Overgangsvinduet vinteren 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glenn P »

mortsto wrote: Mon Mar 06, 2023 3:59 pm Jeg synes det er rart at når andre spillere som ikke får det helt til, så forklares det med at det tar tid å venne seg til treningsmengder og spillestil. Og ofte stemmer det jo godt, med Hugo som beste eksempel. Men hvorfor får ikke Salvesen denne tålmodigheten? Er han virkelig så svak på trening?
Hugo kom jo ikke inn på samme måte som Salvesen, og hadde mye mer tid på seg å tilvenne seg. Så kan det vise seg at Hugos maksnivå rett og slett er skyhøyt.

Men ja, Salvesen har vel ikke tatt de nødvendige stegene for å "ta nivået", for han har jo scort mål før, og kommet til sjanser. Så kan man jo vri på det å si at kanskje han ikke passer i Glimts spillestil, som er å måtte bryte ned og tråkle seg fram. Blir jo spent å se en Berisha i Molde som styrer kamper. Han er jo best når han jager på toppen, og plager. I tillegg er Berisha en goalgetter, så får fort bra uttelling der, Molde.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Novi »

Blir i det hele tatt spennende og følge spissituasjonen i Glimt, Molde, Viking og RBK i år. Sistnevnte kommer nok best ut av det, skal være svært dårlig stilt der for at noen sier Tengstedt-salget ikke skulle funnet sted. Berisha tror jeg kommer til og levere som spiss, dog kanskje ikke opp til den summen de betalte. Salvesen kommer til og gi alt som vanlig, og det kan fort være nok for Viking (men de har vel hentet 2 andre spisser også...). Glimt er blindt avhengige av at Espejord er skadefri (liten sjans) eller at Pemi eller Nordås virkelig slår gjennom Botheim-style.

I sum tror jeg Glimt er dårligst stilt av de 4, hvertfall sett opp mot forventningene.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by mortsto »

Følger ikke helt resonnementet. At Tengstedt er en kanonhandel er en ting, men at RBK skal komme best ut av spiss-situasjonen kan jeg ikke forstå. De har brønnpisser Sæter, kjeksen Vecchia, overvektige Thorvaldsson og ubeskrevne Aga som heteste alternativ til spissplassen(e). Jeg er nysgjerrig på sistnevnte, men at de skal være bedre besatt enn Glimt og Molde? Tengstedt-salget er brukt til å betale gammel moro, og snakker du med hvem som helst i Trondheim, er største spørsmål hvordan hans målpoeng fra 2022 skal kunne erstattes.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Novi »

Nei, bedre satt utifra forutsetningene. Glimt har brukt rekordmye penger på overganger og re-signeringer siste året, for virkelig og bygge en slagkraftig tropp. Om vi ikke er topp 3 halveis uti ES og ute av Europa pga "manglende offensivt sluttprodukt" så er det mer skandale for oss. Dersom RBK fortsatt mangler en toppspiss så er det tålelig mtp størrelsen på Tengstedt-salget og forventningene til klubben (utenfor Kjernen, altså).
Una mas cerveza.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glenn P »

Novi wrote: Tue Mar 07, 2023 3:17 pm Glimt er blindt avhengige av at Espejord er skadefri (liten sjans) eller at Pemi eller Nordås virkelig slår gjennom Botheim-style.
Nja, Pemi kommer inn på ganske like premisser som Salvesen. Faris hadde et målpoeng per 120min i snitt i KBK, det er ikke noe "Botheim" over det. Nordås derimot er nærmere en "Botheim", med snitt på målpoeng hvert 210min for isklumpen lengre nord.

Ingen spillerkjøp er noen gang noen garanti for hverken målpoeng eller rent/renere bur.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Novi »

Nettopp. Inn mot 2020 og ingen forventninger ville ikke det vært noe problem. Men slik Glimt nå har satset sitter man igjen med litt vel mye risiko på spissplass. Botheim kom også med dårlige tall, men slo veldig gjennom tross det. Er jo litt som og tro på nissen at man får den effekten igjen. Sier ikke Salvesen-salger har mye effekt der, men mer logistikken bak og jakte en spiller over lang tid som så faller rett gjennom. God læring, får man håpe.
Una mas cerveza.
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Alexkid »

Glimt har ikke spiss som er i nærheten av Berisha. Bare Pellegrino og Mvuka som er gode nok på kantene. Skader og karantener vil komme uansett. Sørlie/Nino er ikke godt nok for gullet i 2023. Burde kjøpt en spiss man vet leverer og fått en kant av klasse noe man har råd til. Ingen lag er i nærheten av Molde. Avstanden opp blir svær tror jeg. Lett match for Erling Moes menn.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5566
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by poteten »

Om du spør Godset-supportere, så er de veldig fornøyd med å cashe inn så mye penger på en såpass håpløs spiss som Salvesen. Altså, han hadde en god sesong i Drammen. Utover det bommet han på mål som om han var blind.
Kritisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by mortsto »

Det er jo ofte sånne vi «får skikk på». Han hadde jo bedre scoringssnitt enn det Espejord og Junker hadde før de kom til oss.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glenn P »

Innså vel at det ikke var skikk å få på rimelig tid.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Knuta »

