Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sniken »

Larsson wrote: Thu Mar 09, 2023 1:36 pm Hva har Tymi gjort som er «fint for klubben»?
Fast og entusiastisk tribunegjenger over mange år. Selvsagt helt uvesentlig for en for en fotballklubb. Kan ihvertfall virke slik dersom man er vokst opp med at fotball er noe som foregår på tv eller en spillkonsoll.

Det Tymi IKKE har gjort, det er å sitte som styreleder i klubben og samtidig bruke så mye penger at klubben til slutt ikke hadde penger til å betale ut lønn til rett dato. Vedkommende som gjorde det ble heldigvis kjeppjaget av banken den gang da.
Last edited by Sniken on Thu Mar 09, 2023 2:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

@larsson

Den svarer jeg på. Jeg har sett det veldige ugjennomtenkte argumentet overalt på FB.

Akkurat det samme som alle oss andre supportere. Bruker det vi kan av vår tid, energi, penger og engansjement både i Bodø, StorOslo og resten av landet. Mange blakker seg for å følge Glimt overalt. Noe vi VET betyr masse for klubben.

Så i så måte sparket Benn (og nå du) oss ALLE i trynet med det utsagnet. `

Eller gjaldt det der kun Tymi fordi han er "Kommunist"?

Alle bidrar med det de kan. Og at bemidlede bruker muligheten til å gjøre det er flott! Men ikke spark nedover i næringskjeden!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Måten du svarer på Larsson gjør at det er lett å tenke seg til at du prøver å kombinere Benn, Tymi og Mads T. sine negative sider i ett, og deretter se hvilket resultat som kommer.

Ved å være medlem i klubben i 15 år, engasjere seg i årsmøtene 6 år på rad, og delta på hjemme (og borte) kamper syngende og aktiv, så deltar man utvilsomt positivt for klubben.

Det er langt mindre alvorlig å fremme gode forslag, men så bomme i motiveringen sin, enn det Benn og Ernst gjorde på årsmøtet i 2021, hvor de aktivt prøvde å blokker/trenere en demokratisk prosess.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Glimt1916 »

Larsson: jeg vet heldigvis med sikkerhet at klubben tenker annerledes enn deg og Benn Eidissen når det gjelder supportere. Et synlig og nylig bevis på det er at Johnny fikk årets innsatskrus på årsmøtet.
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by ecke »

Styret har i svaret om NG gitt begrunnelser for å sitte i/med selskapet. Jeg synes ellers at selskapsavtaler som er ment å være langsiktig, de skal man også forplikte seg over tid til å opprettholde. Jeg vil tro at de som betalte inngangsbilletten NG, kan ønske å se at disse pengene også i fortsettelsen blir forvaltet fornuftig. Ikke slik det noen gang har vært. Dani kan nok også fortelle mye om det som måtte være viktig i forhold til selskapsoppløsning og rettigheter. Ellers er det noe som jeg tenker på:

* Ved avvikling av NG skal nettoverdiene fordeles til aksjonærene. Aksjekapitalen skal tilbakebetales til innskyter/aksjeeier, dersom det er penger i NG. Dersom det ellers er store nettoverdier i NG, er jeg redd for at noen i noen selskaper av de 32 aksjonærene, vil kunne mene at de skal tilbakeføres til investoren. Alt avhenger ofte hvordan situasjonen er i det enkelte aksjonærselskapene. Det er ikke sikkert at pengene ved avvikling da tilfaller B/G.
* Ved oppløsning/avvikling må B/G sikre seg at verdier i selskapet ble overført/bevilget til B/G. I et løpende samarbeid er det ett forhold, slik da fordelingen av kjøp ble omgjort fra 10-90 til 40-60, og jeg vet at det snakkes om å endre dette enda mer i B/Gs favør. Dersom man snakker om oppløsning, kan vel noen aksjonærer mene at de heller tar ut pengene til egen fordel.
* Kjøp/salg av spillere gir ofte noen langsiktige forpliktelser både overfor kjøpende/selgende klubb, agenter og spillere. Ikke alt blir gjort opp med en gang. Noen klubber kjøper/selger i avdrag, sign on fee/lojalitetsbonuser kan også fordeles over kontraktsperiode, og også for klubber er det prestasjonsbonuser som ligger så lenge spilleren er i B/G. Det er altså noen økonomiske og praktiske realiteter som gjør at endringer/oppløsning av NG uansett må skje over tid.

