UEFA-Koeffisient for Norge

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

PS! Jeg er ikke Glimt-supporter og jeg har ikke lest betingelsene for å ha bruker på dette forumet. Hvis det er et krav om at jeg må være glad i Glimt kan dere kaste meg ut :lol:
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Sulliken »

Hvorfor er det så lite sannsynlig at årets Champions League-vinner kvalifiserer seg til Europa League? Faller det punktet bort hvis de kvalifiserer seg til Champions League?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Sulliken »

Det er ikke et krav å heie på Glimt for å bruker her. Det er oppførsel som gjelder.
Tror du er ganske trygg :lol:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Vix
Posts: 764
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 126 times
Been thanked: 122 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Vix »

Sulliken wrote: Thu Mar 09, 2023 9:16 pm Hvorfor er det så lite sannsynlig at årets Champions League-vinner kvalifiserer seg til Europa League? Faller det punktet bort hvis de kvalifiserer seg til Champions League?
Det må være akkurat det; de må kvalifisere seg for Europa League men ikke Champions League. Da falt mitt eget eksempel bort, og i grunnen syntes jeg jo det hørtes litt merkelig ut at årets Champions League -vinner IKKE skulle kvalifisere seg for neste år gjennom hjemlig liga.

GuestGuest, hyggelig å ha deg her.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Sulliken wrote: Thu Mar 09, 2023 9:16 pm Hvorfor er det så lite sannsynlig at årets Champions League-vinner kvalifiserer seg til Europa League? Faller det punktet bort hvis de kvalifiserer seg til Champions League?
Jeg ser at Vix svarte godt på spørsmålet ditt. Men nå har jeg skrevet dette, så da publiserer jeg likevel:

Punktet faller dessverre bort hvis UCL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig spill.

Sjansen er i den størrelsesordenen fordi UCL-vinnere ofte kvalifiserer seg til UCL i stedet for UEL i hjemlig liga.
For eksempel: Hvis Bayern München vinner UCL så vil dem veldig sannsynlig ende topp 4 i Tyskland. Det gir dem da UCL i stedet for UEL.

Jeg kan forklare hvorfor kun UEL på UCL-vinner er godt nok for at punktet skal inntreffe.

Hvis en UCL-mester kvalifiserer seg til UEL gjennom hjemlig spill så vil det være en ledig plass i UEL. Denne plassen refordeles blant klubber i UEL/UECL kvalik.

På den andre siden, hvis UCL-mester kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig spill så vil det være en ledig plass i UCL. Den plassen refordeles blant klubber i UCL kvalik.

---------------------------------------------------------

En rettelse til kommentaren jeg skrev.
GuestGuest wrote: Thu Mar 09, 2023 9:09 pm -Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga.
Det trenger ikke være hjemlig liga. Hjemlig cup er også innafor. Basel er en klubb man kan ha i kikkerten angående dette. Sveitsist cupvinner går inn i 🟠UEL playoff.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10476
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by MhepA »

Knuta wrote: Thu Mar 09, 2023 12:59 pm Stadige nye tolkninger så er det rart man blir forvirret. Det jeg har forstått er at vinneren av årets Conf L må være kvalifisert til minst EL for sitt land i 2023/24. derfor har jeg listet opp lag. Men det med topp 12 er helt ukjent for meg.
Det baserer jeg på hvilke land som får et lag automatisk til EL-playoff, og det er kun land på topp 12. Så er det flere lag som er fra disse landene, men flere lag ligger fryktelig dårlig ann i sin hjemlige liga.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

GuestGuest wrote: Thu Mar 09, 2023 9:09 pm -Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga: ~22,2%
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga: 54,3%
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL* gjennom hjemlig liga: ~5%
Sannsynlighetene for de ulike scenarioene har falt betraktelig etter at åttendelsfinalene ble ferdigspilt.

Nå ser det slik ut:

-Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga: 6,6%
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga: ~39%
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL* gjennom hjemlig liga: ~4%

Grunnen til at tallene har falt handler mye om at Lazio, Villarreal og Arsenal røk ut.

Tallene er igjen basert på verdier som er tilsendt av @henrikdgb på Twitter.

Forvent at sannsynlighetene endrer seg etter at trekningene av kvartfinalene er unnagjort.
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga: 6,6%
Denne må vel være mer enn 6,6%. Eller er jeg helt på villspor.
Tenker da på Bayern M, Manc C, Inter, Real M osv.
I tillegg selv om Arsenal røyk ut så vil jo Porto også antakeligvis oppfylle krav 2. Kan ikke se at det utgjør noen forskjell
OTH
Posts: 2270
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by OTH »

Knuta: UECL er vel Conference League, så de mener vel at det bare er 6,6% sjans at vinner av denne turneringen greier å kvalifisere seg til minst Playoff Europa League eller Champions League.
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Da synes jeg man må spesifisere dette. F .eks skrive Champ L, Europa L, Conf L. UECL kan jo bety Uefa European Champions L. UCL kan også tydes som Uefa Conference L. Jeg er alltid opptatt av enkelt språk og ikke utvetydige forkortelser.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by mortsto »

Det er den offisielle forkortelsen, og det er nok en lang vei å gå for å få UEFA til å endre til mer "klarspråk".
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Jeg er enig i at forkortelsen er lett å misforstå. Det burde vært enklere og dere kan bruke hva dere vil.

Forkortelsene UCL, UEL og UECL er akronym av de offisielle navnene på turneringene:
UCL: UEFA Champion League
UEL: UEFA Europa League
UECL: UEFA Europa Conference League

Jeg legger også ved forklaringen på disse forkortelsene:
Q1: 1. kvalikrunde
Q2: 2. kvalikrunde
Q3: 3. kvalikrunde
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL* gjennom hjemlig liga: ~5%

Bare et spørsmål rundt denne formuleringen. Må vel være minst til UEL gjennom hjemlig liga. Hvis UCL-vinner kvalifiserer seg til UCL i hjemlig liga må vel det også være en option.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Godt spørsmål. Dessverre er det kun UEL (og UEL playoff, glemte å tenke på UEL playoff).

Hvis årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UCL vil klubben ha to UCL-plasser. En klubb kan ikke ha to Europa-plasser, derfor blir den ene refordelt blant klubber som er i UCL kvalik (hjemlige seriemestere).

Hvis årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL vil klubben ha en UCL-plass og en UEL-plass. Klubben tar derfor UCL-plassen selv og UEL plassen refordeles blant cupmestere.

Var dette forståelig?
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

GuestGuest wrote: Fri Mar 17, 2023 8:44 am -Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga: 6,6%
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga: ~39%
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL* gjennom hjemlig liga: ~4%
Her er oppdaterte sannsynligheter etter kvartfinale-trekningene:

-Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga: 6,5%
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga: 40%
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL eller UEL playoff gjennom hjemlig liga: ~4%

Nesten ingen endringer med andre ord.

Vi bør håpe på at disse vinner de ulike turneringene:
UECL: Fiorentina og Basel
UEL: Roma, United og Feyenoord
UCL: AC Milan, Inter og Chelsea
Glenn P
Posts: 2834
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Glenn P »

Molde ute av cupen, så nå må Glimt vinne NM for å ta den Europaligaplassen. Kan bli artig!
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

GuestGuest wrote: Fri Mar 17, 2023 5:40 pm Godt spørsmål. Dessverre er det kun UEL (og UEL playoff, glemte å tenke på UEL playoff).

Hvis årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UCL vil klubben ha to UCL-plasser. En klubb kan ikke ha to Europa-plasser, derfor blir den ene refordelt blant klubber som er i UCL kvalik (hjemlige seriemestere).
Denne forstod jeg ikke. I England går 4 lag til UCL og 1 lag til UEL. Vinner f.eks ManC UCL vil England få lag 5 i serien til UCL kval.
AZ Alkmaar er vel det beste kortet Glimt kan håpe på i UECL.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Det jeg mener er at vinneren av UCL får spille UCL gruppespill neste sesong. Klubben er altså garantert UCL.

Hvis klubben også havner innenfor for eksempel topp 4 i England vil klubben ha dobbel grunn til å spille UCL. Derfor benyttes kun den ene UCL-plassen av klubben selv.

Den andre plassen går til ukrainsk seriemester som i utgangspunktet hadde startet i UCL playoff.
Deretter får sveitsisk mester (som i utgangspunktet hadde startet i UCL Q3) UCL playoff-plassen til den ukrainske seriemesteren.
osv...

England vil etter alt å dømme ikke ha 5 UCL-plasser dersom Manchester City vinner UCL. Dette fordi Manchester City kommer til å ende topp 4.

Når jeg ser nå er jeg enig i at AZ Alkmaar er et godt kort. Der holder det at dem ender topp 2 i ligaen. Dem er dessverre ute av cupen.
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga: ~39%

Feyenoord ser ut som de vinner ligaen i Nederland og kan godt vinne UEL. Vi får se på torsdag når de møter Roma.
Roma kan også oppnå begge kriteriene. Er nå på 4 plass i serie-A.
Union-saint-gilloise kan også både vinne serien og UEL. Møter Leverkusen.
Man U kan også klare UCL for England og også vinne UEL. Møter Sevilla.
Men viktigst av alt er at Glimt slår LSK.
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL* gjennom hjemlig liga
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga.

Disse 2 formuleringene har svirret rundt i dette forumet. . Er begge riktige eller er det kun UEL* som er riktig?.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Den nederste formuleringen skrev jeg en gang med et uhell på Twitter. Beklager det.

Det er derfor kun den øverste som er riktig :D

...men etter nye avsløringer av @dpnina10 på Twitter (https://twitter.com/fotcalc/status/1644 ... 02723?s=20), er det dette som er de 3 korrekte punktene:

-Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller spiller i en hvilken som helst del av UCL.
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL/UCL Q3/UEL/UEL playoff.
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL/UCL Q3.

En sannsynlighetsberegning fra i dag tidlig av @HenrikDGB på Twitter viser at det er 66% sannsynlig at minst ett av punktene innfris. Jeg kan komme med en ny sannsynlighets-oppdatering etter at morgendagens Europakamper er ferdigspilt.
Knuta
Posts: 10042
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 336 times
Been thanked: 452 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Takk for det. Så ut fra det jeg leser og undersøker er det punkt 2 som er mest sannsynlig.
Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL/UCL Q3/UEL/UEL playoff
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Det stemmer. Det er langt mer sannsynlig enn de andre punktene.

I UECL (hvor våre odds er dårlige) bør vi håpe at Fiorentina eller Basel vinner. Fiorentina vil antagelig være finalist i Coppa Italia (hvor vinneren får UEL gruppespill). I Sveits holder 3. plass mest sannsynlig til UEL playoff. Basel er ett poeng bak tredjeplass, men det er mange lag om jernet. AZ er heller ingen elendig kandidat.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Ny sannsynlighetsoppdatering etter gårsdagen sier 71% for at minst et av punktene innfris.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

I UEL har jeg satt opp en prioriterings-liste hvor lagene er rangert etter nåværende ønskede UEL-mestere. Dette er listen min sortert fra best til verst:

1. Feyenoord (fantastisk)
2. Manchester United (fantastisk)
3. Sporting (fantastisk)
4. AS Roma (veldig bra)
5. Leverkusen (OK+)
6. Juventus (dårlig)
7. Union Saint-Gilloise (veldig dårlig)
8. Sevilla (elendig)

Union SG er på 2. plass i belgisk liga, men jeg har dem såpass langt nede på listen fordi 3. plass er (om heldig) det eneste som kan føre til at norsk cupvinner starter i UEL Q3.
Post Reply