan?
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Knuta »

Glimt tapte vel en haug med treningskamper i 2020 og vant serien med største margin noen gang. Jeg har alltid trodd og tror fortsatt at treningskamper er trening hvor forskjellige konstellasjoner prøves ut. De siste årene har vel Alexkid tippet Glimt på 8-12 plass i serien, men tror nok det meste fra den kanten er ironi, ellers så vil jeg nok bli forundret.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Larsson »

En haug er en sterk overdrivelse. Slet rett før sesongstart, men pre-covid så det meget, meget sterkt ut med seire over Strømsgodset, LSK og Sparta Praha.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

dani wrote: Sun Mar 12, 2023 4:11 pm Tanken bak det, slik jeg forstod det, var at de mener Rekdal ikke er en god nok trener til å ta laget til topps, og at de da ikke ønsker å bruke av de nye Tengstedt pengene på spillere som Rekdal vil ha, da vil de heller spare de til neste trener.
Noe som forsåvidt er noe logikk bak, uten at jeg tror på de ryktene.
Rekdal har vel kontrakt ut 2024 av det jeg har lest, men det er ikke bekreftet noen plass.
Det stemmer at Reka har kontrakt ut 2024. At det foreligger noen konspirasjon rundt hvor mye penger han får, pga et underliggende ønske om å kvitte seg med ham? Var litt samme stil da RBK henta inn en del unge, lovende spillere i en tid alle håpa på å få inn KK. På rbkweb var det en oppriktig tro på at det allerede var skjulte samtaler med KK, og at klubben hadde begynt å hente spillere som han ønsket.

Her er en gjennomgang av økonomisk status i RBK, og den er verre enn de fleste har trodd.
https://www.falkenkameratene.no/2023/03 ... pa-strek/
Merk også at RBK budsjetterer med underskudd også i 2023, og med over 30 mill høyere lønnskostnader enn Glimt.

Sånn sett er det jo mye mer fornuftig å la Reka prestere med de 10-12 andre spillerne han har henta inn det siste drøye året, enn la ham bruke et titalls millioner på flere.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

RBK-nytt:
Alle har trodd det var en klausul i kontrakten som gjorde at Reims måtte kjøpe Noah Holm for 30 mill om de ikke rykket ned. Denne informasjonen har vært gjentatt i "alle" medier siden i fjor sommer, og RBK har ikke gjort noe forsøk på å stoppe dette. Mange RBK-supportere har derfor, med iver, fulgt tabellen i Ligue 1 tett. Reims ligger på en fin 8.plass, men når det nærmer seg sesongslutt så viser det seg at det ikke er en slik klausul. Om Reims ivrer etter å betale den summen for en spiller som nesten ikke har spilt, og heller ikke scoret mål, gjenstår å se.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Pondus »

Det som er litt merkelig er at RBK budsjetterer med spillesalg rundt 35mill 2023. Det samme i 2022. Samtidig vet vi at Tengstedt er solgt for en totalsum på ca.120mill. Betyr det at de får betalingen for tengstedt fordelt i bolker eller en bevisst underbudsjettering. Et budsjett skal jo gjenspeile 2023 så godt som mulig. Inntekter som man vet med sikkerhet kommer i 2023 skal vel med? Underbudsjetterer man for å se "bedre" ut her? Ville vel stått med overskudd om Tengstedt salget ble tatt med.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Larsson »

Hva som er den konkrete forklaringen vet jeg ikke, men det er forholdsvis vanlig praksis å spre overgangssummen ut over antallet kontraktsår. Dette er, for de store klubbene ihf, gunstig med tanke på FFP - financial fair play. Derfor Chelsea slenger ut seks- og syvårskontrakter bla. Utnytter et lite hull i systemet.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Eliteserien 2023

Post by Sulliken »

Nå ble ikke Tengstedt solgt før etter nyttår, da.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Pondus »

Ja, jeg vet at Tengstedt ble solgt etter nyttår. Samtidig blir budsjettet lagt frem til årsmøtet som er i disse dager. Budsjettet kan vel korrigeres frem til da antar jeg. Uten at jeg skal påberope meg kunnskaper jeg ikke har på dette området.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Eliteserien 2023

Post by dani »

Det jeg leste om budsjettet for 2023, var at de lot budsjettet stå uten Tengstedt salget, da de ønsket å legge frem et budsjett som stod seg uten salget.

