Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Novi »

J I P wrote: Mon Jan 09, 2023 11:55 am Nettavisens/TV2 eksperter Yaw Ihle Amankwah og Jesper Mathisen er innom mange tema i denne artikkelen om Glimt:
https://www.nettavisen.no/sport/mener-u ... -95-834035
Moro at Glimt er et lag de ønsker mene noe om. Men blir litt for lett og si at utenlandske klubber blir skeptiske til Glimt pga retur på Lode, Berg, og Bjørkan. Det er 3 unge landslagsspillere, og to av dem kom til sine nye klubber som bosman. Tipper potensielle klubber lett skjønner at landslagsspiller Bjørkan faktisk er en god spiller selv om han ikke ble suksess i et rotete Hertha, f.eks.

Nøkkelen for og bli attraktiv til salg ser vi er prestasjoner i Europa, både for lag og enkeltspillere. Gjør man det godt mot profilerte lag er det en enorm katalysator - mer avansert ser vi at det ikke er. Så når Milan hopper på kjøp av JPH etter kampen der nede er jeg ikke videre redd for at lagene gjør dype analyser om hvordan andre spillere solgt fra Glimt har gjort det.
Una mas cerveza.
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Nordlys »

Jeg tror utenlandske klubber nok har grunn til å tenke seg om to ganger når de henter spillere fra Glimt for det er ikke noen tvil om at systemet her oppe får frem spillernes kvaliteter bedre enn de fleste andre lag får til. Så man bør nok påregne en liten prestasjonsdupp i ny klubb og spørre seg en og to ganger til om denne spilleren er så god som han ser ut.

Men det jeg ikke skjønner er de som forsøker å bruke det at Glimt-spillerne "flopper" i utlandet som et motargument mot å gå til Glimt eller som en svakhet i Glimt-prosjektet. Glimt har gjort utenlandsproffer av spillere som i beste fall hadde fått seg en kontrakt i et midtable-lag i Nederland eller Belgia. Det sier mye om hvilken arena Glimt er for å utvikle seg spiller og burde ikke brukes mot klubben. Inntil nylig måtte vi nøye oss med smulene etter at RBK, Molde, VIF, Brann, Viking osv. hadde forsynt seg fra matfatet. Da er det naturlig at det kanskje ikke er de individuelt beste spillerne som har blitt solgt herfra. Men de har fått ut potensialet sitt og vel så det. Alfons Sampsted kom til Glimt ettter passe vellykkede låneopphold på Island og i Superettan. Haugesund ville ikke ha Erik Botheim. Hallo?!

Fortsetter Glimt å ha en tetposisjon i Norge i årene som kommer så kommer vi helt sikkert til å se flere vellykkede eksporter i takt med at vi selger spillere som er ansett som store talenter når de kommer til klubben. De typene Glimt ikke hadde sjangs å hente tidligere som Mvuka, Grønbæk, Bjørtuft, Vetlesen etc.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Larsson »

Det fyres i sosiale medium.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Garrincha »

Det som ikke nevnes er den gode fysiske forfatningen Glimt-spillerne får etter å ha vært i klubben en stund. Den er på europeisk meget bra nivå, og i den sammenhengen er det ikke dumt for utenlandske klubber å se mot Glimts spillere.

Dessuten er det ikke dumt å ha en spiller som har bevist han kan fungere godt i et kollektiv. Klubbene i utlandet bør nok være mer bevisst på å hente Glimt-spillere som kan fungere i en rolle de behersker. Det vil f.eks si å helst ikke bruke JPH i en høyre vingback-rolle.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Buster »

Jeg tenker at det er bra hvis spillere blir litt mindre attraktive for eksport. Vi må ha muligheten til å eksportere et par spillere utenlands hvert år, men slik det er nå er det fullstendig sinnsykt. Vi har gått fra å selge en spiller utenlands med flere års mellomrom til at halve laget skal signere proffkontrakt i hvert overgangsvindu. KK har også sagt det i intervju at vi ikke kan bytte for mange spillere. Likevel har Glimt i dette og i forrige overgangsvindu sett ut som en asiatisk børs i panikk.

