Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Joda. Men det er et hav i mellom å være kritisk til enkeltsaker til "okende mistillitt på grasrota".

Og når det gjelder J og K, så har jeg enda ikke sett en god løsning på problemet som IKKE straffer andre sesonkortinnehavere på Aspmyra.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Når det gjelder utvidelse av J til K. Hva i all verden skal de ellers gjøre? Hvis dette er en grunn til å ha mistillit til ledelsen så blir jeg faktisk litt betenkt.

Dani, hva mener du de heller burde gjort?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Når jeg leste innlegget ditt en gang til dani så ser jeg at flere av sakene ikke er noe du nødvendigvis brenner for, så da spør jeg heller om hva flertallet av folket mener om utvidelsen fra J til K. Hva mener folket at Glimt heller burde gjort?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Larsson »

Hvem, om noen, forutså at 3500/4000 bodøværinger/Glimt-supportere hadde tenkt seg til London? Jeg vil gjerne ha kontaktinfoen til vedkommende, gjerne i god tid før Norsk Tipping stopper spill på morgendagens Lotto-trekning.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

Det var nok mange som forutså at det bortefeltet kom til og bli utsolgt. Det var flere kritiske røster til hvordan dette ble håndtert før salget startet, og så vet jo alle hvordan det ble. Nå er ikke det prov på mistillit til styret, men heller lite erfaring med å spille slike kamper. Viktig at klubben tar til seg at det ikke gikk helt etter planen og lærer av det. Uten at det nødvendigvis er styre-, og årsmøtemat, da.
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 646 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Nordlys »

Det er noen løkruller som er medlemmer av Glimt. Det der mistillitsgreiene kommer nok fra den kanten.

Når det kommer til J-feltet så kunne Glimt utvidet mot I. Det hadde hatt en konsekvens for enkelte trofaste sesongkortinnehavere, men det hadde vært mulig å løse. Man får ikke følelsen av at Glimt-ledelsen er overinteresserte i å legge til rette for de mest aktive supporterne på Aspmyra slik de velger løsning. Men det er en fair sak. Man prioriterer ulikt.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Det er jo selvsagt helt uaktuelt å ta plassen til sesongkortinnehavere som har hatt plassen sin i 20-30 år. Hvis enkelte på J-feltet mener at man faktisk skal gjøre det så er det jo toppen av primadonnanykker. Hvis enkelte faktisk har mistillit til styret pga dette så er det jo ikke noe annet enn absurd. Bare så det er sagt: Nye supportere på J-feltet skal selvsagt ikke ha forrang før livslange ikkesyngende supportere på I-feltet.

Jeg får veldig ofte inntrykk av at de syngende supporterne føler seg litt viktigere enn andre publikum. Det er man selvsagt ikke. Noen velger å synge på kamp mens andre velger å ikke synge. Ingen er mer supporter enn andre.

At J-feltet er blitt for lite er fordi det er kommet nye syngende supportere. Da skal disse på K og de som har frekventert I-feltet i årevis skal selvsagt beholde plassen sin.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Glimt1916 »

Larsson wrote: Fri Mar 03, 2023 3:44 pm Hvem, om noen, forutså at 3500/4000 bodøværinger/Glimt-supportere hadde tenkt seg til London? Jeg vil gjerne ha kontaktinfoen til vedkommende, gjerne i god tid før Norsk Tipping stopper spill på morgendagens Lotto-trekning.
Flere innad i Glimt, selv det ble sagt noe annet utad.
User avatar
Nordlys
Posts: 3371
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 646 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Nordlys »

Jeg synes man skal legge til rette for syngende supportere og også prioritere dem foran andre for at aktiv supporterkultur skal ha best mulig grobunn. De er ikke viktigere eller mer verdt, men de har mye å si for innramminga rundt en fotballkamp. Selv om det nå er mange flere som synger på kamp så hadde det ikke skjedd uten at J-feltet vokste seg sterkt først. Det gjør man ved å lage et samlet felt under tak.

Jeg synes man skulle ha luftet integrering av I-feltet i J og gitt veldig gode tilbud til de som evt. måtte flytte på seg til andre steder på LNS. Ingen av disse skal flyttes til K. Det er selvsagt fullstendig urimelig.
Forumets mest middelmådige ekspert.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Jeg mener at de helt klart burde utvidet J-feltet innover.
Ja, noen vil miste sin sesongkortplass, men jeg mener at styrkingen av supporterfeltet er viktigere enn at de av oss som er bemidlet nok til og ha sesongkort på H/I feltet skal få beholde plassene våre.