Større innsyn i spillertransaksjoner får man ikke ved å avslutte forholdet til NG. Det blir slik det er i dag i BG, med store "sekkeposter" der alle detaljer er holdt borte. Det kan kanskje være en fordel ved neste korsvei at NGs årsmøte og årsregnskap m noter var avklart før B/Gs årsmøte. Det hadde nok vært til stor hjelp for å se hvordan de samlede pengene er blitt anvendt og avmystifisere forholdet til NG.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Ecke har ganske mange fornuftige betraktninger, og det er ingen automatikk i at alle aksjonærer ville vært enig i en avvikling, og heller ikke en avvikling hvor pengene i selskapet tilfaller Glimt.

Men det er også derfor det er ennå viktigere at debatten kommer på bordet. Dette problemet vil vokse i takt med Glimts eventuelle vekst. Om det er vanskelig å avvikle dette selskapet nå, hvor vanskelig vil det være om (når) vi kommer oss til CL, og spillersalgene går fra å være høye, til enorme?

Den danske ligaen har flere salg i størrelsesordenen 100-200 MNOK. Med den utviklingen Glimt har hatt, så er det ikke urealistisk at våre neste salg blir ennå større enn de vi har hatt, og større enn salgene danskene har også. Og da er dagens problem ennå større, og da vil det igjen føre til mer risiko, i form av at eventuelle aksjonerer MÅ foreta seg noe.

Glimt har f.eks sin aksjepost i NG nedskrevet til 1,- i sitt regnskap. Det samme gjelder sikkert flere selskapene som eier aksjer i NG. Men dette kan endre seg under tvang. Om revisor til f.eks DNB sier at "Hei, denne aksjeposten er nok verdt mye mer penger. Bare i fjor så hadde NG inntekt på xx millioner" så kan flere selskaper bli tvunget til å skrive opp verdien i sine regnskap, som igjen kan føre til at eierne av disse aksjepostene må realisere verdier for å betale formueskatt osv.

Alt dette er selvfølgelig tenkte scenarioer, og det er helt sikkert ikke store sannsynligheten for at alt dette slår til. Men det er også ganske realistisk, når vi lever i en verden som er mer volatil enn den har vært på ganske lenge, og økonomien til både bedrifter og privatpersoner er mer pressende enn på lenge.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

Syns vel man totalt sett har forklart rimelig bra i denne tråden hvorfor dette bør være et tema. Bare synd at Benn og Co. klarer få et vært spørsmål om NG til og bli til oss mot dem, slik at enhver som heretter tar opp temaet må bryte ned stempelet som Glimt-hater og kommunist før man kan prate sak.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Fin utgreining Ecke.

Men likevel. Jeg har fremdeles spørsmål
Det kan vel ikke bare være av praktiske utfordrende årsaker NG på død og liv må bestå. Og hvor lenge skal man holde seg til en slik avtale når det strengt tatt ikke er behov for den lengre? Jeg har enda ikke sett noen presentere behovet Glimt pr i dag har for NG.

I mitt hode tenker jeg at ved en avvikling skal jo aksjonærene få betalt for sine aksjeposter slik at de får pengene sine tilbake. Ved f. eks at Glimt kjøper ut de andre aksjonærende. Nå kan jeg absolutt ingenting om lovverk rundt dette, dog, så om det er praktisk mulig vet jeg ikke.

