Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Garrincha, jeg vil gjerne presisere at Styret ikke er ledelsen.
Ledelsen er Frode T, KK, Svein Tore Hansen og Ørjan Heldal.

Styret er frivillig, og deres erfaring er også relativt lav sett i forhold til toppfotball og være.
At de er dyktige mennesker derimot er det lite å si på, men det trenger ikke å ha noen betydning i denne sammenheng.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Kesseboy »

Woke? Kanselleringskultur? Her?

You lost me.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Hvorfor skal man for faen hele tiden bli utfordret? På bare svada. Freddy Toresen og Stian Hølgland er tett på klubben. Men vi andre vet bedre. La oss bli hørt! Vi, de som ikke kjenner detaljer, VI skal høres og blir vi ikke hørt så kansellerer vi dere. Gud hjelpe meg vel.

Dani, jeg begynner å tro at du aldri har vært i en situasjon der du faktisk sittet med et ansvar. Jeg ser derimot at du lar personlige meninger om mennesker og deres holdninger sverte ditt klarsyn.

Glimts ledelse har åpenbart ført klubben i en meget positiv retning. Å mene noe annet er, etter min mening, galskap.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Kesseboy wrote: Fri Mar 03, 2023 9:36 pm Woke? Kanselleringskultur? Her?

You lost me.

Hallo? Vi skal ikke ta den debatten videre Kesse bortsett fra at jeg definitivt er uenig med deg om dette. Delta heller i debatten du Kesse enn å komme med innspill fra siden.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Du er bra ute på bærtur om du mener en diskusjon rundt årsmøtet og eventuell avvikling av NG er kanselleringskultur.
Føler ikke helt for å engasjere meg i en slik polemikk.

Jeg kan fint sende min CV til Liverglimt om du er opptatt av hva jeg har hatt og ikke har hatt av ansvar. Det er ikke store ansvaret sammenlignet med 400 millioners bedriften Bodø/Glimt, men den teller en håndfull millioner pr år i ansvar via jobb. Privat er det verre, her er det bare leiligheten og bilen jeg har ansvaret for.

Om du ikke selv ser noe som helst utfordring med AN sin artikkel om NG/Tymi i dag, hvor de har brukt kunststykket og ikke intervjuet noen av partene, ikke bedt noen av partene komme med uttalelser, eller tilført artikkelen noe som helst annet enn det som står i årsrapporten, så vet jeg ikke hva jeg skal si.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Da får du bare la være å engasjere deg i polemikken min. Jeg har forøvrig ikke lest an sin artikkel. Opplys meg gjerne, jeg har ikke abonnement på an.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by tjongs »

Kan det ikke tenkes at NG kan være et nyttig instrument i en situasjon, la oss si om f.eks 3 år hvor:

- Glimt ikke har kvalifisert seg for Europa, og ikke får inntekter derfra.
- Glimt ikke har så mange spillere med verdi som kan selges, eller at Glimt ikke ønsker å selge for å bygge opp et nytt lag.
- Glimt ønsker å bruke f.eks 15 mill for å få de siste brikkene på plass i det nye laget som bygges opp.
- Glimt har 200 mill på bok, men spillerkjøp vil medføre underskudd.

Vet ikke så mye om dette, men kan det tenkes at det i en situasjon som skissert over vil være hensiktsmessig å forsøke å hente inn frisk kapital som kan brukes til spillerkjøp fremfor å spise av egenkapitalen og drifte klubben med minus, mtp grønn sone osv?

Kan det være en slik situasjon styret ser for seg, for den er jo temmelig realistisk? Med det Glimt har bevist de siste årene vil jeg jo også regne med at den kapitalinnhentingen er lettere enn det var for 10 år siden. Er jo noe med næring foran tæring osv, selv om vi har penger på bok er det jo ikke dumt å hente inn ny kapital.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

@Garrincha: Du fyret deg jo opp her med et innlegg som angriper "det AN mener", men uten og ha lest artikkelen. Og problemet er som dani påpeker; artikkelen er noe de hev sammen basert på teksten i årsrapporten, så de kunne komme seg hjem til fredagstacoen sin. De mener ingenting, og velger å ikke intervjue noe av partene så leserne ikke egentlig kan mene noe heller. In fact er det vel ikke med mye begrunnelse av hvorfor Trymi kom med forslaget heller, slik at artikkelen sitter i favør Glimt (evnt. blod på tann til de som syns Glimt's styre allerede er blitt litt vel høye på seg selv).