Ingen av oss eier plassene våre på stadion, og når vi har luksusproblemet om at J-feltet vokser, så er det eneste riktige at de får plass på en av hovedtribunene.

Om det er SNN A Øvre, SNN B Øvre eller J++ er jeg ganske likegyldig til.

Utover, så er mine hjertesaker ting som går på driften av klubben, og hvordan jeg mener vi ikke forvalter posisjonen vår godt nok.
Jeg synes Glimt er dårlig på kommunikasjon/PR, på arrangement og på spillerlogistikk.

Mange vil sikkert si at det er kontroversielt, spesielt siste punktet. Men jeg føler vi gjør mange åpenbare feil.
Vi bruker tid og ressurser på å hente inn Lode, når vi ikke trenger stopper.
Vi bruker 2.5 år på å hente en venstreback. Vi henter inn en Omar som åpenbart ikke er klar fra start. Noe som er ganske håpløst, når vi har han 2 årskontrakt og han med stor sannsynlighet blir dårligere.
Vi knøvler til keeperjakten vår med å hente Faye-Lund på en udefinert rolle, som gjør at når Haikin går, så vet vi ikke om vi skal hente en førstekeeper eller andrekeeper i tillegg til Faye.

Så har vi rollene i trenerapparatet. Bjørkan har gått fra sportssjef, til scout, til trener. Robert Hauge har gått fra speider til trener.

Synes det er mye mas og fjas, og at vi kunne gjort ting lettere for oss selv, og vi skyter oss ofte i foten, både på PR og spillerlogistikk.

Og det at det ble utsolgt på bortefeltet var noe "alle" supporterne visste. Det kunne klubben også lett ha visst, om de var noe som helst i kontakt med supporterne. Og de ble også advart av supporterne.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Hvordan ville du følt det hvis du var type 55-60 år og har hatt sesongkort siden tribunen kom for så å bli skviset ut? Det er mange slike på I-feltet på Aspmyra.

Selvfølgelig må man prøve å legge til rette for de syngende supporterne men jeg er helt uenig i at det skal gå på bekostning av andre gamle travere. Jeg har registrert at enkelte synes det er vanskelig å koordinere J og K. Slik jeg ser det er dette reinspikka sutring. Selvsagt får man det til hvis man vil.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Den gule veggen til Borussia Dortmund sitter på tribunen bak det ene målet. Kanskje det kunne vært svaret på kommunikasjonsproblemene mellom J og K og heller benytte hele tribunen bak mål for de syngende supporterne.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Pondus »

Glimt er i en meget bra situasjon slik det er nå på flere områder. Vi er populære utover lokalt/regionalt område og flere har trykket glimt til sitt bryst. Fra å være en eksotisk liten klubb som fikk styre med sitt får vi nå kritikk fra forskjellig hold uansett hva vi gjør. Mulig jeg ikke har innblikk, men jeg mener Glimts status kunne vært mye bedre utnyttet på markedssiden. Ja vi selger mer i Glimtshopen, men hva med bedre/større sponsoravtaler. Tørr vi å søke muligheter utover lokale/regionale næringsliv? Nye utstyrsavtaler med bonusavtaler? Mulighetene er mange på å skaffe et ytterligere økonomisk grunnfundament. Klubbens "goodwill" og markedsposisjon må jo "melkes" for det det er verdt.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Enig med Pondus!
Det burde vært opprettet ennå flere stillinger i administrasjonen på markedssiden. Men det vi trenger, er selgere med stort nettverk.

All respekt til Tom Steffensen og gjengen. Jeg har godt inntrykk av de alle. Men de er ikke rette personene til å jobbe med store avtaler (noe jeg heller ikke tror er deres ansvarsområde pr idag)

Min mening er at vi burde utvidet på arrangement siden, vi burde hatt en 100% PR person, som frigjør Niklas til å fortsette med det han er best på. Vi burde omorganisert hele den kommersielle avdelingen, satset hardere der. Latt Tom styre et team på 1-2 personer, som kun jobber med Glimt-nettverket, og deretter hatt 2 personer som utelukkende jobbet med sponsorat. En som jobbet mer lokalt, både for å knytte opp lokale partnere, men også får at Glimt skal bidra med sponsing der det er relevant, og en som jobbet nasjonalt/internasjonalt.

F.eks avtalen med Diadora kan jo umulig henge med på den utviklingen vi har hatt som klubb de siste 4 årene.