Så om spillerkjøp og salg. På årsmøtet og i papirene ble det jo ettertrykkelig understreket at det er Glimt som står med spillerlisensene og i så måte "eier" spillerne Det ble understreket også at NG har ingen beslutningsmyndighet ved kjøp og salg.
I mitt hode betyr det at andre klubber, agenter og aktuelle spillere skal forholde seg til BG. Et banalt eksempel. BG selger en spiller for 10 mill med en engangsoverføring. Glimt mottar de 10, og sender 6 videre til NG. Kjøpende lag forholder seg kun til BG. (når Glimt kjøper en spiller blir det omvendt). Dette vil da jo gjelde alle slags mulige kjøp/salg agenthonorar, videresalgsprosenter etc. Slik at NG er "passiv" i den forstand at de på papiret kun forholder seg til overføringer av penger til og fra Glimt. At de snakker med hverandre ellers sier seg selv.

Men på det du skriver om dette, så ser det ut som at NG har en mye mer aktiv rolle enn det jeg trodde i allefall, hvis det er NG som sitter på forpliktelsene og alt det praktiske rundt spillerkjøp/salg. Hvis det du skriver er riktig (noe jeg har ingen grunn til å tvile på), så strider det i mot det IHA (eller var der Frode?) sa på talerstolen om hvem som sitter på spillerrettighetene. Sånn hvis NG kjører alt av forhandliger uttad på Glimts vegne mener jeg.

Å få innsyn i spillertransaksjoner er ikke et mål. Det sier seg selv at slik må være konfidensielt.

Så var det ikke krevd at dette må skje NUH, men forslaget handlet om at klubben skulle innlede dialog om avvikling, og alle forstår jo at det vil ta tid.

EDIT:

@Novi. Jepp. Hvis dette skal bli tatt opp igjen neste årsmøte, så er det tydelig at Andreas Tymi ikke kan være forslagsstiller. Mange folk ser kun Rødtpolitikeren på talerstolen, ikke Glimtmedlem og supporter. Så hvis noen med et litt mer sentrert politisk ståsted melder seg...? :lol:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by tjongs »

Selv om Tymi nok er en rød klut foran ansiktet til mange, tror jeg det er enda viktigere HVORFOR man tar opp saken på årsmøtet enn HVEM som gjør det.
Her inne opplever jeg at vi i stor grad diskuterer hvorvidt Glimt er tjent med NG eller ikke, og motivasjonen for å legge ned hos de som ønsker det er at det styrker Glimt.
Diverse steder på FB, samt i saksfremstillingen på årsmøtet, opplever jeg at begrunnelsen for å legge ned NG i stor grad er motivert av et overordnet og prinsipielt syn på hvordan fotballen skal organiseres og forholde seg til økonomi, men i mindre grad av hvorvidt Glimt isolert sett er tjent med en nedleggelse.

Så flyter det såklart litt over i hverandre, og begge motivasjoner er like legitime og har samme mål, men personlig tror jeg det er langt enklere å få et flertall med seg hvis man gjennom argumentasjon klarer å overbevise om at en nedleggelse styrker Glimt, fremfor å snu et flertall på prinsipielle grunner.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
AnthonyGregory
Posts: 205
Joined: Sun Apr 09, 2017 5:38 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by AnthonyGregory »

Jeg hater politikken til Rødt intenst, og med hvert eneste fiber i kroppen, og definerer meg definitvt som kapitalist.

Men hold deg fast:
Sakframlegget til Tymi synes jeg faktisk var fornuftig- og fordi han brukte ordet kapitalister- var det hans motstandere som prøvde å vinkle debatten mot hans politiske motiver, og vekk i fra alt som er saksrelevant. Rett og slett ufin hersketeknikk fra både Lorentzen, Eidissen og Torrissen.