Spillerne som kommer inn nå har et mye mye høyere nivå enn tidligere, og dette kan bli helt fantastisk - MEN:
- Det er få spillere som har blitt en sukess umiddelbart. De fleste trenger noen måneder med KK for å aklimatisere seg til høy intensitet og tett kampprogram.
- Det viktigste er systemet og samspillet. Når det ikke flyter ser vi helt middelmådige ut.
- Spillere som kommer dårlig ut i starten av Glimt-karrieren kan nå oppleve det samme som Bjørkan, Berg og Lode har opplevd i utenlandske klubber. Konkurransen er hard, og når man blir sittende på benken er det vanskelig å opprettholde selvtillit og kvalitet.

Heldigvis kjenner Bjørkan, Berg og Lode systemet fra tidligere, men selv de trengte/trenger noen kamper før de nærmer seg det nivået de hadde da de dro.

Hvis Glimt er samspilt og ser ut som et gull-lag fra start i 2023 er det imponerende. Med alle signeringene kan vi vel stille til start med en 11'er som alle er signert det siste året.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Kesseboy »

Litt vanskelig å finne riktig tråd her, men here goes.

:!: Bjørtuft inn, risikerer å skvise ut Kvile, Amundsen og/eller Larsen.
:!: Bjørkan og Sørensen (?) inn, risikerer å skvise ut Kubr og i verste fall Wembangomo.
:!: Pemi inn, risikerer å skvise ut Nordås.
:!: Hagen forlot som benkesliter, ble skvisa ut av Berg.
:!: Hva med Tjærandsen-Skau? Sjøvoll?
:!: Salvesens potensielt korte reise i gult.
:!: Grønbæk, Zugelj, Bjørtuft kommer alle for veldig mange millioner.

Er det gode spillere inn? Garantert. Forsterker de laget? Høyst sannsynlig. Endrer de "fortellinga" om hva Glimt er? Absolutt.

Kan Glimt opprettholde historia om seg sjøl, samtidig som de forlater det som var suksesskriteriene for å komme hit? Hvordan vil satsinga være på lang sikt, skal man sikte seg varig inn på øverste hylle? Vil det framstå som mulig for unge spillere å komme til Glimt og slå gjennom der? Jeg er ikke så skeptisk til pengebruken i seg sjøl, eller kvaliteten på førsteelleveren, jeg er mer redd for at en del av fortrinna Glimt har spilt ut tidligere skal forsvinne -- som samhold, sult og beinhardt utviklingsfokus.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Generelt om Glimt

Post by jendoriluka »

Jeg tror ikke samhold, sult og utviklingsfokus forsvinner. De nye spillerne må følge bjellesauene, og KK er nådeløs om de ikke gjør det.

Strategien vi ser nå er vel og bra så lenge KK er trener. Frykten er at han slutter, og at Glimt sitter igjen med en gjeng spillere med høy lønn, uten nevneverdig videresalgspotensial og lite sult den dagen KK forsvinner.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generelt om Glimt

Post by tjongs »

Glimt må jo utvikle seg, og vi er ikke lenger den outsideren vi var for tre år siden. Nå er vi (i norsk sammenheng) en storklubb, og vi ser ut til å ha planer om å være det over lengre tid. Vi må jo hele tiden søke å bli bedre på alle plan, og det betyr jo ikke å forlate det som har gjort oss gode, men å videreutvikle det. Og det er fortsatt ikke ferdigutviklede stjernespillere vi først og fremst henter.

Forskjellen nå er at vi starter fra et høyere utgangspunkt enn tidligere. Tenk at Brunstad Fet utviklet seg fra kvalitet 10 til 20 i Glimt. Så henter vi Grønbæk som allerede er på 20. Med samme utvikling kommer han opp på 30. Potensialet er mye større med den gruppen vi har nå kontra det vi hadde for noen år siden.

Vi må såklart balansere økonomi, spillertilfredshet, utvikling osv, det er definitivt ikke en enkel vei Glimt har lagt ut på.
Samt at det er særdeles viktig at vi fortsetter å være gode på å hente de rette menneskene til klubben. Men jeg lar meg ikke stresse av at vi aktivt prøver å styrke produktet på bekostning av eksisterende spillere. Hadde lett solgt Espejord hvis erstatteren het Håland, sånn for å sette det på spissen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Kesseboy »

tjongs wrote: Tue Jan 10, 2023 12:52 pmTenk at Brunstad Fet utviklet seg fra kvalitet 10 til 20 i Glimt. Så henter vi Grønbæk som allerede er på 20. Med samme utvikling kommer han opp på 30.
Det er her jeg er redd man bommer. Det krever ikke samme utvikling, det kreves langt større utvikling. Er man klare for å drive utvikling på et høyere nivå sånn?