Når det kommer til J-feltet, så er jeg åpen argumentasjonen din Garrincha. Men løsningen er ikke at de deler seg over J+K feltet. Det er umulig å ha et felt, når det er det åpenrommet mellom de.
Jeg tror bak mål hadde fungert fint, om vi hadde hatt gode tribuner bak målet. Slik det er nå, så er tribunene alt for korte, dvs det er vel bare 10-12 rader oppover? Som gjør at feltet ville blitt alt for spredt.

Hele SNN A eller B øvre burde vært mulig å brukt til J-feltet, men usikker på om det ville vært nok?
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Jeg vet klubben jobber med det, men det er på høy tid supportereffekter kan sendes utenlands. Glimt har jo faktisk fått en god del utenlandske supportere.

Jeg er helt enig i at mange ting kan gjøres bedre og jeg håper både Bodø/Glimt og de mange supporterne som har gode innspill kan finne en arena å sparre ideer. De nåværende åpne møtene gir ikke rom for dette. Jeg tenker på muligheten for å samles rundt et bord med lav terskel på hva man tenker. God gammeldags idemyldring. Er ledelsen imøtekommende på dette så tror jeg de virkelig kan tjene på det.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Og jeg mener at Ørjan Heldal bør erstattes. Jeg synes at det er kjipt å skrive om mennesker som tross alt har en jobb, og ikke er fotballspiller. Men på alle mulige måter så oppleves Ørjan som ikke å være i nærheten av det nivået Glimt opererer på.

Han kan helt sikkert finne sin plass i organisasjonen, ifht arbeidsoppgaver knyttet til kampdag og lignende.
Men at han er Kommersiell Leder i Glimt, det er bra tynt for Glimt sin del.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by liverglimt »

Ellers så holder vi på med årsmøtediskusjon.
@liverglimt
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Det er ikke så kjipt egentlig å sitte bak mål. Det er en anderledes opplevelse, men jeg er selvsagt enig i at tribunen bak mål er litt korte. Tribunen som vender mot Stormyra er vel høyest av de to. Selvsagt må det bygges tak på den aktuelle tribunen hvis noe slikt hadde vært aktuelt.

Jeg ønsker å presisere at jeg er veldig for en aktiv supporterkultur. Men jeg liker bare generelt ikke det jeg oppfatter som unødvendig sutring. Å ha mistillit til dagens ledelse pga hvem som skal være hvor på tribunen, det klarer jeg bare ikke forstå. Vi har en topp tropp og 100-120 millioner på bok. Det er godt jobbet av hele klubben.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Hvis det finnes en St Peter man møter når man dør så har jeg tre spørsmål til han når den tid kommer:

1. Forklar handsregelen

2. Hvem drepte JFK

3. Hvor skal man poste hva på glimtforum.net hvis man samtidig ønsker en flyt i diskusjonen :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

AN har en artikkel ute om forslaget om og legge ned NG. Men i god AN-still er det ikke det døyt mer info enn en pluss-artikkel som KUN har info fra den offentlig tilgjengelige årsmøterapporten. Hvorfor gidde og prate med Trymi selv, eller stille noen kritiske spørsmål til styreleder? Om begrunnelsen er at "NG er fint for da har vi et AS som fort kan gjøre en emisjon dersom vi trenger kapital til f.eks. spillerkjøp" holder ikke vann.
Una mas cerveza.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Buster »

Etter å ha lest i an at styret begrunner å beholde Nordlandsglimt med situasjonen for 10-15 år siden tenker jeg at dette trenger vi ikke nå. Best å avvikle dette før det blir et problem. Glimt-venner er vel Glimt-venner uavhengig av et meningsløst AS.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Det er jo helt irrelevant hva AN og andre synsere mener. Ledelsen i Glimt ønsker at det skal fortsette. Tar ledelsen feil? Er vi så smarte at vi har sett noe de ikke har sett?

Dette er jo tenkt, snakket, vurdert opp i mente av mennesker som jobber med klubben. Jeg merker tendenser til woke/kanselleringskultur i emning.

Mange ønsket å sparke KK i 2018. Klubben sto imot. Hva skjedde senere? Vi kansellerte ikke KK men hadde is i magen. Så ble vi en stor klubb.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Hele klubbens suksess er anti-kansellering. Spillere som har opplevd tålmodighet, man skal få lov å gjøre feil. Trenere som trengte tid. Å skape noe stort trenger tålmodighet. Ikke kanselleringskultur som er det motsatte av tålmodighet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Rettelse, kanselleringskultur ER det motsatte av tålmodighet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Ja, argumentasjonen til styret er rett og slett syltynn. Den er basert i det emosjonelle og ikke det logiske, og det er i det store og det hele veldig merkelig at de faktisk går ut offentlig med den argumentasjonen de gjør.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe mer om det, men når selv AN vinkler det til at forslagsstiller "høvles ned" av styret til Glimt, da mener jeg det er på sin plass og gå igjennom argumentasjonen deres.