Konstruksjonen Nordlandsglimt er vanskelig å forstå uten å lese avtalene mellom klubben og selskapet. Det framstår i alle fall utvilsomt at de som skjøt inn penger fikk eierskap til klubbens spillerrettigheter som motytelse. Og dette kan teoretisk sett tappe klubben for verdier- til fordel for private aksjonærer. Dette fryktet jeg kom til å skje det året Layouni og Evjen ble solgt. Deler av disse spillersalgene gikk til å gjenoppbygge egenkapitalen i selskapet. Men så ser vi at selskapet i praksis har delt ut alle sine inntekter (+ litt til) til klubben i 20 og 21. Og summa summarum, før regnskapet for 22 er klart, har aksjonærene tapt 6 av de 22 millionene de skjøt inn per utgangen av 2021.

All honnør til de som har deltatt i redningsaksjonene oppigjennom tiden.
Men jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor de ønsker å opprettholde Nordlandsglimt, annet enn for å få ha innflytelse i klubben og/eller ha en økonomisk oppside. Dette argumentet om at selskapskonstruksjonen skal opprettholdes fordi den kan brukes til å støtte klubben i framtiden, er syltynt.
Det er absolutt ikke noe hinder for at alle aktører, inkl. aksjonærene i NG kan støtte klubben økonomisk i framtiden uten Nordlandsglimt.

Jeg antar Frode Thomassen, som kjenner prosessene og avtalene, har gode argumenter for å opprettholde NG. Et argument, kan være at det vil koste Glimt 16 mill + å få overtatt verdiene til selskapet (basert på 21-tall.). Men har vi noen garantier for at aksjonærene ikke vil ta ut avkastning på et eller annet tidspunkt?
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

Når vi bruker 25 mill på og planlegge ny stadion som ikke er vedtatt, samt vet at vi sitter med veeeldig mange millioner på bok, så er det absolutt greit med en diskusjon om Glimt bør kjøpe ut NG. Avtalen er en ting, og siden NG ikke er der for og profitere seg så har man altså valgt og ikke cashe ut der man kan. Med det som bakgrunn kan Glimt komme på banen og si takk for hjelpen og kjøpe dem ut ved og betale tilbake det de spyttet inn, plus en viss (symbolsk?) gevinst. Dersom Glimt ønsker dette, og NG sier nei, da er det vel ugler i mosen?
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by mortsto »

Spørsmålet er vel om den typen stadionutbygging som er skissert kanskje heller taler for å stryke alt av investorer medhårs noen år til.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Larsson »

I den grad jeg må ha det sagt: Det jeg sikter til ad Tymi er at det er fryktelig enkelt å sitte på tribunen og i årsmøte med meninger og synspunkter. Men han har aldri, meg bekjent, tatt ansvar selv på noen som helst måte. Han har aldri hatt et verv i klubben, aldri jobbet som frivillig eller noe lignende for å forbedre klubben. Han sitter kun på «utsiden» og kritiserer. Det finnes en haug med mennesker - også uten kapital - som har gitt hele eller store deler av sitt liv til Bodø/Glimt. Mange av disse er også medlemmer. Men de tar sin del av ansvaret; enten de jobber i ungdomsavdelinga eller spytter inn millioner i klubben. Men Tymi er en feiging som aldri vil våge å sitte i et rom for å ta de tøffe avgjørelsene hvor alle hensyn og nyanser presenterer seg. For da kan han ikke sitte på årsmøtet noen måneder senere og kritisere. Det er poenget mitt med Tymi. Og det er, for meg, Rødts politikk i et nøtteskall. Og det er poenget mitt med at jeg ikke helt klarer å se hva slags «flotte ting» han har gjort for klubben.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Glimt1916 »

Når du kritiserer Tymi og Rødt på denne måten, har du da selv hatt politiske verv? Eller er du en sånn feiging som bare sitter på utsiden og kritiserer uten å ha våget å sitte i et rom hvor alle hensyn og nyanser presenterer seg? Jeg er en av sistnevnte (som de fleste andre), men jeg har meninger og stemmer ved alle valg likevel.