Glimt er ikke den outsideren, men vi er ikke Rosenborg anno 1999 heller. Jeg føler dette går for fort, og føler det er gambling både med penger, omdømme og, eh, "sjel".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Larsson »

Prop Joe i The Wire; «buy for a dollar, sell for two». Kjøp Brunstad Fet for 1, selg for ti. Kjøp Grønbæk for 25, selg for 100. Naturlig utvikling, dette. Glimt selger ikke for under 10 millioner lengre.
Alexkid
Posts: 414
Joined: Mon Feb 25, 2019 12:41 am
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Alexkid »

Får nå se med Amundsen…
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

Jeg er usikker på om vi fortsatt driver med Prop Joe-metoden fortsatt. Vi mister Solbakken og Sampsted gratis. Haikin sliter med å skaffe seg klubb, og vi har ikke mottatt noen bud på årets spiller 2022. Spillerne som selges går til Sverige og Japan for beskjedne summer.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by J I P »

Larsson wrote: Tue Jan 10, 2023 10:23 am Det fyres i sosiale medium.
Denne? om enkeltspillere sitt samarbeid med en PT?
https://www.an.no/full-fyr-mellom-trene ... -4-1706682
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generelt om Glimt

Post by tjongs »

Kesseboy wrote: Tue Jan 10, 2023 1:26 pm Det er her jeg er redd man bommer. Det krever ikke samme utvikling, det kreves langt større utvikling. Er man klare for å drive utvikling på et høyere nivå sånn?
Det kan såklart hende man bommer, det vil bare tiden vise, men det er klart at de spillerne vi handler nå (i teorien) har et høyere makspotensiale enn de vi handlet for noen år siden. Jeg håper og tror vi er klare for å videreutvikle klubben, men tror alle og enhver kjenner på at det går fort.

Synes likevel det er rett tenkt av Glimt, det har vært jævlig gøy de siste årene, og jeg tar heller 5 sånne år og en ny vandring i skyggenes dal, enn 25 års vandring på stien rett oppi åssiden med et og annet solstreif.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Nordlys
Posts: 3368
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 567 times
Been thanked: 645 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Nordlys »

Det verste som kan skje er jo liksom bare at vi havner på square one igjen. Glimt er Glimt uansett. Jeg kommer til å følge med for det.

Man må satse når man har muligheten. Etter dagen i dag er det bare ett lag igjen i årets serie som jeg frykter litt. Med et salg av Tengstedt hiver RBK ungen ut med badevannet.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Larsson »

mortsto wrote: Tue Jan 10, 2023 2:29 pm Jeg er usikker på om vi fortsatt driver med Prop Joe-metoden fortsatt. Vi mister Solbakken og Sampsted gratis. Haikin sliter med å skaffe seg klubb, og vi har ikke mottatt noen bud på årets spiller 2022. Spillerne som selges går til Sverige og Japan for beskjedne summer.
Glimt skulle solgt Solbakken for ett år siden. Men man kunne ikke vite at han skulle bli såpass skadeplaget - og tok en råsjangs.

Glimt selger ikke sine største salgsobjekt for under 20 millioner lengre. Da kan de heller beholde spillerne selv og tjene inn disse gjennom å ha et sterkt lag som presterer i Norge og Europa. Tilfellet med Sampsted er illustrerende. Glimt kunne garantert solgt ham i sommer, men valgte å sitte på han istedet da prisen ikke forsvarte det. Umulig tankeøvelse å tenke på hva som kunne blitt, men der er hvertfall Glimt nå. Klubben har penger og beholder heller spillerne selv hvis ikke budene er i 30-40-50-millionersklassen.

At Høibråthen og Hagen går for rundt ti mill er kun fordi de har lyst selv og at Glimt klarer seg uten dem, eller som i førstnevntes tilfelle: Henter inn en yngre stopper med større videresalgspotensiale. Disse salgene er unntakene, ikke reglene.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generelt om Glimt

Post by tjongs »

En annen ting: Bjørtuft fremhever den tøffe konkurransen i Glimt som noe som lokker og inspirerer. Salvesen velger å bli i Glimt for å ta opp konkurransen (enn så lenge hvertfall). Det sier meg at Glimt fortsetter å hente inn rett type mennesker, og at en del fotballspillere ønsker utfordringer for å utvikle seg selv, ikke bare flyte den letteste veien med strømmen.
Så jeg tror sulten absolutt er tilstede fortsatt, og til og med forsterkes, bare vi henter de rette typene som lar konkurransesituasjonen drive hele troppen til nye høyder.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Garrincha »

