Eliteserien 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Novi »

De får kjøpe Salvesen fra oss da. Rekdal ville fått stjerne i boken om de fikk Salvesen billig fra oss og gjorde gull av vår "gråstein".
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

Jeg ser heller at han blir en suksess i Viking, men om RBK vil kjøpe ham for 10 mill etter vi er ferdig i Europa, kan vi vel nesten ikke si nei.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2023

Post by J I P »

Viking er lei av å snakke om Berisha selv om de på et halvt år ikke har klart å finne en god nok erstatter for han.
De må dermed stole på de spissene de har i stallen og prøve å få de utviklet videre:

https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15414510/
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Gvandreassen »

Ikke akkurat dårlige nyheter om Molde fortsetter å svekke troppen. Bud på Brynhildsen fra fransk hold:

https://www.tv2.no/sport/fotball/tv-2-e ... /15418893/
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Novi »

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-848991

Meningsløs sammenlikning av Brann og Glimt. Her ønsker man klikk fra norges nest største by, ser vi.

Saken med Brann må jo være og se på stallen som tok dem opp fra Obos, hvilke spillere det er, og hvor de kan forsterke med gratisspillere. Skal man sammenlikne med Glimt må det være og se på hva vi gjorde i 2018, hvilke spillere vi fant på andres benk for en billig penge som gav oss medalje(r).
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3479
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 600 times
Been thanked: 661 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Nordlys »

Skjønner ikke hvorfor ikke Molde går for Orban. Helt perfekt spiss i systemet deres og billigere enn Berisha. Pluss at potensialet er noe annet.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Gvandreassen »

Morten P imponerer igjen. Glimt har tjent pengene sine selv. At de visstnok ikke bryr seg om hva spillerne koster er reinspikka hyperbolisk bullshit. Tviler sterkt på at Andersen, Thomassen og resten gir blank f i kostnadene. Samtidig er det vel slik omtale en kan forvente fra den kanten.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Garrincha »

Det er da ikke den verste kommentaren jeg har lest av Morten P. Han setter ting riktignok på spissen, men at millioner går ut og spillere kommer inn i rekordtempo det er jo faktisk sant.

Men selvsagt bryr ledelsen i Glimt seg om hva det koster. Det han unnlater å si er at konkurransen om de beste spillerne er ekstremt stor for tiden og da er det klart at prisene også blir høyere.

Men han har helt rett i at det satses hardt i Glimt for øyeblikket.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Novi »

Er mer sammenlikningen med Brann som er helt løk.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Garrincha »

Hammarby har vistnok lagt inn et bud på 10 millioner kroner for August Mikkelsen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Novi »

Tengstedt bekreftet til Benfica, totalpakke på 120 mill. Greit nok at Botheim kom gratis og gikk for neste en slik sum, men Tengsted's historie syns jeg er villere. Verdistigningen er basert kun på prestasjoner en halv sesong i Eliteserien - det er ganske eksepsjonelt.
Una mas cerveza.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Gvandreassen »

Tror taperne her, overraskende nok, er RBK selv. Tengstedt fremstår i hvert fall for meg, som ikke akkurat har full oversikt over RBK sin høstsesong, som en av de største grunnene til at de klatret slik de gjorde. Misforstå meg rett, RBK har sikret seg en helt vill sum for en spiller de knapt har hatt. Men ikke fankern om de finner en spiller som er i nærheten av det nivået. Spent på hvordan RBK kommer til å se ut uten dansken.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Nordlys
Posts: 3479
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 600 times
Been thanked: 661 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Nordlys »

Det er bare ett spørsmål om tid før RBK kommer som ei kule bakfra for å gjeninnta tronen i norsk fotball, men jeg er enig med siste taler. For meg virka det som Tengstedt egenhendig bar RBK-laget til medalje. Det er noen av de målene han scoret som var helt sinnsyke og som ingen annen eliteserie-spiller hadde gjort. Trekker man fra disse scoringene så blir det mange færre poeng utav det.

Tengstedt har gitt Rekdal mye goodwill i Trondheim og det tror jeg bare er positivt for oss. Han er ikke en trener som får lagene sine til å prestere bedre enn spillermateriellet tilsier. For meg virker det som at Dorsin har begynt å sette sitt stempel på klubben og at han gjør det bra. I tillegg har de gjort en stor og nødvendig omveltning på styrerommet. Den dagen Reka er ferdig kommer jeg til å følge nøye med. Riktig trener inn da og de blir kjempeskumle.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Garrincha »

Det jeg har lurt mest på angående Tengstedt er hva den danske klubben tenkte på da de solgte han til RBK for 10 mill. :tenk
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Gvandreassen »

Jævlig godt spørsmål. Bare håper ikke vi stiller oss det samme etter mulig salg av Amundsen og Nordås...
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Eliteserien 2023

Post by JHA »

VIF har en venstre kantspiller på utgående kontrakt, hvis de er så gira på Amundsen så er det bare å legge han pluss litt penger i potten.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Garrincha »