@tjongs: Kan være, selv om jeg ikke ser Glimt sitte med 200 mill på bok og samtidig hente inn penger fra NG. Men det er også flere scenarioer hvor det kan ha negativ effekt med et AS med slik innflytelse, så er det verdt risikoen? Et AS er ikke veldig vanskelig og opprette, om man ser seg nødt til og gå den veien.
Una mas cerveza.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sniken »

Novi wrote: Fri Mar 03, 2023 11:12 pm Et AS er ikke veldig vanskelig og opprette, om man ser seg nødt til og gå den veien.
Det er jo ikke et AS som er poenget her. Poenget her er at lojale folk med penger spyttet inn penger da Glimt lå med brukket rygg. Vi kan selvsagt tuppe dem og deres selskap ut nå når det går bra. Men da er man også nokså ensporet dersom man tror at disse folkene bare kommer tuslende tilbake med sine penger når tøffere tider kommer. "Ikke veldig vanskelig å opprette et AS". Herregud.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Novi, jeg leser an generelt men har bare en pause fra dem til seriestart. Jeg snakker ikke om hva AN generelt snakker om, det jeg snakker om er den latterlige ufortjente skepsisen til ledelsen og styre. Ja ok så er mange drittsekker, men faen heller - klubben har aldri vært på en bedre plass. Å kritisere bare for å kritisere - ikke bra.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

Sniken wrote: Sat Mar 04, 2023 12:12 am
Novi wrote: Fri Mar 03, 2023 11:12 pm Et AS er ikke veldig vanskelig og opprette, om man ser seg nødt til og gå den veien.
Det er jo ikke et AS som er poenget her. Poenget her er at lojale folk med penger spyttet inn penger da Glimt lå med brukket rygg. Vi kan selvsagt tuppe dem og deres selskap ut nå når det går bra. Men da er man også nokså ensporet dersom man tror at disse folkene bare kommer tuslende tilbake med sine penger når tøffere tider kommer. "Ikke veldig vanskelig å opprette et AS". Herregud.
Er jo bare et svar til Inge's kommentar om ASet. Folkene er jo der, AS eller ei. Så det han egentlig sier er at disse folkene blir butthurt om man legger ned NG og kutter den linken.

Det som egentlig bør være saken er en dialog mellom NG og Glimt hvor begge parter diskuterer om hvorvidt det er en hensikt og fortsatt holde NG i live. AN kan selvsagt tvinge det frem, men det tør de ikke. Dermed skjer ikke det, og det må tas opp på årsmøtet ettersom det da må besvares.

Og 'kritikk bare for å kritisere'? Hvor kommer DET fra?
Una mas cerveza.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 35 times
Been thanked: 23 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Thomas Andersen »

Er dette hva som skjer når det er for få forballkamper å se på 🙄
Gult er kult!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Gjerne hold i gang debatten, dette er en viktig prinsipiell debatt, men vær så snill å ikke gå etter strupen på hverandre. :fy
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Kesseboy »

Sniken wrote: Sat Mar 04, 2023 12:12 am Poenget her er at lojale folk med penger spyttet inn penger da Glimt lå med brukket rygg. Vi kan selvsagt tuppe dem og deres selskap ut nå når det går bra. Men da er man også nokså ensporet dersom man tror at disse folkene bare kommer tuslende tilbake med sine penger når tøffere tider kommer.
Har de ikke tjent penger på opplegget så langt?
I så fall er det vel fair å gi dem en belønning for jobben.

Tjener de fortsatt penger på det?
Hvorfor? Skal klubben betale pågående lojalitetsbonus til et AS?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Engasjement er jo alltid bra :D

@Tjongs - ja, i et slikt scenario så vil det være raskere for Glimt å få inn kapital via NG enn å opprette et nytt AS. Ditt scenario er et godt argument for å beholde NG.

@garrincha - AN lager en artikkel hvor de ikke intervjuer noen, ikke snakker med noen, og ikke utfordrer noen av partene. Det er rett og slett klipp og lim fra årsrapporten, og deretter lagt på en oppskrift om at Tymi høvles ned. Ser at de har endret artikkelen idag. Nå står det ikke at Styret høvler ned Tymi.

@garrincha - det er ingen latterlig skepsis mot ledelsen eller styret, eller klubben for den saks skyld. En latterlig skepsis ville vært at man arrangerte demonstrasjoner i gatene, lenket seg til aspmyra og krevde noen hoder. Det er det ingen her inne som gjør.
Ja, jeg er skeptisk til at folk som tidligere har vært sterkt delaktig til at klubben nesten gikk konk i 2005-2008 skal være involvert i Glimt.
Når nye krefter (les de yngre supporterne) startet å delta på årsmøte og slikt, så blir det møtt med stor skepsis blant den eldre garde i Glimt. Det gjelder alt fra pensjonistgjengen med Klette & co, til styreleder og styret. Istedet for å ta i mot de yngre med glede, så setter man heller opp sperrer og gjør det vanskeligere for folk å engasjere seg.

Her er artikkelen Børre skrev etter forrige årsmøte https://www.an.no/skjonner-styret-i-gli ... -4-1564307

Det vi ser i Glimt er egentlig det vi ser i samfunnet ellers i Norge. De unge er mer engasjert, og stiller mer opp på saker og ting som engasjerer seg. Organisasjoner som Glimt har egentlig 2 valg - prøve å imøtekomme den nye generasjonen og spille hverandre gode, eller dø. Det høres brutalt og feil ut, men det er realiteten. Det eneste som skjer når man aktivt jobber i mot de yngre kreftene, er at de til slutt mobiliserer ennå hardere og mer ekstremt.

Heldigvis så har Glimt åpnet for hybridmøte i år, og jeg tror de er i ferd med å skjønne at de i større grad må spille på lag med de nye medlemmene. Og godt er det, for jeg har lite tro på at det ville gått fint om vi tilslutt endte med at de yngre mobiliserte for å kaste de eldre. Jeg har null tro på et styre som består av f.eks de Glimtsupporterne som er mest aktive på twitter. Det ville vært krise.

Mine stemmer på årsmøtet blir som følger:

Sak 6.1 - Avvikling av VAR - stemmer imot forslaget
Sak 6.2 - Avvikling av NG - stemmer for forslaget
Sak 6.2 - Overføring av spillerrettigheter fra Grand til BG - stemmer for forslaget (tror tallene er feil her, tror dette skulle vært 6.3)
Sak 6.3 - Æresmedlemskap - stemmer imot forslaget. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i dette, og det fører bare til mer forskjell på folk. Når man ser på alle som har bidratt enten som spiller, frivillig eller investor, så er det så mange som fortjener et slikt æresmedlemskap, at det bare ville blitt uggent å se at noen får og andre får ikke.
Sak 7.0 - Medlemskontigent - stemmer for
Sak 8.0 - Budsjett - stemmer for
Sak 10.0 - Valg av styremedlemmer - følger styrets forslag.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Ref NG:

Det har aldri blitt tatt noe utbytte fra NG. Det vil da si at alle som har spyttet inn penger i 2011, har ikke fått pengene tilbake, og heller ikke tjent penger på NG. I Tymi sitt forslag, slik jeg forstår det, så menes det at man skal tilbakeføre de 25MNOK som NG i sin tid innhentet av kapital, igjennom å realisere verdien i selskapet.

Uten at jeg er noen ekspert på området, så forstår jeg det slik at Tymi mener at man realiserer verdien som ligger i å ha en 60% økonomisk interesse i enhver spiller som er i Glimt. Rett og slett at Glimt kjøper tilbake denne rettigheten.

Nå er det jo slik at NG har nok penger på bok til at alle vil kunne få pengene sine tilbake uten noen realisering av verdier, så det ville ikke vært nødvendig.

Men ja, kort oppsummert mener Tymi: Gi alle bidragsyterne tilbake sine penger, send resten av pengene tilbake til Glimt, legg ned selskapet, og behold alle inntekter (og risiko) i klubben.

At dette er det samme som å tuppe ut folk er jeg ikke enig i. Den eneste måten investorene får pengene tilbake på, er ved utbytte eller salg av aksjer. Det vil bli ramaskrik om NG tar ut utbytte, så den eneste måten å få penger for investeringen sin på, er da å selge sine aksjer, eller at selskapet avvikles på en slik måte Tymi foreslår.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Jeg kommer å stemme mot forslag om å avvikle VAR. Når det gjelder NG, så vet jeg ikke. Ser frem til en spennende debatt på mandag, så kommer jeg vel til å bestemme meg i det avstemningen er i gang, tenker jeg.

Resten av sakene er plankekjøring. Det eneste jeg lurer på er om Glimt-kvinnene vil få samme tilgang til fasiliteter og ekspertise som Glimt-mennene.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Ja, jeg er åpen for å stemmer for å beholde NG om styret eller andre kommer med gode argumentasjoner om det.
F.eks Tjongs sitt eksempel var et godt et, som faktisk gir en grunn til å beholde NG.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Pondus »

Helt ærlig så ser jeg ikke poenget i å beholde NG slik det er nå. At diverse investorer gikk inn med penger i sin tid for å berge Glimt etc. Slik at NG ble "skapt" betyr ikke at vi må ha denne løsningen i dag. Å kalle disse investorer er å trekke det vel langt etter mitt syn. Jeg kaller det fotballvenner av Glimt som ikke kunnet forvente avkastning på sine penger og i verste fall "tape" alt. At det aldri har blitt betalt ut utbytte sier jo sitt.

Så i denne konteksten så er emisjonsargumentet syltynt. For det første om man skulle komme dit at man må kjøre EMI for å finansiere spillekjøp så er vi på viddene allerede. Denne kunstige fordelingen av salgsinntekter på spillere synes jeg er kunstig. Bør heller fokusere på å drifte klubben på en profesjonell, bedriftsmessig måte slik at klubben aldri opplever kronerulling igjen. Å benytte den historiske konteksten som argument for å beholde NG synes jeg er meningsløst. Med den ledelsen og med de moderate budsjettene vi kjører så vil Glimt fortsette med sunn drift å år fremover...
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by liverglimt »

Minner alle medlemmer om at dere må melde dere på årsmøtet som starter kl 1800 i dag. Har du ikke fått mail så kontakt klubben.

https://www.glimt.no/nyheter/praktisk-i ... motet-2022
@liverglimt
Ketild
Posts: 16
Joined: Sun Jan 28, 2018 6:27 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Ketild »

Hei.
Jeg er påmeldt og fått Goplenum info.
Ikke mottatt noe invitasjon til Teamsmøtet. Noen andre som har fått det?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Har allerede Goplenum oppe jeg..

@Ketil (long time no see :) ). Nei. Jeg har heller ikke fått det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by liverglimt »

Jeg tolker det slik at det skjer eller vi får gjennom Goplenum. Vil være rart med 2 programmer for å styre møtet. Det er bare medlemmer som har stemmerett og talerett. Så da utelukkes alle andre og må se på Youtube.
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Men det var jo det i fjor? Ganske sikker på det.
Den linken til teamsmøtet blir jo delt ut til kun medlemmer? :tenk

Edit. Når jeg lette i min Teams-historikk, så dukket det ekstraordinære årsmøtet til Glimt i fjor opp..

Vi får vel se hva som skjer.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Jeg husker at teamsmøte linken var åpen, men goplenum lukket. Slik at de som kan stemme er isolert på plenum.
Post Reply