Jeg stemmer forøvrig ikke Rødt, og jeg stemte heller ikke for forslaget om å legge ned NG.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Men du bommer jo så mye at det er imponerende.
At du har en forakt for en person eller deres politikk kan du gjerne ha. Men det har ingenting med Glimt eller noe på et Glimtforum å gjøre.

Det er ikke slik at man må ha blitt født som Glimtsupporter med foreldre som har spilt for klubben, eller jobbet for klubben.

Jeg har aldri gjort noe for Glimt, utover å møte opp på kamper, kjøpe sesongkort, kjøpe ting i kiosken og deltatt på årsmøter. Men det gjør ikke meg til noe mer eller mindre bidragsyter enn andre. At enkeltpersoner eller bedrifter med penger har støttet Glimt i tide og utide, handler om at man bidrar på det nivået man kan, etter det engasjementet man har.

Om man, teoretisk, er god for 1 milliard NOK, så er bidraget på ca 2-2.5 millioner i cash ved opprettelse av NG et ganske mindre bidrag enn at en vanlig person kjøper drakt, sesongkort og bidrar med kioskinntekter på 15 hjemmekamper.
Og mye av poenget med å være en medlemsklubb er at man ikke skal sette bidrag opp mot hverandre. Noen reiser på samtlige bortekamper i Europa, og noen har vært frivillig på hjemmekamper i flere år. Fantastiske bidrag.

Noen bidrar med penger, og andre bidrar med å engasjerer seg demokratisk. Fantastiske bidrag.

At du skal stå som dommer for noens bidrag basert på at du ikke liker vedkommende, får stå for din regning.

Det er ganske mange av oss som misliker Benn Eidissen og kompani sterkt, men vi sitter i alle fall ikke å prøver å snakke ned bidraget hans til klubben. For det har vært stort (i engasjement og kroner) og det har vært viktig. Uansett hvor lite likende han er for oss, og uansett hvor mye penger han har tjent igjennom offentlige tilskudd enten i barnehage eller asylmottak.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Boombadila »

No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Glimt1916 »

Gunnar Bjønness er på eiersiden i Sandefjord Fotball AS, som har en samarbeidsavtale med Sandefjord. Bjønness har brukt titalls millioner på fotballklubben.

– Jeg synes jo det er litt naivt å tro at de som skal betale ting, ikke har noe å si om det sportslige. Jeg vet ikke hvem som tror det, sier han.

– Men jeg sier også at dualmodellen virker ganske bra i Sandefjord. Det er fordi AS-styret og klubbstyret jobber tett sammen. Vi har jo alle styremøter sammen i praksis.
Dette er et problem.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Larsson »

Hvis dere sitter på dokumentasjon på at det har vært gjort lovbrudd i forbindelse med Nordlandsglimt/klubben foreslår jeg at dere går til media. I mellomtiden forholder jeg meg til at det ikke er noe som indikerer eller peker mot at Glimt har operert på siden av loven.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Glimt1916 »

Jeg har aldri hørt om det, og derfor heller aldri sagt det.

Men det er et problem at investorer føler at det er åpenbart at de skal kunne påvirke det sportslige, slik Bjønness sier. At de avholder styremøter samtidig er også problematisk.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Kesseboy »

Larsson wrote: Mon Mar 13, 2023 1:16 pm Hvis dere sitter på dokumentasjon på at det har vært gjort lovbrudd i forbindelse med Nordlandsglimt/klubben foreslår jeg at dere går til media
Dette er vel ikke tema for diskusjonen, og har heller ikke vært det.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Det er faktisk greit å bare stoppe diskusjonen om du ikke har noe å komme med.
Det er vel ingen, hverken her i tråden eller på årsmøtet, som har antydet at det er brutt noen lover.

Whataboutisme kan vi holde unna forumet.
Post Reply