Dvs at inntekten vil bokføres i 2023, men at dette budsjettet var det de ville brukt, uavhengig av salget av Tengstedt.

Angående nedskriving over flere år, så er det vanlig at inntektene legges i det året de fås på. Verdinedskrivning på kjøpte spillere er noe annet.
Det Chelsea og andre klubber gjør er for å unngå FFP, det er ikke relevant for norske klubber.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Eliteserien 2023

Post by Los-Loco »

Har nytt meg igjennom målkavalkaden fra 2020. All sammenlikning med den sesongen blir helt håpløs, jeg vet, men det slår meg likevel hvor sykt mye større reportoar laget hadde på den siste tredjedelen den gang. Det ble scoret med langskudd på 30 meters frispark, det kom plutselige skudd fra utenfor 16 meteren, og det var angrep som endte med at ballen ble spasert i mål. Til og med en og annen corner scorte vi på den gang! Og det var en variasjon mellom ballbesittende, møysommelig oppbygde angrep og raske kontringer. Jeg tok meg til og med i å savne en spiller som Sammy Skytte - han turte i det minste å smelle av en avslutning i blant.

Vi er tippet som gullkandidat i år, og på papiret har vi en stall god nok for det. Men kampene så langt tyder på at det blir vanskelig. Håper jeg må bite i meg de ordene etter cupkampen i morgen!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 569 times
Been thanked: 646 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Nordlys »

Min hovedteori om 2020-sesongen er at kampene var mer åpne, vi møtte ikke parkerte busser hele tiden. Delvis fordi motstanderne manglet respekt, delvis fordi konteksten i kampene ikke la til rette for sånt type spill like ofte.

Veldig mange 2020-scoringer kommer etter at vi har fått brutt motstanderen i sitt oppbyggende angrepsspill hvor deres struktur er mer åpen og kontringsrommene er større. I 2022 så hadde vi også masse gjenvinninger, men det skjedde som regel med åtte-ni mann hos motstanderen bak ballen til enhver tid fordi vi vant ballen så fort tilbake etter at vi mister den at motstanderne ikke får tid til å flytte laget ut. Det er en god oppskrift for å dominere banespillet enda mer enn i 2020, men det er ikke en bedre oppskrift for å score mål fordi rommene forblir ekstremt trange til å spille seg gjennom. Gjenvinning mot en åpen, oppbyggende struktur er mye bedre for å skape sjanser rett og slett.

Har flere ganger tenkt at Glimt kunne profittert på å gi motstanderen litt bedre sjanser til å komme høyere med laget i perioder for å nettopp kunne få disse gunstige bruddene lengre unna mål med færre forsvarsspillere på større flater.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Knuta »

Ser at mange er opphengt i Glimt sine treningskamper. Ser at Molde tapte 1-0 for Hødd i dag. Noen dager etter at de tapte cupkampen mot Stabæk. Nå legger jeg ikke noe vekt i treningskamper verken for Molde eller Glimt. Brann ha hatt en bra preseason på samme måte som Viking i fjor. Legger heller ikke stor vekt på det. Som regel i Bergen er Brann alltid seriemestere i mars/april.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Eliteserien 2023

Post by Los-Loco »

Vet ikke om det er resultatene i trenings- og cupkampene som har bidratt, eller nyheten om at Nikita har returnert, men Norsk Tipping har justert oddsen på vinner av Eliteserien. Molde er ikke lenger favoritt alene med Glimt som nr 2, men har lik odds som serievinner med Bodø/Glimt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply