UEFA-Koeffisient for Norge

Moderators: Sulliken, Larsen

Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Glenn P »

Tenker vi kan prøve å ha en liten tråd om UEFA-Koeffisienten, og hvordan Norge kan ta flere plasser i E-cup osv.

Så kan man tidlig nevne at det er forskjell på nasjonspoeng og klubbpoeng. Dvs. Glimt til nå før returkampen mot Lech har tatt 8,5 siden Klaksvik. Dette deles på 4, siden det er antall klubber Norge hadde kvalifisert. Så Glimt har tjent 2,125 til Norges pott for 22/23 som er på 5.750 når vi inkluderer Molde, LSK og Vikings poeng. Danmark og Ukraina hadde fem kvalifiserte lag. Så en seier/uavgjort for de nasjonene deles på fem.

Image

Klubben som havner på 15.plass får to lag til CL kvalik, ett til Europaliga (NM-vinner), og to til Conference. Den nye plassen Norge eventuelt får blir gjeldende fra 24/25-sesongen, så til sommeren har Norge fortsatt kun fire lag med siden det ble en 17.plass. Er ikke helt sikker på om det nye systemet fra 24/25 vil ha noe særlig å si for hvor mange plasser nasjoner får, det er vel heller flere plasser på de best rangerte. Men det er en annen diskusjon.

Et par nyttige kilder:
https://www.fotcalc.com/country-coefficients Norsk fyr som skriver mye bra og har stålkontroll på tall
https://twitter.com/fotcalc Sveitsisk fyr, er litt om Sveitsisk fotball også, men mye om koeffisient sidem de konkurrerer mot Norge
https://swissfootballdata.com/2021/08/1 ... e_updates/
https://www.football-coefficient.eu/
Kan prøve å oppdatere denne posten etterhvert som det kommer info som er kjekk å ha samla.
Last edited by Sulliken on Mon Feb 20, 2023 2:27 pm, edited 1 time in total.
Reason: La til en nyttig side til.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Glenn P »

På bildet over så er status slik at Norge får 0.250 for uavgjort, og 0.500 for seier. Uavgjort teller kun som uavgjort mot Lech om det er etter ekstraomganger, straffevinneren får ikke noe ekstra.

Vinner Glimt mot Lech (+0.500), og Basel spiller uavgjort (+0.250), er Norge forbi begge Sveits og Tjekkia. Norge er forsåvidt forbi Tjekkia om det blir uavjort og taper på straffer mot Lech...

De Ukrainske lagene får 0.400 for seier, og 0.200 for uavgjort, så det er to veldig spennende kamper å følge.

Tyrkia og Danmark er vel to nasjoner Norge i teorien kan blandes inn med, men Midtgylland skal gjøre det veldig bra for å få det til, og Tyrkias fire bidrag svikte monumentalt.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Flott tråd.

Jeg har sett litt nærmere på hvilke Midtjylland prestasjoner som drar Danmark forbi Norge. Dem er ikke så langt unna som man skulle tro.

Danmark har tjent 5,900 poeng så langt denne sesongen, hvorav Midtjylland står bak 2,000:
Image

Danmark er 1,175 poeng bak oss. Det betyr at de danske ulvene totalt trenger 3,175 for å utligne oss.

Den enkleste måten Midtjylland kan greie det på er ved å vinne to kamper + spille kvartfinale:
Image

Med andre ord er danskene kun to (viktige) seiere bak oss slik rangeringen står nå.

Men hva om Glimt spiller uavgjort mot Kristoffer Veldes mannskap på torsdag? Da er Danmark i utgangspunktet 1,425 poeng bak oss. FCM trenger da 3,425 totalt.

Den enkleste måten FCM tar oss igjen på da er ved å vinne tre flere kamper:
Image

...eventuelt to seiere + to uavgjort.

Til slutt kan vi se på hva Jyllands-guttene må stelle i stand dersom Glimt vinner i Poznań. Gapet opp til Norge er da i utgangspunktet 1,675 og FCM trenger 3,675 totalt.

Det betyr 3 seiere + 1 uavgjort:
Image
...eventuelt en kronglete vei til semifinalene:
Image

Denne kommentaren var en lite sidespor i kampen om topp 15 i og med at Danmark ikke er vår hovedkonkurrent. Men forhåpentligvis gir det et klart bilde på hva som spesifikt må til for at rødpølsene passerer deres forbilde, Norge.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Glenn P »

Jeg nevnte Danmark, og de kan absolutt ta Norge igjen, så det er rett tråd ;) Man kan jo omså diskutere flere år framover, er ikke tenkt kun for denne kampen om 15.

Sulliken, jeg får ikke redigert post 1 eller 2? Ser noen skrivefeil, og mulig endre en setning eller to :D
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Sulliken »

Redigeringsmuligheten forsvant for vanlige brukere etter forrige oppdatering. Sorry, men sånn er det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Sulliken »

Men jeg mener å huske at det er til inngangen av sesongen som tells, dvs, at i fjor fikk Norge 1 lag til CL-kvalik og 3 til UCL pga 17 plass. Siden Norge er på 15 inn til norsk 2023-sesong, så vil vinner og 2 plass 2023 gå inn i CL kvalik til CL-sesongen 24/25. Det var det han karen fra Footcalc hele tiden poengterte, i allefall.

https://www.football-coefficient.eu/country/20-norway/ Scroll litt ned på siden her så ser dere dette:


Image

For nå er det et nytt år, og koeffisientpoengene vi tjener nå vil ikke gjelde før sesongen etter der igjen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Glenn P »

Er det ikke 17.plassen Norge fikk "Mai2022" som gav de plassene "juli 2023"? Så der Norge er "mai 2023" er den plassen som teller "juli 2024"? Vi sier vel det samme?
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Glenn P wrote: Mon Feb 20, 2023 7:59 pm Er det ikke 17.plassen Norge fikk "Mai2022" som gav de plassene "juli 2023"? Så der Norge er "mai 2023" er den plassen som teller "juli 2024"? Vi sier vel det samme?
Det stemmer det du skriver.

Vi kjemper nå om antallet norske klubber som skal spille i Europa i 24/25 sesongen. De fleste landene vet allerede hvor mange klubber de får i 24/25 sesongen, men siden vi befinner oss i "kampen om topp 15" så er vi blant få andre land som enda ikke vet klubb-antallet sitt for den sesongen.

Dette får du en bekreftelse på her:
Image
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Novi »

Ser TV2 skriver følgende:

16. plass gir den norske serievinneren plass i 2. kvalikrunde (Q2) i Champions League. Cupvinneren får plass i 1. kvalikrunde (Q1) i Europaligaen, mens nummer to og tre i serien spiller kvalik (Q2) til Conference League i 2024/25-sesongen.

Fiffig at å vinne cup'en er bedre enn å bli nummer 2 i serien. Det BØR jo gjøre til at klubbene legger mer vekt på cup'en enn hva som har vært tilfelle siste årene.
Una mas cerveza.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Los-Loco »

Er vel å banne i kirka, men på en måte synes jeg det er greit at vi ikke har sykt mange europaplasser. Europakamper som bonus for femteplass i serien? Det føles litt i overkant bra betalt ut.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by mortsto »

Det vil være gull for Norge å få flere plasser. I et år hvor jeg er ganske sikker på at vi tar gull eller sølv, kan det føles som om vi slipper innpå de konkurrentene vi har bak oss. Men det vil komme motbakker etter hvert, og jeg tenker det er fint å få muligheten til e-cup om vi skulle ramle ned på fjerde eller femteplass om noen år.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by mortsto »

Hvis https://kassiesa.net/uefa/data/method5/trank2023.html og https://www.fotcalc.com/prize-money-calculator stemmer, så har Glimt fått drøye 100 millioner i prispenger denne e-cupsesongen mot drøye 80 millioner sist sesong. Når det gjelder rankingpoeng ble det ganske labert. Tre poeng mot fjorårets 15. Da vi røyk mot AC Milan i tredje runde for to sesonger siden, ble vi belønna med to poeng. Jeg synes det er merkelig at det ikke gir større gevinst å kvalifisere til gruppespill i en bedre turnering.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Glenn P »

Syns det er greit at det å bare delta i GS i EL eller Conference ikke skal være noe mer. Du har jo seks sjanser der å få poeng, og har potensielt fått en del fra kvalikkampene. Det er 4p (delt på antall nasjoner) for å delta i Champions League da.

Molde har jo henta 9p, Glimt 8,5p i 22/23-sesongen. Så det er bedre tjent å spille i Conference, poengmessig. Molde kom i tillegg inn en runde senere enn Glimt, så de har vel spilt fire kamper færre. Samme skjedde med Glimt i fjor hvor det var enklere motstand i CSKA og Zorya enn Zürich og PSV. Så får den økonomigreia være en annen diskusjon, men kompenserer kanskje noe.

Uansett fantastisk kjedelig at Norge ender 0.050 bak Tsjekkia.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Sulliken »

Fotcalc har fasiten på norske Europaplasser med alle hvisomatte-variablene:
Vår 17. plass fra etter 21/22 sesongen pluss russisk utestengelse gjør at cupvinneren vår minst oppgraderes til 🟢#UECL Q3.

Men det stopper ikke nødvendigvis der. Dersom minst en av punktene nedenfor innfris så får cupvinneren vår starte i 🟠#UEL Q3 i stedet:

-Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga.
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga.
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga.


Det er omtrent 70% sjanse for at minst en av punktene ovenfor inntreffer.
Dersom alle punktene inntreffer (omtrent 0,5% sjanse) starter cupvinneren vår i 🟠#UEL playoff.
https://twitter.com/fotcalc/status/1631583964455489536

Så er det vel sånn at hvis Molde vinner cupen, så er det serietoer, altså oss, som drar nytte av dette.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Synes det er litt vanskelig å følge med for en stakkars sjel. Men for å komme til EuropaLeauge kval er det følgende:
1. Russland fortsatt ute
2. Norge minst nr 17 på Uefa liste
3. Vinner av årets Conference leauge er kvalifisert til Champ L eller Europa L gjennom landets serie 2022/2023.
4. Glimt vinner cupen, eller Molde vinner cupen.

Er der så andre kriterier jeg ikke har fått med meg??.
Det største hinder tror jeg blir punkt 3.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by mortsto »

Hva skjer hvis Molde, Glimt eller RBK vinner cupfinalen mot et lag som ikke har kvalifisert seg til e-cup gjennom serie? Vil tapende finalist få plassen, eller går den til fjerdeplass i serien 2022?
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

4 plassen i serien går alltid foran tapende cup finalist. Regelen har ble endret for noen år siden.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Under punkt 3 i forrige innlegg. Følgende av gjenstående lag kan oppfylle kriterier dersom de vinner Conf L.
Lanarca, Sheriff Tiraspol, Slovan Bratislava, Lech Pozdan, Gent, AZ Alkmaar, Lazio.
I grenseland men kan bli dersom god avslutning på sesongen:
Anderlech, Villareal, Nice, Basel.
Av alle de jeg nevner vil jeg si Nice og Villareal, Lazio, AZ Alkmaar peker seg ut som mulige vinner av Conf L.
Her er det bare å følge med i serieinnspurten.
Men i det store og hele tror jeg det blir vanskelig at punkt 3 blir oppfylt.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Sulliken »

Så realistisk sett så er det beste vi kan håpe på (om vi eller Molde vinner cupen) er Q3 Europa league, da. GUD forby om bartene vinner cupen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Vix »

Men har ikke Knuta tatt med bare en tredjedel av mulighetene i sitt punkt 3? Holder det ikke at årets Champions League -vinner kvalifiserer seg til neste års Champions League gjennom egen liga? Fotcalc sier 70% mulighet for dette scenariet med Europa League Q3 til norsk cupvinner. Jeg regner det for mindre enn 70% sikkert at Molde eller Glimt vinner cupen, selv om Molde riktignok har en relativt lett vei til finalen, da.
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Derfor spør jeg om det er noe jeg ikke har fått med meg. Fint med innspill. Regner det som veldig stor sannsynlighet at Glimt/Molde vinner cupen. Spesielt for Glimt som vet at cupen må prioriteres i vår.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Sulliken »

Sjansen er stor for at det blir Q3 Europa Liga. I stedet for Q3 Conference League.
Da må en av de kriteriene listet opp av fotcalc slå inn. Så for eksempel: Hvis vinneren av Champions League kvalifiserer seg på nytt til Champions League igjennom egen liga, så er det nok.

For å få Playoff Europa Liga, og garantert gruppespill så må alle kriterier slå inn.
I tillegg til det over:
-Europa League vinner kvaller til Champions League.
-Conference League vinner kvaller til Champions League, eller minst Playoff til Europa League.

Og det er det siste punktet som vel er den store baugen for å få Playoff Europa League i stedet for Q3 Europa league.

Da tror jeg at jeg har forstått det riktig.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by MhepA »

Ja, hvordan skal man få det. Da må jo vinneren av Conference League være fra landene på topp 12, om jeg ikke forstår det helt feil.

Og da snakker vi altså om Basaksehir, Sivasspor, Gent, Anderlecht, OGC Nice, Fiorentina, Villarreal og West Ham.
Av disse lagene ligger vel kun Basaksehir, Villarreal, Gent og Nice ann til å kunne nå denne EL-playoffplassen eller bedre.

West Ham er langt unna å kvalifisere seg fra PL, Fiorentina greier det ikke i Serie A, Sivasspor greier det ikke i tyrkisk liga og Anderlecht ligger langt bak i Jupiler Pro League.

Så da er det fire lag vi må lite vår tillit til. Vil ikke akkurat si at oddsen er på vår side der. Spesielt siden to av lagene møtes allerede i dagens runde. Vi kan maksimalt få ut tre lag i kvartfinalen.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10029
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by Knuta »

Stadige nye tolkninger så er det rart man blir forvirret. Det jeg har forstått er at vinneren av årets Conf L må være kvalifisert til minst EL for sitt land i 2023/24. derfor har jeg listet opp lag. Men det med topp 12 er helt ukjent for meg.
User avatar
GuestGuest
Posts: 48
Joined: Wed Mar 23, 2022 10:22 am
Has thanked: 29 times
Been thanked: 43 times
Contact:

Re: UEFA-Koeffisient for Norge

Post by GuestGuest »

Hei. Det er jeg som er fotcalc på twitter. Jeg skal prøve å forklare det hele for dere.

Vi endte på 17. plass etter 21/22 sesongen. Det ville i utgangspunktet gjort at norsk cupvinner starter i UECL (Conference League) Q2. Men fordi Russland kommer til å bli utestengt vil cupvinneren vår bli flyttet opp til 🟢UECL Q3 i stedet. 🟢UECL Q3 er altså minimum for vår cupvinner.

Men hvordan kan Glimt få denne cupvinnerplassen?

- Det skjer dersom Glimt eller Molde vinner cupen.

For at Glimt minst skal starte i UECL Q3 er det altså et kriterium at Glimt/Molde vinner cupen 2022.

På Twitter har jeg flere ganger skrevet at den norske cupvinneren kan starte i 🟠UEL Q3/playoff i stedet for 🟢UECL Q3.
For at dette skal skje må vi ta en titt på disse tre punktene:

-Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga.
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga.
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL* gjennom hjemlig liga.

Slik jeg har forstått det:

Dersom 1 av punktene ovenfor inntreffer så starter norsk cupvinner i 🟠UEL Q3.
Dersom 3 (alle) av punktene ovenfor inntreffer så starter norsk cupvinner i 🟠UEL playff.

Her er sannsynlighetene for at hvert av de tre punktene innfris:

-Årets 🟢#UECL-vinner kvalifiserer seg til minst UEL playoff eller UCL gjennom hjemlig liga: ~22,2%
-Årets 🟠#UEL-vinner kvalifiserer seg til UCL gjennom hjemlig liga: 54,3%
-Årets 🔵#UCL-vinner kvalifiserer seg til UEL* gjennom hjemlig liga: ~5%

@HenrikDGB på Twitter sendte meg noen av de nevnte og lignende sannsynligheter på tirsdag. Sannsynlighetene over er basert på dem.

Med litt matte finner man ut at det er omtrent 66% sannsynlighet for at et av punktene inntreffer og omtrent 0,6% for at alle tre inntreffer.

Som en oppsumering har den norske cupvinneren 66% sannsynlighet for å spille 🟠UEL Q3 og 0,6% sannsynlighet for å spille 🟠UEL playoff.

Vær snill å still oppfølgingsspørsmål hvis det er noe jeg bør forklare bedre eller lignende.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*På Twitter skrev jeg med et uhell UCL her i stedet for UEL. UEL er det riktige og jeg la inn en kommentar om det (https://twitter.com/fotcalc/status/1631 ... 20097?s=20).
Post Reply