Om vi starter med Styrets gjennomgang av formålet til NG, så kan vi lese et utsnitt som sier at
«Innenfor rammen av denne avtalen skal NG i samarbeid med BG bidra til videreutvikling av BG’s sportslige nivå»

Jeg er veldig spent på hvordan en klubb med 125 millioner på bok, 2 sølv og 2 gull, samt europacupdeltagelse over flere år, trenger hjelp fra NordlandsGlimt, et selskap som etter kapitalinnsprøytningen i 2011, kun har bidratt økonomisk.

Vi skal altså forvente, at et selskap som har et styre bestående av Arne Juell, som er pensjonist og ikke er finansielt tilknyttet noen av investorselskapene, Ove Gunnar Andreassen, som eier 10% av et selskap som eier 50% av Nordasfalt, som igjen har en aksjepost på 4.7% i NG og Ben Eidissen skal hjelpe fotballklubben Glimt til videreutvikling av sportslig nivå?

Æres den som æres skal.
Ove Gunnar Andreassen og Arne Juell fortjener begge en hedersmedalje for alt de har bidratt med i næringslivet og utover det i Bodø. Spesielt Ove Gunnar står det stor respekt over, da han alltid har vist seg å være Hel Ved – som f.eks under måten han og Nordasfalt opptrådte rundt Bremnes Panorama. (Hvor flere av de andre som er investorer i NG IKKE tok en del av regningen, selv om det var deres selskap som gikk konkurs, og dermed skapte utfordringen for Bremnes Panorama)

Benn skal jeg ikke si så mye om, men at han har vært en finansiell bidragsyter til Glimt og annen sport både lokalt og andre steder er det ikke mulig å komme utenom.

Men la oss være ærlige. Disse 3 har intet å bidra med for å videreutvikle det sportslige nivået til Glimt anno 2023.

Selvfølgelig skjønner jeg at teksten er skrevet slik, og at det er økonomisk deres bidrag skal være. Men det finnes ikke realisme at det skal være behov for bidrag. Alle eventuelle bidrag fra NG er jo uansett penger som NG har pga Glimt har solgt spillere! Det er jo klubben sine egne penger.

Videre så snakkes det så om et behov for å beholde dette AS’et, for at vi skal beholde Glimt-venner nære.
Er det da så at vi mister disse som venner om de ikke får lov å eie et AS som skal ha 60% av summen ved alle spillersalg? Virkelig?
Var de så gode venner i utgangspunktet da?

Jeg vil faktisk heller si at det er det motsatte. Med NG som instrument, så vil det være særdeles vanskelig å gjennomføre en rettet emisjon, da det er totalt 35 forskjellige eiere.

Det vil ikke være ønskelig med en rettet emisjon, da det betyr at de som ikke får være med på emisjonen blir vannet ut. Det er ganske nærliggende å tro at en slik rettet emisjon vil møte motstand fra investorer som står i fare for å bli vannet ut, da deres aksjepost i praksis blir mindre verdt.

Personlig, så har jeg store vanskeligheter med å se hvordan en slik rettet emisjon skulle være enklere å gjennomføre enn å opprettet et nytt NG om man noen gang skulle komme i den situasjonen at man trenger frisk kapital.

Det vil også være store fordeler med å opprettet et nytt selskap, da tidligere aksjepris ikke har noe å si. Sett på hva Glimt har klart av sportslige og økonomiske prestasjoner de siste årene, så vil det med stor sannsynlighet være MER attraktivt for alle og enhver å være med på et nytt NG, og da vil klubben kunne hente inn en større sum, uten at man må hensyn ta 35 forskjellige eiere som for 12 år siden investerte totalt 25 MNOK (hvor av store deler av denne summen var gjeld klubben allerede hadde til investorer, som f.eks. DNB)

Ja, jeg har kanskje vel stor negativ tro på flere av de involverte, og jeg har kanskje et vel pessimistisk syn på enkelte ting Glimt gjør. Men jeg synes ikke det er greit at dette er noe som Stian Høglund og Freddy bare lar forekomme rett foran nesen deres.

Det minner om hvordan KK veldig sjeldent reelt blir utfordret av en journalist på de områdene han har store forbedringsområder, som f.eks. bytter i kamp. Man stiller et softball spørsmål som de bare vrikker litt på hodet av, og så er liksom den lagt død.

Det holder ikke.
Post Reply