Ja da kan vi absolutt vurdere saken litt nærmere. De prøver faktisk å selge han nå, men de ser vel for seg en utenlandsk klubb. Noen som vet om han også kan spille på høyresiden?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2857
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Gvandreassen »

Aldri i verden om vi får Sahraoui og cash. Tror de drømmer om store summer for den karen der, noe jeg ikke har vanskelig for å forstå. Enormt talent.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Garrincha »

Nei men VIF får Amundsen og cash kanskje?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

Sahraoui hadde vært like gøy som Mikkelsen. Sosiale medier hadde tatt fullstendig fyr. Og han er en som ville blitt solgt for en pen sum om et par sesonger.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Larsson »

Utopi å tro på Sahraoui, dessverre.
User avatar
Nordlys
Posts: 3479
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 600 times
Been thanked: 661 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Nordlys »

Problemet for Sahraoui er at han ikke har tiltrekt seg noe spesiell interesse ute. Cambuur har vært nevnt. Samme med noen kypriotiske lag samt tyrkiske middelhavsfarere. Har sannsynligvis med at han er såpass liten og spedbygd. Risikoprosjekt for utenlandske klubber.

Tror Glimt er vel så attraktive for Osame som disse lagene og om kontrakten løper mot slutten så kanskje..? Sitter uhørt langt inne for VIF å selge nasjonalt da.

Hadde vært en rå spiller å få inn. Anvendelig og kan spille kant og indreløper på begge sidene. Tror makspotensialet hans er på indreløper.
Forumets mest middelmådige ekspert.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Eliteserien 2023

Post by mortsto »

Begynner jo å bli vant med den nye tiden, men denne artikkelen fikk meg litt tilbake til modusen "is this real life?" som jeg hadde i 2020.

https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15419840/

"Jeg tror de sitter med lengsel i blikket og skulle ønske at det var dem, svarer TV 2s fotballekspert Yaw Amankwah, og trekker frem klubber som Vålerenga, Viking og Brann."

"Når man konkurrerer mot noen som økonomisk er større og har mer midler, må vi være smartere, sier Viking-direktør Eirik Bjørnø."

"Amankwah ser ikke bort fra at man kan ende opp med en situasjon der man har «de tre store»"

"– De neste årene vil de øvrige norske klubbene være sjanseløse i konkurransen mot RBK, Glimt om Molde når det gjelder spilleroverganger, ressurser og lønninger"
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Pondus »

Det har skjedd mye spektakulære overganger i ES på få år. Overganger med 10-12 gangen i profitt tror jeg vil være sjeldenhetene i fremtiden. Tenker spesielt på Fofana og Tengstedt. 2 salg til tross for stor profitt er typisk norsk i mine øyne - selge for tidlig... 2 spillere man kunne fått mere for ved å vente med tanke på de 2 klubbenes kampprogram fremover.

Er jo direkte komisk å lese Rekas uttalelser der han nesten nedvurderer Tengstedts rolle ved å si at de ikke selger seg fra gull. Tengstedt er en spiller som kunne havnet på 30 mål+ neste sesong og helt avgjørende i Europa. En av de få spillere RBK har med x-faktor. MEN vil dette være normen for scoutingarbeidet i RBK fremover vil de bli meget farlig og bygge cash fort. Både Tengstedt og Fofana er spektakulære spillere som har vist at de kan score mål uten å være så avhengig av spillere rundt seg.

Vi har nå kjøpt spillere også unge med meget stort potensiale fra en hylle som var utenkelig for få år siden. De er dyrere i innkjøp, men kan også selges for en mye høyere pris. Den enorme forskjellen er at nå ønsker slike spillere å komme til Glimt og at de samtidig signerer lengre kontrakter på 4-5 år. Dette gir oss tid til å utvikle dem og at de kan få noen år der de leverer. Før de eventuell selges. Solbakken- og Zinck situasjoner vil vi se mindre av I fremtiden.

Spillemarkedet er ikke lett. VIF driver å scoute i Afrika for å finne nye spillere. Selvfølgelig stort potensiale, men også dertil risiko. De driver aktivt å forsøke å selge Sahraoui i dette vinduet for å få noe igjen for han. Har kontrakt ut året

Mener vi har valgt en suveren strategi i dette vinduet. Gleder meg vilt til å se en Berg i kalasform nå når han har alt på plass med både familie og fotball. Denne balansen er enormt viktig for å lykkes og har enorme forventninger til han. Kaptein med stor K, noe jeg følte vi savnet når han var borte....
Veni
Posts: 460
Joined: Tue May 02, 2017 2:24 pm
Location: Bergen
Has thanked: 34 times
Been thanked: 61 times

Re: Eliteserien 2023

Post by Veni »

Rekdal kan også ha helt rett i sin analyse. Hvis Tengstedt nå fikk en maks sesong der alt klaffet med miljøskiftet, flyt og scoringer som gjorde at han landet på 15 scoringer på 14 kamper er dette vanskelig å gjenskape. Tengstedt vil da levere måltall som er mer beskjedne i en normal-sesong. Take the money and run!
Post Reply