Alltid en risiko sport å kjøpe spillere som har vært langtidskadet. Her håpet man å få spilleren han var før skaden og kunne utvikle han til et topprodukt. Dessverre denne gang gikk det ikke. Tror KK og teamet rundt har bedre kunnskap om Salvesen og ser potensialet. Vel tøft av Salvesen å prøve litt mer, men det gikk ikke, men en god bonus for 2022 fikk han før han gikk til Viking.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Los-Loco »

Skal jeg tippe så tror jeg Salvesen kommer til å gjøre det bra i Viking. Problemet hans er nok mer mismatch mellom den typen spiller han er og slik Glimt liker å spille/blir tvunget til å spille. Vil tro han kommer mer til sin rett som bakromsspiss mot lag som velger å presse høyt. Utfordringen for Glimtspisser er at motstanderne legger seg/blir spilt veldig lavt, og forsvarer seg mot langsomt oppbygde angrep. Det blir veldig trangt for en spiss å være alene på midten framme mot tre midtstoppere og et par defensive midtbanespillere i sirkel rundt seg. Kontringslaget Glimt er jo i stor grad borte, og det gjør selvsagt noe med spissrollen. Selv kunne jeg nok ønsket meg at vi kunne tørre å spille på oss press for å utnytte bakrom i større grad. Men det er altså kun en vurdering fra meg som sofamanager.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Knuta »

Enig Los-Loco. Det var først tidlig i 2022 at lagene endret kampplan når de møtte Glimt. I 2020-2021 da både Junker, Philip og Botheim fikk boltre seg var det mye mer åpne kamper, med kontringsspill, stadige innlegg så da hadde Glimt sine spisser og indreløpere et helt annet utgangspunkt enn de har i dag. Derfor må Glimt terpe på andre typer avslutnigsegenskaper. Derfor også ikke relevant å sammenligne Botheim f.eks med dagens spisser.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by dani »

Jeg kan forresten melde om at Frode T. er/var i Danmark. Ryktes at det er en keeper, uten at jeg vet noe mer konkret.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Nordlys »

https://www.tv2.no/sport/fotball/dette- ... /15559662/

Amund Lutnæs ex-Discovery og nå i TV2 har laget en topp ti-liste over de største talentene i OBOS-ligaen. Han bar jo hele Discoverys dekning av divisjonen i fjor så han har nok grei oversikt. Registrerer at Syver Skeide kommer på andreplass på lista. Da må vi jo bare kjøpe førsteplassen også!
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Nordlys »

Det eneste laget mangler nå i tillegg til en god keeper nummer to er en ung utfordrer til Pellegrino.

Topi Keskinen i HJK er en kloning av Ola Solbakken, bare med høyre som sterkeste fot i stedet for venstre. Hurtig, atletisk, høyreist, god 1 mot 1 og scorer mye mål. Ville gitt en helt annen dynamikk enn Pelle når vi har behov for det og har gjennombruddskraft på internasjonalt nivå. Vil sannsynligvis kunne selges for mye om noen år også.

Video: https://m.youtube.com/watch?v=sjJOHF71OC0
Forumets mest middelmådige ekspert.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Pondus »

Er ikke Sørensen et alternativ for Pelle istedenfor å flytte Mvuka over når Pelle byttes ut? Synes han viser god teknikk og gjennombruddskraft. I tillegg virker han villig til å ta løpene i bakrom ned mot linja.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Nordlys »

Han er jo et alternativ, men han er jo ikke noen fullblods kantspiller. Keskinen kan bli landslagsspiller for Finland og ta steget til en stor liga på sikt.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by gavharr »

Keskinen har vel RBK snust på, men han signerte visst for HJK for 2 måneder siden, så da blir han dyr å hente.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Nordlys »

Ser Dennis Johnsen er litt inn og ut av laget i Venezia i Serie B. Han var jo spådd en lysende fremtid i Ajax og leverte tidvis sterkt i Serie A i fjor, men det ble for ustabile prestasjoner. Han har masse x-faktor i fart og dribleferdigheter. Kunne en Glimt-overgang vært med på å ta han nærmere å få ut potensialet sitt? Tror det kunne blitt en veldig god match.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Alexkid »

Bra Spiller Dennis Johnsen! Absolutt. Offensivt er Glimt tynne synes jeg. Ingen spiss som vet hvor målet står og på vingene er vi avhengige av å være skadefri for å være konkurransedyktig dersom vi sikter på en toppplassering. Mvuka forlater om 4 mnd eller noe og leverer litt ustabilt. Kan da ikke mene frontrioen skal holde til Gullet?
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Crazy horse »

Da har jeg hørt rykter om at en kjenning er tilbake som keeper i Glimt snart. Måtte det bare være sant.
Fotball er nesten alltid morsomt
Beloki
Posts: 112
Joined: Sun May 01, 2022 5:29 pm
Has thanked: 36 times
Been thanked: 17 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Beloki »

Ricardo? Jeg håper egentlig ikke det blir han. Er for dyr om de skal ha 10 mill for ham.
Last edited by Boombadila on Sun Mar 19, 2023 9:03 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av overstående innlegg
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Kesseboy »

Det Lund klarte å tulle til på 1-3 i går, føler jeg Ricardo også kunne klart.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Crazy horse »

Nja.... nærmere i tid enn så. Men det gjenstår å se om det stemmer. Tar ingenting for gitt.
Fotball er nesten alltid morsomt
Post Reply