Det kommer nok til å gå helt bra. At omdømmet blir ødelagt er det nok mer enkelte på Twitter som mener. Selfølgelig er vi ikke den søte lille og sjarmerende klubben som aldri vant noen ting som helst lenger, klubben som ingen hadde noe imot. Å få kritikk og "hat" mot seg er naturlig så lenge man biter såpass hardt fra seg som Glimt faktisk har gjort de siste årene og at man blir betraktet som en pengesterk klubb som etterhvert har blitt i en viss grad en maktfaktor. At man også gjør det bra sportslig vil alltids vekke en viss form for misunnelse blandt noen.

Nå kjører klubben på og satser skikkelig, de smir mens jernet er varmt. Er ikke det greit? Eller burde kanskje Glimt heller tatt pengene å satt de i banken og satse på at klubben får opp et spesielt godt kull med lokale spillere? For det var jo det som var suksessfaktoren, i allefall litt av den.

Man kan selvfølgelig ikke gjøre det samme som man gjorde i går hvis man skal fortsette å utvikle seg. Den beste suksessoppskriften er å ta nye steg, og Glimts neste steg er å kjøpe unge store talenter, videreutvikle de og selge de enda dyrere enn det man betalte. Så gjelder det å ha en balanse med også rutinerte spillere, og jeg synes Glimt for øyeblikket har en god balanse i laget.

Helt enkelt, det man gjorde i går er ikke godt nok i dag. Da får vi heller betale den prisen at vi ikke lenger er en like liten og sjarmerende klubb.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Gvandreassen »

Helt enig, Garrincha. Klubben kan ikke satse på å fortsette med samme rekruttering som før 2020. Andre klubber er mer på vakt mot Glimts måte å spille på, og det krever dermed spillere av høyere kvalitet. I tillegg er det nå forventninger om at Glimt skal fortsette å være et topplag. Da kreves det også spillere av høyere kvalitet. Jeg forventer på ingen måte seriegull hvert år. Men topp tre bør vi ha grunnlaget for i overskuelig fremtid. Med slike investeringer, legger man opp til et større press fra omverdenen. Det tror jeg Andersen, Thomassen, Bjørkan, Sakk og KK lever helt fint med.

Med det sagt, det føles litt som å gå på en islagt innsjø det her. Kjenner gufset fra gamle spøkelser, og det er vel sånn sett kanskje ikke dumt å være sin historie bevisst.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Sniken »

Garrincha wrote: Tue Jan 10, 2023 3:53 pm Da får vi heller betale den prisen at vi ikke lenger er en like liten og sjarmerende klubb.
Den prisen er verdt hvert ett øre! Vi pisser rett og slett på den gamle og utslitte påstanden om at "hver klubb må finne seg sin plass i næringskjeden", utfra størrelse på by, stadion og næringsliv.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generelt om Glimt

Post by gavharr »

Vi skal være fryktelig glade for at det er sportslige prestasjoner som er avgjørende for hvor i næringskjeden vi legger oss, og ikke hvor mange som møter opp i minus 2 grader og 27 sekundmeter vind på Aspmyra 😁
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Novi »

Schjelderup nært klart for Benfica, og man snakker type 150 mill, iflg. Nettavisen. Så ser vi at det drypper 10-15 mill ned på Glimt her? Ville jo vært fantastisk!
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

Veldig greie penger inn. Men skulle gjerne sett noe mer om den klausulen. «Minst 10 prosent» kan jo være 15 eller 20.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Garrincha »

Jeg tror ikke Schjelderups egenbestemte krav om at Glimt skulle få penger hadde skjedd uten at faren hans, Jørn Tommy, hadde vært av den typen som vokste opp sammen med den fantastiske journalisten og forøvrig mennesket, Freddy Toresen 🙂
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Novi »

Fantastisk stall vi har allerede tidlig januar! Det må være første gang vi ikke leter febrilsk etter alternativer mot slutten av vinduet.

Må berømme hele organisasjonen for at de klarer bygge laget sten for sten (skjønt, stenene har blitt større etterhvert). Vi er seriøse med å faktisk reinvestere det vi har tjent, og da ikke på en dyr Berisha, men heller yngre spillere med videresalgspotensiale.

PT er gjennomsnittsalderen i stallen 24 år. Det er ikke værst.
Una mas cerveza.
Post Reply